Δευτέρα, 25 Ιουνίου 2012

Το κείμενο της προγραμματικής συμφωνίας των κομμάτων της κυβέρνησης

Δόθηκε στο δημοσιότητα το κείμενο των κοινών θέσεων των κομμάτων της κυβέρνησης. Σας το παρουσιάζουμε, παραθέτοντας με πλάγια γράμματα τα δικά μας σχόλια...

"Στόχος του προγράμματος είναι να δημιουργήσει τις συνθήκες για να βγει οριστικά η χώρα από την κρίση, καθώς κι από την ανάγκη εξάρτησης από δανειακές συμβάσεις στο μέλλον.
Η νέα κυβέρνηση Εθνικής Ευθύνης θα είναι όσο το δυνατόν πιο μικρή, λειτουργική και επιτελικού χαρακτήρα.
Συγγνώμη αλλά 40 άτομα, δεν είναι ούτε "μικρό" ούτε "ευέλικτο" σχήμα. Πιο πολύ μοιάζει με εξυπηρέτηση οικείων και συγγενών.


Δεν θα αποτελείται από «φέουδα» κομματικών επιρροών, θα λειτουργεί ενιαία, θα στηρίζεται στην διαφάνεια, στις προγραμματικές συμφωνίες των κομμάτων που την στηρίζουν και στη στελέχωση όλου του διοικητικού μηχανισμού με αξιοκρατικά κριτήρια.

Μια διακήρυξη που κανονικά θα έπρεπε να γίνει δεκτή με ενθουσιασμό. Παραταύτα όμως έχουμε να επισημάνουμε ότι αυτό θα συνέβαινε αν υπήρχε αναλογική εκπροσώπηση ενεργών πολιτικά προσώπων σ' αυτήν. Στη δεδομένη χρονική στιγμή ο έλεγχος του κράτους μέσω των κρίσιμων υπουργείων από σκληρά κομματικά στελέχη της ΝΔ, και η χλωμή εκπροσώπηση των υπολοίπων, δυστυχώς τονίζει ότι το κράτος περνάει στον έλεγχο της πρώτης - σ' αυτό το σημείο πρέπει βέβαια να τονιστεί ότι στην πραγματικότητα υπάρχουν τομείς στον οποίο δεν είχε προλάβει να υπάρξει "απονουδοποίηση" λόγω της μικρής χρονικά, τελευταίας κυβερνητικής θητείας του ΠΑΣΟΚ. Είναι προφανές επίσης ότι αν η επιλογή προσώπων γινόταν πραγματικά αξιοκρατικά δεν θα υπήρχε πρόβλημα, αλλά ακόμα και οι πρώτες ενδείξεις για τοποθετήσεις δείχνουν κάτι διαφορετικό.

Επίσης, θα στηρίζεται στην ευελιξία, ώστε επί μέρους διαφωνίες που μπορεί να υπάρξουν, να μην αναστέλλουν ούτε το έργο της ούτε τη συναίνεση που είναι απαραίτητη για τη συνέχιση του έργου της.

Αμήν.

Βάση της νέας κυβέρνησης συνεργασίας είναι η σύγκλιση απόψεων που υπήρξε και καταγράφηκε στα εξής ζητήματα, ευρύτερων κατευθύνσεων και άμεσης πολιτικής προτεραιότητας, χωρισμένα στα εξής κεφάλαια-κατηγορίες:
  • Ζητήματα αναθεώρησης όρων της Δανειακής σύμβασης.
  • Ζητήματα Αναπτυξιακής Ανασυγκρότησης, Κοινωνικής Προστασίας και πολιτικών που δεν συνδέονται με το Μνημόνιο.
  • Άμεσες οικονομικές προτεραιότητες
  • Συμφωνία για αλλαγές στο πολιτικό σύστημα της χώρας και στο κράτος.
  • Μέτρα για Ασφάλεια και Παράνομη μετανάστευση.
  • Ζητήματα Εξωτερικής Πολιτικής.
Α. Ζητήματα για Αναθεώρηση δανειακής σύμβασης:

1. Παράταση του χρόνου δημοσιονομικής προσαρμογής κατά δύο τουλάχιστον χρόνια. Ο δημοσιονομικός στόχος για το τέλος της περιόδου προσαρμογής κατανέμεται σε περισσότερα οικονομικά έτη, για τη στήριξη της ζήτησης, της ανάπτυξης, της απασχόλησης. Έτσι, ο τελικός δημοσιονομικός στόχος μπορεί να επιτευχθεί χωρίς επί πλέον περικοπή μισθών και συντάξεων ή του προγράμματος δημοσίων επενδύσεων, αλλά με την περιστολή της σπατάλης και την στοχευμένη καταπολέμηση της διαφθοράς, της φοροδιαφυγής και της παραοικονομίας, καθώς και μέσα από τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις του κράτους και του ευρύτερου δημόσιου τομέα.
Σαφέστατα ο περιορισμός της σπατάλης και της διαφθοράς μπορούν να φέρουν αποτελέσματα. Από την άλλη όμως, οταν υπάρχει ολική απορρύθμιση του κράτους, έλλειψη πλάνου, ηθικού, με τη μισή και πλέον χώρα στην φτώχεια ή στα όρια της και ο στόχος είναι "ό,τι αρπάξουμε από τους μισθωτούς" δε νομίζουμε ότι είναι εφικτός. Επίσης το πρόβλημα δεν είναι η παράταση της δημοσιονομικής προσαρμογής. Αλλά οι στόχοι της. Όταν η Γερμανία δανείζεται με 0,5% και μας δανείζει με 5+%, όταν ο στόχος του χρέους είναι να επιστρέψει στα επίπεδα που ήταν όταν ξεκίνησε η κρίση και όταν δεν υπάρχει περιθώριο ανάπτυξης, τότε τα πράγματα είναι μελανά.

2. Η συλλογική αυτονομία και η ισχύς των συλλογικών συμβάσεων εργασίας επανέρχεται στο επίπεδο που προσδιορίζουν το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Δίκαιο και το ευρωπαϊκό κεκτημένο, σύμφωνα με το οποίο το ύψος του μισθού στον ιδιωτικό τομέα συμφωνείται μεταξύ των κοινωνικών εταίρων. Αυτό περιλαμβάνει και την ρύθμιση του κατώτατου μισθού που προβλέπεται στη ρύθμιση της Εθνικής Γενικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας.
Αυτό ίσχυε πάντα, αφού και ο πρόσφατος νόμος (δείτε εδώ) που ουσιαστικά παρέκαμπτε τις συλλογικές συμβάσεις ήταν αντισυνταγματικός και υπήρχαν ήδη προσφυγές επ' αυτού. Επομένως η ανακήρυξή του ως "επιτυχής συμφωνία" μάλλον είναι κοροϊδία προς όλους μας.

3. Αποκατάσταση αδικιών (χαμηλοσυνταξιούχοι, πολυτεκνικά επιδόματα κλπ.) με άμεσα δημοσιονομικά ισοδύναμα.

Αν αυτό το δήλωνε ο ΣΥΡΙΖΑ, θα είχε γίνει επανάσταση από την Καθημερινή και το Πρώτο Θέμα. Το δήλωσε όμως η εγχώρια τρόικα και αμέσως φαίνεται ως "ελπιδοφόρο μέτρο". Ποια είναι τα "δημοσιονομικά ισοδύναμα" δε θα μάθουμε;4. Ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων υποχρεώσεων φορολογουμένων για φέτος, ώστε να μην ξεπερνούν το 25% του εισοδήματός τους (τα υπόλοιπα σε δύο ετήσιες δόσεις).
Επομένως θα καταργηθεί το μέτρο του πλειστηριασμού ακόμα και για μικρά χρέη που ψηφίστηκε από ΠΑΣΟΚ, ΝΔ πριν τις εκλογές;

5. Επέκταση του επιδόματος ανεργίας για ένα ακόμα χρόνο (1+1) από κοινοτικούς πόρους.
6. Επέκταση του επιδόματος ανεργίας και σε μη μισθωτούς (αυτο-απασχολούμενους, επιτηδευματίες κλπ.) που έχασαν τις δουλειές τους, εφ’ όσον πληρούν εισοδηματικά κριτήρια (επίσης από κοινοτικούς πόρους).
Δεδομένου ότι η ανεργία έχει χτυπήσει κόκκινο (δείτε αναλυτικό ρεπορτάζ εδώ) είναι ένα μέτρο αξιέπαινο. Δε γνωρίζουμε όμως αν υπάρχουν ανάλογοι πόροι (κοινοτικοί) και για πόσο θα μπορέσει να ισχύσει αν εφαρμοστεί.

7. Σταδιακή αύξηση του αφορολόγητου ορίου στους ευρωπαϊκούς μέσους όρους στα πλαίσια του Εθνικού Φορολογικού Συστήματος με κριτήρια κοινωνικής δικαιοσύνης, ιδιαίτερα για τους μισθωτούς (συμπεριλαμβανομένων και των συμβάσεων έργου που υποκρύπτουν συμβάσεις εργασίας) και τους συνταξιούχους.

Ξανά - μια γενικόλογη τοποθέτηση. Τι σημαίνει το "σταδιακή"; Σε δύο χρόνια; Σε ένα; Σε 10; Και όταν εννοούμε ευρωπαϊκούς μέσους όρους τι εννοούμε; Και την Βουλγαρία που έχει το μισό κόστος ζωής της χώρας μας; Τις χώρες της ευρωζώνης; Το σωστό θα ήταν να γίνει πραγματική αξιολόγηση των αναγκών της χώρας μας και να μην υπάρχει "νομιμοποίηση" για μηδενική αύξηση με πρόσχημα την Ρουμανία, την Πολωνία, την Ουγγαρία και την Σλοβενία, στην οποία το κόστος ζωής είναι χαμηλότερο και επομένως και το αφορολόγητο είναι ανάλογο.

8. Μείωση των εξής φορολογικών συντελεστών:
  • ΦΠΑ για την εστίαση στην προηγούμενη κλίμακα.
  • ΦΠΑ για αγροτικά εφόδια, σπόρους, λιπάσματα, φυτοφάρμακα, ζωοτροφές, σε χαμηλά κλιμάκια.
Για το γάλα; Τα είδη πρώτης ανάγκης; Την βενζίνη; Τίποτα...

9. Όχι απολύσεις στο δημόσιο.

Αμήν. Αλλά μήπως η διαθεσιμότητα η οποία έχει αρχίζει να εφαρμόζεται δεν είναι απόλυση; Οι αλλαγές στο καθεστώς των δημοσίων υπαλλήλων (διαβάστε εδώ) καταδεικνύουν ότι κάτι τέτοιο συμβαίνει από το παράθυρο. Πολλοί βέβαια δεν αντιδρούν στο μέτρο της απόλυσης - θύματα μιας λανθασμένης νοοτροπίας και άγνοιας (που ανατρέπεται μέσω της έκθεσης για το Δημόσιο τομέα που μπορείτε να βρείτε εδώ) ξεχνώντας ότι δημόσιοι υπάλληλοι (οι περισσότεροι) είναι και οι γιατροί, οι δάσκαλοι, οι καθηγητές οι νοσοκόμες, οι στρατιωτικοί...  Ελπίζουμε πάντως να σταματήσει επιτέλους η χρήση του Δημοσίου ως άλλοθι για την εξυπηρέτηση "δικών μας παιδιών" ακόμα και εν καιρώ κρίσης (διαβάστε σχετικά εδώ).
10. Αντικατάσταση του Ειδικού Τέλους Ακινήτων και όλων των φόρων επί της Ακίνητης Περιουσίας με ενιαίο προοδευτικό φόρο.

Και η Μέρκελ ν' αναλάμβανε απευθείας την κυβέρνηση της χώρας, θ' αναγκαζόταν να πάρει αυτό το μέτρο δεδομένης της έμμεσης αξιολόγησής του ως "αντισυνταγματικού" από το ΣτΕ. Ελπίζουμε πάντως να μην επιβληθεί και φόρος ιδιοκατοίκησης (διαβάστε εδώ ρεπορτάζ) και να μην ολοκληρωθεί η φοροεπιδρομή στ' ακίνητα (που πάντως έχει ανακοινωθεί ήδη).
11. Αγροτική Τράπεζα: Επανακεφαλαιοποίηση και εξυγίανσή της. Διαφύλαξη του χαρτοφυλακίου υποθηκών αγροτικής γης.

Η τράπεζα αυτή πρέπει να μείνει στα χέρια του Δημοσίου και οι λόγοι εξηγούνται εδώ.
Γενική επιδίωξη, όχι άλλες μειώσεις μισθών και συντάξεων, όχι άλλοι φόροι.

Αμήν. Να γίνει και μια δέηση στις εκκλησίες της χώρας. Το αίτημα του λαού είναι δίκαιο. (Ναι ειρωνευόμαστε!).
Β. Ζητήματα Αναπτυξιακής Ανασυγκρότησης, Κοινωνικής Προστασίας και πολιτικών που δεν συνδέονται με το Μνημόνιο

1. Διαμόρφωση εθνικού σχεδίου ανασυγκρότησης της χώρας με νέο αναπτυξιακό και παραγωγικό πρότυπο. Επανακαθορισμός των αναπτυξιακών προτεραιοτήτων στους κρίσιμους και συμπληρωματικούς τομείς (αγροτική παραγωγή, τρόφιμα, μεταποίηση καινοτομία), αξιοποίηση συγκριτικών πλεονεκτημάτων ( ενέργεια, τουρισμός, ορυκτός πλούτος, ναυτιλία). Ενίσχυση της Περιφερειακής διάστασης της ανάπτυξης και δημιουργία τοπικών συμφωνιών (με έμφαση στο τρίπτυχο ελληνικά προϊόντα- τουρισμός – πολιτισμός).

Ρετσίνα - Ζορμπάς - Αρχαία Ελλάδα δηλαδή και άγιος ο Θεός. Καμία αναφορά σε καινοτόμες καλλιέργειες, αγροτικούς συνεταιρισμούς, διαφύλαξη και προστασία των ελληνικών προϊόντων (δεν φτάνει να είναι Π.Ο.Π. ένα προϊόν όπως π.χ. η φέτα. Πρέπει ν' απαγορεύονται και τα feta-style προϊόντα παράλληλα).2. Αξιοποίηση κάθε επενδυτικού πόρου και δυνατότητας με την απελευθέρωση των μεγάλων έργων του ΕΣΠΑ, την προσέλκυση ξένων επενδύσεων, την αποδέσμευση και αξιοποίηση (και όχι εκποίηση) της ακίνητης περιουσίας του Δημοσίου (τίτλοι, χρήσεις γης συντελεστές δόμησης, μορφές χρηματοοικονομικής εκμετάλλευσης). Ο χωροταξικός σχεδιασμός θα εναρμονίζει τις αναπτυξιακές πρωτοβουλίες. Παράλληλα διεκδίκηση συμπληρωματικών αναπτυξιακών πόρων σε εφαρμογή των διακηρύξεων του Συμβουλίου της ΕΕ. Σύνδεση στρατηγικών παρεμβάσεων με τη δημιουργία σταθερών θέσεων εργασίας με υψηλό εισοδηματικό πολλαπλασιαστή.


3. Διεκδίκηση του μέγιστου δυνατού προϋπολογισμού για τη νέα ΚΑΠ και δίκαιη κατανομή πόρων προσανατολισμένη στην αγροτική παραγωγή με προτεραιότητα τη κτηνοτροφία και τα τρόφιμα.
  • Πρώτος στόχος η μετατροπή του αρνητικού ισοζυγίου εισαγωγών-εξαγωγών στον αγροτικό τομέα σε θετικό.
  • Αξιοποίηση του ρεύματος επιστροφής στην ύπαιθρο με παροχή κινήτρων, με παραχώρηση γης σε νέους αγρότες αλλά και ενεργούς αγρότες και συνεταιρισμούς
  • Δημιουργία νέων χρηματοδοτικών και εγγυοδοτικών μέσων.
  • Ίδρυση Ταμείου Ενίσχυσης Αγροτών και αγροτικών επιχειρήσεων.
  • Παρεμβάσεις στο κύκλωμα εμπορίας και διακίνησης προϊόντων, με στόχο την προστασία του παραγωγού και του καταναλωτή.
  • Λειτουργία Δημοπρατηρίων, συμβατικών και ηλεκτρονικών κατά αυτοδιοικητική περιφέρεια.
  • Ενίσχυση της συμβολαιακής γεωργίας
  • Θέσπιση του «αγροτικού πετρελαίου» με τη δημιουργία κάρτας αγρότη.
Το θέμα της ΚΑΠ δυστυχώς έχει λήξει άρα μην περιμένουμε αλλαγές και οφέλη από εκεί. Επομένως για ότι μέτρα ληφθούν θα πρέπει ν' αναζητηθούν πόροι εκ των έσω. Συνοπτικά πάντως η σειρά μέτρων στον αγροτικό τομέα είναι το μοναδικό θετικό (και σχετικά εφικτό) κομμάτι της διακήρυξης, δεδομένου ότι υπάρχει σειρά συγκεκριμένων μέτρων.

4. Στήριξη της επιχειρηματικότητας και της καινοτομίας με νέα χρηματοδοτικά εργαλεία σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

  • Ενεργοποίηση των Κοινοτικών Προγραμμάτων.
  • Ενίσχυση της ρευστότητας στην αγορά μετά από την ανακεφαλαιοποιηση των τραπεζών με διάφορους πρόσφορους τρόπους: Ενίσχυση της μικρομεσαίας επιχείρησης μέσω του Ενιαίου Ταμείου Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, του «εργαλείου ρευστότητας», της αποκλιμάκωση επιτοκίων χορηγήσεων κλπ.
  • Αναμόρφωση των κανόνων του «Τειρεσία», προκειμένου να διευκολυνθεί η χρηματοδότηση των επιχειρήσεων, ιδιαίτερα σε συνθήκες κρίσης.
  • Επίσπευση αποπληρωμής ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τον επιχειρηματικό κόσμο. Εφαρμογή της αρχής συμψηφισμού οφειλών από και προς το Δημόσιο. Αναστολή κάθε προστίμου και διακανονισμός, όταν υπάρχει χρέος του Δημοσίου.
5. Αποκατάσταση του χαρτοφυλακίου των ασφαλιστικών ταμείων με ομόλογα του ελληνικού δημοσίου και πόρους δημόσιας περιουσίας. Εφαρμογή της χρηματοοικονομικής πρότασης που έχει γίνει δεκτή και από τους ομολογιούχους-φυσικά πρόσωπα και από το Λογιστήριο του κράτους.

Θα επιστραφούν τα χρήματα στα ταμεία ή όχι; Σε τι βάθος χρόνου θα γίνει αν γίνει; Τι δικαιώματα θα έχει το κράτος σ' αυτά ως αποτέλεσμα; Αν γίνει αυτό, πως θ' αντιδράσει η τρόικα και θα έχει η κυβέρνηση το σθένος ν' αντισταθεί; Να θυμηθούμε βέβαια ότι τα ασφαλιστικά ταμεία (μαζί με τα φυσικά πρόσωπα) ήταν οι μοναδικοί πραγματικά χαμένοι της υπόθεσης "κούρεμα ομολόγων", για το οποίο βέβαια εκκρεμούν ενστάσεις.6. Άμεση προτεραιότητα έχουν και πρόσθετα μέτρα κοινωνικής προστασίας για πολίτες και νοικοκυριά
  • Για όλους καθολική υγειονομική προστασία χωρίς προϋποθέσεις (ένσημα, χρόνος ασφάλισης)
  • Για τους ανέργους, ιδιαίτερα τους νέους, αξιοποίηση ειδικών προγραμμάτων κοινωνικής εργασίας (αυτεπιστασία Δήμων, προγράμματα κατάρτισης, θεσμοί κοινωνικής μέριμνας)
  • Για τους δανειολήπτες εφαρμογή της ρύθμισης ότι: «η δόση δεν ξεπερνά το 30% του μηνιαίου εισοδήματος», με την εξαίρεση των υψηλών εισοδημάτων. Επέκταση της ρύθμισης σε ατομικές μικρές επιχειρήσεις.
  • Για τα νοικοκυριά, καταπολέμηση της ακρίβειας με κάθε πρόσφορο μέτρο: σπάσιμο των καρτέλ, έλεγχος ενδο-ομιλικών συναλλαγών κλπ.
  • Για τα ΑΜΕΑ ενίσχυση επιδομάτων από κοινοτικούς πόρους. Ενοποίηση και εξορθολογισμός επιδομάτων-ουσιαστικός έλεγχος
Ως άξονες σωστοί. Σε τι βάθος χρόνου θα συμβούν αυτά και τι ακριβώς μέτρα θα ληφθούν παραμένει άγνωστο. Δεδομένου ότι είναι μέτρα κοινωνικού χαρακτήρα, θα έπρεπε οι δράσεις να είχαν αποφασιστεί ήδη. Επίσης παρατηρούμε δυστυχώς ευχολόγια του τύπου "σπάσιμο των καρτέλ" κ.λπ. Με την επιτροπή ανταγωνιστικότητας να υπολειτουργεί, βεβαιωμένα πρόστιμα να μην εισπράττονται και με τους ελεγκτικούς μηχανισμούς να είναι ανύπαρκτοι, δε νομίζουμε ότι μπορεί να επιτευχθεί τίποτα, ιδιαίτερα όταν η διαπλοκή των 2 πρώην μεγάλων κομμάτων με τα συμφέροντα είναι τέτοια που δεν επιτρέπουν αισιοδοξία.

Γ. Άμεσες οικονομικές προτεραιότητες

1. Νέο Φορολογικό Σύστημα:
  • Με ευρεία συναίνεση και σταθερότητα για το επόμενα δέκα χρόνια.
  • Με θέσπιση περιουσιολογίου και «πόθεν έσχες».
  • Με δίκαιη και αναλογική κατανομή των φόρων
  • Με διεύρυνση της φορολογικής βάσης, ταυτόχρονα με τη σταδιακή μείωση φόρων και ασφαλιστικών εισφορών, πάταξη της φοροδιαφυγής και της παρα-οικονομίας.
  • Με μείωση των έμμεσων φόρων, συντελεστών ΦΠΑ κλπ.
  • Με οριστική κατάργηση του Κώδικα Βιβλίων και Στοιχείων και αντικατάσταση τους από απλούς κανόνες απεικόνισης συναλλαγών.
Το φορολογικό σύστημα θέλει αναπροσαρμογή πλήρη. H ελάφρυνση που πρέπει να υπάρξει στα μεσαία και χαμηλότερα στρώματα είναι σημαντική, αλλά αυτό που δε μας λένε οι "εταίροι" είναι το βάθος χρόνου στο οποίο οι αλλαγές αυτές θα γίνουν, δεδομένου ότι η κοινωνία είναι στα όρια της. Τα μέτρα επίσης τα οποία θα βοηθήσουν για να συμβεί αυτό δεν δόθηκαν στη δημοσιότητα...
2. Αποκρατικοποιήσεις:
  • Διαδικασία αποκρατικοποιήσεων-εγγυήσεις διαφάνειας.
  • Σύνδεση με την ανάπτυξη και όχι μόνο με εισπρακτικούς στόχους.
  • Δημιουργία θεσμικού πλαισίου για τις ρυθμιστικές αρχές
  • Διατήρηση της κυριότητας του κράτους στα δίκτυα και αξιοποίηση του θεσμού των συμβάσεων παραχώρησης για βασικές υποδομές.
  • Επίσπευση με άμεσες ενέργειες, κυρίως των περιπτώσεων όπου η συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα συνδέεται με επενδύσεις σε υποδομές και θέσεις εργασίας. Π.χ. λειτουργικό έργο ΟΣΕ.
Θα διατηρηθεί η κυριότητα αλλά θα παραχωρηθούν οι βασικές υποδομές. Μάλιστα. Και πως θα μπορεί το κράτος να επιβάλλει στους "διαχειριστές" να ασκήσουν κοινωνική πολιτική (όπου αυτή είναι αναγκαία) σε μια εποχή δύσκολη; Το λειτουργικό έργο του ΟΣΕ αν παραχωρηθεί δε θα δημιουργήσει μονοπώλια ή η αγορά θ' ανοίξει τελείως και θα έχουμε άνοιγμα δρομολογίων όπως αυτές των αεροπορικών και των ναυτιλιακών; (Και στις δύο περιπτώσεις βέβαια αυτό δε λειτούργησε όπως διαπιστώνει κανείς ρίχνοντας μια ματιά στην συγχωνεύσεις Ολυμπιακής-Aegean και στις συμμαχίες στις ναυτιλιακές). Είναι επίσης σίγουρο το διευρυμένο Κόμμα του Μνημονίου ότι τέτοιου είδους παραχωρήσεις θα οδηγήσουν σ' επενδύσεις και καινούργιες θέσεις εργασίας; Η εμπειρία άλλων χωρών (όπως της Μ.Βρετανίας ή και της Γερμανίας ακόμα) είναι πικρή και δείχνει το αντίθετο. Επίσης αν το κράτος παραχωρήσει κερδοφόρες ΔΕΚΟ, πως θα αντισταθμίσει τα χαμένα οφέλη από τη εισροή μερισμάτων στα κρατικά ταμεία (βλ. ΟΠΑΠ και ΕΛΠΕ); Θα πάρει επιπλέον μέτρα ή θα πουλήσει κι άλλες εταιρείες;
3. Κατάργηση-συγχώνευση δημοσίων οργανισμών και φορέων:
Στόχος να μη γίνουν απολύσεις μόνιμου προσωπικού, αλλά σοβαρές οικονομίες από μη μισθολογικό λειτουργικό κόστος και μείωση γραφειοκρατίας.
Τελικά θα γίνουν απολύσεις ή μας λένε "σκοπεύουμε να μη γίνουν αλλά μπορεί κιόλας";  Όταν λέμε για μη μισθολογικό κόστος τι ακριβώς εννοείται και πως αυτό θα επιτευχθεί; H μείωση της γραφειοκρατίας είναι αναγκαία, αλλά πως θα βοηθήσουν στο να μη γίνουν απολύσεις;
4. Δημόσια Υγεία:
Επείγοντα μέτρα για αποκατάσταση ομαλού εφοδιασμού νοσοκομείων και ασθενών σε φάρμακα, αποκατάσταση λειτουργίας ΕΟΠΥΥ. Ενεργοποίηση του θεσμικού πλαισίου. Συνέχιση μείωσης της φαρμακευτικής και νοσοκομειακής δαπάνης.
Όταν μιλάμε για μείωση της δαπάνης, εννοούμε για εξορθολογισμό ή ξεχαρβάλωμα όπως συμβαίνει τώρα; Σε πολλά περιφερειακά νοσοκομεία οι ασθενείς πάνε με τα σεντόνια και τις κουβέρτες τους στο νοσοκομείο...Όσο για τον ΕΟΠΥΥ...Θυμηθείτε την υπόθεση της οδοντοϊατρικής κάλυψης για τους ασφαλισμένους του Δημοσίου για να δείτε τι μας περιμενει...
5. Άμεσα μέτρα καταπολέμησης σπατάλης και διαφθοράς (εθνικό σύστημα ηλεκτρονικών προμηθειών και διαχείρισης υλικού).

Δ1.Συμφωνία για αλλαγές-εξυγίανση στο πολιτικό σύστημα και αναδιοργάνωση του κράτους – δημόσιας διοίκησης.

Η ριζική αλλαγή του πολιτικού συστήματος και η αναδιοργάνωση της δημόσιας διοίκησης αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για την προώθηση ενός προγράμματος αλλαγών στη χώρα .

Προτεραιότητες είναι:
α) Εξυγίανση του πολιτικού συστήματος
  • Ψήφιση νόμου για αναδρομικό έλεγχο των περιουσιακών στοιχείων όσων διετέλεσαν αρχηγοί κομμάτων, υπουργοί, υφυπουργοί, Γ.Γ Υπουργείων, ανώτεροι κρατικοί λειτουργοί, οι οποίοι διαχειρίστηκαν δημόσιο χρήμα από το 1974 μέχρι σήμερα. Ο νόμος να προβλέπει και να εξασφαλίζει διοικητικά την επιβολή ποινών και τη δήμευση περιουσιών για όσους τα περιουσιακά τους στοιχεία δεν δικαιολογούνται από τα νόμιμα εισοδήματά τους.
  • Αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου για ευθύνη υπουργών και υπαγωγή των περιπτώσεων οικονομικών εγκλημάτων υπουργών στις διατάξεις του νόμου για τους καταχραστές του Δημοσίου και της καταπολέμησης του ξεπλύματος μαύρου χρήματος.
  • Κατάργηση της βουλευτικής ασυλίας για τα θέματα που δεν έχουν σχέση με την πολιτική δραστηριότητα.
  • Υποστήριξη του έργου του βουλευτή χωρίς προνόμια και ατέλειες. Κατάργηση της αποζημίωσης για συμμετοχή στις επιτροπές της Βουλής.
  • Ορισμός πλαφόν στο συνολικό ποσό που λαμβάνουν από συνταξιοδοτικά ταμεία οι βουλευτές. Για τους νεοεισερχόμενους βουλευτές κατάργηση της βουλευτικής σύνταξης και συνταξιοδότηση μόνον από τον ασφαλιστικό τους φορέα, όπως ο κάθε πολίτης, και εφόσον θεμελιώνουν συνταξιοδοτικό δικαίωμα.
  • Επανεξέταση όρων και προϋποθέσεων για τη χρηματοδότηση των κομμάτων. Μείωση της επιχορήγησης των πολιτικών κομμάτων. Πλήρης έλεγχος των οικονομικών των κομμάτων και των βουλευτών από ανεξάρτητο θεσμικό όργανο.
  • Δραστικός περιορισμός του αριθμού των ειδικών συμβούλων και συνεργατών των υπουργών, Γενικών Γραμματέων και βουλευτών.
  • Δημιουργία θεσμικού πλαισίου που θα ρυθμίζει τα ζητήματα των ΜΜΕ και τις αδειοδοτήσεις. Δημόσια τηλεόραση ανεξάρτητη, που θα ελέγχεται και θα λογοδοτεί στην Επιτροπή θεσμών και διαφάνειας της Βουλής, η οποία θα διορίζει και τα εκτελεστικά όργανα της διοίκησής της. Διαφανής οικονομική διαχείριση και εξασφάλιση της διάθεσης τυχόν πλεονασμάτων από τις χρήσεις στην παραγωγή ελληνικών προγραμμάτων για την ενίσχυση της οπτικοακουστικής βιομηχανίας.
  • Μεταρρύθμιση στη Δικαιοσύνη: Βελτιώσεις για ταχύτερη απονομή. Εξωδικαστική επίλυση των διαφορών. Κωδικοποίηση του δικαίου. Απεμπλοκή της εκτελεστικής εξουσίας από την επιλογή ηγεσίας της Δικαιοσύνης και κατοχύρωση του Αυτοδιοίκητου των δικαστηρίων.
  • Συνολική στρατηγική για χτύπημα γραφειοκρατίας
  • Συνολική στρατηγική για χτύπημα φοροδιαφυγής.
  • Συνολική στρατηγική για την Ενέργεια και τη διαχείριση Υδάτινων πόρων (ρυθμιστικό πλαίσιο, ρυθμιστικές αρχές και μακροχρόνιος προγραμματισμός)
β) Ανασυγκρότηση της δημόσιας διοίκησης

  • Αναμόρφωση του τρόπου λειτουργίας Κυβέρνησης και υπουργείων: Κεντρικός διυπουργικός συντονισμός των καθημερινών οριζόντιων αποφάσεων. Ενίσχυση της επιτελικότητας, του συντονισμού και του ελέγχου της εφαρμογής δημοσίων πολιτικών.
  • Ενίσχυση της αυτοτέλειας της δημόσιας διοίκησης από τις πολιτικές αλλαγές: Δραστική μείωση του αριθμού των γενικών διευθύνσεων και ορισμός γενικών διευθυντών με 5ετή θητεία και μισθό ίσο με του Γενικού γραμματέα.
  • Περιορισμός της πολυνομίας και εξάλειψη της σύγκρουσης νομοθετημάτων. Πάταξη της διαφθοράς μέσω της ενίσχυσης πρακτικών διαφάνειας και νομοθέτησης νέου αυστηρότερου πειθαρχικού δίκαιου και κυρίως εφαρμογή του στην πράξη.
  • Αντικειμενικές και διαφανείς διαδικασίες προαγωγής. Διαδικασίες εσωτερικής και εξωτερικής αξιολόγησης υπηρεσιών και προσωπικού. Θεσμοθέτηση της λογοδοσίας και της διαφάνειας. Σύνδεση του προϋπολογισμού που δίδεται σε κάθε δημόσια υπηρεσία με τους στόχους και την απόδοση.
  • Οργανωτικός και τεχνολογικός εκσυγχρονισμός.
Πολλές ενδιαφέρουσες ιδέες. Άλλες μη εφαρμόσιμες (όπως ο αναδρομικός έλεγχος από το 1974), άλλες απαιτούν μεγάλη πλειοψηφία, άλλες χρειάζονται συνταγματικές αλλαγές που ξεπερνούν τη θητεία και το λόγο ύπαρξης μιας Μνημονιακής κυβέρνησης, ενώ γι' άλλες θα υπάρξουν αντιδράσεις από τα συμφέροντα που στήριξαν το Κόμμα του Μνημονίου για να έρθει στην εξουσία (και επομένως θα μεινουν κενό γράμμα).
Δ2. Για Παράνομη μετανάστευση και Ασφάλεια:

1.Αναβάθμιση φύλαξης συνόρων.
2. Αναβάθμιση αρμοδιοτήτων-δικαιοδοσιών FRONTEX
3. Πρωτοβουλία σε Ευρώπη (και με πυρήνα τις χώρες του Ευρωπαϊκού Νότου) για αλλαγή Συμφωνίας Δουβλίνου-ΙΙ και κοινή πολιτική επαναπατρισμού.
4. Διασπορά των παράνομων μεταναστών σε κέντρα φιλοξενίας ως τον επαναπατρισμό τους.
5. Επιτάχυνση εξέτασης των αιτήσεων ασύλου.
6. Προσαρμογή του θεσμικού πλαισίου για απόδοση Ιθαγένειας σε συνδυασμό με τις σύγχρονες εξελίξεις και σε αντιστοίχηση με τα ισχύοντα σε ευρωπαϊκές χώρες με παρόμοια προβλήματα (Ευρωπαϊκός Νότος).
7. Επιλογή υψίστης κυβερνητικής προτεραιότητας η ασφάλεια του πολίτη. Με τις απαραίτητες προσαρμογές νομικού, επιχειρησιακού και σωφρονιστικού πλαισίου, ώστε να ελεγχθεί η εγκληματικότητα και να σταματήσει η ατιμωρησία. Βασική αρχή η προστασία των δικαιωμάτων των πολιτών, αλλά και η πεποίθηση ότι η ίδια η Ασφάλεια είναι κι αυτή ουσιώδες δικαίωμα των πολίτη και υποχρέωση της δημοκρατικής πολιτείας. Μόνο έτσι θα ελεγχθούν και τα κρούσματα αυτοδικίας.

Διαφορετικά διατυπωμένο είναι ακριβώς το πρόγραμμα του ΣΥΡΙΖΑ (με μόνη διαφοροποίηση ότι ο ΣΥΡΙΖΑ υποστήριζε την παροχή ταξιδιωτικών εγγράφων και είχε μια πιο σκληρή στάση απέναντι στο Δουβλίνο ΙΙ), το οποίο τα Μνημονιακά ΜΜΕ έκαναν σημαία κατα τη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου ως "επικίνδυνο" για την χώρα, προβάλλοντας τον μαζικό ερχομό "ξένων και αλλόθρησκων". Να δούμε τι θα πει ο κύριος Σαμαράς στους ψηφοφόρους του επ' αυτού...

Ε. Ζητήματα Εξωτερικής Πολιτικής

1. Συστηματική προετοιμασία για ανακήρυξη ΑΟΖ στα πλαίσια του Διεθνούς Δικαίου και της διεθνούς πρακτικής, ώστε να επισπευσθεί η εκμετάλλευση του ενεργειακού πλούτου.
Συστηματική προετοιμασία - όπερ σημαίνει καλό 2020.
2. Ενεργός προώθηση κοινής Ευρωπαϊκής Πολιτικής για όλα τα περιφερειακά ζητήματα του Ευρωπαϊκού Νότου.
Χρόνια το ακούμε από τα ίδια κόμματα και δεν το βλέπουμε. Εδώ ο ευρωπαϊκός νότος ήταν στην ουρά να μπει σε Μνημόνια και δεν βρέθηκε ένας ηγέτης να κάνει τ' απαραίτητα βήματα για κοινή αντιμετώπιση των προβλημάτων...Θα γίνει στο μέλλον;
3. Ενίσχυση όλων των παραδοσιακών συμμαχιών της Ελλάδας και αναζήτηση νέων περιφερειακών ερεισμάτων για την κατοχύρωση-προώθηση εθνικών συμφερόντων. Η ενεργός διπλωματία είναι απαραίτητη εν όψει και των εξελίξεων σε όλη την ευρύτερη περιοχή. Η Ελλάδα παραδοσιακά επιδιώκει σχέσεις καλής γειτονιάς με όλο τον περίγυρό της.
4. Αναβάθμιση του ρόλου της χώρας ως σταθεροποιητικού παράγοντα στην περιοχή της.

Τα ίδια έλεγε και ο Παπανδρέου και είδαμε που φτάσαμε χωρίς να κάνουμε τίποτα. Όσο για το πρώτο, είδαμε τον κύριο Δήμα στην κυβέρνηση Παπαδήμου που "προστάτευσε" τα ενεργειακά συμφέροντα της χώρας, ψηφίζοντας εμπάργκο κατά του Ιράν με τις γνωστές συνέπειες..."

Δεν υπάρχουν σχόλια: