Τρίτη, 19 Απριλίου 2011

Αλλαγές στο καθεστώς των δημοσίων υπαλλήλων / "Ηλεκτρονικές" άδειες στις πολεοδομίες

Είδηση 1η: Νέο σύστημα αμοιβών και εξέλιξης για τους δημοσίους υπαλλήλους προετοιμάζει η κυβέρνηση, το οποίο θα «χτιστεί» πάνω στην αξιολόγηση και την αύξηση της παραγωγικότητας των υπαλλήλων.

Σύμφωνα με το σχέδιο που επεξεργάζεται το υπουργείο Εσωτερικών, η αύξηση των αποδοχών λόγω «ωρίμανσης» και η εξέλιξη κάθε εργαζόμενου στο δημόσιο θα δίνονται μόνο μετά από αξιολόγηση που θα πραγματοποιούν οι προϊστάμενοι κάθε 4 χρόνια.

Η αξιολόγηση -που αναμένεται να ξεκινήσει από το 2012- θα γίνεται με ενιαίο και αντικειμενικό τρόπο, όπως αναφέρουν υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχηΟι προϊστάμενοι, με τη σειρά τους, θα επιλέγονται μέσω γραπτού διαγωνισμού, μοριοδότησης και συνέντευξης από το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων, που θα συγκροτηθεί τις επόμενες ημέρες.

Η αξιολόγηση -που αναμένεται να ξεκινήσει από το 2012- θα γίνεται με ενιαίο και αντικειμενικό τρόπο, όπως αναφέρουν υψηλόβαθμα κυβερνητικά στελέχη και θα αποτελεί τμήμα του προσωπικού φακέλου του υπαλλήλου.

Μία τέτοια εξέλιξη σημαίνει την κατάργηση της «αυτόματης» ωρίμανσης των αποδοχών των δημοσίων υπαλλήλων κάθε δύο χρόνια και την αλλαγή των κλιμακίων έτσι όπως λειτουργούσαν μέχρι σήμερα.

Το σενάριο που επεξεργάζεται το υπουργείο Εσωτερικών «στηρίζει» την αύξηση της παραγωγικότητας στο δημόσιο στην αξιολόγηση των υπαλλήλων.

Συγκεκριμένα, ένας υπάλληλος υποχρεωτικής εκπαίδευσης που εργάζεται στον τομέα της καθαριότητας ενός δήμου θα αξιολογείται από τον προϊστάμενό του κάθε 4 χρόνια.

Σε περίπτωση που αποδειχτεί ότι προσφέρει λιγότερο από τις δυνατότητές του, τότε δεν θα λάβει την αύξηση που θα προκύπτει από τα κλιμάκια τα οποία θα καθορίσει το Ενιαίο Μισθολόγιο.

Η αξιολόγηση θα γίνεται με αντικειμενικό τρόπο και δεν θα είναι «δικαίωμα του προϊσταμένου», όπως χαρακτηριστικά αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Εσωτερικών. Θα γίνεται βάσει μορίων και μετρήσιμων δεικτών για την παραγωγικότητα των υπαλλήλων.

Με συνδυασμό γραπτής εξέτασης, συνέντευξης και μοριοδότησης των προσόντων που διαθέτουν οι δημόσιοι υπάλληλοι θα γίνεται η επιλογή προϊσταμένων, διευθυντών και γενικών διευθυντών στο Δημόσιο.

Μετά την ψήφιση του Ενιαίου Μισθολογίου θα ακολουθήσει και η θεσμοθέτηση της έννοιας του «κρατικού υπαλλήλου». Οι δημόσιοι υπάλληλοι δεν θα θεωρούνται υπάλληλοι του υπουργείου που έχουν προσληφθεί αλλά του κράτους, έτσι ώστε να διευκολυνθούν οι μετακινήσεις υπαλλήλων μεταξύ υπαλλήλων και υπηρεσιών. Έτσι θα ακολουθήσει νομοθετική ρύθμιση που θα προβλέπει ότι όλοι οι υπάλληλοι του «στενού» δημόσιου τομέα θα είναι εργαζόμενοι του υπ. Εσωτερικών.

Παράλληλα, η κυβέρνηση ετοιμάζει νομοθετική ρύθμιση σύμφωνα με την οποία οι χιλιάδες μετατάξεις που θα πραγματοποιηθούν στο τέλος του χρόνου με την ανασυγκρότηση των δημοσίων υπηρεσιών, θα γίνονται με μοριοδότηση μέσω ΑΣΕΠ.

Σχόλιo: Το τι θα συμβεί με την εφαρμογή του ενιαίου μισθολογίου το έχουμε σχολιάσει στο πρόσφατο παρελθόν (δείτε εδώ αναλυτικά). Οι αλλαγές που θα επιφέρει είναι βέβαια προσχηματικές αφού μια μικρή μερίδα θα κερδίσει λίγα ευρώ το μήνα, ενώ η μεγάλη πλειονότητα θα χάσει δεκάδες στα ήδη χαμένα, κι ενώ απ' ότι η έκθεση που το ίδιο το Δημόσιο πλήρωσε για να πραγματοποιηθεί δείχνει ότι τα όσα συκοφαντικά γράφονται εδώ και χρόνια για "υψηλόμισθους" ΔΕΝ καλύπτουν την συντριπτική πλειοψηφία των δημοσίων υπαλλήλων (διαβάστε εδώ τις λεπτομέρειες). Τα όσα είχαν γραφεί αρχικά σχετικά με τις ωριμάνσεις των κλιμακίων γίνονται ακόμα χειρότερα αφού η αξιολόγηση με την οποία θα συνδέονται είναι τελείως υποκειμενική και θα βασίζεται είτε στην πολιτική που θα έχει χαράξει η κεντρική κυβέρνηση την περίοδο της αξιολόγησης ή στις προσωπικές σχέσεις του εργαζόμενου με τον προϊστάμενό του, προσθέτοντας νέους τόνους χαρτιού στην απίστευτη χαρτούρα που κατακλύζει το ελληνικό Δημόσιο. Για παράδειγμα πως θα μπορεί να κριθεί ένας εκπαιδευτικός; Ή ένας γιατρός; Ή ένας στρατιωτικός; Ακόμα και για τους διοικητικούς υπαλλήλους ή τους μηχανικούς, οι "γκρίζες ζώνες" είναι μεγάλες αφού οι υποθέσεις που χειρίζονται δεν έχουν τα ίδια επίπεδα δυσκολίας ή πολυπλοκότητας. Και βέβαια "όσοι είναι έξω απ' το χορό, πολλά τραγούδια ξέρουν".

Για τις κρίσεις των διευθυντών, δεν μπορούμε να πούμε ότι ως ιδέα είναι κακή. Από τη στιγμή όμως που το κράτος στην χώρα μας είναι κατά βάση κομματικό, το στοιχείο της συνέντευξης αποτελεί στοιχείο σιγουριάς ότι πάλι τα "δικά μας παιδιά" θα θριαμβεύσουν (αν και υπάρχει η πρόβλεψη του "φορτώματός" του για ένα χρόνο και από την επόμενη κυβέρνηση). Παράλληλα θα πρέπει να μας βάζει σε σκέψεις ότι ο ΑΣΕΠ αποκτάει υπερεξουσίες, βασιζόμενος όμως σ΄ένα μικρό αριθμό υπαλλήλων και χωρίς την απαραίτητη πείρα για τέτοιου επιπέδου εξετάσεις. Ας ελπίσουμε ότι μέχρι να πραγματοποιηθεί το μέτρο θα υπάρξει η απαραίτητη στελέχωση.

Για την αλλαγή στο καθεστώς του δημοσίου υπαλλήλου (που έρχεται σε συνέχεια της ιδέας για εθελοντικές μετατάξεις μεταξύ Δημοσίου και ιδιωτικού τομέα όπως φαίνεται εδώ), δεν μπορούμε να πούμε ότι είναι σοβαρή: Αφορά μόνο μια μερίδα διοικητικών υπαλλήλων και όχι γιατρούς, εφοριακούς, εκπαιδευτικούς, ακαδημαϊκούς, στρατιωτικούς, μηχανικούς και όλη εκείνη την σειρά των ειδικά εκπαιδευμένων δημοσίων υπαλλήλων που διορίστηκαν για ένα συγκεκριμένο σκοπό: Πολύ φοβόμαστε πως στο μέλλον, θα αποτελεί μια πρώτης τάξεως ευκαιρία για "μείωση προσωπικότητας" των "μη συμπαθούντων" με στόχο την εκδίωξη τους - υπερβολικό ακούγεται μεν, αλλά έχει συμβεί στο παρελθόν δε και δεδομένου ότι οι εποχές έχουν την τάση να ξαναγυρίζουν, δεν πρέπει ν'αποκλείουμε τίποτα. Θα περιμένουμε βεβαίως να δούμε τις ακριβείς προβλέψεις, δεδομένου ότι όταν ένας υπάλληλος διορίζεται σε μια συγκεκριμένη περιοχή για ένα συγκεκριμένο λόγο, δεν είναι δίκαιο να του ζητάει κανείς να πηγαίνει αλλού μετά από 10-15 χρόνια, επειδή έτσι αποφάσισε η υπηρεσία του. Γι' αυτό βέβαια χρειάζονται τα οργανογράμματα και τα οριζόντια διοικητικά πλάνα στις δημόσιες υπηρεσίες, τα οποία στην συντριπτική τους πλειοψηφία δεν υπάρχουν - τι είπατε; Αυτά πρέπει να γίνουν πρώτα; Ναι - έχετε δίκιο. Αλλά αυτά γίνονται σε χώρες που θέλουν να κάνουν πραγματικές αλλαγές, και όχι σε χώρες που σκοτώνουν τα πάντα για ένα κομμάτι ψωμί...

Είδηση 2η: Ηλεκτρονικές γίνονται σύντομα οι οικοδομικές άδειες και όλες οι συναλλαγές με τις πολεοδομίες, σε μια προσπάθεια του υπουργείου Περιβάλλοντος να μπει τέρμα στην ταλαιπωρία των ιδιοκτητών και να αντιμετωπιστεί το περίφημο «γρηγορόσημο». Προς το παρόν στα πολεοδομικά γραφεία επικρατεί το χάος, λόγω της υποστελέχωσης και της πολυνομίας, ενώ η χαριστική βολή ήρθε μέσω «Καλλικράτη».

Με το νομοσχέδιο που επεξεργάζεται το υπουργείο Περιβάλλοντος, σύμφωνα με πληροφορίες, η διαδικασία έκδοσης μιας οικοδομικής άδειας θα γίνεται σε δύο φάσεις:

* ΠΡΩΤΟ ΒΗΜΑ. Ο μηχανικός και ο ιδιοκτήτης υποβάλλουν το τοπογραφικό σχέδιο του ακινήτου και δηλώνουν τους όρους δόμησης που ισχύουν στο συγκεκριμένο ακίνητο. Τα όρια του ακινήτου καθορίζονται με γεωγραφικές συντεταγμένες, που πλέον καθορίζουν το στίγμα του οικοπέδου και βάζουν τέρμα στις... μετακινούμενες άδειες. Η πολεοδομία ελέγχει τα στοιχεία, τσεκάρει τη θέση του ακινήτου στο χάρτη και χορηγεί την έγκρισή της ή κάνει τις παρατηρήσεις της. Ολη η διαδικασία γίνεται μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή και θα διέπεται από συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Υπάρχει σκέψη η διαδικασία να μην ξεπερνά τις 10 εργάσιμες ημέρες.

*ΔΕΥΤΕΡΟ ΒΗΜΑ. Κατατίθεται ο φάκελος της οικοδομικής άδειας στην πολεοδομία, ελέγχεται ως προς την πληρότητα των δικαιολογητικών και των μελετών και αρχειοθετείται στο ηλεκτρονικό αρχείο της υπηρεσίας. Η οικοδομή κατασκευάζεται με ευθύνη του επιβλέποντος ιδιώτη μηχανικού.

Με αυτές τις δύο αλλαγές οι πολεοδομίες μετατρέπονται σε ελεγκτικό μηχανισμό και επωμίζονται με την αρμοδιότητα για αυτοψίες σε συγκεκριμένες φάσεις κατασκευής μιας οικοδομής, π.χ. μετά την ολοκλήρωση του σκελετού. Θα προβλέπονται δειγματοληπτικοί έλεγχοι στο 10-15% των ετήσιων αδειών που υλοποιούνται.

Το αδύνατο σημείο των όποιων αλλαγών είναι η κατάσταση στις πολεοδομίες. Σήμερα στο σύνολο της χώρας λειτουργούν 162 πολεοδομικά γραφεία, από τα οποία το 30% έχει ένα ή το πολύ δύο μηχανικούς. Προ «Καλλικράτη» ανήκαν σε δήμους και νομαρχίες που έχουν ήδη καταργηθεί.

Ο νόμος προβλέπει ότι ώς τα τέλη του 2012 θα πρέπει να διπλασιαστούν, αφού καθένας από τους 325 «καλλικρατικούς» δήμους θα πρέπει να διαθέτει τη δική του πολεοδομία. Η πρόβλεψη είναι σωστή, αλλά χρειάζεται να γίνουν βελτιώσεις, αφού πολλά νησιά είναι χωριστοί δήμοι και έχουν ελάχιστους κατοίκους. Το υπουργείο Περιβάλλοντος ετοιμάζει πρόταση να δημιουργηθούν πολεοδομικά γραφεία σε ομάδες νησιών, ώστε να έχουν αντικείμενο και να μπορούν να λειτουργήσουν σωστά.

Οι πολεοδομίες σήμερα αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα λειτουργίας, που επιτείνονται λόγω των δηλώσεων για «τακτοποίηση» των ημιυπαίθριων. Υπενθυμίζεται ότι όσοι ιδιοκτήτες έχουν υποβάλει φακέλους ώς τις 31 Δεκεμβρίου 2010 οφείλουν να καταβάλουν την πρώτη δόση του προστίμου ώς τις 28 Απριλίου. Σε αντίθετη περίπτωση οι δηλωμένοι χώροι θα θεωρηθούν αυθαίρετοι και θα επιβληθούν τα προβλεπόμενα πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης.

Σχόλιο: Οι αλλαγές στις πολεοδομίες (μαζί με τις αλλαγές στο ωράριο για τις οποίες έχουμε γράψει εδώ), προϋποθέτουν καταρχήν τη στελέχωσή τους με προσωπικό. Χωρίς αυτό, καμία αλλαγή δεν πρόκειται να φέρει αποτέλεσμα. Βέβαια, με βάση την επερχόμενη νομοθεσία το μπαλάκι του ελέγχου πετάγεται στο γήπεδο του επιβλέποντα μηχανικού - όμως μετά τις αλλαγές στα κλειστά επαγγέλματα (όπως αποφασίστηκαν και φαίνονται εδώ), τις επιθέσεις στις ελάχιστες αμοιβές (λεπτομέρειες εδώ) και την αβεβαιότητα για το αύριο, πόσοι εξ' αυτών δεν θα κάνουν άραγε τα στραβά μάτια σε παραβάσεις που μπορεί να είναι και προς οικονομικό όφελός τους; Πόσοι θα συγκρουστούν με τους υποψήφιους πελάτες τους που θα θέλουν να κάνουν το "μέγιστο δυνατό" με το μικρότερο κόστος; Κακά τα ψέμματα, αν δεν υπάρχει στελέχωση δεν θα υπάρχουν γενικοί έλεγχοι παρά μόνο σε μια μικρή μερίδα των αδειών πράγμα που θα αλλάξει την "υφή" του "γρηγορόσημου" (όπου αυτό υπάρχει), βγάζοντας το απ' τα γραφεία και παιρνόντας το στο στάδιο της αυτοψίας (με την πιθανότητα του χρηματισμού για την μη αυτοψία μιας οικοδομής και επιλογής άλλης να είναι ιδιαίτερα μεγάλη). Και κάτι τελευταίο: Η ηλεκτρονική διεκπαιρέωση/κατάθεση μήπως θα πρέπει να λάβει υπόψιν της ότι υπάρχει ένα σημαντικό κομμάτι των μηχανικών που δεν χρησιμοποιούν ηλεκτρονικά προγράμματα για συγκεκριμένες φάσεις της μελέτης (π.χ. πυρασφάλεια, θερμομόνωση, υδραυλικά σε μικρές οικοδομές) και επομένως η υποχρεωτική της εφαρμογή παραβιάζει η αρχή της ισότητας της πρόσβασης σε δημόσιους οργανισμούς; Ρωτάμε, αλλά απάντηση δεν περιμένουμε...

Το ανέκδοτο της ημέρας... "Χάνουμε την υπομονή μας με την έλλειψη αποφασιστικότητας των ελληνικών αρχών" ήταν το μήνυμα της τρόικας προς την Αθήνα μετά την τελευταία επίσκεψη τους στην Ελλάδα. Εμείς να δείτε κύριε πως νιώθουμε με τη φτώχεια, την κακομοιριά και το χάος που επικρατεί στην χώρα. Δεν φτάνει που τα μέτρα που ζητούν δεν οδηγούν πουθενά (πράγμα που το γνωρίζουν βεβαίως), ζητούν κι άλλα λες και δεν μένουν άνθρωποι στην Ελλάδα αλλά ζώα (και μάλιστα μουγκά).

Πηγές ειδήσεων: "Έθνος", "Ελευθεροτυπία"

Δεν υπάρχουν σχόλια: