Δευτέρα, 20 Δεκεμβρίου 2010

Πωλείται η έκταση του "Ελληνικού", τα λιμάνια, η ακίνητη περιουσία του ΟΣΕ και τ' αεροδρόμια (ανανεωμένο)

Είδηση: Τη σύμβαση για την παραχώρηση 40 περιφερειακών αεροδρομίων ετοιμάζεται να υπογράψει η κυβέρνηση, αφού τα αρμόδια υπουργεία έχουν προχωρήσει σε σημαντικό βαθμό τις διαδικασίες. Και ενώ το έργο για το αεροδρόμιο του Καστελίου έχει ήδη δημοπρατηθεί, στο υπουργείο Υποδομών υπό τον κ. Δ. Ρέππα έχουν ετοιμάσει μελέτες για την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων. Η διυπουργική ενέκρινε τη συνεργασία με ειδικό σύμβουλο που θα μελετήσει την ενδεχόμενη συγκρότηση σχημάτων για την παραχώρηση στην συνεχεία, υπό την προϋπόθεση ότι δεν θα εγκαθιδρύει ολιγοπωλιακές καταστάσεις και ότι θα ακολουθεί το πλαίσιο κριτηρίων. Παράλληλα είναι έτοιμο το σχέδιο για την πώληση του ποσοστού του Δημοσίου στο αεροδρόμιο "Ελευθέριος Βενιζέλος".

Όσο αφορά την έκταση του παλιού αεροδρομίου στο Ελληνικό, αυτήν τη στιγμή μπαίνουν οι τελευταίες πινελιές στη μελέτη, την οποία το ελληνικό κράτος έχει αναθέσει στον διεθνούς φήμης αρχιτέκτονα-πολεοδόμο Χοσέ Αθεμπίγιο και σε κορυφαία μελετητικά γραφεία των Αθηνών. Ακόμη και εντός των εορτών των Χριστουγέννων υπολογίζεται ότι θα συνεχιστούν χωρίς διακοπή οι αναγκαίες ενέργειες, ώστε μέχρι το ταξίδι κυβερνητικού κλιμακίου στο Κατάρ να έχουν «κλείσει» όλες οι λεπτομέρειες του σχεδιασμού.

Οπως και για τα άλλα «ώριμα ακίνητα» προς αξιοποίηση του Δημοσίου, έτσι και με το Ελληνικό πρέπει να δημιουργηθεί καταρχάς νομική οντότητα, προκειμένου να λειτουργήσει εν συνεχεία και με βάση όλους τους νόμους η μέθοδος της παραχώρησης και εκμίσθωσης. Δηλαδή πρέπει να μετατραπούν σε Νομικά Πρόσωπα (Α.Ε.) που θα αναλάβουν τα επόμενα βήματα και θα υποδεχτούν τις προσφορές από ιδιώτες ή διακρατικές συμφωνίες. Η κυβέρνηση σύμφωνα με πληροφορίες δίνει ιδιαίτερη έμφαση στη συγκεκριμενοποίηση των κριτηρίων του πλαισίου στο οποίου θα ενταχθούν όλες οι διαδικασίες. Για το Ελληνικό, η μελέτη έχει φτάσει στο τελευταίο στάδιο, λοιπόν, αλλά «σταματά» μέχρι τα κριτήρια να αποκτήσουν ακριβή κατεύθυνση, να έχει τεθεί το σύνολο των όρων και να έχουν ληφθεί κρίσιμες αποφάσεις, όπως π.χ. το ποσοστό πρασίνου στο συνολικό έργο του Ελληνικού. Στη μελέτη, που έχει ήδη φτάσει στο τελικό στάδιο, προβλέπεται η κατασκευή πολυχώρων, πάρκων, χώρων αναψυχής κ.ά. Εκτός απροόπτου, το Ελληνικό θα είναι το πρώτο έργο ίσως που θα ενταχθεί στη διαδικασία που προβλέπει ο νέος νόμος "fast track".

Όσο αφορά την περιουσία του ΟΣΕ, η διυπουργική είναι στην τελική ευθεία για να προχωρήσει στην παραχώρηση σε ιδιώτες των Σταθμών Μεταφοράς Εμπορευμάτων, όπως για παράδειγμα στην Αθήνα, τη Θεσσαλονίκη και τη Λάρισα, για την κατασκευή «Mall».

Σχόλιο: Αν και τα μέτρα για μισθούς και συντάξεις υπάρχει μια μικρή πιθανότητα αναστροφής τους στο μέλλον, από μια άλλη κυβέρνηση, για το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας τέτοιο ενδεχόμενο δεν υπάρχει, στο υπάρχον σύστημα - Ότι περνάει στα χέρια των ιδιωτών δε γυρίζει πίσω. Το θέμα έχει πολλές παραμέτρους:
Καταρχήν την περιβαλλοντική. Η περιοχή του Ελληνικού αποτελεί την τελευταία μεγάλη ευκαιρία της Αττικής για δημιουργία ενός μεγάλου πνεύμονα πρασίνου, που θα αποτελεί καύχημα για την χώρα και για την Ευρώπη. Αντ' αυτού η κυβέρνηση προτιμάει να προωθήσει "πολυχώρους", "εκθεσιακούς χώρους", "κατοικίες" και σύμφωνα με δημοσιογραφικές πληροφορίες (που έχουν δημοσιεύσει στο παρελθόν εδώ) και καζίνο, προωθώντας "ειδικά" εργασιακά καθεστώτα - πολύ χειρότερα ακόμα και απ' αυτό που διαμορφώθηκε στην χώρα μας μετά τις τελευταίες αλλαγές (εδώ η σχετική είδηση). Στα πλαίσια αυτών των κινήσεων έκανε στην άκρη την ώριμη μελέτη του ΕΜΠ και ανέθεσε (χωρίς διεθνή διαγωνισμό ύπο αδιαφανείς διαδικασίες) στον κ. Αθεμπίγιο την εκπόνηση μελέτης (ύπο ποια αμοιβή; άγνωστο) που θα εξυπηρετεί αυτό το σχέδιο. Αν ληφθεί υπόψιν και παράλληλη προσπάθεια παράκαμψης του Συντάγματος στο θέμα του αιγιαλού (η οποία απαγορεύεται ΡΗΤΑ απ' αυτό) και θα καταλάβετε για το που οδηγούμαστε, και για ποια "πράσινη ανάπτυξη" μιλάμε......(Προσθήκη: Το εγκεκριμένο σχέδιο της έκτασης του Ελληνικού περιλαμβάνει κέντρα τεχνολογίας, κατασκευή κατοικιών, χώρων εκπαίδευσης, γήπεδο γκολφ, ξενοδοχεία και μαρίνα. Το πάρκο δε, θα είναι σημαντικά μικρότερο απ' αυτό που είχε αρχικά ανακοινωθεί και σαφέστατα μικρότερο απ' αυτό που είχε προαναγγείλει ο Πρωθυπουργός κατά την ανακοίνωση των συμφωνιών με το Κατάρ: Θα καταλαμβάνει μόνο τους χώρους των διαδρόμων του παλιού αεροδρομίου! Το άλλο σκάνδαλο, το οποίο έχει σχέση με την εταιρεία διαχείρισης της έκτασης θα το δούμε σε προσεχή ανάρτηση, μόλις υπάρξουν επίσημες ανακοινώσεις, όταν δηλ. το σχέδιο εγκριθεί από τους "επενδυτές" στους οποίους ταξιδεύει σύντομα).


Το ζήτημα της περιουσίας του ΟΣΕ είναι επίσης περίπλοκο - και έχει πέραν της περιβαλλοντικής και την οικονομική του διάσταση. Έχουμε γράψει για τη συνεχόμενη προσπάθεια απαξίωσης του οργανισμού, ο οποίος παρουσιάστηκε σχεδόν σαν ο μοναδικός υπεύθυνος για το σημερινό έλλειμμα της χώρας. Αυτό κάνει σαφέστατα πιο εύκολη την αποδοχή από πλευράς της κοινής γνώμης του ξεπουλήματος του, με πρώτο βήμα την ακίνητη περιουσία του, η οποία βρίσκεται συγκεντρωμένη σε περιοχές-"φιλέτα" και την οποία η κυβέρνηση είναι διαθετιμένη να δώσει σε "φιλική τιμή" λόγω της οικονομικής κατάστασης και του κλίματος που επικρατεί. Πέραν από τη συζήτηση που μπορεί ν' ανοιχθεί για το αν οι περιοχές που προορίζονται για αξιοποίηση έχουν "ανάγκη" για εμπορικά κέντρα (και το τι αντίκτυπο θα έχουν αυτά στις τοπικές κοινωνίες και το λιανεμπόριο) δημιουργούνται ερωτήματα και για τις διαδικασίες που θ' ακολουθηθούν για την αδειοδότησής τους. Φοβόμαστε ότι όσα έγιναν στην υπόθεση του "Mall" στο Μαρούσι, θα είναι σταγόνα στον ωκεανό μπροστά σ' αυτά που θα γίνουν στις εκτάσεις του ΟΣΕ.

Τέλος έχουμε και την "εθνική" διάσταση του θέματος, η οποία συνδέεται με την παραχώρηση των περιφερειακών αεροδρομίων: Σε μια περιοχή σαν και τη δικιά μας, είναι απαράδεκτο να έχουν τον έλεγχο τέτοιων υποδομών ιδιώτες, ιδιαίτερα όταν αυτά βρίσκονται δίπλα (και σχεδόν μοιράζονται αεροδιαδρόμους) με τα στρατιωτικά αεροδρόμια. Πέραν της παραχώρησης σίγουρων κερδών σε ιδιώτες, ούτε ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας θα υπάρξει, ούτε ανάπτυξη των περιοχών (δείτε σχετικά εδώ): Το κράτος είναι απόλυτα ικανό να κάνει την ίδια δουλειά με οποιαδήποτε εταιρεία, αρκεί να υπάρχουν τα πρόσωπα και η διάθεση. Άραγε όμως υπάρχουν;

Δεν υπάρχουν σχόλια: