Σάββατο, 20 Νοεμβρίου 2010

Υφυπουργείο Ξεπουλήματος, αποκρατικοποιήσεις (ΔΕΗ), παραχωρήσεις ("Ελ.Βενιζέλος", Εγνατία Οδός) και πιέσεις για περαιτέρω μειώσεις μισθών

Είδηση: Ειδικό υφυπουργείο ετοιμάζεται από την κυβέρνηση με σκοπό να προωθηθούν οι αποκρατικοποιήσεις και οι παραχωρήσεις της κρατικής περιουσίας, προεξαρχούσης της επέκτασης χρήσης του αεροδρομίου "Ελευθέριος Βενιζέλος" και της Εγνατίας Οδού. Την ίδια πάντως στιγμή, οι γενικευμένες αντιδράσεις για την επαπειλούμενη μερική αποκρατικοποίηση της ΔΕΗ, οδήγησε στην αναβολή συνάντηση της υπουργού Περιβάλλοντος Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής με την τρόικα, ύστερα από αίτημα των εκπροσώπων της τρόικας. Παράλληλα όμως βρίσκεται σε εξέλιξη κρίσιμη διαπραγμάτευση της ελληνικής κυβέρνησης με την ευρωπαϊκή επιτροπή, σχετικά με τη δυνατότητα να παράγουν ιδιώτες ηλεκτρική ενέργεια από λιγνίτη. Η Κομισιόν ζητεί την πώληση του 40% των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ, κάτι το οποίο απορρίπτει η κυβέρνηση και αναζητούνται ισοδύναμες λύσεις (αντιπροτείνοντας την εκμετάλλευση νέων κοιτασμάτων), προκειμένου να αποτραπεί η παραπομπή της Ελλάδας στο ευρωδικαστήριο.

Την ίδια ώρα σε αδιέξοδο κατέληξαν οι χθεσινοβραδινές επαφές της τρόικας με την υπουργό Εργασίας για το θέμα των συμβάσεων και της διολίσθησης των μισθών κάτω από τις κλαδικές συμβάσεις. Η Λούκα Κατσέλη φέρεται να επέμενε στην ιεράρχηση και ισχύ της πιο ευνοϊκής σύμβασης υπέρ του μισθωτού (συρροή), ενώ η τρόικα αντέτεινε ότι «συμφωνήσαμε πριν υπογράψετε το (αναθεωρημένο) Μνημόνιο (τον περασμένο Αύγουστο) να αποκλίνουν οι επιχειρησιακές συμβάσεις ακόμη και της Εθνικής Γενικής (σ.σ. που υπογράφει η ΓΣΕΕ) και τώρα πρέπει να εφαρμόσετε τις προβλέψεις». Δημοσιογραφικές πληροφορίες τονίζουν τον περίεργο ρόλο του ΣΕΒ πίσω από τις πιέσεις της τρόικας - αφού φαίνεται να έχει "διαβεβαίωσει" την τρόικα για ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας σε περίπτωση που ισχύσει το μέτρο.

Σχόλιο: Τι ποιο λογικό αλήθεια, όταν έχει διάθεσει να πουλήσει κανείς, ν' ανοίξει μαγαζί για να το κάνει και να προσλάβει και υπάλληλο για να κάνει τη δουλειά αυτή; Έτσι λοιπόν λειτουργεί και η κυβέρνηση, προσπαθώντας να παρακάμψει και τις πιθανές αντιδράσεις που θα μπορούν να έχουν υπουργοί (όπως ο κ. Ρέππας ή η κ. Μπιρμπίλη) όταν αρχίσουν να ξεπουλιούνται επιχειρήσεις που βρίσκονται στην αρμοδιότητά τους. Άλλη μια πρωτότυπη ιδέα του κυρίου Παπανδρέου - και θα του προτείνουμε τον τίτλο "Υφυπουργείο Ξεπουλήματος" με υπότιτλο "ανοίξαμε και σας περιμένουμε". Η παραχώρηση του κερδοφόρου "Ελ.Βενιζέλος" και της Εγνατίας Οδού (την οποία χρυσοπλήρωσε και συνεχίζει να χρυσοπληρώνει ο λαός μας) δείχνει για το πόσο "προβληματικές" είναι οι επιχειρήσεις που θέλει να "ξεφορτωθεί" η κυβέρνηση.

Όσο αφορά την ΔΕΗ, και χρησιμοποιώντας μια λαϊκή έκφραση, θα πούμε ότι η Κομισιόν "ψάχνει για κορόιδα" επιμένοντας στην πώληση των έτοιμων μονάδων παραγωγής της ΔΕΗ σε ιδιώτες, αφού έμμεσα ζητάει να παραχωρηθούν σίγουρα κέρδη σε αυτούς εις βάρος του ελληνικού Δημοσίου (όπως έχει επισημανθεί εδώ στο παρελθόν). Σε περίπτωση που γίνει αυτό, πέραν της αναμενόμενης αύξησης των τιμολογίων, και προκειμένου να διασφαλιστούν τα κέρδη των "επενδυτών" οι καταναλωτές θα σηκώσουν το βάρος και των "πράσινων" προστίμων που θα πρέπει να πληρώνει ο ιδιοκτήτης των μονάδων που χρησιμοποιούν λιγνίτη.

Η αντιπρόταση της κυβέρνησης (για παραχώρηση της εκμετάλλευσης των νέων κοιτασμάτων) αν και επιζήμια για το κράτος, εμπεριέχει κατά μια έννοια και τον όρο "επένδυση" αφού ο αγοραστής θ' αναγκαστεί να διαθέσει κεφάλαια και να επενδύσει σε νέες μονάδες. Όμως η Κομισιόν (δηλ. οι Γερμανοί και οι Γάλλοι που ενδιαφέρονται για τις μονάδες αυτές) δεν θέλει να οδηγήσει τους πιθανούς αγοραστές σε κινήσεις "ρίσκου". Η σιγουριά βρίσκεται στις έτοιμες μονάδες, που έχουν σίγουρους πελάτες. Πάντως οι τοπικές κοινωνίες αντιδρούν ανοιχτά σ' ένα τέτοιο ενδεχόμενο, όπως δείχνει το ψήφισμα της Νομαρχίας Κοζάνης εδώ.

Όσο για το παρασκήνιο σε σχέση με την ισχύ των Συλλογικών Συμβάσεων, η κίνηση της κυρίας Κατσέλη μπορεί να θεωρηθεί "φιλολαϊκή", αλλά δείχνει καθαρά ότι η κυβέρνηση είτε δεν ήξερε τι υπέγραφε με το Μνημόνιο (και μας παρουσίασε άλλα αντί άλλων) ή προσπαθεί να σώσει στο τέλος την παρτίδα. Όσο για τον ΣΕΒ, δεν μπορούμε να πούμε τίποτε άλλο παρά μόνο ότι στις δύσκολες στιγμές δείχνει αυτό που λέει χρόνια η αριστερά δηλ. ότι "το κεφάλαιο δεν έχει πατρίδα" και στο οποίο εμμέσως συμφωνούν και αρθρογράφοι που υποστηρίζουν έντονα την κυβέρνηση (όπως ο Π.Παναγιώτου του Έθνους).

Και για να μην ξεχνιόμαστε και για να μπορούμε όλοι να βγάλουμε τα συμπεράσματά μας: Το 55% των δαπανών του προϋπολογισμού είναι τόκοι και χρεολύσια και όχι μισθοί και δαπάνες...Το χρέος της χώρας είναι 364 δις ευρώ, εκ των οποίων πάνω από το 50% λήγει στην επόμενη 5ετία (ενώ περίπου 70 δις είναι το χρέος εξυπηρέτησής του). Πως θα μπορέσει να εξυπηρετηθεί εν μέσω ύφεσης; Πως θ' αυξηθούν τα έσοδα του Δημοσίου κατά 9,4%; Μόνο από τους φορολογούμενους σαφώς είτε εμμέσως ή αμέσως. Πάντως και πάλι το δημόσιο χρέος δύσκολα εξυπηρετείτε...

Πηγή ειδήσεων: "Έθνος", "Καθημερινή"

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Συμφωνώ γενικά. Αλλά σε αρκετές περιπτώσεις στο παρελθόν το δημόσιο έχει δείξει αδυναμία να διαχειριστεί σωστά τις επιχειρήσεις του. Ο ΟΣΕ είναι ένα από τα μεγάλα παραδείγματα.
Πέραν αυτού, δε λέω ότι οι αποκρατικοποιήσεις είναι το χρυσό χάπι και ότι έχουν πάντα θετικό αποτέλεσμα. Αλλά εδώ που φτάσαμε χρειάζεται ρευστό και οι φορολογούμενοι δε θα μπορέσουν να δώσουν πολύ παραπάνω.
Σε κάθε περίπτωση, αν οι αποκρατικοποιήσεις προχωρήσουν, αυτό που θα πρέπει να γίνει από τη μεριά του κράτους είναι να υπάρχει ένας σωστός μηχανισμός παρακολούθησης της λειτουργίας του ανταγωνισμού ώστε να μην υπάρχουν μονοπώλια ή ολιγοπώλια.

Ενεργός Πολίτης είπε...

Δυστυχώς η εμπειρία λέει σε καμία χώρα της Δυτικής Ευρώπης που υπήρξαν τέτοιου βαθμού αποκρατικοποιήσεις δεν μπόρεσε να δημιουργηθεί φορέας ελέγχου του ανταγωνισμού και παντού οδηγηθήκαμε σε ανεξέλεγτες αυξήσεις των τιμών εις βάρος του καταναλωτή και σε ολιγοπώλια - χαρακτηριστικότερο παράδειγμα η αγορά ενέργειας στην Μ.Βρετανία.
Όσο για την εύρεση χρημάτων θα σε παραπέμψω στην παρακάτω ανάρτηση:
http://nea-metra.blogspot.com/2010/11/2_16.html
Η αγορά της Ελλάδας είναι πολύ μικρή για να έχει πολλούς "παίκτες", επομένως οδηγούμαστε αναπόφευκτα σε μονοπώλια ή ολιγοπώλια. Αν είναι να υπάρχουν καλύτερα να τα έχει το κράτος - αυτή είναι η θέση μας. Το ότι το κράτος αδυνατεί να διαχειριστεί τις επιχειρήσεις του είναι δικαιολογία - ας βρει τους ανθρώπους που θα το κάνουν, δεν μπορεί κάπου θα υπάρχουν.