Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2011
31 "δράσεις" επιβάλλει η τρόικα για να "απελευθερωθούν" οι επόμενες δόσεις / Κατάργηση του αφορολόγητου για ελεύθερους επαγγελματίες;
Σειρά «δράσεων κατά προτεραιότητα» με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα εφαρμογής τους καλείται να εφαρμόσει η κυβέρνηση μετά τις αποφάσεις της Συνόδου Κορυφής της 26ης Οκτωβρίου. Όπως αναφέρετε στον κυριακάτικο τύπο, την ώρα που γίνονταν οι διαπραγµατεύσεις για την ελάφρυνση του δηµοσίου χρέους στις Βρυξέλλες, η τρόικα έστειλε στην κυβέρνηση κατάλογο µε τις 31 δράσεις, που η κυβέρνηση πρέπει να εφαρμόσει κατά προτεραιότητα και με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα.
Όπως δήλωσε ο υπουργός Οικονοµικών Ευ.Βενιζέλος επιστρέφοντας από τις Βρυξέλλες, οι δράσεις αυτές «αποτελούν την προϋπόθεση για να πετύχει το νέο πρόγραμμα» (Σχόλιο: Είναι που κυβερνητικοί παράγοντες υποστήριζαν ότι δε θα ληφθούν νέα μέτρα).
Η εφαρµογή των οκτώ από τα µέτρα που περιλαµβάνονται στη λίστα της τρόικας αφορά µειώσεις συντάξεων, αύξηση ασφαλιστικών εισφορών και ψαλίδισµα παροχών υγείας στα «ευγενή Ταµεία» και τοποθετείται χρονικά πριν από την καταβολή της 6ης δόσης.
Τα µέτρα που αποσκοπούν στη µείωση των δαπανών των Ταµείων και στην εξεύρεση νέων πόρων είναι τα εξής:
Η άµεση έκδοση υπουργικής απόφασης για τη µείωση των συντάξεων του ΝΑΤ και του ΟΤΕ σε ποσοστό ως 40% για τους συνταξιούχους ηλικίας κάτω των 60 ετών.
Η αύξηση των ασφαλιστικών εισφορών κύριας και επικουρικής σύνταξης για τους ασφαλισµένους στο Ενιαίο Ταµείο Ανεξάρτητα Ασφαλισµένων (ΕΤΑΑ), που είναι το ενοποιηµένο Ταµείο των νοµικών, των γιατρών και των µηχανικών.
Η µείωση-εναρµόνιση του επιπέδου παροχών υγείας των Ταµείων των Επιστηµόνων που συγχωνεύθηκαν στο ΕΤΑΑ.
Για τις τράπεζες η τρόικα ζητεί:
Να προχωρήσουν οι θεσµικές και οργανωτικές µεταρρυθµίσεις (τις οποίες έχει συµφωνήσει µε την κυβέρνηση αλλά δεν έχουν ανακοινωθεί) στην Τράπεζα της Ελλάδος, στο Ταµείο Χρηµατοπιστωτικής Σταθερότητας και στο Ταµείο Εγγύησης Καταθέσεων.
Να επικαιροποιηθεί άµεσα το σχέδιο αναδιάρθρωσης της ΑΤΕ και να ολοκληρωθεί η «κεφαλαιοδότησή» της.
Να καταρτιστεί σχέδιο δράσης και να εκδοθεί προεδρικό διάταγµα για τον διαχωρισµό του Ταµείου Παρακαταθηκών και ∆ανείων µε τελικό στόχο να ιδιωτικοποιηθεί η «τράπεζα δανείων» που θα δηµιουργηθεί.
Για τη φορολογική πολιτική η τρόικα υποδεικνύει στην κυβέρνηση τα εξής:
Να κληθούν άµεσα για έλεγχο οι 1.700 φορολογούµενοι (φυσικά πρόσωπα) µε τη µεγαλύτερη ακίνητη περιουσία στην Ελλάδα. Οι ελεγκτές θεωρούν ότι στα ακίνητα έχει τοποθετηθεί το µεγαλύτερο µέρος των εισοδηµάτων που δεν φορολογήθηκαν και των αδήλωτων πόρων της παραοικονοµίας στη χώρα µας.
Να προχωρήσει στην αλλαγή της φορολογίας των ελεύθερων επαγγελµατιών µε το φορολογικό νοµοσχέδιο (για το οποίο αναφερόμαστε στην 2η είδηση της ημέρας).
Να κλείσει άµεσα τις 31 ∆ΟΥ για τις οποίες αποφάνθηκε ότι δεν έχουν αντικείµενο και πρέπει να απορροφηθούν από άλλες και εντός του 2012 να κλείσουν όλες οι µικρές περιφερειακές ∆ΟΥ.
Να απολυθούν όλοι οι έφοροι που δεν πιάνουν τους στόχους είσπραξης των εσόδων.
Να γίνει γενική ρύθµιση ληξιπρόθεσµων οφειλών στο ∆ηµόσιο.
Να λειτουργήσουν τα φορολογικά δικαστήρια.
Κρίσιµες για την επιστροφή της οικονοµίας στην ανάπτυξη θεωρούνται οι διαρθρωτικές αλλαγές που έχουν ατονήσει και συγκεκριµένα:
Η πλήρης απελευθέρωση των κλειστών επαγγελµάτων.
Η ενίσχυση του ανταγωνισµού στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών προκειµένου να πέσουν οι τιµές.
Οι ιδιωτικοποιήσεις και η πώληση κρατικής περιουσίας.
Σχόλιο: Όποιος πιστεύει ότι ότι η πλήρης απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων, η πώληση της δημόσιας περιουσίας και οι ιδιωτικοποιήσεις θα "τονώσουν" την οικονομία και θα ρίξουν τις τιμές "πλανόνται πλάνην οικτρά": Το ακριβώς αντίθετο συνέβει. Έτσι έγινε σε όλες τις μεγάλες χώρες της Δυτικής Ευρώπης (που μάλιστα είχαν και ισχυρούς ελεγκτικούς μηχανισμούς) που σταδιακά οι αγορές έπεσαν στον έλεγχο 3-4 εταιριών (με χαρακτηριστικότερο παράδειγμα την Μ.Βρετανία που φτάσαμε στο ιλαρό θέαμα του Πρωθυπουργού της χώρας να παρακαλεί τις "Big Six" να μειώσουν τις τιμές του ηλεκτρικού!). Ομοίως απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων θα οδηγήσει την συγκέντρωση της αγοράς στα χέρια λίγων - φαρμακεία, κατασκευαστικές, δικηγορικά γραφεία, όπου μικρά καρτέλ αποτέλεσαν τη λύση χωρίς να υπάρξει οικονομικό όφελος για τους πωλήτες. Και βέβαια η πώληση κρατικής περιουσίας δε δημιουργεί "δουλειές". Δημιουργεί υπεραξίες σ' αυτούς που αγοράζουν φθηνά και πωλούν ακριβά.
Προχωρώντας στις ρυθμίσεις των ταμείων, μας προκαλεί έκπληξη ότι ζητείται η "αύξηση στις εισφορές" σε ταμεία όπως το ΕΤΑΑ που έχουν μεγάλη ακίνητη περιουσία, έχουν άριστο δείκτη ασφαλισμένων/συνταξιούχων, στα οποία οι εισφορές είναι ήδη πολύ υψηλές (και οι συντάξεις αρκετά χαμηλότερες από τα υπόλοιπα ταμεία) και οι παρεχόμενες υπηρεσίες ήδη στο χαμηλότερο αποδεκτό επίπεδο (χειρότερο και απ' αυτό του ΙΚΑ σε πολλούς τομείς). Το σχέδιο βέβαια είναι απλό, η κατάρρευση του κράτους Πρόνοιας σε όλα τα επίπεδα. Το κυριότερο δε μιλάμε για ταμεία στα οποία ουσιαστικά δεν υφίσταται κρατική συμμετοχή και συνεισφορά - κοινώς οι παρατηρήσεις της τρόικας και οι κινήσεις της κυβέρνησης θυμίζουν το "δυο γάιδαροι μαλώνανε σε ξένο αχυρώνα". Πάντως είναι απορίας άξια τα ζητούμενα αυτά, αφού σύμφωνα με συνεχείς δηλώσεις του κυρίου Βενιζέλου "τα ασφαλιστικά ταμεία δε θα θιγούν από το κούρεμα των ομολόγων" (κάτι προφανέστατα ψευδές όπως φαίνεται εδώ).
Κλείνοντας την είδηση να σχολιάσουμε και τις προτάσεις που αφορούν τις εφορίες: οι περιφερειακές εφορίες έχουν λόγω ύπαρξης και αυτός είναι ο έλεγχος των περιφερειών τους. Δεν μπορούν να γίνονται όλα κεντρικά - δε ζούμε στην εποχή του Σουλτάνου που αυτός έστελνε τους εισπράκτορές του στις επαρχίες. Χρειάζονται άνθρωποι που θα μπορούν να ελέγχουν έχοντας γνώση της κατάστασης στην περιοχή που εδρεύουν. Και προφανέστατα αν δεν υπάρχουν χρήματα στους φορολογούμενους δεν μπορούν να "υπάρχουν στόχοι". Ουκ αν λάβεις παρά του μη έχοντος...Άρα το ζητούμενο "απόλυσής" των εφοριακών έχει μόνο νόημα αν είναι επίορκοι. Όχι αν δεν εισπράττουν...
Είδηση 2η: Υπό την πίεση της τρόικας η κυβέρνηση προχωρεί στην κατάργηση του αφορολόγητου για τους ελεύθερους επαγγελματίες με την επιβολή "αλγοριθμικού φόρου" με βάση επτά αντικειμενικά κριτήρια, όπως η ακίνητη και η κινητή περιουσία. Το πακέτο περιλαμβάνει ακόμη αυξήσεις στη φορολογία εισοδήματος και ακινήτων
Στην κατάργηση του αφορολόγητου ορίου για ελεύθερους επαγγελματίες και επιτηδευματίες με την επιβολή "αλγοριθμικού φόρου" με βάση επτά αντικειμενικά κριτήρια προχωρά άμεσα το υπουργείο Οικονομικών με στόχο να διευρύνει τη φορολογική βάση και να ενισχύσει τα έσοδα του Δημοσίου.
Σύμφωνα με πληροφορίες, το σχέδιο που ανατρέπει πλήρως το ισχύον καθεστώς φορολογίας για 900.000 ελεύθερους επαγγελματίες και μικρομεσαίες επιχειρήσεις και αναμένεται να εφαρμοστεί το 2012 προβλέπει ότι ο προσδιορισμός του εισοδήματος θα γίνεται πλέον με βάση πλέγμα κριτηρίων, στα οποία περιλαμβάνονται ακόμα και η κινητή περιουσία του φορολογούμενου, όπως καταθέσεις, μετοχές, χρεόγραφα, αμοιβαία κεφάλαια και κάθε είδους επενδυτικά χαρτοφυλάκια.
Τα υπόλοιπα συστατικά του αλγόριθμου για τον προσδιορισμό του εισοδήματος των ελεύθερων επαγγελματιών και των μικρομεσαίων επιχειρήσεων θα είναι το είδος, ο χρόνος και ο τόπος άσκησης της δραστηριότητας, η κατηγορία των τηρούμενων βιβλίων, η ακίνητη περιουσία και ο τρόπος διαβίωσης, καθώς και το φορολογικό ιστορικό.
Στόχος των ρυθμίσεων είναι να εντοπιστούν τα πραγματικά εισοδήματα και να δοθεί τέλος στο φαινόμενο η συντριπτική πλειονότητα να εμφανίζεται στην Εφορία με πενιχρά εισοδήματα.
Με τη συλλογή και την επεξεργασία στατιστικών στοιχείων ή δεδομένων από την "ελεγκτική παρατήρηση" θα διαμορφώνεται ο αλγόριθμος για το μεικτό κέρδος και τον τζίρο από τις πωλήσεις σε ένα κατάστημα.
Ετσι με βάση τη σταθερή ποσοστιαία αναλογία μεταξύ της τιμής αγοράς και της τιμής πώλησης και τον όγκο των πωλήσεων έχεις τη δυνατότητα να προσδιορίσεις το συνολικό ακαθάριστο εισόδημα για το συγκεκριμένο κατάστημα και συνεπώς και τον ΦΠΑ που πρέπει να αποδίδει.
Αυτό είναι το πρώτο βήμα. Θα ακολουθήσει ο εμπλουτισμός της βάσης των δεδομένων και στοιχείων με άλλα αντικειμενικά κριτήρια και σταθερές αναλογίες για τον υπολογισμό του φόρου εισοδήματος και του ΦΠΑ.
Οπως σημείωνε αρμόδιος παράγοντας, για τον εντοπισμό του πραγματικού εισοδήματος θα χρησιμοποιηθεί και η αρχή του συσχετισμού.
Για παράδειγμα όπως ανέφερε χαρακτηριστικά τα έσοδα από την εκμετάλλευση κομμωτηρίου που λειτουργεί σε ξενοδοχείο μπορούν να προσδιοριστούν από την πληρότητα του ξενοδοχείου με μια αναλογική σχέση με βάση την οποία από τον αριθμό των πελατών του ξενοδοχείου θα προκύπτει ο αριθμός των πελατών του κομμωτηρίου που θα πολλαπλασιάζεται με μια μέση τιμή και έτσι θα προσδιορίζεται ο τζίρος του κομμωτηρίου.
Με τη μεθοδολογία αυτή μπορείς να προσδιορίσεις τα έσοδα ενός σουβλατζίδικου με βάση τις παραγγελίες για πίτες. Η αρχή του συσχετισμού θα εφαρμοστεί και σε άλλες περιπτώσεις, όπως ο προσδιορισμούς του φορολογητέου εισοδήματος με βάση την ακίνητη ή κινητή περιουσία του φορολογούμενου.
Πέραν του μεικτού κέρδους, ο αλγόριθμος για τον υπολογισμό του εισοδήματος των ελεύθερων επαγγελματιών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων θα περιλαμβάνει και τα ακόλουθα συστατικά:
Την κατηγορία των τηρούμενων βιβλίων και στοιχείων και τη μορφή της εταιρείας.
Τον κλάδο και το είδος της δραστηριότητας.
Τον τόπο και τον χρόνο άσκησης του επαγγέλματος.
Τις μισθολογικές και λειτουργικές δαπάνες (αριθμός προσωπικού, ενοίκιο, εξοπλισμός κ.ά.).
Το φορολογικό ιστορικό (αν ο φορολογούμενος είναι συνεπής ή έχει εντοπιστεί στο παρελθόν για παραβάσεις ή είναι οφειλέτης).
Την ακίνητη περιουσία.
Τα κινητά περιουσιακά στοιχεία (κατοικίες, επαγγελματικά ακίνητα, οικόπεδα, μετοχές, καταθέσεις, αμοιβαία κ.ά.) Από τον συνδυασμό των παραπάνω στοιχείων θα προκύπτει ένα ελάχιστο ύψος εισοδήματος και σε περίπτωση που θα διαπιστώνεται ότι από το επάγγελμα και τα εισοδήματα που δηλώνει ο φορολογούμενος, καθώς και από τα πάσης φύσεως έκτακτα έσοδα από πωλήσεις περιουσιακών στοιχείων δεν είναι δυνατόν να καλυφθούν τα ποσά των αποταμιεύσεων, η αξία και τα έξοδα συντήρησης των περιουσιακών στοιχείων που κατέχει, καθώς και οι λοιπές δαπάνες διαβίωσής του, θα του καταλογίζεται πρόσθετος τεκμαρτός φόρος.
Με βάση τον σχεδιασμό του υπουργείου Οικονομικών, η καταγραφή των κινητών περιουσιακών στοιχείων θα γίνει με μια ειδική δήλωση που θα κληθούν να συμπληρώσουν όλοι φορολογούμενοι (έντυπο Ε10).
Στη δήλωση αυτή θα αναγράφονται καταθέσεις στις τράπεζες, επενδύσεις σε μετοχές, ομόλογα και αμοιβαία κεφάλαια, συμμετοχές, έσοδα που εισπράχθηκαν από τη ρευστοποίηση επενδύσεων ή την πώληση περιουσιακών στοιχείων, καθώς και έξοδα διαβίωσης κ.ά.
Τα επτά κριτήρια για τη φορολόγηση
1 Η ακίνητη περιουσία
2 Η κινητή περιουσία (μετοχές, καταθέσεις)
3 Οι μισθολογικές & λειτουργικές δαπάνες
4 Ο κλάδος & το είδος της δραστηριότητας
5 Η περιοχή της επαγγελματικής στέγης
6 Η κατηγορία των βιβλίων
7 Συντελεστής ο τζίρος του κλάδου
Η αρχή για τη διαμόρφωση του αλγόριθμου για τον προσδιορισμό του εισοδήματος αλλά και του ΦΠΑ θα γίνει με τη συλλογή εμπειρικών και στατιστικών στοιχείων για το μεικτό ποσοστό κέρδους ανάλογα με το είδος των πωλούμενων αγαθών ή την παροχή υπηρεσιών από τον κάθε επιτηδευματία. Μάλιστα, σύμφωνα με παράγοντες του υπουργείου Οικονομικών, εντός των επόμενων ημερών θα εκδοθεί η σχετική υπουργική απόφαση για την ενεργοποίηση του μέτρου.
Στέλεχος του υπουργείου Οικονομικών τόνιζε ότι πρόκειται για μία μέθοδο που εφαρμόζεται σε πολλές χώρες της Ευρωζώνης και έδινε το ακόλουθο παράδειγμα:
Κατάστημα που πουλάει υποκάμισα προς 120 ευρώ τα οποία έχει αγοράσει 100 ευρώ έχει μεικτό κέρδος 20 ευρώ. Συνεπώς, γι΄ αυτό το κατάστημα η σταθερή αναλογία για τον προσδιορισμό του μεικτού κέρδους είναι 20%. Αυτόματα λοιπόν θα προκύπτει ένας αλγόριθμος για το μεικτό κέρδος της επιχείρησης. Στη συνέχεια, με την καταγραφή των εισπράξεων από την παρακολούθηση του καταστήματος από ελεγκτές θα δημιουργείται μία βάση δεδομένων που χρησιμοποιείται για την καλύτερη δυνατή εκτίμηση των πωλήσεων του συγκεκριμένου καταστήματος.
Το ελάχιστο φορολογητέο εισόδημα που θα προσδιορίζεται για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με τη χρήση συγκεκριμένων μαθηματικών τύπων θα υπερισχύει και έναντι των τεκμηρίων διαβίωσης και έναντι των εισοδημάτων που προκύπτουν με βάση τον λογιστικό προσδιορισμό.
Μάλιστα, για να αποφευχθούν προστριβές και διενέξεις μεταξύ των φορολογικών αρχών και του φορολογούμενου θα του δίνεται ως κίνητρο το κλείσιμο της υπόθεσής του και η οριστική απαλλαγή του από τον έλεγχο.
Στόχος των νέων ρυθμίσεων είναι να εντοπιστούν τα πραγματικά εισοδήματα των ελευθέρων επαγγελματιών και μικρομεσαίων επιχειρήσεων και να δοθεί τέλος στο φαινόμενο η συντριπτική πλειονότητα να εμφανίζεται στην Εφορία με πενιχρά εισοδήματα.
Σχόλιο: Μια ακόμα φορολογική αλλαγή προστίθεται στις τόσες και τόσες που έχουν εφαρμοστεί τους τελευταίους μήνες. Αν αυτό είναι "η λύση" για τη δημιουργία επενδυτικού κλίματος στην χώρα, τότε ας μας επιτραπεί να γελάσουμε. Κανείς σοβαρός άνθρωπος δεν πρόκειται να δημιουργήσει κάτι νέο, σαν ελεύθερος επαγγελματίας ή σαν μικρομεσαία επιχείρηση τουλάχιστον (θυμηθείτε εδώ τα σχέδια για ενίσχυσή τους - τα οποία ουδέποτε πραγματοποιήθηκαν). Το κράτος ξεκινά ένα κυνήγι μαγισσών σε μια αγορά που δεν έχει χρήματα, που οι υπηρεσίες προσφέρονται μεν αλλά δεν υπάρχει "κοινό" και που η εφορία φορολογεί τα πάντα - εκτός από τον αέρα που αναπνέουμε.
Αν συμφέρει κάποιους το καινούργιο σύστημα είναι τις μεγάλες, πολυεθνικές εταιρείες που μπορούν να "μεταφέρουν" έσοδα σε χώρες με χαμηλότερη φορολογία (διαβάστε εδώ σχετικά), να υποκρύψουν έσοδα και να "περάσουν" ακίνητα σε off-shore. Οι υπόλοιποι θα υποφέρουν - και προφανώς η ύπαρξη ακινήτων δε σημαίνει και έσοδα (θυμηθείτε τι γράψαμε για τον επικείμενο φόρο υπεραξίας εδώ). Μπορεί ν' αποκτήθηκαν μέσω κληρονομιάς ή σε παλαιότερες εποχές. Το ίδιο ισχύει και με τις καταθέσεις.
Το ζητούμενο είναι ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα. Ένα στο οποίο κερδίζει ο επαγγελματίας και πληρώνει φόρους ανάλογους με το εισόδημα του. Δίκαιο δεν είναι αυτό στο οποίο πληρώνει χωρίς να κερδίζει...
Πηγές ειδήσεων: "Έθνος", "Το Βήμα"
Ετικέτες
ασφαλιστικό,
κράτος πρόνοιας,
συντάξεις,
τράπεζες,
φοροαπαλλαγές,
φόροι
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης (Atom)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου