Είδηση: Σύμφωνα με πληροφορίες, η τρόικα ζήτησε την κατάργηση της Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης Εργασίας ή την άμεση υπογραφή νέας που θα φέρει μειώσεις μισθών.
Τις επιφυλάξεις του για το θέμα της Εθνικής Συλλογικής Σύμβασης φέρεται να εξέφρασε ο Γ. Κουτρουμάνης. Τα στελέχη της τρόικας ζήτησαν και τριετές πάγωμα της επικύρωσης των κλαδικών συμβάσεων και ο υπουργός Εργασίας αντιπρότεινε να προωθούνται όσες κλαδικές συμβάσεις προβλέπουν μηδενικές αυξήσεις.
Οι δύο πλευρές συμφώνησαν στην επέκταση των ειδικών επιχειρησιακών συμβάσεων και σε επιχειρήσεις οι οποίες απασχολούν λιγότερες από 20 εργαζόμενους.
Σημειώνεται ότι η κυβέρνηση δεν έχει δικαιοδοσία να εμπλέκεται στις διαπραγματεύσεις μεταξύ συνδικάτων και εργοδοτών για την υπογραφή της συλλογικής σύμβασης.
Στο Άρθρο 22 του Συντάγματος, τόνιζεται ότι: "Με νόμο καθορίζονται οι γενικοί όροι εργασίας, που συμπληρώνονται από τις συλλογικές συμβάσεις εργασίας συναπτόμενες με ελεύθερες διαπραγματεύσεις και, αν αυτές αποτύχουν, με τους κανόνες που θέτει η διαιτησία".
Σχόλιο: Το ότι η τρόικα ζητάει κατάργηση της ΕΓΣΣ είναι γνωστό εδώ και καιρό - το ίδιο εξάλλου έχει κάνει και για τις κλαδικές συμβάσεις (με ελαφρά συναίνεση από πλευράς κυβέρνησης). Πρώτη φορά όμως το θέμα τίθεται επισήμως πράγμα που δείχνει καθαρά ότι: α) η "μαλακή" γραμμή (αυτή που έχει "κόκκινες γραμμές" που μετακινούνται συνεχώς προς τα πίσω) είναι αποτυχημένη και β) αυτοί που ζητούν συνεχώς νέα μέτρα έχουν ξεχάσει πως απευθύνονται σε ανθρώπους. Το τι θα γίνει στο τέλος άγνωστο - το Σύνταγμα είναι ξεκάθαρο, αλλά αυτό συμβαίνει με τόσα και τόσα τα οποία συνεχώς καταπατεί η κυβέρνηση οπότε κανείς δεν μπορεί να είναι σίγουρος...
Έχουμε την αίσθηση όμως (και μακάρι να διαψευστούμε) ότι η χρονική στιγμή είναι αρκετά "πονηρή". Καταρχήν η κυβέρνηση είναι ήδη σε μια τραγική (δημοσκοπικά και ηθικά) κατάσταση. Οπότε η παρουσίαση της ώς "άτεγκτη" ίσως δώσει πόντους σ' εκείνο το κοινό που έχει μνήμη 15 δευτερολέπτων και πάσχει από βαριάς μορφής άνοια. Είναι γνωστή επίσης η θέση της κυβέρνησης για τις κλαδικές συμβάσεις, για τις οποίες επιθυμεί εδώ και καιρό την πλήρη κατάργησή τους (διαβάστε αναλυτικά εδώ). Οπότε πιθανολογείται έντονα ότι αν παραδοθούν ως "αντιστάθμισμα" για την διατήρηση της ΕΓΣΣ (την οποία βέβαια η κυβέρνηση και να θέλει δεν μπορεί να καταργήσει - πράγμα βέβαια που δεν παίζει ρόλο για την ίδια), θα υπάρξει μερίδα κόσμου (την οποία αναφέραμε πάνω) η οποία θα βγάλει στεναγμό ανακούφισης, ξεχνώντας το εξαιρετικά δυσμενές κλίμα που επικρατεί ήδη στον ιδιωτικό τομέα μετά την ψήφιση των "νέου" εργασιακού νομοσχεδίου (για το οποίο μπορείτε να διαβάσετε εδώ) και παραβλέποντας το τι αρνητική μισθολογική επίπτωση θα υπάρξει αν οι κλαδικές "φύγουν απ'την μέση".
Σε όλα αυτά πρέπει να προσθέσουμε και το εξής: σύμφωνα με πληροφορίες που δημοσιεύτηκαν στον κυριακάτικο τύπο, η κυβέρνηση έχει ήδη συμφωνήσει (κατά παράβαση ξανά του Συντάγματος) στην δημιουργία "Ειδικών Οικονομικών Ζωνών" (για τις οποίες έχουμε γράψει εδώ στο πρόσφατο παρελθόν) και οι οποίες ήρθαν στην επικαιρότητα με το περίφημο πρότζεκτ "Helios". Σε αυτές απλούστατα δε θα ισχύει καμιά εργατική νομοθεσία και προστασία.
Δυστυχώς αυτά πρέπει ν' αποτελούν μάθημα σε όσους επιχαίρουν με το μέτρο της εφεδρείας το οποίο προχωράει προς εφαρμογή από την κυβέρνηση. Όταν το κράτος απολύει, "κλείνει το μάτι" και στον ιδιωτικό τομέα για παρόμοια μέτρα. Όταν μειώνει μισθούς δραστικά, ανοίγει το δρόμο για να συμβούν τα ίδια (και χειρότερα) και στον ιδιωτικό τομέα. Και βέβαια μετά από αυτά ίσως ακόμα και οι μισθοί Βουλγαρίας (οι οποίοι σύμφωνα με υπουργό είναι "καλοί") ν' αποτελέσουν την καλή πλευρά του σεναρίου στο οποίο συμμετέχουμε όλοι μας...
Και για για να μην ξεχνιόμαστε... Μη «φυσιολογική» και αυθαίρετη χαρακτηρίζει την ένταξη ζημιογόνων ΔΕΚΟ στον προϋπολογισμό και ο πρώην αντιπρόεδρος της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), Ν. Λογοθέτης σε συνέντευξή του στην "Ελευθεροτυπία". Επισημαίνει ότι για όλα αποφάσιζε μόνος του ο πρόεδρος της Αρχής, κ. Γεωργίου, και δηλώνει ότι είχε ενημερωθεί ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Οικονομικών και ότι ματαιώθηκε συνάντηση με τον πρόεδρο της Βουλής. Διαβάστε και βγάλτε τα συμπεράσματά σας:
"Εχουν δίκιο η κ. Γεωργαντά και ο κ. Σκορδάς;
Εχουν, καθόσον προστέθηκαν στο ήδη υπάρχον έλλειμμα και τα ελλείμματα των «ζημιογόνων» δημοσίων επιχειρήσεων, αφήνοντας απ' έξω τις κερδοφόρες! Αυτό δεν ήταν «φυσιολογικό». Διότι η ένταξη ήταν τελείως αυθαίρετη, χωρίς καν προηγουμένως να πραγματοποιηθεί σε βάθος μελέτη για την ικανοποίηση (ή όχι!) πολλών και πολύπλοκων κριτηρίων ένταξης, όπως ορίζει και η ίδια η Eurostat.
Με τίνος εντολές έγινε;
Απ' ό,τι ξέρω, οι επίμαχες ΔΕΚΟ που ενεπλάκησαν στον υπολογισμό του ελλείμματος με εντολές του κ. Γεωργίου, ήταν 17. Δεν δόθηκε καμία αιτιολόγηση για την ένταξή τους ούτε για το αν ικανοποιούσαν τα κριτήρια, τα οποία είναι πολύπλοκα και απαιτούν χρονοβόρα στατιστική μελέτη. Στην Ε.Ε. χρησιμοποιείται το λεγόμενο Ευρωπαϊκό Σύστημα Λογαριασμών (ESA95) για τον υπολογισμό των δημοσιονομικών ελλειμμάτων. Ενα από τα πιο γνωστά κριτήρια που προτείνει το ESA είναι «το κριτήριο του 50%». Σύμφωνα με αυτό, μια επιχείρηση εντάσσεται στη γενική κυβέρνηση εφόσον τα έσοδα από πωλήσεις του αγαθού ή της υπηρεσίας που προσφέρει δεν καλύπτουν τουλάχιστον το 50% των λειτουργικών δαπανών της. Αλλά ακόμη και αυτό το απλό κριτήριο απαιτεί ενδελεχή μελέτη - το ίδιο το εγχειρίδιο του ESA προτείνει να χρησιμοποιείται μόνο αν ισχύει «σε βάθος χρόνου» (στο παρελθόν) ή αν ισχύει φέτος και αναμένεται να ισχύει για το προσεχές μέλλον. Η απόφαση συνεπώς για το αν ικανοποιείται ή όχι δεν μπορεί να είναι βιαστική - και μιλούμε μόνο για ένα από τα πολλά κριτήρια που πρέπει να μελετηθούν. Πολλοί μάλιστα θεωρούν το κριτήριο του 50% ως αυθαίρετο κανόνα - γιατί π.χ. 50% και όχι 40% ή 60%! Ας τονισθεί όμως ότι το ESA95 δεν εφαρμόζεται από τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες. Η εφαρμογή του είναι συνήθως θέμα πολιτικής επιλογής."
Πηγές ειδήσεων: "Α.Π.Ε.", "Ελευθεροτυπία"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου