Κυριακή, 20 Ιουνίου 2010

Τζόγος κι "άγιος ο Θεός" - Φρουτάκια και διαδικτυακό στοίχημα

Είδηση: Νομοσχέδιο-καταιγίδα έρχεται σύντομα προς ψήφιση στην Βουλή, με το οποίο ο τζόγος απελευθερώνεται, πολλαπλασιάζεται και φωτογραφίζεται ως προς τα συμφέροντα, ενώ ετοιμάζεται και «δημιουργία δικτύου απεξάρτησης από τον εθισμό» για την προστασία από τον τζόγο.

Το πολυνομοσχέδιο, περιγράφεται ως "ρύθμιση της αγοράς τυχερών παιγνίων", με την κυβέρνηση να έχει επιλέξει ότι θα μοιράσει την τράπουλα των δισεκατομμυρίων ευρώ ετησίως σε 3 με 4 ισχυρούς, υψηλού προφίλ παίκτες.

Οι βασικές παρεμβάσεις θα γίνουν για τη δημιουργία αγοράς «φρουτακίων», δηλαδή Video Lottery Terminals, με την εγκατάσταση 50.000 μηχανών στην επικράτεια, και για την αδειοδότηση φορέων του διαδικτυακού ηλεκτρονικού στοιχήματος. Εξι με εφτά συνολικά άρχοντες του τζόγου θα αναδειχθούν από διαδικασίες ανοιχτού διεθνούς διαγωνισμού, τις οποίες το υπουργείο προκρίνει, έναντι του μοντέλου του απροσδιόριστου αριθμού παρόχων που προτείνουν σύσσωμα οι εμπλεκόμενοι με το θέμα φορείς.

Αυτές θα αφορούν τρεις άδειες για τα Videolotto και 3 με 4 άδειες για το διαδικτυακό στοίχημα.

Ηδη για τα 50.000 νέα «φρουτάκια», και κατά δημοσιογραφικές πληροφορίες, φωτογραφίζονται ως προτιμητέοι ο ΟΠΑΠ και η «σύντροφός του» Intralot, ενώ το Δημόσιο υποστηρίζει ότι μπορεί να εξασφαλίσει εφάπαξ έσοδα από την αδειοδότηση ύψους 500 εκατ. ευρώ.

Ως προς το διαδικτυακό στοίχημα, που όπως αναφέρεται στο σημείωμα δημιουργεί παράπλευρες σημαντικές απώλειες εσόδων για το Δημόσιο, λόγω της έλλειψης πλαισίου προτείνονται:
* Ορισμός του εξ αποστάσεως στοιχηματισμού και προσδιορισμός των επιτρεπόμενων και απαγορευμένων μορφών.
* Οι ιστοχώροι υποχρεωτικά πρέπει να έχουν κατάληξη .gr, ώστε να μπορούν να ελέγχονται από τις αρχές.
* Φορολόγηση των εσόδων στην πηγή κατά τη διάρκεια του στοιχηματισμού.
* Προδιαγραφές σχετικά με τα τεχνικά χαρακτηριστικά των υποδομών και λειτουργίας του συστήματος των παρόχων, ώστε να εξασφαλίζεται η διακρίβωση της ταυτότητας των παικτών.
* Σε σχέση με το Ιπποδρομιακό στοίχημα καταιγιστικές αλλαγές συντελούνται στον ΟΔΙΕ και στη λειτουργία του, καθώς προτείνονται με το νομοσχέδιο ρυθμίσεις που αναθεωρούν την κατανομή των εισπράξεων της Ανώνυμης Εταιρείας. Εντύπωση προκαλεί ότι προτείνεται μείωση στο ποσοστό του αναδιανεμόμενου κέρδους 80% στα επίπεδα του ανταγωνισμού (δεν αναφέρονται ποιοι είναι οι ανταγωνιστές).
* Τα διανεμόμενα ποσοστά εφεξής θα προσδιορίζονται επί των καθαρών εισπράξεων και όχι επί των ακαθαρίστων.
* Επί αλλοδαπών ιπποδρομιών που γίνονται στοιχήματα και δεν υφίστανται έπαθλα, το αντίστοιχο ποσοστό θα αποδίδεται στη Φίλιππο Ενωση Ελλάδας.
* Τεχνικά παιχνίδια, θα μπορούν να εγκατασταθούν και στο δίκτυο της ΟΔΙΕ Α.Ε., ενώ μέσα στη γενική λαίλαπα καταργείται και η υποχρέωση απόδοσης προς το Ταμείο Πρόνοιας (ΤΑΠΕΑΠ) που μεταφέρεται προς τα αντιστοιχούντα ασφαλιστικά ταμεία.
* Τέλος, με το νομοσχέδιο συστήνεται νέα ρυθμιστική εποπτική αρχή στο υπουργείο Οικονομικών (κάτι που δείχνει ότι είναι ουρά του υπουργείου και όχι αρχή) για το σύνολο των τυχερών παιχνιδιών.

Σχόλιο: Σαφέστατα υπάρχει ανάγκη για να μπει μια τάξη στην αγορά, και ιδιαίτερα όσο αφορά το στοίχημα και τα διαδικτυακά καζίνο. Μπορεί όμως η λύση να είναι η δημιουργία μίνι-καζίνο παντού με "βιντεολόττο" και "τεχνικά παιχνίδια"; Σίγουρα όχι. Θυμόμαστε που είχαν φτάσει τα πράγματα με τα ανεξέλεγκτα φρουτάκια - φανταστείτε πως θα εξελιχθούν τα πράγματα αν το δίκτυο διευρυνθεί υπό την παρούσα οικονομική κατάσταση. Πόσοι και πόσοι δεν θα καταφεύγουν σ' αυτά για γρήγορο κέρδος; Αν τελικά επιβεβαιωθούν και οι φήμες για αδειοδότηση και άλλων καζίνο στην επικράτεια μέσα στο 2011 (με πρόσχημα τον τουρισμό), κατανοεί κανείς πόσο ανεξέλεγκτη μπορεί να γίνει η κατάσταση. Μπροστά σ' αυτό τον κίνδυνο, το θέμα του μονοπωλίου της Ιντραλότ (που είναι φυσικό να προκρίνεται λόγω της τεχνογνωσίας που έχει) μοιάζει μηδαμινό. Βέβαια και όσοι περιμένουν να πλουτίσουν θα πρέπει να κρατούν μικρό καλάθι: Το κράτος με αυτό το νομοσχέδιο εισάγει την έννοια της "διανομής επάθλων επί των καθαρών κερδών" και όχι επί των ακαθαρίστων, ενώ μειώνει και το ποσοστό αναδιανομής, πράγμα που πρακτικά σημαίνει μικρότερα έπαθλα και μεγαλύτερα κέρδη για τους διοργανωτές (ενώ ενδιαφέρον θα έχει να δούμε αν στα "έξοδα" εισαχθούν και καινούργιες κατηγορίες εξόδων πέραν των υπαρχόντων, για ακόμα μεγαλύτερα περιθώρια κέρδους).
Από την άλλη έχουμε το θέμα της "ρυθμιστικής αρχής": Όπως και η δημιουργία του στοιχήματος στον ΟΠΑΠ έδωσε την ευκαιρία για δημιουργία στρατειάς "ειδικών" που πληρώνονται παχυλότατους μισθούς για να "ελέγχουν τις αποδόσεις", έτσι και η νέα αρχή με τις ενισχυμένες αρμοδιότητες, τα μεγάλα έσοδα (που κατευθύνονται που αλήθεια;) και τις ενδιαφέρουσες πληροφορίες (γενικώς και ειδικώς), θα έχει φυσικά και πολύ καλές αποδοχές για κάποια golden boys του τζόγου.
Τέλος όσο αφορά τα διαδικτυακά καζίνο και στοιχηματικά sites, θεωρούμε ότι οι προσπάθειες που κάνει η κυβέρνηση, πολύ δύσκολο θ'αποφέρουν έσοδα: Ο κάθε Έλληνας μπορεί να μπει σε οποιοδήποτε ιστοχώρο στον κόσμο και να "παίξει". Εφόσον το ίντερνετ είναι ελεύθερο, αυτό δεν πρόκειται να σταματήσει, εκτός και αν η κυβέρνηση απαγορεύσει την είσοδο των Ελλήνων σε τέτοιες σελίδες (πρακτικά δύσκολο, παράνομο και κατακριτέο), κινηθεί δικαστικά ενάντια στους ιστοτόπους που δέχονται πελάτες από την Ελλάδα (δύσκολο να στηριχθεί νομικά ιδιαίτερα, αν και υπάρχει το προηγούμενο των ΗΠΑ) ή προσπαθήσει να κάνει την Ελλάδα χώρα-έδρα όλων αυτών των εταιρειών (πράγμα που πιθανόν να φέρει κέρδη αλλά θα βάλει την Ελλάδα δίπλα στο Γιβραλτάρ, στο νησί Κουρακάο, στην Μαρτινίκα και σε άλλες τέτοιες χώρες-σφραγίδες στις οποίες ανθούν οι εταιρείες καζίνο και στοιχημάτων). Σύντομα πάντως θα δούμε και εδώ τι θα γίνει.

Πηγές: "Ελευθεροτυπία", "Αυγή", "Καθημερινή"

Δεν υπάρχουν σχόλια: