Πέμπτη 31 Οκτωβρίου 2013

Οι συντάξεις των άγαμων θυγατέρων και η Κομισιόν / Διαβούλευση φόρων, μόνο με "μπράβο" δεκτά;

Είδηση: Ανησυχία φαίνεται να προκαλεί στο υπουργείο Οικονομικών το ενδιαφέρον που έχει επιδείξει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το θέμα της καταβολής συντάξεων στις άγαμες θυγατέρες θανόντων συνταξιούχων του δημοσίου. Αυτή τη φορά, όμως, το ενδιαφέρον της Κομισιόν δεν εστιάζεται στο αν πρέπει να καταβάλλεται η σύνταξη αυτή, αλλά στο γιατί δεν καταβάλλεται και στους ενήλικους άγαμους άρρενες.
Οι αιτιάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποκαλύπτονται σε σειρά έγγραφων απαντήσεων που διαβιβάστηκαν στη Βουλή από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα έπειτα από ερωτήσεις βουλευτών για τις περικοπές στις συντάξεις των άγαμων θυγατέρων.
Όπως προκύπτει από τα έγγραφα του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, «από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει τεθεί θέμα και έχει ζητηθεί ενημέρωση για ποιους λόγους δεν θεμελιώνουν αντίστοιχα συνταξιοδοτικά δικαιώματα με τις άγαμες θυγατέρες ενήλικοι άγαμοι άρρενες». Ο κ. Σταϊκούρας σπεύδει να επισημάνει στους βουλευτές ότι «εάν δεν στοιχειοθετηθεί επαρκής τεκμηρίωση, η χώρα κινδυνεύει με παραπομπή σε Ευρωπαϊκά Δικαστήρια, λόγω παραβίασης των διατάξεων της Οδηγίας 2006/54/ΕΚ, περί εφαρμογής της Αρχής των ίσων ευκαιριών και της ίσης μεταχείρισης μεταξύ ανδρών και γυναικών».
Σε ό,τι αφορά στο ύψος των συντάξεων για τις άγαμες θυγατέρες θανόντων του δημοσίου, ο κ. Σταϊκούρας αφού χαρακτηρίζει επιβεβλημένη τη θέσπιση ανωτάτου ορίου που έγινε με το Ν. 4093/2012, για δημοσιονομικούς και κοινωνικοασφαλιστικούς νόμους, τονίζει: «λαμβάνοντας υπόψη αφενός μεν τα σύγχρονα κοινωνικο-ασφαλιστικά δεδομένα, αφετέρου δε το ότι μετά από αλλεπάλληλες περικοπές των συντάξεων λόγω της εξαιρετικά δυσμενούς δημοσιονομικής συγκυρίας, τα καταβαλλόμενα ποσά αυτών, ακόμα και σε εξ ιδίου δικαιώματος συνταξιούχους έχουν μειωθεί δραστικά (λ.χ. η καταβαλλόμενη σύνταξη Διευθυντή υπουργείου με 35 έτη υπηρεσίας ανέρχεται επί του παρόντος στα 1.130 ευρώ), οι προεκτεθείσες διατάξεις του Ν. 4093/2012, είναι οι ευνοϊκότερες δυνατές».

Σχόλιο:  Η σύνταξη των άγαμων θυγατέρων θεσπίστηκε άλλες εποχές, όπου η θέση της γυναίκας ήταν διαφορετική στην κοινωνία, οι ευκαιρίες για εργασία ήταν συγκεκριμένες και περιορισμένες, όπου μια κοπέλα ανύπαντρη ήταν "εκτεθειμένη" στην εκμετάλλευση και που εν πάσει περιπτώσει υπήρχε μια ανάγκη για μια κοινωνική παροχή.

Στα 2013 όμως, όπου οι γυναίκες έχουν ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στην εκπαίδευση και στον εργασιακό κλάδο, όπου το να είσαι "ορφανή" και "ανύπαντρη" δεν θεωρείται πρόβλημα στην επαγγελματική και οικογενειακή σου αποκατάσταση και που ακόμα και κάτι όπως η μονογονεϊκή οικογένεια που μέχρι πριν από 15-20 ήταν "δακτυλοδεικτούμενη", σήμερα αποτελεί κάτι το κοινώς αποδεκτό, μια τέτοιου είδους σύνταξη είναι νομίζουμε ξεπερασμένη και οικονομικά ασύμφορη για το κράτος. Θα ήταν σωστότερο να υπήρχε πρόνοια ώστε μια τέτοια σύνταξη να δίνεται στα τέκνα  - ανεξαρτήτως φύλου και ηλικίας- που έχουν "ειδικές ανάγκες" - δηλ. σωματικές και πνευματικές αναπηρίες - που έχουν ανάγκη ειδικής φροντίδας και θεραπείας και σε ανήλικα τέκνα, πάλι ανεξαρτήτως φύλου, έτσι ώστε να υπήρχε ένα δίχτυ προστασίας, επιπλέον του χαμηλής ισχύος υπάρχοντος και η δυνατότητα για ένα καλύτερο αύριο, προς κάποιες κοινωνικές ομάδες που βρίσκονται με μειονέκτημα στον αγώνα της ζωής χωρίς να ευθύνονται.

Διαφορετικά, θα συνεχίσουμε να έχουμε την άγρια εκμετάλλευση του συστήματος από πολλές "έξυπνες" που εκμεταλλευόμενες την υφή του επαγγέλματός τους (βλ. ελεύθερα ή εποχιακά επαγγέλματα) που τους επιτρέπει να εισπράττουν πολλά και να δηλώνουν λίγα, να έχουν μεγάλα εισοδήματα και κανονικές οικογένειες εκτός "γάμου" ώστε να εισπράττουν τη σύνταξη "του πατρός". Παραδείγματα αρκετά υπάρχουν επωνύμων, αλλά δεν είναι της παρούσης.

Κλείνοντας έχουμε ένα μικρό σχόλιο για την ερώτηση της Ε.Ε. που ξεκίνησε το όλο θέμα: δεν έχουμε βέβαια απαίτηση από την Κομισιόν να κατανοήσει τους λόγους θέσπισης μιας τέτοιας σύνταξης πριν από πολλά χρόνια. Με τη λογική που τη διακρίνει όμως, το ερώτημα περί ισότητας ως προς το φύλο καταβολής της σύνταξης είναι εύλογο και δικαιολογημένο, ανεξάρτητα αν φαντάζει στην χώρα μας ακόμα και σήμερα ως παράλογο. Για την Κομισιόν η ισότητα είναι υπαρκτή και εγγυημένη, οπότε διακρίσεις δεν χωρούν...

Και για να μην ξεχνιόμαστε... Για το ότι παίζεται ένα απίστευτο θέατρο του παραλόγου με τις "δημόσιες διαβουλεύσεις" νομοσχεδίων, και για το ότι 999 στις 1000 προτάσεις / σχόλια πάνε στο καλάθι των αχρήστων έχουμε ξαναμιλήσει στο παρελθόν. Φαίνεται όμως, ότι η παρούσα κυβέρνηση προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, μιας και πλέον έχουμε περιπτώσεις όπου τα σχόλια μένουν "κρυφά" τελείως. Έτσι σστο πλαίσιο της διαβούλευσης του σχεδίου νόμου του υπουργείου Οικονομικών «Ενιαίος Φόρος Ακινήτων και άλλες διατάξεις», τα σχόλια που είχαν καταθέσει οι πολίτες παρέμεναν κρυμμένα, με αποτέλεσμα η συμμετοχή στη δημόσια διαβούλευση να εμφανίζεται μηδενική. Έτσι πλέον δεν τηρούνται ούτε τα προσχήματα - όπως φαίνεται στο σχετικό ρεπορτάζ εδώ.

Τρίτη 29 Οκτωβρίου 2013

Σκληρότερα κριτήρια για τη λήψη επιδόματος ανεργίας;

Μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα είδηση παρουσίασε η "Financial Press". Στην πραγματικότητα βέβαια δεν είναι είδηση - αλλά μια διάσταση ενός θέματος που απασχολεί ένα μεγάλο αριθμό Ελλήνων. Αλλά ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η υπόθεση ήρθε στο προσκήνιο από τον ίδιο τον υπουργό Οικονομικών ο οποίος μιλώντας στη Βουλή αποκάλυψε ότι με την ανάπτυξη του περιουσιολογίου, θα εμπλουτιστούν τα κριτήρια χορήγησης όλων των επιδομάτων και ενισχύσεων. Δηλαδή έμμεσα μας λέει ότι εξετάζει το ενδεχόμενο, στο επίδομα ανεργίας αλλά και στα υπόλοιπα προνοιακά επιδόματα και κοινωνικές ενισχύσεις, να θεσπίσει, εκτός από εισοδηματικά κριτήρια και περιουσιακά.

Το «μοντέλο» βέβαια δεν είναι άγνωστο στους Έλληνες φορολογούμενους. Έχει ήδη εφαρμοστεί στην πράξη με τον μηχανισμό καταβολής του επιδόματος θέρμανσης όπου εξετάζεται η αξία των ακινήτων και όποιος υπερβεί το όριο «κόβεται» από το δικαίωμα είσπραξης του επιδόματος. Αντίστοιχα, κόβεται ακόμη και αν έχει στην ιδιοκτησία του αυτοκίνητο με κινητήρα άνω των 3000 κυβικών (ήταν 2000 κυβικά) - λες και αποκλείεται το αυτοκίνητο να το είχε αγοράσει τα "καλά χρόνια" και να του έμεινε "αμανάτι", εκτός βέβαια και αν πιστεύουν ότι βάζοντας μπρος το αυτοκίνητο, μπορεί κανείς μέσω του καλοριφέρ του οχήματος να ζεσταίνει και το σπίτι του.  Παρόμοιο σύστημα ρύθμισης υπάρχει και στα στεγαστικά δάνεια δια νόμου καθώς εκεί ένα από τα πολλά κριτήρια που έχουν θεσπιστεί, έχει να κάνει και με την αξία της ακίνητης περιουσίας, όπου δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ.

 Μια ακόμα απόδειξη ότι η κυβέρνηση κινείται προς αυτή τη κατεύθυνση, αποτελεί ο ενιαίος φόρος ακινήτων. Για να εξασφαλίσεις μια έκπτωση της τάξεως του 50%  δεν αρκεί το εισόδημά σου να κυμαίνεται κάτω από τα όρια της φτώχειας (7000 ευρώ για τον υπόχρεο και 1000 ευρώ για κάθε μέλος της οικογένειάς του) αλλά πρέπει και η ακίνητη περιουσία να μην υπερβαίνει τις 150.000 ευρώ. Αυτό βέβαια στη σημερινή εποχή, όπου τ' ακίνητα μένουν ανοίκιαστα (ή κι αν νοικιάζονται αυτό συμβαίνει σε θεωρητικό επίπεδο), η περιουσία μένει αναξιοποίητη και τα οφέλη είναι μηδαμινά είναι αστείο. Αλλά όμως εξυπηρετεί το βασικό στόχο που είναι η υπεράσπιση του δόγματος "θεσπίζουμε κοινωνικά κριτήρια για να μη φαινόμαστε ανάλγητοι, αλλά βάζουμε τόσο σκληρές προϋποθέσεις που λίγοι συμπεριλαμβάνονται σ' αυτά".

Ήδη, με τη θέσπιση ολοένα και αυστηρότερων προϋποθέσεων, ο ΟΑΕΔ επιδοτεί λιγότερους από έναν στους πέντε ανέργους (ενώ και οι παροχές του είναι προβληματικές όπως έχουμε αναφέρει σχετικά παρουσιάζοντάς τις εδώ). Τελευταία φορά που έγιναν αυστηρότερα τα κριτήρια ήταν πέρυσι οπότε και θεσπίστηκε υποχρέωση ο άνεργος να μην έχει εισπράξει επίδομα ανεργίας για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των 18 μηνών μέσα στα τέσσερα τελευταία χρόνια. Φανταστείτε λοιπόν πόσοι θα μείνουν έξω αν μπουν και επιπλέον προϋποθέσεις, με το πρόσχημα της δίκαιης κατανομής των όντως περιορισμένων, κρατικών πόρων. Ήδη έχουμε το παράδειγμα των 200000 "δωρεάν" εισιτηρίων υγείας (διαβάστε γι' αυτά εδώ) να μας οδηγεί - ενώ ας μη μιλήσουμε για το τι είχε εξαγγελθεί για τους ανέργους (το σχετικό ανακοινωθέν σχολιάζεται εδώ) και το τι τελικά έγινε.

Και βέβαια πρέπει να δούμε και την άλλη πλευρά της υπόθεσης: με το που θα ενεργοποιηθούν και τα περιουσιακά κριτήρια, δεν αναμένεται να θιγούν μόνο οι άνεργοι αλλά και άλλες ευαίσθητες κοινωνικές ομάδες όπως είναι οι πολύτεκνοι και οι δικαιούχοι του ΕΚΑΣ. Ο υπουργός ήταν σαφέστατος, αλλά το θέμα είναι το ποιος τον άκουσε προσεκτικά...

Δευτέρα 28 Οκτωβρίου 2013

Επετειακές γελοιογραφίες για την 28η Οκτωβρίου από τα χρόνια των Μνημονίων

Επ' ευκαιρίας της επετείου της 28ης Οκτωβρίου 1940, μαζέψαμε επετειακές γελοιογραφίες (της μνημονιακής περιόδου) που συνδέουν με χιούμορ, το χθες με το σήμερα. Και μην ξεχνάτε: "χαμογελάτε, κάνει τους άλλους ν' ανησυχούν":

















Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2013

Εμείς θα πληρώνουμε γι' ανάπτυξη, άλλοι θα ελέγχουν...

Οι ειδήσεις που βγαίνουν στην επιφάνεια τις τελευταίες μέρες αποδεικνύουν ότι δυστυχώς για την χώρα μας τα χειρότερα έρχονται. Και αυτό το συμπέρασμα δεν είναι μόνο λόγω των επικείμενων μειώσεων στις συντάξεις, την υποβάθμιση των υπηρεσιών υγείας και της παιδείας, ούτε καν για το νέο κύκλο απολύσεων στο Δημόσιο (για τις οποίες αναφερόμαστε εδώ) ή τις επερχόμενες ιδιωτικοποιήσεις (βλ. νερό, ΔΕΗ και λοιπές ΔΕΚΟ).

Είναι ότι οδηγούμαστε πλέον σε μια κατάσταση που ακόμα και το νέο Μεσοπρόθεσμο (με ό,τι αυτό θα συνεπάγεται) θα φαντάζει ως ήπια λύση, αφού ο οικονομικός έλεγχος της ανάπτυξης στην χώρα μας θα ελέγχεται κατευθείαν από το εξωτερικό, αν και (εδώ είναι το σημαντικό) οι πόροι του θα προέρχονται από το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων και κοινοτικά κονδύλια, συνδεδεμένα με εθνική συμμετοχή.

Διαβάζουμε λοιπόν στο ρεπορτάζ της "Ελευθεροτυπίας": "Ευρωπαϊκό Ταμείο για την Ελλάδα, αλλά χωρίς την Ελλάδα, θα είναι αυτό που σχεδιάζεται για να χρηματοδοτήσει την ανάπτυξη στη χώρα μας. Το Ταμείο, το οποίο αναφέρεται προς το παρόν στα χαρτιά ως «Ιδρυμα για την Ανάπτυξη» (ΙγΑ), τελεί υπό την εποπτεία της γερμανικής κρατικής τράπεζας KfW. Σύμφωνα με πληροφορίες από το υπουργείο Ανάπτυξης, η έδρα του Ταμείου θα είναι στο εξωτερικό ενώ η διαχείρισή του σχεδιάζεται να ανατεθεί σε ξένη εταιρεία με εμπειρία στη διαχείριση κεφαλαίων.
Με άλλα λόγια, η ελληνική παρουσία θα είναι περιορισμένη, γεγονός που εγκυμονεί σημαντικούς κινδύνους ως προς το σκοπό που θα υπηρετήσει το Ταμείο, το είδος των επενδύσεων που θα πραγματοποιήσει και τους μακροχρόνιους στόχους του. Η απώλεια του ελέγχου του Ταμείου από την Ελλάδα ως προς την επιλογή των επενδύσεων μπορεί τελικά να λειτουργήσει υπέρ επιλεγμένων ξένων συμφερόντων και όχι συνολικά υπέρ της χώρας μας, δεδομένου ότι η συμμετοχή της χώρας στο σύνολο των κεφαλαίων θα είναι μειοψηφική.
Σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, η χρηματοδότηση της οικονομίας μπορεί να γίνει μέσω τριών πυλώνων: α) ανάπτυξη χρηματοοικονομικών-επενδυτικών εργαλείων σε συνεργασία με κάποιες τράπεζες, β) απευθείας επενδύσεις σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις και γ) επενδύσεις σε έργα υποδομών.
Η χώρα, πάντως, η οποία αναμένεται να φιλοξενήσει το Ταμείο είναι το Λουξεμβούργο λόγω του ότι διαθέτει φιλικότατο θεσμικό πλαίσιο για δραστηριότητες που σχετίζονται με τη διαχείριση κεφαλαίων. Σε ό,τι αφορά το ρόλο της διαχειρίστριας εταιρείας, πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης υποστηρίζουν ότι θα επιδιωχθεί να είναι διπλός. Δηλαδή ναι μεν να διαχειρίζεται το χαρτοφυλάκιο και να ελέγχει τις επενδύσεις, αλλά ταυτόχρονα να συνεισφέρει κεφάλαια ώστε να αναλάβει και μέρος του κινδύνου/απόδοσης.
Στόχος, πάντως, της κυβέρνησης είναι να διαμορφωθεί το θεσμικό πλαίσιο σύστασης του Ταμείου καθώς και οι όροι λειτουργίας του μέχρι το τέλος του 2013. Μέχρι στιγμής, πάντως, οι ελληνικές αρχές έχουν διαθέσει 350 εκατ. ευρώ από δημόσιους πόρους (εκ των οποίων 150 εκατ. θα προέρχονται από τον κρατικό προϋπολογισμό και άλλα 200 εκατ. προβλέπεται να προέλθουν από τα διαρθρωτικά ταμεία), η γερμανική τράπεζα KfW έχει δεσμευθεί για 100 εκατ. ευρώ ενώ γίνονται προσπάθειες να συμμετάσχει το Κατάρ με 250 εκατ. ευρώ."

 Η ιστορία βέβαια είναι γνωστή εδώ και καιρό και ξεκίνησε από τις ιδιωτικοποιήσεις: ήταν οι εποχές που η Γερμανία πίεζε για μαζικές αποκρατικοποιήσεις (πολλές εκ των οποίων δεν έχουν γίνει ακόμα - οπότε αν θέλετε να μάθετε τι μας περιμένει διαβάστε εδώ), ζητώντας υπερεξουσίες για τον οργανισμό που θα τις έλεγχε (πράγμα που φυσικά κατάφερε όπως γράφουμε εδώ) και έδρα στο εξωτερικό. Η κοινωνία όμως αντιδρούσε στην ιδέα, ο Γ.Παπανδρέου φοβόταν το (ανύπαρκτο) πολιτικό του μέλλον, οι εκλογές ήταν στον ορίζοντα και γενικώς το κλίμα ήταν ενάντια σε μια τέτοια προοπτική.

Ο καιρός όμως πέρασε, οι εκλογές έφεραν ανθρώπους που ήταν θετικοί σε τέτοια ενδεχόμενα ακόμα και τα καλά χρόνια, οπότε οι ηθικοί ενδοιασμοί (με πρόσχημα το Μνημόνιο πάντα) κάμφθηκαν πανηγυρικά. Αυτό μπορεί να χαροποιεί κάποιους αλλά δεν αλλάζει την ουσία: η χώρα μας δεν θα έχει κανέναν απολύτως λόγο στο ποιες επενδύσεις θα γίνονται, πώς θα χρηματοδοτούνται και με ποιον τρόπο αυτές θα αποδίδουν προστιθέμενη αξία στην εγχώρια αγορά - αν αυτό συμβαίνει δηλαδή. Το ταμείο θα ενεργεί με βάση τους δικούς του κανόνες, τις δικές του προτεραιότητες και βάσει των στόχων που εκείνο έχει θέσει - με σκοπό φυσικά το κέρδος και μάλιστα στη μέγιστη δυνατή μορφή του. Αυτό δεν είναι κακό ως φυσική συνέπεια. Αλλά μια χώρα που χρειάζεται ένα νέο σχέδιο Μάρσαλ, με συνολικό οικονομικό προγραμματισμό, μεγάλη ροή χρηματοδότησης και σεβασμό στο δημόσιο συμφέρον, δεν μπορεί να "πληρώνει" κάτι που θα ελέγχεται απ' αλλού και θα έχει μικρό όφελος σε βάθος χρόνου γι' αυτήν...

Και το αστείο της υπόθεσης; Οι ίδιοι άνθρωποι που κουνάνε το δάχτυλο στην χώρα μας (και σε άλλες χώρες) γιατί δεν "ενισχύουν το πρόγραμμα ιδιωτικοποιήσεων όπως ο Πρόεδρος του Eurogroup, Ολλανδός υπουργός Οικονομικών Γερούν Ντάισελμπλουμ ή η κ. Ά. Μέρκελ, επιθυμούν μεγαλύτερο και αυστηρότερο έλεγχο στις επιχειρήσεις που βρίσκονται υπό κρατικό έλεγχο των δικών τους χωρών. «Θέλω να συμμετέχουμε περισσότερο στις μεγάλες επενδυτικές αποφάσεις», δήλωσε ο πρώτος και υπενθύμισε πως κακές εταιρικές αποφάσεις τα τελευταία χρόνια έχουν κοστίσει στην Ολλανδία δισ. ευρώ - πράγμα λογικό βέβαια αφού κάτι τέτοιο έχει αποδειχτεί και σε άλλες περιπτώσεις (όπως αυτό του νερού και της Μ.Βρετανίας)...Αλλά αυτά είναι για τους "καλούς" Ευρωπαίους. Εμείς είμαστε οι "κακοί".

Πέμπτη 24 Οκτωβρίου 2013

Μια αναλυτική επισκόπηση του νέου φόρου ακινήτων

Ανακοινώθηκε το πολυαναμενόμενο σχέδιο νόμου για τον ενιαίο φόρο ακινήτων.

Τα βασικό στοιχείο του νόμου είναι ότι για πρώτη φορά τα τελευταία 30 χρόνια τουλάχιστον, ΔΕΝ υπάρχει αφορολόγητο για φόρο ακίνητης περιουσίας στην χώρα μας. Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι αν και για τα αστικά ακίνητα και τα κτίρια εντός σχεδίου υπάρχει μια ΣΧΕΤΙΚΗ μείωση από την σύμπτηξη των δύο βασικών φόρων δηλ. του ΦΑΠ και του "χαρατσιού" (όχι πάντως μεγάλα πράγματα στην πράξη), στην ουσία πληρώνουν ΟΛΟΙ οι ιδιοκτήτες αφού ο κύριος στόχος της κυβέρνησης είναι ακριβώς αυτός: να επιβάλει ένα άτυπο "ενοίκιο" στην ακίνητη περιουσία που θα ΣΥΝΔΥΑΖΕΙ το "προσωρινό" (και μόνο γι' αυτό το λόγο "συνταγματικά σύννομο") χαράτσι με τον Φόρο Ακίνητης Περιουσίας - πράγμα που συνιστά πανευρωπαϊκή πρωτοτυπία. Οι απαλλαγές για τις ευπαθείς κοινωνικές ομάδες είναι βέβαια θετικές, αλλά η γραφειοκρατία αναμένεται να στερήσει σε πολλούς το δικαίωμα απαλλαγής αφού μεγάλη μερίδα του πληθυσμού πληρώνει φόρους με βάση ένα "υποθετικό" εισόδημα και όχι το πραγματικό.

Το δεύτερο είναι ότι για πρώτη φορά ζητείται φόρος για τα εκτός σχεδίου οικόπεδα και τις αγροτικές εκτάσεις (χαρακτηριστικό είναι ότι δεν τη γλυτώνουν ούτε τα μαντριά). Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι ανεξάρτητα αν είναι κανείς κατ' επάγγελμα αγρότης ή έχει ένα ξεχασμένο πατρογονικό χωράφι σε μια βουνοπλαγιά θα πληρώσει φόρο, ακόμα κι αν αυτό δεν του αποδίδει έσοδα. Η αδικία είναι προφανής και δεν αξίζει να την εξηγήσουμε περαιτέρω (εξάλλου το έχουμε συζητήσει επαρκώς εδώ): εάν κάποιος αγρότης έχει ένα παράπηγμα στο χωράφι του (για να μην τον δέρνει το ξεροβόρι ή η κάψα του καλοκαιριού) θα φορολογείται με 75 ευρώ το στρέμμα, την ώρα που ο φόρος για τα αγροτεμάχια ξεκινάει από 1,5 μόλις ευρώ το στρέμμα. 

Το τρίτο είναι ότι σε μια προσπάθεια να γίνει ο φόρος δικαιότερος (και να τον "καταπιεί" ο μέσος Έλληνας ευκολότερα) δεν εξαιρούνται τα κόμματα, οι ανώνυμες εταιρείες του Δημοσίου και οι συνδικαλιστικές οργανώσεις. Πρακτικά το αν συμβαίνει αυτό ή όχι δεν έχει αντίκτυπο στα έσοδα του Δημοσίου αφού τα κόμματα πλέον έχουν ελάχιστα ακίνητα, οι συνδικαλιστικές οργανώσεις δεν έχουν χωράφια ή σπίτια - για να μη μιλήσουμε για τις ανώνυμες εταιρείες του Δημοσίου των οποίων η ακίνητη περιουσία έχει "μεταφερθεί" στο ΤΑΙΠΕΔ, για ν' "αξιοποιηθεί". Η ουσία είναι ότι απαλλάσονται του φόρου οι μονές (άμεσα) και τα νομικά πρόσωπα (έμμεσα) που είναι και οι μεγαλύτεροι κάτοχοι γης στην χώρα μας, μετά το ίδιο το Δημόσιο. (Κάνοντας μια ιστορική παρένθεση να πούμε ότι οι μονές απέκτησαν το μεγαλύτερο μέρος της περιουσίας τους λόγω παρόμοιων "χαρατσιών" επί Τουρκοκρατίας). Και αν υποθέσουμε ότι οι μονές προσφέρουν κοινωνικό έργο (πράγμα αληθές για κάποιες απ' αυτές - αλλά όχι για αρκετές), η ρύθμιση για τα νομικά πρόσωπα είναι σκανδαλώδης αφού σειρά νομικών τερτιπίων επιτρέπει τη δημιουργία χαμηλών πλασματικών τζίρων που θα επιτρέψουν σ' αυτά να τη βγάλουν "καθαρή" - κατά το κοινώς λεγόμενο.

Τέλος υπάρχει και μια άλλη παράμετρος που πολλοί "αναλυτές" παραβλέπουν. Οι αντικειμενικές αξίες τελούν υπό αύξηση. Αυτό θα γίνει - είτε άμεσα είτε έμμεσα, σύντομα αφού αποτελεί "μνημονιακή" υποχρέωση. Έτσι ακόμα και αν στη θεωρία κάποιος πληρώνει λιγότερα φέτος, το ποσό θ' αυξηθεί σύντομα με την πρώτη αύξηση τους, χωρίς την ταυτόχρονη αύξηση του εισοδήματος του. Πράγμα που σημαίνει ότι θα γίνει πρακτικά ακόμα πιο δύσκολη η πληρωμή οποιαδήποτε φόρου ακινήτων - αφού το ποσό θα είναι μεγαλύτερο...

Κύρια χαρακτηριστικά του ενιαίου φόρου ακινήτων
Κατηγορίες Ακινήτων:
Κτίρια
Ακολουθήθηκε το μοντέλο ΕΕΤΑ (πρώην ΕΕΤΗΔΕ), ωστόσο υπάρχουν πολύ περισσότερες φορολογικές ζώνες (20) σε σχέση με το ΕΕΤΗΔΕ. Η διαφορά ΕΕΤΗΔΕ –ΕΝΦΑ είναι κατά μ.ο. -16%. Η διαφορά ξεκινά από μείον 10 και φθάνει στο μείον 29% χαμηλότερα από τον προηγούμενο φόρο.
Στις 5 πρώτες ζώνες βρίσκεται το 85% των κτηρίων. Ο φόρος αυξομειώνεται ανάλογα με συντελεστές παλαιότητας, ορόφου (αυξάνεται από τον 2ο όροφο και πάνω) και προσόψεως. Οι μονοκατοικίες θα έχουν συντελεστή 1,03 και θα προσμετράται η ηλικία τους, ενώ σημειώνεται ότι μόλις το 0.6% των μονοκατοικιών θα πληρώσει μεγαλύτερο φόρο σε σχέση με τον προηγούμενο.
Σε πολλές περιπτώσεις, κυρίως όταν πρόκειται για οικοδομές της τελευταίας 10ετίας, επειδή η ΔΕΗ υπολόγιζε κύριους και βοηθητικούς χώρους ενιαία, και τώρα αυτό διαχωρίζεται, θα προκύπτει χαμηλότερος φόρος.
Γήπεδα εντός σχεδίου (αστικά οικόπεδα)
Δεν αλλάζει κάτι στον υπολογισμό της τιμής του οικοπέδου. Ορίζονται 25 φορολογικές ζώνες από 20ευρ/στρ – 30.000 ευρ/στρ. Τα ¾ των οικοπέδων βρίσκονται σε ζώνες που πληρώνουν μέχρι 250 ευρ/στρ.
Συνήθως οι εκτάσεις στα αστικά οικόπεδα δεν είναι μεγάλες και πολλές φορές οι συνδικαιούχοι μοιράζονται το φόρο.
Η όποια φορολογία μένει για αστικό οικόπεδο στο οποίο υπάρχει κτίσμα είναι -25%. Σε αγροτεμάχια που έχουν μέσα κτίριο, μπορεί να χαρακτηριστεί ως βοηθητικό κτίριο και να πληρώνει 10%.
Νομικό πρόσωπο : ο Φόρος πλέον εκπίπτει ως δαπάνη και άρα αυτό που καταβάλλεται είναι μειωμένο κατά 26%
Γήπεδα εκτός σχεδίου (αγροτεμάχια)
Θα υπάρχουν 10 ζώνες. Το 90% των μην αστικών οικοπέδων βρίσκεται μέσα στις 3 πρώτες ζώνες όπου η τιμή διαμορφώνεται στα 1,5 έως 2,25 ευρώ ανά στρέμμα. Θα προσμετράται και ο συντελεστής τοποθεσίας, αλλά και ο συντελεστής χρήσης (μονοετής καλλιέργεια 1, ελαιώνας 2, πολυετής καλλιέργεια: 2,5)
Βοηθητικός χώρος σε αγροτεμάχιο : φόρος 10%. Τα μαντριά θα πληρώνουν κανονικό φόρο
Ποιοι δεν απαλλάσσονται και ουσιαστικά για πρώτη φορά φορολογούνται
Κόμματα, Συνδικαλιστικές οργανώσεις, Κτίρια Νοσοκομείων που αξιοποιούνται εμπορικά, Ακίνητα και εκτάσεις επιταγμένες από το στρατό, Τράπεζα της Ελλάδος, Ανώνυμες εταιρείες του Δημοσίου.
Απαλλαγές
Ευπαθείς ομάδες
Προβλέπεται 50% έκπτωση στο φόρο για νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα (7.000 + 1000 για κάθε παιδί) και 100% απαλλαγή για νοικοκυριά με χαμηλό εισόδημα και 3 ή περισσότερα παιδιά (δηλαδή: έως 11.000)
Νομικά πρόσωπα
Προβλέπεται αναβολή της πληρωμής του φόρου αν το νομικό πρόσωπο έχει χαμηλό τζίρο (δηλαδή όταν ο τζίρος δεν υπερβαίνει το δεκαπλάσιο του φόρου) ή αν έχει υποστεί 30% μείωση σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Σύμφωνα με το νέο νόμο, ο φορολογούμενος θα μπορεί να κάνει δήλωση μεταβολών για την ακίνητη περιουσία του οποιαδήποτε χρονική στιγμή μέσα στο έτος και θα φορολογείται γι' αυτά που είχε στην κατοχή του την 1η Ιανουαρίου κάθε έτους. Προβλέπεται η δυνατότητα ο φόρος να καταβάλλεται σε δόσεις, καθώς και έκπτωση 1,5% για εφ’ άπαξ καταβολή. Πέραν των γενικών μέτρων που προβλέπει ο Κώδικας Φορολογικών Διαδικασιών, η εισπραξιμότητα του φόρου διαφυλάσσεται και μέσω της υποχρέωσης των συμβολαιογράφων και των υποθηκοφυλάκων να βεβαιώνουν ότι έχουν εκπληρωθεί οι φορολογικές υποχρεώσεις για το ακίνητο, προκειμένου να γίνει μεταβίβαση.

(ο συνοπτικός οδηγός προέρχεται από την "Ελευθεροτυπία")