Είδηση: Ανησυχία φαίνεται να προκαλεί στο υπουργείο Οικονομικών το ενδιαφέρον
που έχει επιδείξει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το θέμα της καταβολής
συντάξεων στις άγαμες θυγατέρες θανόντων συνταξιούχων του δημοσίου. Αυτή
τη φορά, όμως, το ενδιαφέρον της Κομισιόν δεν εστιάζεται στο αν πρέπει
να καταβάλλεται η σύνταξη αυτή, αλλά στο γιατί δεν καταβάλλεται και
στους ενήλικους άγαμους άρρενες.
Οι αιτιάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποκαλύπτονται σε σειρά έγγραφων απαντήσεων που διαβιβάστηκαν στη Βουλή από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα έπειτα από ερωτήσεις βουλευτών για τις περικοπές στις συντάξεις των άγαμων θυγατέρων.
Όπως προκύπτει από τα έγγραφα του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, «από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει τεθεί θέμα και έχει ζητηθεί ενημέρωση για ποιους λόγους δεν θεμελιώνουν αντίστοιχα συνταξιοδοτικά δικαιώματα με τις άγαμες θυγατέρες ενήλικοι άγαμοι άρρενες». Ο κ. Σταϊκούρας σπεύδει να επισημάνει στους βουλευτές ότι «εάν δεν στοιχειοθετηθεί επαρκής τεκμηρίωση, η χώρα κινδυνεύει με παραπομπή σε Ευρωπαϊκά Δικαστήρια, λόγω παραβίασης των διατάξεων της Οδηγίας 2006/54/ΕΚ, περί εφαρμογής της Αρχής των ίσων ευκαιριών και της ίσης μεταχείρισης μεταξύ ανδρών και γυναικών».
Σε ό,τι αφορά στο ύψος των συντάξεων για τις άγαμες θυγατέρες θανόντων του δημοσίου, ο κ. Σταϊκούρας αφού χαρακτηρίζει επιβεβλημένη τη θέσπιση ανωτάτου ορίου που έγινε με το Ν. 4093/2012, για δημοσιονομικούς και κοινωνικοασφαλιστικούς νόμους, τονίζει: «λαμβάνοντας υπόψη αφενός μεν τα σύγχρονα κοινωνικο-ασφαλιστικά δεδομένα, αφετέρου δε το ότι μετά από αλλεπάλληλες περικοπές των συντάξεων λόγω της εξαιρετικά δυσμενούς δημοσιονομικής συγκυρίας, τα καταβαλλόμενα ποσά αυτών, ακόμα και σε εξ ιδίου δικαιώματος συνταξιούχους έχουν μειωθεί δραστικά (λ.χ. η καταβαλλόμενη σύνταξη Διευθυντή υπουργείου με 35 έτη υπηρεσίας ανέρχεται επί του παρόντος στα 1.130 ευρώ), οι προεκτεθείσες διατάξεις του Ν. 4093/2012, είναι οι ευνοϊκότερες δυνατές».
Σχόλιο: Η σύνταξη των άγαμων θυγατέρων θεσπίστηκε άλλες εποχές, όπου η θέση της γυναίκας ήταν διαφορετική στην κοινωνία, οι ευκαιρίες για εργασία ήταν συγκεκριμένες και περιορισμένες, όπου μια κοπέλα ανύπαντρη ήταν "εκτεθειμένη" στην εκμετάλλευση και που εν πάσει περιπτώσει υπήρχε μια ανάγκη για μια κοινωνική παροχή.
Στα 2013 όμως, όπου οι γυναίκες έχουν ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στην εκπαίδευση και στον εργασιακό κλάδο, όπου το να είσαι "ορφανή" και "ανύπαντρη" δεν θεωρείται πρόβλημα στην επαγγελματική και οικογενειακή σου αποκατάσταση και που ακόμα και κάτι όπως η μονογονεϊκή οικογένεια που μέχρι πριν από 15-20 ήταν "δακτυλοδεικτούμενη", σήμερα αποτελεί κάτι το κοινώς αποδεκτό, μια τέτοιου είδους σύνταξη είναι νομίζουμε ξεπερασμένη και οικονομικά ασύμφορη για το κράτος. Θα ήταν σωστότερο να υπήρχε πρόνοια ώστε μια τέτοια σύνταξη να δίνεται στα τέκνα - ανεξαρτήτως φύλου και ηλικίας- που έχουν "ειδικές ανάγκες" - δηλ. σωματικές και πνευματικές αναπηρίες - που έχουν ανάγκη ειδικής φροντίδας και θεραπείας και σε ανήλικα τέκνα, πάλι ανεξαρτήτως φύλου, έτσι ώστε να υπήρχε ένα δίχτυ προστασίας, επιπλέον του χαμηλής ισχύος υπάρχοντος και η δυνατότητα για ένα καλύτερο αύριο, προς κάποιες κοινωνικές ομάδες που βρίσκονται με μειονέκτημα στον αγώνα της ζωής χωρίς να ευθύνονται.
Διαφορετικά, θα συνεχίσουμε να έχουμε την άγρια εκμετάλλευση του συστήματος από πολλές "έξυπνες" που εκμεταλλευόμενες την υφή του επαγγέλματός τους (βλ. ελεύθερα ή εποχιακά επαγγέλματα) που τους επιτρέπει να εισπράττουν πολλά και να δηλώνουν λίγα, να έχουν μεγάλα εισοδήματα και κανονικές οικογένειες εκτός "γάμου" ώστε να εισπράττουν τη σύνταξη "του πατρός". Παραδείγματα αρκετά υπάρχουν επωνύμων, αλλά δεν είναι της παρούσης.
Κλείνοντας έχουμε ένα μικρό σχόλιο για την ερώτηση της Ε.Ε. που ξεκίνησε το όλο θέμα: δεν έχουμε βέβαια απαίτηση από την Κομισιόν να κατανοήσει τους λόγους θέσπισης μιας τέτοιας σύνταξης πριν από πολλά χρόνια. Με τη λογική που τη διακρίνει όμως, το ερώτημα περί ισότητας ως προς το φύλο καταβολής της σύνταξης είναι εύλογο και δικαιολογημένο, ανεξάρτητα αν φαντάζει στην χώρα μας ακόμα και σήμερα ως παράλογο. Για την Κομισιόν η ισότητα είναι υπαρκτή και εγγυημένη, οπότε διακρίσεις δεν χωρούν...
Και για να μην ξεχνιόμαστε... Για το ότι παίζεται ένα απίστευτο θέατρο του παραλόγου με τις "δημόσιες διαβουλεύσεις" νομοσχεδίων, και για το ότι 999 στις 1000 προτάσεις / σχόλια πάνε στο καλάθι των αχρήστων έχουμε ξαναμιλήσει στο παρελθόν. Φαίνεται όμως, ότι η παρούσα κυβέρνηση προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, μιας και πλέον έχουμε περιπτώσεις όπου τα σχόλια μένουν "κρυφά" τελείως. Έτσι σστο πλαίσιο της διαβούλευσης του σχεδίου νόμου του υπουργείου Οικονομικών «Ενιαίος Φόρος Ακινήτων και άλλες διατάξεις», τα σχόλια που είχαν καταθέσει οι πολίτες παρέμεναν κρυμμένα, με αποτέλεσμα η συμμετοχή στη δημόσια διαβούλευση να εμφανίζεται μηδενική. Έτσι πλέον δεν τηρούνται ούτε τα προσχήματα - όπως φαίνεται στο σχετικό ρεπορτάζ εδώ.
Οι αιτιάσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αποκαλύπτονται σε σειρά έγγραφων απαντήσεων που διαβιβάστηκαν στη Βουλή από τον αναπληρωτή υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα έπειτα από ερωτήσεις βουλευτών για τις περικοπές στις συντάξεις των άγαμων θυγατέρων.
Όπως προκύπτει από τα έγγραφα του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών, «από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει τεθεί θέμα και έχει ζητηθεί ενημέρωση για ποιους λόγους δεν θεμελιώνουν αντίστοιχα συνταξιοδοτικά δικαιώματα με τις άγαμες θυγατέρες ενήλικοι άγαμοι άρρενες». Ο κ. Σταϊκούρας σπεύδει να επισημάνει στους βουλευτές ότι «εάν δεν στοιχειοθετηθεί επαρκής τεκμηρίωση, η χώρα κινδυνεύει με παραπομπή σε Ευρωπαϊκά Δικαστήρια, λόγω παραβίασης των διατάξεων της Οδηγίας 2006/54/ΕΚ, περί εφαρμογής της Αρχής των ίσων ευκαιριών και της ίσης μεταχείρισης μεταξύ ανδρών και γυναικών».
Σε ό,τι αφορά στο ύψος των συντάξεων για τις άγαμες θυγατέρες θανόντων του δημοσίου, ο κ. Σταϊκούρας αφού χαρακτηρίζει επιβεβλημένη τη θέσπιση ανωτάτου ορίου που έγινε με το Ν. 4093/2012, για δημοσιονομικούς και κοινωνικοασφαλιστικούς νόμους, τονίζει: «λαμβάνοντας υπόψη αφενός μεν τα σύγχρονα κοινωνικο-ασφαλιστικά δεδομένα, αφετέρου δε το ότι μετά από αλλεπάλληλες περικοπές των συντάξεων λόγω της εξαιρετικά δυσμενούς δημοσιονομικής συγκυρίας, τα καταβαλλόμενα ποσά αυτών, ακόμα και σε εξ ιδίου δικαιώματος συνταξιούχους έχουν μειωθεί δραστικά (λ.χ. η καταβαλλόμενη σύνταξη Διευθυντή υπουργείου με 35 έτη υπηρεσίας ανέρχεται επί του παρόντος στα 1.130 ευρώ), οι προεκτεθείσες διατάξεις του Ν. 4093/2012, είναι οι ευνοϊκότερες δυνατές».
Σχόλιο: Η σύνταξη των άγαμων θυγατέρων θεσπίστηκε άλλες εποχές, όπου η θέση της γυναίκας ήταν διαφορετική στην κοινωνία, οι ευκαιρίες για εργασία ήταν συγκεκριμένες και περιορισμένες, όπου μια κοπέλα ανύπαντρη ήταν "εκτεθειμένη" στην εκμετάλλευση και που εν πάσει περιπτώσει υπήρχε μια ανάγκη για μια κοινωνική παροχή.
Στα 2013 όμως, όπου οι γυναίκες έχουν ίσες ευκαιρίες πρόσβασης στην εκπαίδευση και στον εργασιακό κλάδο, όπου το να είσαι "ορφανή" και "ανύπαντρη" δεν θεωρείται πρόβλημα στην επαγγελματική και οικογενειακή σου αποκατάσταση και που ακόμα και κάτι όπως η μονογονεϊκή οικογένεια που μέχρι πριν από 15-20 ήταν "δακτυλοδεικτούμενη", σήμερα αποτελεί κάτι το κοινώς αποδεκτό, μια τέτοιου είδους σύνταξη είναι νομίζουμε ξεπερασμένη και οικονομικά ασύμφορη για το κράτος. Θα ήταν σωστότερο να υπήρχε πρόνοια ώστε μια τέτοια σύνταξη να δίνεται στα τέκνα - ανεξαρτήτως φύλου και ηλικίας- που έχουν "ειδικές ανάγκες" - δηλ. σωματικές και πνευματικές αναπηρίες - που έχουν ανάγκη ειδικής φροντίδας και θεραπείας και σε ανήλικα τέκνα, πάλι ανεξαρτήτως φύλου, έτσι ώστε να υπήρχε ένα δίχτυ προστασίας, επιπλέον του χαμηλής ισχύος υπάρχοντος και η δυνατότητα για ένα καλύτερο αύριο, προς κάποιες κοινωνικές ομάδες που βρίσκονται με μειονέκτημα στον αγώνα της ζωής χωρίς να ευθύνονται.
Διαφορετικά, θα συνεχίσουμε να έχουμε την άγρια εκμετάλλευση του συστήματος από πολλές "έξυπνες" που εκμεταλλευόμενες την υφή του επαγγέλματός τους (βλ. ελεύθερα ή εποχιακά επαγγέλματα) που τους επιτρέπει να εισπράττουν πολλά και να δηλώνουν λίγα, να έχουν μεγάλα εισοδήματα και κανονικές οικογένειες εκτός "γάμου" ώστε να εισπράττουν τη σύνταξη "του πατρός". Παραδείγματα αρκετά υπάρχουν επωνύμων, αλλά δεν είναι της παρούσης.
Κλείνοντας έχουμε ένα μικρό σχόλιο για την ερώτηση της Ε.Ε. που ξεκίνησε το όλο θέμα: δεν έχουμε βέβαια απαίτηση από την Κομισιόν να κατανοήσει τους λόγους θέσπισης μιας τέτοιας σύνταξης πριν από πολλά χρόνια. Με τη λογική που τη διακρίνει όμως, το ερώτημα περί ισότητας ως προς το φύλο καταβολής της σύνταξης είναι εύλογο και δικαιολογημένο, ανεξάρτητα αν φαντάζει στην χώρα μας ακόμα και σήμερα ως παράλογο. Για την Κομισιόν η ισότητα είναι υπαρκτή και εγγυημένη, οπότε διακρίσεις δεν χωρούν...
Και για να μην ξεχνιόμαστε... Για το ότι παίζεται ένα απίστευτο θέατρο του παραλόγου με τις "δημόσιες διαβουλεύσεις" νομοσχεδίων, και για το ότι 999 στις 1000 προτάσεις / σχόλια πάνε στο καλάθι των αχρήστων έχουμε ξαναμιλήσει στο παρελθόν. Φαίνεται όμως, ότι η παρούσα κυβέρνηση προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, μιας και πλέον έχουμε περιπτώσεις όπου τα σχόλια μένουν "κρυφά" τελείως. Έτσι σστο πλαίσιο της διαβούλευσης του σχεδίου νόμου του υπουργείου Οικονομικών «Ενιαίος Φόρος Ακινήτων και άλλες διατάξεις», τα σχόλια που είχαν καταθέσει οι πολίτες παρέμεναν κρυμμένα, με αποτέλεσμα η συμμετοχή στη δημόσια διαβούλευση να εμφανίζεται μηδενική. Έτσι πλέον δεν τηρούνται ούτε τα προσχήματα - όπως φαίνεται στο σχετικό ρεπορτάζ εδώ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου