Είδηση: Τα εθνικά κληροδοτήματα βρίσκονται πρώτα στο κατάλογο "αξιοποίησης" της κυβέρνησης στο κυνήγι των 50 δις ευρώ. Συγκεκριμένα η κίνηση αυτή αφορά περιουσίες εθνικών ευεργετών, και τις σχολάζουσες κληρονομιές (εκείνες δηλαδή που δεν έχουν γίνει αποδεκτές ή δεν έχουν βρεθεί οι κληρονόμοι τους). Οι πρωτοβουλίες που λαμβάνει σήμερα το υπουργείο Οικονομικών για την αξιοποίηση αυτής της περιουσίας των 10 δισ. ευρώ κινούνται σε τρεις κατευθύνσεις.
Πρώτον, προωθείται η πλήρης καταγραφή του σκοπού όλων των κληροδοτημάτων και η λεπτομερής αποτύπωση της κινητής και ακίνητης περιουσίας τους.
Δεύτερον, προγραμματίζεται η αλλαγή του πλαισίου διαχείρισης και εποπτείας των εθνικών κληροδοτημάτων και των σχολαζουσών κληρονομιών. Στο πλαίσιο αυτό εξετάζεται η δημιουργία Γενικής Γραμματείας Δημόσιας Περιουσίας και Κληροδοτημάτων στο υπουργείο Οικονομικών, το έργο της οποίας θα ελέγχεται και από τη Βουλή, καθώς και η σύσταση επτά γενικών διευθύνσεων στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις (πρώην κρατικές περιφέρειες), με δύο υποδιευθύνσεις, η μια αρμόδια για τη δημόσια περιουσία και η δεύτερη για τα Κληροδοτήματα.
Τρίτον, διαμορφώνονται οι κατάλληλες ρυθμίσεις που αφορούν στην νομοθετική κατοχύρωση του ρόλου του Κράτους στην αξιοποίηση των περιουσιών αυτών, ακόμη και όταν δεν έχει αναγνωρισθεί το κληρονομικό δικαίωμα του Δημοσίου.
Όπως τονίζεται, ειδική επιτροπή του υπουργείου Οικονομικών έχει καταρτίσει τις παρεμβάσεις που απαιτούνται, προκείμενου να αξιοποιηθούν 11.000 κοινωφελείς περιουσίες. Εξ αυτών, περίπου 2.500 είναι ιδρύματα και κληροδοτήματα, 3.000 σχολάζουσες κληρονομίες, ενώ οι υπόλοιπες 5.500 περιουσίες είναι υπό εκκαθάριση. Μόνο οι περιουσίες που αφήνονται για κοινωφελείς σκοπούς ξεκινούν από 200.000 ευρώ και φθάνουν σε πολλά εκατομμύρια ευρώ.
Η εκμετάλλευση των εθνικών κληροδοτημάτων και των σχολαζουσών κληρονομιών ουσιαστικά συνεπάγεται την αλλαγή ενός παρωχημένου νομοθετικού πλαισίου 72 ετών (διαμορφώθηκε από τις δικτατορίες Πάγκαλου, Μεταξά και Παπαδόπουλου).
Σχόλιο: Πονηρή η κίνηση της κυβέρνησης αφού τα κληροδοτήματα είναι συνήθως μικρές εκτάσεις (σε μέγεθος) στα οποία οι αντιδράσεις θα λιγότερες και μικρότερες απ' ότι αυτές που θα εκδηλωθούν σε μεγάλα κτήματα και εκτάσεις του Δημοσίου όπως το Ελληνικό για τα οποία είχαν δοθεί άλλες υποσχέσεις (διαβάστε εδώ αναλυτικά). Να σημειωθεί ότι κληροδοτήματα και σχολάζουσες κληρονομιές δεν έχουν συμπεριληφθεί στον αρχικό κατάλογο των "προς ξεπούλημα" ακινήτων (δείτε τον εδώ), γι' αυτό και παρουσιάζονται περίπου ως "άσος στο μανίκι" του Υπουργείου Οικονομικών. Πάντως πρέπει να σημειώσουμε ότι: α) Τα περισσότερα από τα κληροδοτήματα των εθνικών ευεργετών έχουν δοθεί στο ελληνικό Δημόσιο με πολλούς περιοριστικούς όρους και για συγκεκριμένες χρήσεις, ενώ στις περισσότερες των περιπτώσεων υπάρχουν δικλείδες ασφαλείας για "κοινή και ελεύθερη χρήση απ' όλους", πράγμα που βγάζει εκτός την παραχώρηση σε ιδιώτες για εμπορική εκμετάλλευση. Μη τήρηση των όρων της διαθήκης θα δημιουργήσει συνθήκες "ακυρότητας" με κίνδυνο να χαθούν τα κληροδοτήματα από πλευράς Δημοσίου. Έχει συμβεί στο παρελθόν και μπορεί να συμβεί και τώρα. β) Οι σχολάζουσες κληρονομιές δε σημαίνει απαραίτητα ότι δεν υπάρχουν κληρονόμοι. Μπορεί αυτοί να μην έχουν βρεθεί ή να μην έχει τελεσιδικήσει το καθεστώς τους (πράγμα που μπορεί να πάρει πάρα πολλά χρόνια σε μεγάλες κληρονομιές). Επομένως το κράτος ακόμα και αν διαχειρίζεται περιουσίες δεν μπορεί να επιφέρει ριζικές ή τετελεσμένες αλλαγές σ' αυτές όπως π.χ. το κτίσιμο ακινήτων σ' αυτές ή την μακροχρόνια μίσθωσή τους. Ακόμα και αν υπάρξει προσπάθεια "νομικής διευθέτησης" τέτοιων περιπτώσεων υπέρ του Δημοσίου, τόσο τα Ευρωπαϊκά δικαστήρια όσο και το Σύνταγμα μας λαμβάνουν πολύ σοβαρά υπόψιν τους το δικαίωμα στην ιδιοκτησία και δεν παραλείπουν να "τιμωρούν" όσους το καταπατούν (να θυμηθούμε την περίπτωση των βακουφίων και των κληρονόμων Ελλήνων ομογενών στην Τουρκία). Άρα θα πρέπει η κυβέρνηση να είναι προσεκτική και να μην προτρέχει σε βιαστικές και επιζήμιες κινήσεις και γ) Οι κληρονομιές που "δεν έχουν γίνει αποδεκτές" ως επί το πλείστον δεν έγιναν αποδεκτές όχι γιατί οι κληρονόμοι δεν ήθελαν επιπλέον ακίνητη περιουσία, τιμαλφή ή άλλα αντικείμενα αλλά γιατί υπήρχαν φορολογικές ή άλλες εκρεμμότητες προς τρίτους από τους αποθανόντες. Άρα τα εν λόγω κληροδοτήματα συνήθως είναι ισοδύναμα με χρέη που πρέπει να διαγραφούν και υποχρεώσεις που πρέπει να διευθετηθούν πριν γίνει οποιαδήποτε αλλαγή σε αυτά.
Με άλλα λόγια μακρύς και δύσβατος ο δρόμος της "αξιοποίησης" των κληροδοτημάτων και χρήζει ιδιαίτερης προσοχής.
Και για να μην ξεχνιόμαστε... Η επίσκεψη του Πρωθυπουργού στην Σύρο, δεν είχε την παλλαϊκή υποδοχή που θα ήθελε να έχει - το αντίθετο μάλιστα. Το μενού είχε αποδοκιμασίες (σε όλα τα σημεία που πέρασε η αυτοκινητοπομπή), συγκέντρωση διαμαρτυρίας και διαδήλωση. Η κυβέρνηση πάντως, σε μια πρωτοφανή κίνηση "πρόνοιας", είχε μεταφέρει διμοιρίες των ΜΑΤ στην Ερμούπολη για να "συνετίσει" τους πολίτες. Αποτέλεσμα; Δύο τραυματισμένοι μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο για τις πρώτες βοήθειες και εκτεταμένη χρήση χημικών. Ένα ακόμα περιστατικό έντονης αποδοκιμασίας πολιτικών στα τόσα και τόσα που έχουν διαδραματιστεί τον τελευταίο χρόνο (δείτε εδώ το πρόσφατο επεισόδιο απέναντι στον Θεόδωρο Πάγκαλο, καθώς και ένα αντίστοιχο με θύμα τον αδερφό του Πρωθυπουργού, Νίκο Παπανδρέου).
Σχόλιο: Αμα είσαι λαϊκός ηγέτης, δε σε σταματούν ούτε οι αποδοκιμασίες - τους χαιρετάς όλους!
Το ανέκδοτο της ημέρας: «Δεν υπάρχει αισχροκέρδεια ούτε κερδοσκοπία στην ελληνική αγορά υγρών καυσίμων» δήλωσε ο υφυπουργός Περιφερειακής Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας Ντίνος Ρόβλιας. Να είστε καλά κύριε Υπουργέ...Την παροιμία που λέει "τον έφτυναν κι έλεγε πως ψιχάλιζε" την ξέρετε;
Πηγές Ειδήσεων: "syrostoday.gr", "Τα Νέα"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου