Παρασκευή, 25 Φεβρουαρίου 2011

Επικαιροποιημένο Μνημόνιο - αλλαγές και καινούργια μέτρα (και η πλήρης μετάφραση)

Είδηση (με έντονα γράμματα τα σχόλιά μας): Παράταση της λιτότητας μέχρι τουλάχιστον το 2015 σηματοδοτεί το «Μνημόνιο Νο 4», με νέα μέτρα ύψους 23 δισ. ευρώ, την ίδια ώρα που η Κομισιόν εκτιμά ότι η επιτυχία του ελληνικού προγράμματος δεν είναι εγγυημένη.

Το "Μνημόνιο" ήρθε για να μείνει. Αφού απέτυχε να μειώσει το δημόσιο χρέος, το έλλειμμα παραμένει υψηλό και τα έσοδα υστερούν, θα συνεχίζεται μέχρι να φύγει κυβέρνηση. Ότι έχει μείνει όρθιο πρέπει να ισοπεδωθεί.

Ο κ. Παπακωνσταντίνου, παρουσιάζοντας το πακέτο μέτρων συνολικού ύψους 23 δισ. που ετοιµάζεται να λάβει η κυβέρνηση έως το 2015, είπε ότι στόχος είναι η µείωση του ελλείµµατος στο 1% του ΑΕΠ (από 9,5% του ΑΕΠ περίπου το 2010).

Ο κ.Παπακωνσταντίνου προεξοφλεί ότι το ΠΑΣΟΚ θα κυβερνάει το 2015. Η αισιοδοξία στον άνθρωπο είναι προτέρημα μέχρι όμως ν' αρχίσει να ισοδυναμεί με βλακεία. Και αλήθεια, γιατί να πάει το έλλειμμα στο 1%, ενώ όλες οι χώρες το έχουν στο 2,5-3%; Η απάντηση είναι προφανής: Για να μπορούν να "δικαιολογηθούν", νέα πιο σκληρά μέτρα. Και υπόψιν: Τα 23 δις είναι επιπλέον των 50 δις που είναι ο "στόχος" από το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας.

Το πακέτο των µέτρων θα αποτελείται κατά τα 2/3 από περικοπές δαπανών και κατά το 1/3 από αύξηση εσόδων. Το πρώτο µέρος του, ύψους 1,7 δισ. ευρώ, αφορά πρόσθετα µέτρα για το 2011 και το δεύτερο είναι το µεσοπρόθεσµο πρόγραµµα της περιόδου 2012-2014, µε µέτρα 8% του ΑΕΠ ή 18,3 δισ., ορισµένα εκ των οποίων περιγράφονται ήδη στο Μνηµόνιο σε γενικές γραµµές. Ακόμα, η κυβέρνηση προσθέτει έναν ακόµη χρόνο, το 2015, εκτός Μνηµονίου, κατά τον οποίο θέλει να µειώσει το έλλειµµα περαιτέρω κατά 3 δισ. ευρώ.

Εμ βέβαια, περνάμε καλά, οπότε γιατί να μη βάλουμε ένα χρόνο ακόμα; Στα σοβαρά όμως: Η κυβέρνηση προεξοφλεί τη συμμετοχή της στην συμφωνία αναθεώρησης που προσπαθεί να περάσει η Γερμανία που συνδέεται με την επιμήκυνση του δανείου. Αυτό βέβαια σημαίνει ολοκληρωτική κατάρρευση των εργασιακών σχέσεων, ακόμα μικρότερες συντάξεις στα 67, μεγαλύτερες άμεσες μειώσεις στους μισθούς κ.ο.κ. Δείτε ολόκληρο το σχετικό άρθρο εδώ.

Την ίδια ώρα, το κλιμάκιο της Κομισιόν που συμμετέχει στην τρόικα, έδωσε στη δημοσιότητα ρην πλέον απαισιόδοξη -μέχρι σήμερα- έκθεσή του για την πορεία του ελληνικού προγράµµατος προσαρµογής. Όπως αναφέρεται στην έκθεση, «δεν υπάρχει καµιά εγγύηση για την επιτυχία. Περισσότερο από ποτέ, τα επόµενα βήµατα στην εφαρµογή του προγράµµατος θα απαιτήσουν την αποφασιστικότητα της κυβέρνησης, πολιτικό συντονισµό και τη συναίνεση της ελληνικής κοινωνίας».

Αυτά παθαίνει κανείς όταν περιμένει σωτηρία από γραφειοκράτες. Αυτοί οι άνθρωποι κάθονται στις Βρυξέλλες, εισπράττοντας παχυλούς μισθούς και επιδόματα (από χρήματα που συνεισφέρουμε ΟΛΟΙ ΜΑΣ) και ζητούν "συναίνεση" από μια κοινωνία που βρίσκεται γονατισμένη. Το μήνυμα πάντως δόθηκε στην πρόσφατη απεργία (διαβάστε εδώ).
Τα μέτρα που εξετάζονται στο επικαιροποιημένο Μνημόνιο είναι κυρίως τα εξής:

* Ενιαίο μισθολόγιο στο Δημόσιο για την εξοικονόμηση 1 δισ. ευρώ ετησίως. Βασικά του στοιχεία θα είναι ο περιορισμός της αναλογίας των επιδομάτων προς τον βασικό μισθό και η σύνδεση των αμοιβών με την παραγωγικότητα. Επίσης θα προβλέπεται και αύξηση των ετών που ισχύουν σήμερα για την αλλαγή μισθολογικών κλιμακίων (από 2 χρόνια σε 3 με 4 έτη). Στο Μνημόνιο γίνεται αναφορά σε «αποσυμπίεση μισθών» και σε «αυστηρότερη πολιτική για τους συμβασιούχους».

Τα επιδόματα είναι κουτσουρεμένα, οι μισθοί μειωμένοι και η κυβέρνηση επιζητά νέες μειώσεις που θα οδηγήσουν σ' ένα στρεβλό κλίμα και σε υπαλλήλους με χαμηλό ηθικό και αβέβαιο μέλλον (διαβάστε εδώ τη σχετική ανάρτηση). Και για να σημειώσουμε ότι στην υπόλοιπη Ευρώπη, η αλλαγή κλιμακίων γίνεται ΚΑΤ' ΕΤΟΣ, δηλαδή πολύ πιο συχνά απ' ότι γινόταν εδώ (και με σαφέστατα μεγαλύτερες αμοιβές, ακόμα και στις χώρες της Μεσογείου). Όσο αφορά τους συμβασιούχους βεβαίως, η μεγαλύτερη εφαρμογή του μέτρου (που προωθείται) θα δίνει ακόμα μεγαλύτερη εκλογική πελατεία στα κόμματα εξουσίας αφού αναλόγως θα μπορούν να υπόσχονται και να εισπράττουν τα οφέλη. Είναι που θα γινόταν η χώρα πιο αξιοκρατική...

* Νέες αυξήσεις σε εισιτήρια και τιμολόγια ΔΕΚΟ.

Εμ, βέβαια. Τόσα λεφτά μπαίνουν στις τσέπες μας, ας ξοδέψουμε μερικά - μαζί μας θα τα πάρουμε στον άλλο κόσμο;

* Μείωση αμυντικών δαπανών στα επίπεδα του μέσου όρου της ΕΕ.

Βέβαια οι υπόλοιπες χώρες της ΕΕ (που τόσα χρόνια μας πουλάνε οπλικά συστήματα και υποβρύχια που "γέρνουν") δεν έχουν την Τουρκία δίπλα, ούτε τα κύμματα των λαθρομεταναστών - οι αμυντικές τους δαπάνες είναι κατ' ουσίαν επιθετικές αφού τις χρησιμοποιούν για να έχουν "ειρηνευτικές" δυνάμεις στο Ιράκ και στο Αφγανιστάν και για να βομβαρδίζουν την Σερβία. Οι οικονομίες είναι θεμιτές αλλά πρώτα πρέπει να υπάρξει "ηρεμία" στ' ανατολικά μας. Υπάρχει τέτοια προοπτική; Μάλλον όχι (το γιατί βρίσκεται εδώ). Οι οικονομίες πάντως ξεκίνησαν ήδη (διαβάστε εδώ σχετικά).

* Πρόσθετες περικοπές λειτουργικών και μισθολογικών δαπανών στις ΔΕΚΟ. Παράλληλα η κυβέρνηση εξετάζει το ενδεχόμενο εισόδου ιδιωτών σε κρατικές επιχειρήσεις.

Το τελευταίο είναι μια χρησή ευκαιρία για καινούργιες μίζες και έσοδα στους γνωστούς "φίλους", με το Δημόσιο να πληρώνει 2 και 3 φορές πάνω απ' ότι θα πλήρωνε αν έκανε τις δουλειές μόνο του (δείτε τα άγονα εναέρια δρομολόγια, τα ΣΔΙΤ κ.ο.κ). Το πανηγύρι έχει ξεκινήσει ήδη πάντως στον τομέα της υγείας (διαβάστε για να χαρείτε εδώ κι εδώ).
* Περαιτέρω μείωση κρατικών επιδοτήσεων για την εξυπηρέτηση των υποχρεώσεων δημόσιων οργανισμών. Κλείσιμο δημόσιων φορέων χωρίς αντικείμενο.

Κοινώς απολύσεις στο Δημόσιο (διαβάστε σχετικά εδώ). Αλήθεια όμως ποιος κρίνει "τους δημόσιους φορείς χωρίς αντικείμενο"; Μήπως είναι μια ακόμα ευκαιρία "με τα ξερά να καούν και τα χλωρά"; Διαβάστε αναλυτικά εδώ. Πολλές προφάσεις και ασύστολη διαστρέβλωση της αλήθειας...Η αλλιώς για να πούμε τ' αυτονόητα: Δεν δημιουργήθηκαν όλοι οι οργανισμοί του Δημοσίου για να βγάζουν χρήματα. Κάποιοι δημιουργήθηκαν απλώς για να εκτελούν κοινωνικό και δημόσιο έργο.

*Μετάταξη προϊόντων και υπηρεσιών από τον χαμηλό συντελεστή ΦΠΑ 13% στον υψηλό συντελεστή 23%.
Και μ' αυτά και μ' αυτά γίναμε η ακριβότερη χώρα στην Ευρώπη (και συνεχίζουμε)...Και για να θυμηθούμε: Υποτίθεται ότι η εξίσωση φόρου μεταξύ πετρελαίου θέρμανσης και κίνησης θα "σταματούσε" την μετάταξη αυτή. Αλίμονο σ' αυτούς που το πίστεψαν...

* Περικοπή ή και κατάργηση φοροαπαλλαγών.
* Σύνδεση κοινωνικών επιδομάτων με εισοδηματικά κριτήρια, κάτι που θα «κόψει» πολλούς δικαιούχους επιδομάτων.

Ποια και πόσα είναι τα κοινωνικά επιδόματα; Πόσοι τα παίρνουν; Πως η κατάργησή τους θα οδηγήσει σε "καλυτέρευση" της κοινωνικής δικαιοσύνης; Ποιος καθορίζει το όριο φτώχειας το οποίο υπολογίζεται με όρους της δεκαετίας του 1950 (δείτε σχετικά εδώ);

* Περιορισμός των προσλήψεων μέσω της διεύρυνσης του κανόνα της μίας πρόσληψης για κάθε πέντε αποχωρήσεις.

Τα νέα µέτρα που προτείνει η έκθεση της Κοµισιόν είναι η αλλαγή του φορολογικού συστήµατος, µε διεύρυνση της φορολογικής βάσης και αξιόπιστη καταπολέµηση της φοροδιαφυγής, η λειτουργία των ∆ΕΚΟ ως επιχειρήσεων του ιδιωτικού τοµέα και η αναδιάρθρωση, συγχώνευση ή κλείσιµο δηµοσίων οργανισµών και υπηρεσιών.

Και όχι μόνο δείτε όλο τον κατάλογο εδώ...Και φυσικά να υπενθυμίσουμε ότι τα μέτρα τα οποία προτείνονται θα έχουν μόνιμο χαρακτήρα (σχετικό ρεπορτάζ εδώ).

Ασφαλιστικός νόµος, που θα λαµβάνει υπόψη την έκθεση που έχει γίνει για τις επικουρικές συντάξεις αλλά και την ανάγκη οι δαπάνες για συντάξεις να µην ξεπερνούν το 2,5% του ΑΕΠ. Τα βαρέα επαγγέλµατα δεν θα πρέπει να καλύπτουν ποσοστό µεγαλύτερο του 10% των απασχολουµένων.

Έχουμε ξαναγράψει ότι όντως ο κατάλογος των βαρέων και ανθυγιεινών χρειάζεται αναθεώρηση (με προσθήκες όμως και όχι μόνο αφαιρέσεις). Όμως οι ποσοστώσεις είναι ισοπεδωτικές και άδικες. Δηλαδή, αν κάποιο επάγγελμα είναι όντως επικίνδυνο και ανθυγιεινό και ξεφεύγει της ποσόστωσης, θα μείνει εκτός λίστας και ας πάει στο καλό αυτός που το κάνει; Ωραία κοινωνική αλληλεγγύη... (Για τον κατάλογο των βαρέων και ανθυγιεινών και τις αλλαγές που προτείνονται δείτε εδώ). Όσο για τις επικουρικές, ας μην τα ξαναλέμε: Εφόσον οι κρατήσεις γίνονται για 20-30 χρόνια, πρέπει να πληρωθούν...Το κράτος έχει ευθύνη για την κατάσταση και πρέπει ν' αναλάβει τις ευθύνες του. Τόσα χρόνια λειτουργούσε εις βάρος των ασφαλιστικών ταμείων (χρηματιστήριο, δομημένα ομόλογα, εσωτερικός δανεισμός) και υπέρ των τραπεζών (π.χ. κατάθεση χρημάτων των ασφαλιστικών και επικουρικών ταμείων σε λογαριασμούς της Εθνικής Τραπέζης με μηδενικά επιτόκια την εποχή που ο πληθωρισμός ήταν 10%).

Οι δαπάνες για την υγεία δεν θα πρέπει να υπερβαίνουν το 6%, προσαρµογή στον νόµο για τις εργασιακές σχέσεις και «όχι» στην πρόσληψη δασκάλων και καθηγητών.

Ωραία. Δηλαδή σε ένα πληθυσμό που "γερνάει" (και όχι μόνο εδώ αλλά σε όλη την Ευρώπη) και οι ανάγκες του σε ιατροφαρμακευτική φροντίδα αυξάνονται, θα μειωθούν ΚΙ ΑΛΛΟ τα προβλεπόμενα για δαπάνες (όπως έχει ξεκινήσει ήδη να γίνεται), ενώ αυτός πληρώνει σε όλο του τον εργασιακό βίο για να του παρέχονται δωρεάν. Τι σημαίνει αυτό; Το κόστος μετακυλίεται στον μέσο ασφαλισμένο (όπως συμβαίνει ήδη με το πολυνομοσχέδιο που ψηφίστηκε πρόσφατα) και το κράτος πρόνοιας καταρρέει, με ότι αυτό συνεπάγεται. Για την παιδεία, οι αλλαγές που προωθούνται (μετά από διαβούλευση 4 ημερών η οποία παρεπιπτόντως ήταν εις βάρος των προτάσεων του Υπουργείου) όχι μόνο θα κάνουν πιο ακριβή τη δωρεάν παιδεία (απ' ότι είναι ήδη), αλλά θα οδηγήσουν σε χαμηλότερο μορφωτικό επίπεδο (ενισχύοντας την παραπαιδεία), στερώντας ακόμα και την πρόσβαση σ' αυτή σε πολλές περιπτώσεις.

Η έκθεση προβλέπει και την απελευθέρωση των τιµολογίων στο ρεύµα, πλην των οικιακών, ώς το τέλος του 2011. Αυτό σηµαίνει ότι η ∆ΕΗ θα µπορεί από το 2012 να καθορίζει ελεύθερα τα εµπορικά, επιχειρηµατικά και αγροτικά της τιµολόγια, µε βάση τους κανόνες της προσφοράς και της ζήτησης, και όχι όπως σήµερα που ρυθµίζονται από την κυβέρνηση. Επίσης, τα τιµολόγια λιανικής πρόκειται µέσω ενός ειδικού µηχανισµού να αρχίσουν σταδιακά να αντανακλούν τις τρέχουσες τιµές χονδρικής.

Τα είπαμε και παραπάνω. Επιπλέον αυξήσεις στις ήδη υπάρχουσες, που θα είναι εις βάρος του μέσου επιχειρηματία (και αγρότη) και (μαντέψτε) της ανταγωνιστικότητας (αφού το κόστος θ' αυξηθεί περαιτέρω -δεν πειράζει όμως, θα τα βγάλουν από τις μειώσεις μισθών). Απώτερος στόχος βεβαίως να γίνει η ΔΕΗ πιο ελκυστική σε πιθανούς "επενδυτές".

Τέλος, κόβεται µισός µισθός από τους τραπεζικούς υπαλλήλους, συγκεκριµένα το επίδοµα ισολογισµών που λαµβάνουν επιπλέον των 14 µισθών τους. Επίσης, ζητεί νόµο µε βάση τον οποίο όλοι οι τραπεζοϋπάλληλοι θα υπάγονται στο ίδιο καθεστώς του ιδιωτικού τοµέα, ανεξάρτητα από την ιδιοκτησία της τράπεζας.

Όλοι οι οικονομολόγοι λένε ότι η ανταγωνιστικότητα μιας οικονομίας δεν εξαρτάται από το μισθολογικό κόστος (γενικά, πόσο μάλλον στον ιδιωτικό τομέα - που επίσης μαντέψτε - ΔΕΝ ΕΠΗΡΕΑΖΕΙ ΤΟ ΔΗΜΟΣΙΟ ΕΛΛΕΙΜΜΑ ΚΑΙ ΧΡΕΟΣ) και τ' ασφαλιστικά δικαιώματα: Οπως σημειώνει ο νομπελίστας οικονομολόγος Πολ Κρούγκμαν, το επιχείρημα ότι για τα ελλείμματα φταίνε οι μισθοί και οι συντάξεις των δημοσίων υπαλλήλων δεν αντέχει στην κριτική: Πρώτον, γιατί η ρίζα του προβλήματος βρίσκεται στην οικονομική ύφεση και στις μειώσεις της φορολογίας κεφαλαίου, που συρρίκνωσαν τα έσοδα των χωρών. Και δεύτερον, γιατί τα συνδικάτα έχουν αποδεχθεί εδώ και χρόνια εισοδηματικές μειώσεις, προκειμένου να σώσουν θέσεις εργασίας, αφού αποδέχονται αυξήσεις πολύ χαμηλότερες του πληθωρισμού. Αν ήταν διαφορετικά, το Πακιστάν θα ήταν Νο1 στον κόσμο και η Γερμανία τελευταία...Αλλά είπαμε: Βρίσκουν και κάνουν ό,τι μπορούν για ν' αυξήσουν την κερδοφορία των εγχώριων τραπεζιτών. Σωστά όμως σκέφτεται η κυβέρνηση και η Κομισιόν: Αν δε βοηθήσεις τους δικούς σου ανθρώπους, ποιους θα βοηθήσεις;

Θα το γράφουμε συνέχεια...Άλλος δρόμος υπάρχει αντί του Μνημονίου...(Σχετικές αναρτήσεις εδώ, εδώ κι εδώ).

Κατεβάστε εδώ το κείμενο της μετάφρασης (από το "Βήμα").

Δεν υπάρχουν σχόλια: