Είδηση 1η: Την απαίτηση του ΔΝΤ από την ελληνική κυβέρνηση να «ανοίξει» τα σύνορα της εγχώριας αγοράς στην εκπαίδευση, αίροντας όλους τους περιορισμούς που εμποδίζουν την προσέλευση ξένων ενδιαφερομένων, αποκάλυψε ο γ.γ. της Εκπαιδευτικής Διεθνούς, Fred van Leeuwen, προσκεκλημένος στην κοινή συνέντευξη Τύπου που παραχώρησαν, χθες, εκπρόσωποι της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ. Σύμφωνα με τις καταγγελίες του γ.γ. της Εκπαιδευτικής Διεθνούς -που εκπροσωπεί 30.000 εκπαιδευτικούς από 402 οργανώσεις σε 173 χώρες στον κόσμο-, προκαλεί εντύπωση η άνευ όρων και προϋποθέσεων υπόδειξη για το «άνοιγμα» της ελληνικής αγοράς με δεδομένα τα συνταγματικά εμπόδια (βλ. άρθρο 16), ειδικά σε ό,τι αφορά την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η επένδυση είναι το κλειδί για την ανάκαμψη, τόνισε ο γ.γ. της Εκπαιδευτικής Διεθνούς, για να αποδώσει τη γενική αντίληψη σχετικά με την αντιμετώπιση της κρίσης που έχει προκαλέσει και τις περικοπές στην εκπαίδευση. «Είναι αδιανόητο να γίνονται περικοπές στην εκπαίδευση», τόνισε για να επισημάνει: «Σύμφωνα με υπολογισμούς της Εκπαιδευτικής Διεθνούς, κάθε ευρώ που επενδύει μια χώρα στην εκπαίδευση επιστρέφει με τόκο 12%».
Είδηση 2η: Με βάση απόφαση της Διεύθυνσης Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας οι φετινές εξετάσεις γλωσσομάθειας που προβλέπονταν από την με αρ. πρωτ. Φ.821/2443Π/144249/Ζ1/20-11-2009 προκήρυξη του ΥΠΔΒΜΘ, καθώς δεν θα πραγματοποιηθούν νέες αποσπάσεις εκπαιδευτικών στο εξωτερικό για το σχολικό έτος 2010-2011. Το έγγραφο φέρει την υπογραφή της ειδικής συμβοούλου Θάλειας Δραγώνα. Με παρόμοια απόφαση στις αρχές Μαίου αποφασίστηκε η διακοπή πληρωμής των χρημάτων που η ελληνική Πολιτεία καταβάλλει (στο εξωτερικό) για τις πληρωμές των περίπου 2.000 Ελλήνων εκπαιδευτικών που είναι αποσπασμένοι σε ελληνικά στην πλειοψηφία της σχολεία.
Σχόλια: Η βάση της πρώτης είδησης (που είναι οι παραινέσεις του ΔΝΤ) έχει δύο πλευρές: α) δείχνει ότι το ΔΝΤ απαξίωνει τη βάση του δημοκρατικού μας πολιτεύματος που είναι το Σύνταγμα (με τη σαφή προτροπή - "αλλάξτε αφού το λέμε") και β) καταδεικνύει τη σαφή διάθεσή του να μπει σε χωράφια που είναι πέραν αυτών που θα είχε θεωρητικά λόγο (δηλ. της εξασφάλισης των χρημάτων που μας έδωσε) όπως αυτό της εκπαίδευσης. Και τα δύο είναι σοβαρά ζητήματα και είναι πέραν του αν συμφωνεί κανείς ή όχι με τη λειτουργία ή ίδρυση ιδιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
Από κει και πέρα όμως, και μέσα από τις δύο ειδήσεις, φαίνεται σε ποιο σημείο έχει φτάσει η μείωση των κονδυλίων για την παιδεία, που πλέον έχει ξεπεράσει κατά πολύ τον χαρακτηρισμό "νοικοκύρεμα" και θυμίζει περισσότερο "τσιγκουνιά".
Το θέμα της στάσης των πληρωμών των αποσπασμένων Ελλήνων εκπαιδευτικών στο εξωτερικό είναι πολύ σοβαρό: Η χώρα μας έχει την ευλογία και την κατάρα να έχει μια τεράστια ομογένεια διεσπαρμένη σε πολλές χώρες του κόσμου, η οποία (και αυτό το γράφω από προσωπική εμπειρία) θέλει να έχει στενούς δεσμούς με την μητέρα πατρίδα, πέραν αυτών που δημιουργούνται σε περίοδο διακοπών. Το γιατί η Ελλάδα πρέπει να ενισχύει αυτούς τους δεσμούς είναι προφανές όπως επίσης είναι προφανές το ότι με το πέρας των γενεών οι δεσμοί αυτοί αδυνατίζουν: Η παιδεία είναι ο μόνος τρόπος για τη σύσφιξη των σχέσεων και για να δημιουργηθούν αισθήματα ελληνικότητας στα μικρά παιδιά - κακά τα ψέμματα: Η γνώση της γλώσσας και της ιστορίας είναι κομβικά σημεία στην διαμόρφωση της συνείδησης.
Δυστυχώς μέχρι σήμερα το κράτος μας, και πλην μικρών εξαιρέσεων για κάποιες ευρωπαϊκές χώρες, συνεισφέρει ελάχιστα για την λειτουργία των ελληνικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στο εξωτερικό, αφού τα έξοδά τους καλύπτονται από τις ελληνικές κοινότητες, τα κράτη υποδοχής, τις ελληνορθόδοξες αρχιεπισκοπές ή ακόμα και την Κυπριακή Δημοκρατία. Η μόνη ουσιαστική συνεισφορά της Ελλάδας είναι η απόσπαση εκπαιδευτικών στο εξωτερικό (με την καταβολή επιπλέον αντιμισθίου) - και αυτό βασικά συμβαίνει για την σωστή εκμάθηνση της γλώσσας (η οποία υποφέρει ούτως ή άλλως).
Η διακοπή λοιπόν και αυτής της ισχνής (αναλογικά με το τι προσφέρουν άλλες χώρες σε παρόμοια θέση με τη δική μας) βοήθειας θα έχει μακροπρόθεσμα καταστροφικές συνέπειες: Θα περίμενε βέβαια κανείς μια ευαισθησία από τον κ. Παπανδρέου, δεδομένου ότι και αυτός όπως επαίρεται είναι "απόδημος" και θα έπρεπε να γνωρίζει την αξία της ελληνομάθειας στο εξωτερικό - Η Ελλάδα χρειάζεται φιλέλληνες και αυτό επιτυγχάνεται μόνο μέσω της παιδείας.
Αλλά όπως είδαμε, και αυτή η κίνηση εντάσσεται στο πλαίσιο της μείωσης κονδυλίων για την παιδεία, που δείχνει (καθαρά κατά την άποψή μας) ότι δεν υπάρχει μακροχρόνιο σχέδιο για έξοδο από την κρίση.
Δεν θέλουμε να υποστηρίζουμε συνωμοσιολογικά σενάρια του τύπου "υποτάσεις ένα λαό ρίχνοντας το επίπεδο της παιδείας του, και αυτές οι κινήσεις εντάσσονται σ' αυτό το σχεδιασμό", απλά πιστεύουμε ότι η πραγματική ανάπτυξη μιας χώρας βασίζεται στην σωστή εκπαίδευση, που είναι προσβάσιμη σε όλους ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης. Μόνο με σωστή παιδεία θα τεθούν οι βάσεις για επιστημονική ανάπτυξη, θα παρουσιαστούν καινοτόμες ιδέες, θ' ανέβει η επιχειρηματικότητα. Η ανάπτυξη της χώρας, πρέπει να προέρχεται εκ των έσω - τα ξένα κεφάλαια έρχονται και παρέρχονται, και πάνε εκεί που οι συνθήκες είναι πιο πρόσφορες: Σήμερα εδώ, αύριο αλλού...
Πηγές: Ανακοινώσεις Υπουργείου Παιδείας, "Ελευθεροτυπία"
Είδηση 2η: Με βάση απόφαση της Διεύθυνσης Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας οι φετινές εξετάσεις γλωσσομάθειας που προβλέπονταν από την με αρ. πρωτ. Φ.821/2443Π/144249/Ζ1/20-11-2009 προκήρυξη του ΥΠΔΒΜΘ, καθώς δεν θα πραγματοποιηθούν νέες αποσπάσεις εκπαιδευτικών στο εξωτερικό για το σχολικό έτος 2010-2011. Το έγγραφο φέρει την υπογραφή της ειδικής συμβοούλου Θάλειας Δραγώνα. Με παρόμοια απόφαση στις αρχές Μαίου αποφασίστηκε η διακοπή πληρωμής των χρημάτων που η ελληνική Πολιτεία καταβάλλει (στο εξωτερικό) για τις πληρωμές των περίπου 2.000 Ελλήνων εκπαιδευτικών που είναι αποσπασμένοι σε ελληνικά στην πλειοψηφία της σχολεία.
Σχόλια: Η βάση της πρώτης είδησης (που είναι οι παραινέσεις του ΔΝΤ) έχει δύο πλευρές: α) δείχνει ότι το ΔΝΤ απαξίωνει τη βάση του δημοκρατικού μας πολιτεύματος που είναι το Σύνταγμα (με τη σαφή προτροπή - "αλλάξτε αφού το λέμε") και β) καταδεικνύει τη σαφή διάθεσή του να μπει σε χωράφια που είναι πέραν αυτών που θα είχε θεωρητικά λόγο (δηλ. της εξασφάλισης των χρημάτων που μας έδωσε) όπως αυτό της εκπαίδευσης. Και τα δύο είναι σοβαρά ζητήματα και είναι πέραν του αν συμφωνεί κανείς ή όχι με τη λειτουργία ή ίδρυση ιδιωτικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων.
Από κει και πέρα όμως, και μέσα από τις δύο ειδήσεις, φαίνεται σε ποιο σημείο έχει φτάσει η μείωση των κονδυλίων για την παιδεία, που πλέον έχει ξεπεράσει κατά πολύ τον χαρακτηρισμό "νοικοκύρεμα" και θυμίζει περισσότερο "τσιγκουνιά".
Το θέμα της στάσης των πληρωμών των αποσπασμένων Ελλήνων εκπαιδευτικών στο εξωτερικό είναι πολύ σοβαρό: Η χώρα μας έχει την ευλογία και την κατάρα να έχει μια τεράστια ομογένεια διεσπαρμένη σε πολλές χώρες του κόσμου, η οποία (και αυτό το γράφω από προσωπική εμπειρία) θέλει να έχει στενούς δεσμούς με την μητέρα πατρίδα, πέραν αυτών που δημιουργούνται σε περίοδο διακοπών. Το γιατί η Ελλάδα πρέπει να ενισχύει αυτούς τους δεσμούς είναι προφανές όπως επίσης είναι προφανές το ότι με το πέρας των γενεών οι δεσμοί αυτοί αδυνατίζουν: Η παιδεία είναι ο μόνος τρόπος για τη σύσφιξη των σχέσεων και για να δημιουργηθούν αισθήματα ελληνικότητας στα μικρά παιδιά - κακά τα ψέμματα: Η γνώση της γλώσσας και της ιστορίας είναι κομβικά σημεία στην διαμόρφωση της συνείδησης.
Δυστυχώς μέχρι σήμερα το κράτος μας, και πλην μικρών εξαιρέσεων για κάποιες ευρωπαϊκές χώρες, συνεισφέρει ελάχιστα για την λειτουργία των ελληνικών εκπαιδευτικών ιδρυμάτων στο εξωτερικό, αφού τα έξοδά τους καλύπτονται από τις ελληνικές κοινότητες, τα κράτη υποδοχής, τις ελληνορθόδοξες αρχιεπισκοπές ή ακόμα και την Κυπριακή Δημοκρατία. Η μόνη ουσιαστική συνεισφορά της Ελλάδας είναι η απόσπαση εκπαιδευτικών στο εξωτερικό (με την καταβολή επιπλέον αντιμισθίου) - και αυτό βασικά συμβαίνει για την σωστή εκμάθηνση της γλώσσας (η οποία υποφέρει ούτως ή άλλως).
Η διακοπή λοιπόν και αυτής της ισχνής (αναλογικά με το τι προσφέρουν άλλες χώρες σε παρόμοια θέση με τη δική μας) βοήθειας θα έχει μακροπρόθεσμα καταστροφικές συνέπειες: Θα περίμενε βέβαια κανείς μια ευαισθησία από τον κ. Παπανδρέου, δεδομένου ότι και αυτός όπως επαίρεται είναι "απόδημος" και θα έπρεπε να γνωρίζει την αξία της ελληνομάθειας στο εξωτερικό - Η Ελλάδα χρειάζεται φιλέλληνες και αυτό επιτυγχάνεται μόνο μέσω της παιδείας.
Αλλά όπως είδαμε, και αυτή η κίνηση εντάσσεται στο πλαίσιο της μείωσης κονδυλίων για την παιδεία, που δείχνει (καθαρά κατά την άποψή μας) ότι δεν υπάρχει μακροχρόνιο σχέδιο για έξοδο από την κρίση.
Δεν θέλουμε να υποστηρίζουμε συνωμοσιολογικά σενάρια του τύπου "υποτάσεις ένα λαό ρίχνοντας το επίπεδο της παιδείας του, και αυτές οι κινήσεις εντάσσονται σ' αυτό το σχεδιασμό", απλά πιστεύουμε ότι η πραγματική ανάπτυξη μιας χώρας βασίζεται στην σωστή εκπαίδευση, που είναι προσβάσιμη σε όλους ανεξαρτήτως οικονομικής κατάστασης. Μόνο με σωστή παιδεία θα τεθούν οι βάσεις για επιστημονική ανάπτυξη, θα παρουσιαστούν καινοτόμες ιδέες, θ' ανέβει η επιχειρηματικότητα. Η ανάπτυξη της χώρας, πρέπει να προέρχεται εκ των έσω - τα ξένα κεφάλαια έρχονται και παρέρχονται, και πάνε εκεί που οι συνθήκες είναι πιο πρόσφορες: Σήμερα εδώ, αύριο αλλού...
Πηγές: Ανακοινώσεις Υπουργείου Παιδείας, "Ελευθεροτυπία"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου