Παρασκευή, 15 Ιουνίου 2012

Εφοπλιστές, ναυτιλία και φορολόγηση / Σαμαράς και Μνημόνιο, 2011-2012 - τι άλλαξε μέσα σ' ένα χρόνο;

Είδηση: Αίσθηση προκαλεί δημοσίευμα του Bloomberg σχετικά με τη στάση των Ελλήνων εφοπλιστών ως προς την εξαγγελία του ΣΥΡΙΖΑ να τους φορολογήσει. Ούτε λίγο ούτε πολύ το αμερικανικό πρακτορείο υποστηρίζει ότι οι εφοπλιστές ετοιμάζονται να εγκαταλείψουν τη χώρα, σε περίπτωση που μια αριστερή κυβέρνηση προσπαθήσει να επιβάλλει φόρους. Το εντυπωσιακό είναι ότι το πρακτορείο φιλοξενεί και δηλώσεις του Βίκτωρα Ρέστη, ο οποίος ευθαρσώς δηλώνει ότι... δεν θα φορολογηθεί και προκαλεί μάλιστα να τον βρουν. "Δεν μπορείς να λες στους πλοιοκτήτες που έχουν ένα βαθμό φορολογικής ασυλίας σε όλο τον κόσμο "θα σε φορολογήσω". Ναι, σίγουρα. Βρες με πρώτα", δηλώνει ο Βίκτωρ Ρέστης
(“You cannot squeeze and tackle a person that is in international shipping trade and finance and say, ‘I will tax you,’” said Restis, who controls a fleet of more than 200 vessels. “The answer is ‘sure, tax me. Find me.’”). Η αντιμετώπιση από τους εφοπλιστές και η δήλωση Ρέστη προκαλούν αρνητικές εντυπώσεις, καθώς ο ίδιος δεν είναι απλώς εφοπλιστής, αλλά έχει ισχυρή παρουσία στα ΜΜΕ και στον τουρισμό της χώρας. Αξίζει να σημειωθεί ότι είναι μέτοχος στον ΔΟΛ, είναι συνιδιοκτήτης της εφημερίδας "Πρώτο Θέμα", πρώην μέτοχος στην ΙΜΑΚΟ, ιδιοκτήτης του "Porto Hydra", Ιδιοκτήτης της ναυτιλιακής εταιρίας "Enterprise Shipping & Traiding", υπό τον έλεγχο της οποίας βρίσκονται 98 πλοία ξηρού φορτίου και δεξαμενόπλοια. Κατέχει επίσης το 33% της ναυτιλιακής εταιρίας "Freeseas" αγόρασε το κρουαζιερόπλοιο "Delphin Voyager", μπαίνοντας έτσι και στον τομέα της κρουαζιέρας.

Σχόλιο: Πριν από αρκετές δεκαετίες οι Έλληνες εφοπλιστές και πλοιοκτήτες είχαν πατριωτική συνείδηση (τουλάχιστον για τα μάτια του κόσμου) και προσέφεραν στην πατρίδα τα πλοία τους για τις ανάγκες της. Από τότε βέβαια έχουν περάσει πολλά χρόνια και απλώς εκμεταλλεύονται παραθυράκια (και πόρτες) των διαφόρων νόμων για να πληρώνουν λιγότερα στους φόρους που τους αναλογούν, προσφέροντας όλο και λιγότερα σε πολύτιμο ταξιδιωτικό συνάλλαγμα, δουλειές σε Έλληνες ναυτικούς και στα ελληνικά ναυπηγεία (τα οποία έχουν τεράστια προβλήματα όπως έχουμε αναλύσει εδώ) κ.ο.κ. Η δε λυσσασμένη επίθεση στο υπάρχον καθεστώς (το οποίο επ' ευκαιρίας του Μνημονίου προσπάθησαν να καταργήσουν πλήρως, ώστε να μπορούν να εισάγουν φθηνότερους εργαζομένους από τρίτες χώρες και να καταργήσουν την αναγκαιότητα ύψωσης ελληνικής σημαίας στα πλοία τους), δείχνει καθαρά ότι το σύνθημά τους είναι το "αμύνεσθαι περί πάρτης" και όχι το "αμύνεσθαι πέρι πάτρις".  Η κυνική ομολογία του κυρίου Ρέστη προφανώς δεν χρειάζεται σχολιασμό. Είναι αλήθεια βέβαια ότι καθεστώς ειδικής φορολόγησης υπάρχει σε διάφορες χώρες στον κόσμο για τους εφοπλιστές. Πλήρης όμως ασυλία και σχεδόν μηδενική φορολόγηση υπάρχει μόνο σε χώρες που προσφέρουν "σημαίες ευκαιρίας" και όχι σε σοβαρές χώρες που παραδοσιακά έχουν μεγάλη ναυτική δύναμη. Άρα λοιπόν στην παρούσα συγκυρία πολλά πρέπει ν' αλλάξουν.

Γιατί όμως δε θα υπάρξει μαζική φυγή των ελληνόκτητων πλοίων από την Ελληνική σημαία; Η εφημερίδα "Ποντίκι" δίνει τους λόγους:
-Τον διακρατικό οργανισμό I.M.O. (International Maritime Organization) o οποίος καθορίζει μια σειρά από στάνταρ ασφάλειας και πλοϊμότητας. Το αντίκρισμα της ελληνικής σημαίας είναι ποιοτικά ανώτερο από άλλες χώρες κι αυτό έχει ως αποτέλεσμα χαμηλότερα ασφάλιστρα και λιγότερους ελέγχους στα πλοία, αλλά και μικρότερες προθεσμίες παραμονής σε λιμάνια. Δηλαδή σημαντικές οικονομίες κλίμακας για τα πλοία.

- Όσο διατηρεί η ελληνική εμπορική ναυτιλία μια από τις πρώτες θέσεις στη διεθνή ναυτιλιακή οικονομία, έχει τη δυνατότητα να επηρεάζει το διεθνές καθεστώς που διέπει τις παγκόσμιες μεταφορές, αλλά και να διατηρεί σημαντική θέση σε διεθνείς Οργανισμούς (Επιτρ. Ναυτιλιακών Μεταφορών του ΟΟΣΑ και της ΕΟΚ, Επιτρ. Εφοπλιστών της ΕΟΚ, διεθνείς ναυτιλιακοί οργανισμοί κ.λπ.). Για να συνεχιστεί αυτό θα πρέπει η συρρίκνωση της ελληνικής ναυτιλίας (η συνολική χωρητικότητα των πλοίων) να μην ξεπεράσει το κρίσιμο όριο. Αυτό ευνοεί προτίστως τους ίδιους τους εφοπλιστές και τα πλοία τους.

-Σε αντίθεση με τη… σοσιαλιστική Ελλάδα, στην καπιταλιστική Βρετανία το κράτος αποφάσισε έκτακτη εισφορά για τους ξένους υπηκόους - ανάμεσα στους οποίους και οι πολλοί Έλληνες εφοπλιστές - που κατοικούν στη Βρετανία περισσότερα από 12 χρόνια. Όλοι αυτοί θα κληθούν να καταβάλουν κάθε χρόνο ως έκτακτη εισφορά 50.000 στερλίνες, δηλ. περί τα 58.000 ευρώ. Το μέτρο θα ισχύσει από τον Απρίλιο του 2012 και στην ουσία λαμβάνεται για να μπορέσει το βρετανικό δημόσιο να καλύψει το δημοσιονομικό του έλλειμμα.

-Οι περισσότεροι από τους εφοπλιστές έχουν διεισδύσει σε δεκάδες άλλες επιχειρήσεις στην Ελλάδα, οπότε η διαπραγμάτευση δεν είναι ούτε τόσο απλή, ούτε τόσο εύκολη απέναντι σε μια αποφασισμένη κυβέρνηση. Κανείς δεν έχει τη δυνατότητα να σηκωθεί απλά και να φύγει...

Και αυτό ακριβώς είναι το πρόβλημα με τον κύριο Ρέστη (που στήριξε μέσω του Πρώτου Θέματος το δίπολο Σαμαράς-Βενιζέλος όσο τίποτα στον κόσμο). Θα πρέπει μάλλον να είναι πιο προσεκτικός. Η έκθεση του στον ελλαδικό χώρο είναι τέτοια που δεν του επιτρέπει αλλαζονικές τοποθετήσεις που τον στοχοποιούν και που ξεπερνούν κατά πολύ τα όρια της ευπρέπειας που παραδοσιακά ακολουθεί ο κλάδος στον οποίο ανήκει. Εκτός βέβαια αν αυτός προσωπικά είναι απολύτως εντάξει στις υποχρεώσεις του, πράγμα που ειλικρινά το ευχόμαστε και ελπίζουμε.

Και για να μην ξεχνιόμαστε... Με τις εκλογές να είναι μόλις ελάχιστα 24ωρα μακρυά και την ένταση ν' ανεβαίνει στα ύψη, είναι μάλλον αναμενόμενο να υπάρχουν "υπενθυμίσεις" θέσεων των κομμάτων που άλλαξαν στην πορεία. Στην μεταστροφή απόψεων, πρωταγωνιστικό ρόλο έχει η ΝΔ και ως απόδειξη τις τελευταίες ώρες παρουσιάζετε το παρακάτω απόσπασμα από την ομιλία του Προέδρου της στη Βουλή, την Τρίτη 28 Ιουνίου 2011: “Μας λένε κάποιοι ότι το ερώτημα σήμερα είναι Μεσοπρόθεσμο ή Χρεοκοπία. Αυτό μας είχαν πει και πέρσι το Μάϊο: Μνημόνιο ή Χρεοκοπία. Όπως αποδείχθηκε, το Μνημόνιο μας έφερε πιο κοντά στη χρεοκοπία. Και το Μεσοπρόθεσμο δεν θα την αποτρέψει. Θα μας βυθίσει ακόμα περισσότερο στην παράλυση που φέρνει τη χρεοκοπία ακόμα πιο κοντά.

Κάποιοι μας απείλησαν και με διλήμματα του τύπου: Μεσοπρόθεσμο ή… τανκς!
Κάποιοι άλλοι, πριν ένα μήνα, είχαν απειλήσει: Μεσοπρόθεσμο ή δραχμή! Πρόκειται για προπαγανδιστική εκστρατεία φόβου. Η οποία δεν πείθει κανένα. Απλώς δημιουργεί πανικό στην αγορά και αποσταθεροποιεί την Οικονομία. Κάθε φορά που ακούγονται τέτοιες ανοησίες, το μόνο δυστυχώς που γίνεται είναι να υπάρχει φυγή κεφαλαίων από τις τράπεζες. Όμως, ο Ελληνικός λαός δεν εκβιάζεται πια. Απλώς η αγορά κακοποιείται. Ας το καταλάβουν και ας σταματήσουν, επιτέλους, αυτά τα πυροτεχνήματα ανευθυνότητας!".

Πηγή ειδήσεων: "Ποντίκι" / Μια ενδιαφέρουσα εξήγηση γιατί δεν πρόκειται η Ελλάδα να βγει από την ευρωζώνη μπορείτε να διαβάσετε εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: