Τετάρτη, 13 Ιουλίου 2011

Νέα στρατιά συμβασιούχων απ' το παράθυρο / Σκάνδαλα σε φιλανθρωπικές οργανώσεις: Ριζάρειο Ίδρυμα

Είδηση: Τα stage έφυγαν, το πρόγραμμα «Κοινωφελούς Εργασίας» έρχεται, και μάλιστα όχι μόνο διά της πλαγίας οδού, αλλά της... Μη Κυβερνητικής. Η είδηση, προ ημερών, ανέφερε ότι 55.000 άνεργοι θ' απασχοληθούν στους δήμους της χώρας για την υλοποίηση δράσεων κοινωφελούς χαρακτήρα με πεντάμηνες συμβάσεις.

Τις οποίες, όμως, οι εργαζόμενοι θα τις υπογράφουν, όχι με τους ΟΤΑ, αλλά με Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που θα είναι και οι φυσικοί τους εργοδότες. Μόνο που αυτές, όπως αναφέρουν πληροφορίες, γυρίζουν -προς το παρόν- τις πλάτες τους στο πρόγραμμα, καθώς δεν προβλέπονται αμοιβές για τις ίδιες, όπως στο παρελθόν.

Το πρόγραμμα ανακοινώθηκε στις αρχές του περασμένου Μαρτίου, ως ανάχωμα στην ανεργία, από την πρώην υπουργό Εργασίας Λούκα Κατσέλη. Η χρηματοδότηση είναι εξασφαλισμένη μέσω ΕΣΠΑ και προβλέπεται αμοιβή 625 ευρώ, ενώ από τον ΟΑΕΔ προβλέπεται πλήρης ασφαλιστική κάλυψη. Εργασίες καθαρισμού πάρκων, παραλιών, υπηρεσίες πυρασφάλειας, μαθήματα σε ΑμεΑ, υπηρεσίες σε ηλικιωμένους ανθρώπους και άλλα είναι τα καθήκοντα που αναμένεται να αναλάβουν οι ενδιαφερόμενοι σε περίπου 325 δήμους σε 55 νομούς της χώρας. Μέχρι εδώ καλά. Η φράση-κλειδί, όμως, που δεν... ξεκλειδώνει ακόμα τις διαδικασίες είναι «ΜΚΟ».

Καθώς το Μνημόνιο απαγορεύει ρητώς και διά ροπάλου στους δήμους να προχωρήσουν στην οποιαδήποτε πρόσληψη, έρχεται το σχέδιο και αναθέτει τις προσλήψεις σε Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις. Αυτές θα παραχωρούν στους δήμους τους εργαζόμενους που θα έχουν προσλάβει οι ίδιες. Ενα περίεργο μόρφωμα εργαζομένου, κάτι μεταξύ εθελοντή και συμβασιούχου... Ενα by pass στην τρόικα, όχι από την κυβέρνηση, αλλά από Μη Κυβερνητικές Οργανώσεις που η ίδια στήριζε αφειδώς και προκλητικώς, μέχρι πριν από λίγο καιρό... Πληροφορίες αναφέρουν ότι οι μεγαλύτερες και γνωστότερες -και άρα πιο χρηματοδοτημένες- ΜΚΟ έχουν εκφράσει σφοδρότατες αντιρρήσεις σε αυτές τις διαδικασίες για δύο βασικούς λόγους.

Ο πρώτος: στη συγκεκριμένη περίπτωση δεν προβλέπονται «ξεκάθαρες» αμοιβές για τις ίδιες. Μέχρι τουλάχιστον το 2008, τα χρήματα του ΕΣΠΑ, για σκοπούς «συμβουλευτικής και κατάρτισης» -που διαχειρίζονταν οι ΜΚΟ- κατανέμονταν σύμφωνα με πληροφορίες περίπου 50-50. Τα μισά δηλαδή στους ωφελούμενους και τα μισά στις ίδιες τις οργανώσεις. Τώρα, επειδή τα ποσά είναι μικρότερα και περισσότερο ελεγχόμενα, οι εμπλεκόμενες ΜΚΟ δικαιούνται ένα μικρό ποσοστό, το οποίο δικαιολογεί το «λογιστικό κόστος» και κάποια άλλα βασικότατα λειτουργικά έξοδα, π.χ. ένα μέρος του ενοικίου ή των λογαριασμών κοινής ωφέλειας, σε ποσοστό όχι μεγαλύτερο του 5% του συνολικού προγράμματος που θα διαχειριστεί.

Ο δεύτερος: Για να μπορέσουν κάποιες ΜΚΟ να πάρουν μέρος σε μια τέτοια διαδικασία, θα πρέπει να καταβάλουν και επιπλέον έξοδα, καθώς θα χρειαστεί να πληρώσουν ιδιωτικές εταιρείες που θα αναλάβουν τα πιστοποιητικά «διαχειριστικής επάρκειας» και τη σύνταξη «τεχνικών δελτίων». Το κόστος για την υλοποίηση των τυπικών - βασικών προϋποθέσεων συμμετοχής στο πρόγραμμα μπορεί να φτάσει και τις 10.000 ευρώ. Για παράδειγμα, ένα οργανωμένο λογιστήριο που θα διαχειρίζεται τον άτοκο ειδικό λογαριασμό που θα μεταβιβάζει τα χρήματα στους λογαριασμούς των εργαζομένων. Ή ένα δίκτυο υπολογιστών, τηλεφωνικό κέντρο κ.ά. «Δεν μας φέρνει έσοδα, απεναντίας μας δημιουργεί μεγάλα έξοδα», υποστήριξαν εκπρόσωποι ΜΚΟ.

Σε πρόσφατη κοινή συνάντηση των εμπλεκομένων φορέων, εκτός από τα δύο παραπάνω βασικά προβλήματα που αφορούν τις ίδιες τις ΜΚΟ, αναφέρθηκαν και άλλα πέντε σημαντικά προβλήματα στην εφαρμογή αυτού του προγράμματος:

1. Οι αμοιβές των 625 ευρώ αφορούν όλες τις ενδιαφερόμενες ειδικότητες, ανεξάρτητα από την ύπαρξη πανεπιστημιακού πτυχίου. Για παράδειγμα, δεν προβλέπεται διαφοροποίηση στην αμοιβή για τις υπηρεσίες, φέρ' ειπείν, ενός γιατρού σε ηλικιωμένα άτομα από κάποιον άλλον εργαζόμενο βασικής εκπαίδευσης, που θα καθαρίζει π.χ. ένα πάρκο.

2. Προβλήματα στον τομέα υγιεινής και ασφάλειας. Ποιος θα εμφανίζεται ως «εργοδότης» στην περίπτωση π.χ. ενός ατυχήματος; Οι ΜΚΟ σε καμία περίπτωση δεν επιθυμούν κάτι τέτοιο και επιδιώκουν ως εργοδότες, με τη νομική υπόσταση του όρου, να εμφανίζονται οι πραγματικοί φορείς.

3. Συνδικαλιστικοί φορείς (κυρίως η ΠΟΕ ΟΤΑ, η οποία τάσσεται κατά του προγράμματος) έχουν επισημάνει τον κίνδυνο δημιουργίας ακόμη ρουσφετολογικού μηχανισμού, ενός ακόμη και κάτω από συνθήκες Μνημονίου και Μεσοπρόθεσμου. Η επιλογή θα γίνει με μοριοδότηση τύπου ΑΣΕΠ και όχι από τον ίδιον το ΑΣΕΠ.

4. Υπάρχει ένα σημαντικό ηθικό θέμα απέναντι στους συμβασιούχους που απομακρύνθηκαν, ενώ βρίσκονται στα δικαστήρια με διαφόρους ΟΤΑ λόγω του ότι κάλυπταν πάγιες και διαρκείς ανάγκες, όπως π.χ. στο δήμο της Αθήνας, στον οποίον έχουν απομείνει περίπου 400 συμβασιούχοι.

5. Οπως λέγεται, η λίστα των απαιτούμενων ειδικοτήτων δεν συνετάχθη βάσει των καταστάσεων ανέργων του ΟΑΕΔ, ώστε να γίνει όσο το δυνατόν περισσότερο ορθολογική η γεωγραφική κατανομή, σύμφωνα με τις ανάγκες των δήμων.

Όσο αφορά τις ΜΚΟ να υπενθυμίσουμε ότι περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ έχουν διατεθεί με αδιαφανείς διαδικασίες, όπως αποκαλύπτει το πόρισμα έρευνας της επιτροπής Θεσμών και Διαφάνειας της Βουλής. Η επιτροπή κάνει λόγο για "ΜΚΟ δύο ταχυτήτων", με μη επαρκώς χαρτογραφημένο τοπίο δράσης και λειτουργίας τους, ενώ αναφέρεται και σε περιπτώσεις χρηματοδοτήσεων ΜΚΟ "με αμφισβητούμενη ή ακόμα και ελάχιστη δράση".

Στο πόρισμα αναφέρεται ότι οι επιχορηγήσεις διατέθηκαν "μέσα σε ένα νεφελώδες, θολό και αδιαφανές τοπίο". Μεταξύ άλλων, σημειώνεται ότι μόνον τα υπυοργεία Εξωτερικών και Υγείας τηρούν ένα είδος Μητρώου ΜΚΟ με τις οποίες κατά καιρούς συνεργάζονται και χρηματοδοτούν, ενώ μόνο το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη τηρεί ένα είδος μητρώου εθελοντικών οργανώσεων. Τα υπόλοιπα τηρούν απλούς καταλόγους εγγεγραμμένων ΜΚΟ. "Απόρροια του φαινομένου αυτού είναι η επιχορήγηση εκατοντάδων ΜΚΟ, χωρίς να είναι σαφές με ποιες διαδικασίες και ποια κριτήρια λαμβάνονται οι σχετικές αποφάσεις χρηματοδότησης, με ποιο μηχανισμό ελέγχεται το είδος της χρηματοδότησης και ο τρόπος διαχείρισης των διατιθέμενων σε αυτές κονδυλίων", υπογραμμίζεται. Η επιτροπή Θεσμών και Διαφάνειας, τονίζει την ανάγκη άμεσης νομοθετικής παρέμβασης, σε τρεις άξονες: Τη διαμόρφωση σαφούς ενιαίου νομοθετικού πλαισίου για τη λειτουργία των ΜΚΟ, την επικαιροποίηση ενιαίου εθνικού δεσμευτικού μητρώου και τη δημιουργία ευέλικτου τακτικού μηχανισμού ελέγχου των οικονομικών τους στοιχείων.

Για συμμετοχή σε ΜΚΟ με αδιαφανή και θολό αντικείμενο έχουν κατηγορηθεί και τ' αδέρφια του Πρωθυπουργού Αντρίκος και Νίκος.

Σχόλιο: Πριν λίγο καιρό είχαμε αναφερθεί στην "φάμπρικα" των ΜΚΟ (διαβάστε αναλυτικά εδώ), αναφέροντας παραδείγματα για το πως κάτι "ωραίο και αγνό" κατάντησε να γίνει ένας εύσχημος τρόπος γρήγορου και "μαύρου" πλουτισμού για κάποιους. Το πόρισμα της επιτροπής της βουλής τα λέει όλα (αν και "στρογγυλεμένα") και δε χρειάζεται περαιτέρω σχολιασμό.

Αυτό όμως που χρειάζεται να καυτηριαστεί είναι το ότι δυστυχώς το ΠΑΣΟΚ (προεξάρχοντος του νυν Πρωθυπουργού κατά τη θητεία του οποίου στο ΥΠ.ΕΞ. στήθηκε μεγάλο "πάρτυ" με τις εν λόγω οργανώσεις), προσπαθεί να τις διατηρήσει "εν ζωή", βάζοντας τις απ' το παράθυρο στο παιχνίδι των συμβασιούχων. Το τραγικό όμως είναι ότι αν και οι ΜΚΟ γιγαντώθηκαν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις (και κάποιοι θα έπρεπε να δείξουν ότι αντιλαμβάνονται την "υποχρέωση" που έχουν, μη έχοντας απαιτήσεις για αμοιβές), τώρα δείχνουν απροθυμία να στηρίξουν τους ευεργέτες τους.

Είναι κατά τη γνώμη μας απαράδεκτο να παίζει η κυβέρνηση πολιτικά παιχνίδια εις βάρος ανθρώπων που έχουν ανάγκη να δουλέψουν. Και είναι τραγικό, πατώντας στην ανάγκη τους, να το κάνει ζητώντας τους να δουλέψουν χωρίς δικαιώματα και με μισθούς πείνας, προσπαθώντας να περάσει την εικόνα του "καλού" (αφού δίνει δουλειά σε καιρούς κρίσης) και του "επαναστάτη" (αφού παρά τις απαιτήσεις της τρόικας κάνει προσλήψεις τύπου stage απ' το παράθυρο).

Ούτε χάρη κάνει η κυβέρνηση, ούτε χαμένη θα βγει. Οι καινούργιοι ΟΤΑ έχουν λειτουργικές ανάγκες που πρέπει να καλυφθούν, ενώ με τις προτεινόμενες δράσεις αυτό θα γίνει γρήγορα και οικονομικά, δίνοντας ρόλο παράλληλα σε ΜΚΟ φίλων και υμέτερων να το παίζουν "γραφείο ευρέσεως εργασίας" σε καιρούς χαλεπούς. Και πάλι μόνοι χαμένοι θα είναι οι εργαζόμενοι, που και ρουσφετολογικά θα είναι εξαρτημένοι (αφού μια καινούργια κυβέρνηση μπορεί να τους πετάξει στο δρόμο όπως έκανε και η παρούσα με στρατιά συμβασιούχων) και θα πληρώνονται ελάχιστα. Και θα πρέπει να είναι ευχαριστημένοι που "θα έχουν δουλειά σε δύσκολους καιρούς"...

Και κάτι τελευταίο... Μια και σήμερα αναφερθήκαμε σε Μη Κυβερνητικές και Φιλανθρωπικές Οργανώσεις, αξίζει να δούμε με προσοχή και την περίπτωση του "Ριζαρείου Ιδρύματος", ένα ίδρυμα στο οποίο κληροδότησαν την περιουσία τους οι Ηπειρώτες έμποροι Αφοί Ριζάρη με σκοπό την ανάπτυξη του τόπου καταγωγής τους, το Μονοδέντρι στα Ζαγόρια της Ηπείρου. Το δημοσίευμα (που προέρχεται από την εφημερίδα "Ο Δρόμος της Αριστεράς") καταδεικνύει το πως τα σκάνδαλα δεν είναι προνόμιο μόνο του Δημοσίου τομέα και δείχνει πως κάποιοι καταπατώντας τις επιθυμίες κάποιων ευεργετών κάνουν τα πάντα για να οικειοποιηθούν πράγματα που δεν τους ανήκουν:


Πηγές ειδήσεων: "Ελευθεροτυπία", "Δρόμος της Αριστεράς"

Δεν υπάρχουν σχόλια: