Τρίτη 13 Δεκεμβρίου 2011

έξι Ταμεία κατηγορούν την ΤτΕ για τοποθέτηση διαθεσίμων τους σε ελληνικά ομόλογα / Μεγάλος αδερφός στο ίντερνετ

Είδηση: Έξι ασφαλιστικά ταμεία έχουν αποστείλει στην Τράπεζα της Ελλάδος επιστολές με τις οποίες ζητούν εξηγήσεις για τη διαχείριση των χρημάτων τους και την τοποθέτηση τους σε ομόλογα του Δημοσίου, χωρίς την έγκρισή τους.

Ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κουτρουμάνης, απαντώντας εγγράφως στη Βουλή σε ερώτηση που υπέβαλαν βουλευτές του ΛΑΟΣ, επιβεβαιώνει ότι έχουν αποστείλει επιστολές διαμαρτυρίας το ΕΤΑΑ, το ΕΤΑΠ-ΜΜΕ, το ΤΕΑΙΤ, το ΕΤΑΤ, το ΕΤΕΑΜ και ο ΕΔΟΕΑΠ.

Στην ερώτηση που υπογράφεται από τους βουλευτές του ΛΑΟΣ Θανάση Πλεύρη και Άδωνη Γεωργιάδη (σ.σ.: η ερώτηση είχε κατατεθεί λίγες ημέρες πριν την είσοδό του στην κυβέρνηση Παπαδήμου), σημειώνεται ότι οι φορείς αυτοί που έδωσαν στην ΤτΕ να διαχειριστεί χρήματα από εισφορές εργαζομένων - εργοδοτών, δεν επιχορηγούνται αναγκαστικά από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Ο υπουργός Εργασίας κλήθηκε επίσης να απαντήσει πόσα χρήματα του Κοινού Κεφαλαίου Ταμείων, το οποίο διαχειρίζεται η Τράπεζα της Ελλάδος επενδύθηκαν σε κρατικά ομόλογα χωρίς τη σύμφωνη γνώμη τους.

Προς απάντηση της ερώτησης, ο κ. Κουτρουμάνης ενημερώνει ότι «η Τράπεζα της Ελλάδος διαχειρίζεται τα κατατεθειμένα σε αυτήν διαθέσιμα κεφάλαια των ΝΠΔΔ και των ασφαλιστικών φορέων στο πλαίσιο των διατάξεων της παραγράφου 11 του άρθρου 15 του Ν. 2469/1997. Τα διαθέσιμα αυτά συνιστούν το Κοινό Κεφάλαιο ΝΠΔΔ και ασφαλιστικών φορέων, η δε Τράπεζα της Ελλάδος επενδύει υποχρεωτικά αυτά τα κεφάλαια σε κινητές αξίες του ελληνικού δημοσίου, όπως ομόλογα και έντοκα γραμμάτια».

Προσθέτει δε ο κ. Κουτρουμάνης, ότι «τα κατατεθειμένα στην Τράπεζα της Ελλάδος διαθέσιμα κεφάλαια των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης αρμοδιότητας της γενικής γραμματείας Κοινωνικών Ασφαλίσεων, ανέρχονταν την 30.09.2011 στο ποσό των 15,87 δισεκατομμυρίων ευρώ».

Στο ερώτημα των δύο βουλευτών με ποιους όρους θα γίνει «κούρεμα» κατά 50% στα κρατικά ομόλογα των ταμείων και «αν ισχύει η πρόβλεψη του προέδρου του ΟΔΔΗΧ ότι θα λάβουν για κάθε 100 ευρώ (ονομαστική αξία ομολόγου που "κουρεύεται") 35 ευρώ σε νέα ομόλογα και 15 ευρώ σε ρευστό", ο υπουργός απαντά:

«Σχετικά με τις αναλογιστικές μελέτες για τη βιωσιμότητα των φορέων κοινωνικής ασφάλισης, βάσει των εγκυκλίων που ισχύουν για την εκπόνηση αναλογιστικών μελετών, η περιουσία των φορέων κοινωνικής ασφάλισης υπολογίζεται κατά την ημερομηνία της αποτίμησης. Επομένως, η αξία των ομολόγων, ως τμήμα της περιουσίας των φορέων, αποτυπώνεται βάσει της αξίας τους, κατά την ημερομηνία αποτίμησης. Σε περίπτωση ανταλλαγής ομολόγων τα οποία κατέχει φορέας κοινωνικής ασφάλισης, τα νέα ομόλογα θα έχουν διαφορετική αξία η οποία θα συμπεριληφθεί στην περιουσία του Ταμείου και θα αποτυπωθεί στο αναλογιστικό ισοζύγιο του υπό μελέτη Ταμείου.»

Σχόλιο: Έστω και καθυστερημένα μια αντίδραση για την πάγεια τακτική του κράτους να "υποχρεώνει" την τοποθέτηση κεφαλαίων των ασφαλιστικών ταμείων σε ομόλογα του ελληνικού Δημοσίου. Μας προκαλεί πάντως έκπληξη το γεγονός ότι τα ασφαλιστικά ταμεία κατηγορούν την ΤτΕ για "επισφαλή κίνηση", αν και φυσικά έχουν δίκιο: η ΤτΕ είχε υποχρέωση να τα διαχειριστεί "σοφά" και να μην εκθέσει χρήματα, τα οποία απλώς "φυλάει".

Ο ρόλος της ΤτΕ πάντως εξαρχής ήταν αρκετά περίεργος: θυμηθείτε το ρόλο που έπαιξε στα κερδοσκοπικά παιχνίδια των "επενδυτών" οδηγώντας σε αύξηση τα spreads, τις "περίεργες" (και υπέρ το δέον άκαιρες) ανακοινώσεις για το ταμειακό έλλειμμα της χώρας κ.ο.κ.

Εμείς βέβαια δεν θα είχαμε κανένα πρόβλημα να υπήρχε "τοποθέτηση" χρημάτων σε ομόλογα του Δημοσίου. Το αντίθετο - εξάλλου ο "εσωτερικός δανεισμός" ήταν κατά τη γνώμη μας μια λύση που θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί στην αρχή του προβλήματος. Αυτό όμως προαπαιτούσε την προστασία των ασφαλιστικών ταμείων από πλευράς Δημοσίου - κάτι που για πολλοστή φορά δεν έγινε. Το "κούρεμα" των ομολόγων αντί να εξαιρεί τα ασφαλιστικά ταμεία (όπως είχε αποφασιστεί αρχικά), τελικά τα συμπεριέβαλε (και μάλιστα πρώτα-πρώτα υποχρεωτικά ώστε να φανεί το "κούρεμα" επιτυχές) με καταστροφικές συνέπειες (τις οποίες διαβάστε τις εδώ).

Εδώ όμως τα πράγματα παίρνουν άλλη διάσταση - πέραν από την "απευθείας" αγορά είχαμε και έμμεση. Και γι' αυτό είναι υπόλογοι όσοι τζόγαραν τα χρήματα όλων μας για άλλη μια φορά...

Και για να μην ξεχνιόμαστε... Σοκαριστικά στοιχεία που αποδεικνύουν ότι ο Μεγάλος Αδελφός μπορεί εύκολα και γρήγορα- με τη βοήθεια ιδιωτικών εταιρειών- να μας παρακολουθεί σε καθημερινή βάση, φέρνει στο φως η ομάδα του Wikileaks. Τα λίαν ανησυχητικά στοιχεία του Wikileaks που δημοσιεύονται από το ιταλικό περιοδικό L' Espresso, ενισχύουν έναν ευρύτατα διαδεδομένο φόβο: ότι μπορούν να μας παρακολουθούν όλους χωρίς να το αντιλαμβανόμαστε και χωρίς να μπορούμε να το αποδείξουμε.

Σύμφωνα με το δημοσίευμα, παγιδεύονται καθημερινά δισεκατομμύρια πληροφορίες από τηλεφωνήματα, mail και sms, με τη βοήθεια ενός δικτύου ιδιωτικών εταιρειών.

Πρόκειται για μια σοκαριστική, «κολοσσιαία» -όπως χαρακτηρίζεται- βάση δεδομένων που αποδεικνύει πως η ζωή του οποιουδήποτε μπορεί να «κλαπεί», να αντιγραφεί και να αναλυθεί με αυτοματοποιημένο τρόπο.

Όπως τονίζεται, τα πάντα βρίσκονται υπό παρακολούθηση: φαξ, σταθερά και κινητά τηλέφωνα, Η/Υ, προγράμματα όπως το Skype…Στην κατασκοπεία συνεισφέρουν ιδιωτικές εταιρείες που θέτουν τις υπηρεσίες τους στην διάθεση δημοκρατιών και δικτατοριών.

Αναφέρονται ενδεικτικά παραδείγματα όπως το δημιούργημα της εταιρείας Hacking Team, στο Μιλάνο, το «Remote Control System», το οποίο «ενοικιάζεται» προς 200000 ευρώ ετησίως και λειτουργεί ως ένας άλλος «007» που εισχωρεί στον υπολογιστή ή στο smartphone και το μετατρέπει σε κατάσκοπο της ιδιωτικής μας ζωής: αντιγράφει και αποστέλλει τα μέιλ, τους κωδικούς πρόσβασης, τις ιστοσελίδες που επισκεπτόμαστε, τα κείμενα που γράφουμε.

Μπορεί ακόμη να ενεργοποιήσει εν αγνοία μας την βιντεοκάμερα, την φωτογραφική μηχανή, ή το μικρόφωνο των ηλεκτρονικών συσκευών, καταγράφοντας και μεταδίδοντας ταυτόχρονα τις όποιες συνομιλίες.

Άλλο παράδειγμα, σύμφωνα με το δημοσίευμα, είναι η γερμανική Ultimaco η οποία προσφέρει ένα σύστημα μαζικής παγίδευσης πληροφοριών, που αποθηκεύει δεδομένα από σταθερή και κινητή τηλεφωνία, από το ίντερνετ και το Skype. Τα συγκεντρώνει όλα και τα ομαδοποιεί σε τεράστιες βάσεις που απομνημονεύουν 100000 δεδομένα το δευτερόλεπτο. Αυτά για να μην λέτε ότι υπάρχουν μόνο εγχώριοι "καλοθελητές"- συλλέκτες προσωπικών δεδομένων (βλέπε κάμερες, έλεγχος blog και DNA)...

Πηγές ειδήσεων: "Το Βήμα", "Έθνος"

Δευτέρα 12 Δεκεμβρίου 2011

Άρση ορίου απολύσεων, κατάργηση δώρων και επιδομάτων στον ιδιωτικό τομέα;

Είδηση: Το θέμα της περαιτέρω μείωσης του κόστους εργασίας στον ιδιωτικό τομέα αναμένεται να θέσει το κλιμάκιο των ελεγκτών της τρόικας κατά τη συνάντηση που θα έχει τις επόμενες μέρες με την ηγεσία του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης.

Οι εκπρόσωποι των δανειστών πρόκειται να ζητήσουν περικοπές στο 13ο και 14ο μισθό, καθώς και στα επιδόματα αδείας, ενώ πιέζουν ακόμα για την ακύρωση των αυξήσεων που προβλέπει η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας για τον Ιούλιο του 2012.

Η Εθνική Γενική Συλλογική Σύμβαση Εργασίας που υπογράφηκε το καλοκαίρι του 2010 περιλαμβάνει αύξηση 1,5% στους κατώτατους μισθούς την 1η Ιουλίου του 2011 και 1,7% την 1η Ιουλίου του 2012.

Η τρόικα θα ζητήσει επίσης την περιστολή του μη μισθολογικού κόστους, με δραστική περικοπή της εργοδοτικής συμμετοχής στην χρηματοδότηση της Εργατικής Κατοικίας και της Εργατικής Εστίας.

Στα θέματα των εργασιακών σχέσεων οι ελεγκτές αναμένεται να εντείνουν τις πιέσεις για την ενίσχυση των επιχειρησιακών και των ατομικών συμβάσεων, της εκ περιτροπής εργασίας και των διαθεσιμοτήτων.

Θα ζητήσουν ακόμη την άρση της ρήτρας που θέτει η νομοθεσία στις επιχειρήσεις που συμμετέχουν σε επιδοτούμενα προγράμματα απασχόλησης, σύμφωνα με την οποία οι επιχειρήσεις που συμμετέχουν δεν θα πρέπει να έχουν προχωρήσει προηγουμένως σε μείωση προσωπικού.

Το αίτημα έχει διατυπώσει άτυπα ο Σύνδεσμος Ελληνικών Βιομηχανιών, αλλά το υπουργείο Εργασίας αντιδρά υποστηρίζοντας ότι μια τέτοια ρύθμιση θα μετατρέψει τα προγράμματα αντιμετώπισης της ανεργίας σε προγράμματα ενίσχυσης των απολύσεων.

Ο υπουργός Εργασίας Γιώργος Κουτρουμάνης είχε, σύμφωνα με πληροφορίες, το Σαββατοκύριακο ανεπίσημες επαφές με τους κοινωνικούς εταίρους, οι οριστικές αποφάσεις όμως αναμένεται να ληφθούν κατά την συνάντηση του υπουργού με τον πρωθυπουργό η οποία ενδέχεται να πραγματοποιηθεί ίσως και σήμερα.

Από την πλευρά τους τα συνδικάτα εμφανίζονται κατηγορηματικά αντίθετα στις περικοπές ή την κατάργηση των δώρων, ενώ είναι διατεθειμένα να συζητήσουν την συγχώνευση τους στο σύνολο των αποδοχών.

Επίσης αρνούνται κάθε συζήτηση για ακύρωση της αύξησης των αποδοχών που προβλέπεται από τη συλλογική σύμβαση καθώς και σε ενδεχόμενη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών για την οποία εκτιμούν ότι θα επιδεινώσει την οικονομική κατάσταση των Ταμείων.

Σχόλιο: Θυμηθείτε εδώ τι έλεγαν πριν λίγο καιρό από την κυβέρνηση για τα δώρα, καθώς και για το πόσο κατηγορηματικά απέκλειαν την "κατάργηση" της ΕΓΣΣΕ παρά τις αντίθετες υποσχέσεις τους προς την τρόικα.

Ανεξάρτητα πάντως με τα πανηγύρια ορισμένων ανεγκέφαλων για τις μειώσεις μισθών στο Δημόσιο (με τα επιδόματα να βρίσκονται στο επίκεντρο όπως εξηγούμε εδώ), ήταν μάλλον αναπόφευκτο οι πιέσεις να μετατεθούν αμέσως μετά στον ιδιωτικό τομέα.

Από κει και πέρα μπορεί κανείς να παρατηρήσει δύο κύρια ζητήματα: α) ο ΣΕΒ συνεχίζει ν' αποδεικνύει ότι παραμένει πιστός στην "κινεζοποίηση" της ελληνικής αγοράς εργασίας (στη βάση των προτάσεων του που έχουμε παρουσιάσει εδώ) και παρά τις κατηγορηματικές αρνήσεις για "πιέσεις" προς την τρόικα προς αυτήν την κατεύθυνση, συνεχίζει να κάνει ότι μπορεί για να μεγιστοποιήσει τα κέρδη των μελών του. Έτσι αποζητά ουσιαστικά το κράτος να πληρώνει τους εργαζομένους των επιχειρήσεων ενώ εκείνες ν' απολύουν κατά το δοκούν απομυζόντας κεφάλαια από εθνικά και κοινοτικά κονδύλια. Ντροπή και μόνο το γεγονός ότι η κυβέρνηση-θίασος το συζητά.

Δεύτερον η "ενσωμάτωση" των δώρων στο μισθό είναι η Κερκόπορτα της εξαφάνισής τους. Μια πρόσκαιρη αύξηση του μισθού τώρα, θα εξατμισθεί σε προσεχείς μειώσεις μισθών οι οποίες θα επιβληθούν είτε το 2012 είτε το 2013. Δεν πρέπει να υπάρχει οποιαδήποτε αμφιβολία γι' αυτό. Εξάλλου είναι κάτι που ήδη έχει προαναγγελθεί "ανεπίσημα" (διαβάστε εδώ διεξοδικά) και απλώς η πραγματοποίησή του μετατίθεται χρονικά για κάποιους μήνες. Και φύσικα να μην ξεχνάμε ότι ο ιδιωτικός τομέας δεν έχει σχέση με την κατάσταση των δημοσιο-οικονομικών, ιδιαίτερα μετά την πραγματοποιημένη απορρύθμιση των εργασιακών σχέσεων στην χώρα μας...

Και για να μην ξεχνιόμαστε... Η αστυνομία θα μπορεί να παίρνει δείγμα DNA από υπόπτους για την τέλεση εγκλημάτων ακόμη και με τη βία, αν υπάρχουν σοβαρές ενδείξεις ότι έχουν τελέσει κακούργημα ή πλημμέλημα που τιμωρείται με ποινή φυλάκισης τουλάχιστον τριών μηνών, σύμφωνα με γνωμοδότηση του αντεισαγγελέα του Αρείου Πάγου, Αθανασίου Κονταξή. Όπως ανέφερε, απαντώντας σε ερώτημα του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη, η ανάλυση του DNA, λόγω της σπουδαιότητας αυτού του αποδεικτικού μέσου, είναι σύννομη με το Σύνταγμα και τη διεθνή νομοθεσία, καθώς «το συμφέρον της ολότητας που εξυπηρετεί είναι υπέρτερο του συμφέροντος του ατόμου». Παράλληλα, εκτίμησε ότι ακόμη και αν η λήψη του δείγματος γίνει χωρίς τη συγκατάθεση του υπόπτου, αυτό δεν προσκρούει στις συνταγματικές επιταγές των άρθρων 2, 5, 7 και 9Α. Υποστήριξε ότι ο σκοπός που επιδιώκεται με τη λήψη γενετικού υλικού υπερτερεί των φερόμενων ως θιγομένων δικαιωμάτων του ανθρώπου. «Οι ατομικές ελευθερίες δεν είναι, ούτε μπορεί να είναι απεριόριστες. Όποιος ζητάει κάτι τέτοιο είναι εκτός πραγματικότητας», ανέφερε στη γνωμοδότησή του.

Έτσι λοιπόν για το "καλό" μας επέβαλλαν κάμερες παντού, ενώ τώρα για το "καλό" μας, θα μας παίρνουν DNA ακόμα και για τ' απλούστερα των πλημμελημάτων. Σε άλλες εποχές θα είχε ξεσηκωθεί το σύμπαν, στο σήμερα όμως λίγοι είναι αυτοί που θα μιλήσουν.

Πηγές είδήσεων: "Ελευθεροτυπία", "Τα Νέα" / Διαβάστε εδώ τις άκρως ανησυχητικές προεκτάσεις για την πρόσφατη απόφαση του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης σχετικά με το "Σκοπιανό"...

Σάββατο 10 Δεκεμβρίου 2011

Όλα για το ευρώ - η αρχή του τέλους για τα εθνικά κράτη...


Με διαίρεση της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε δύο πόλους -Βρετανία και γαλλογερμανικό άξονα-, ένα ρευστό σκηνικό με αβέβαιες συνέπειες για την επόμενη ημέρα, και μία Συνθήκη εντός Συνθήκης με σιδηρά δημοσιονομική πειθαρχία και υπερεξουσίες στην Κομισιόν που έρχεται να επισφραγίσει την Ευρώπη των δύο ταχυτήτων, εκείνων που αποφασίζουν με οδηγό Παρίσι και Βερολίνο και εκείνων που εκτελούν, λήγει η δραματική Σύνοδος Κορυφής των Βρυξελλών.

Η στενότερη δημοσιονομική ένωση προς διάσωση του ευρώ που φέρει την υπογραφή της Άνγκελα Μέρκελ και του Νικολά Σαρκοζί οδηγεί την ΕΕ στην πιο ριζική αναδιάρθρωση σε δεκαετίες με τον Ντέιβιντ Κάμερον να ρισκάρει την πολιτική απομόνωση της Βρετανίας με το βέτο που προέβαλε στην αλλαγή της Συνθήκης της Λισαβόνας για αυστηρότερη δημοσιονομική πειθαρχία.


Το ρήγμα ανάμεσα στους πόλους Βρετανίας και Γαλλίας-Γερμανίας οδηγεί σε Διακυβερνητική Συμφωνία, που περιλαμβάνει εκχώρηση εξουσιών εκ μέρους των εθνικών κυβερνήσεων, και υποστηρίζεται από τα 17 κράτη-μέλη της Ευρωζώνης και, όπως τελικώς διεφάνη, όλα τα υπόλοιπα εννέα κράτη-μέλη πλην Βρετανίας.

Η Ουγγαρία, που αρχικώς είχε συνταχθεί με τη Βρετανία, μαζί με Σουηδία, Τσεχία, Δανία, Λετονία, Λιθουανία, Πολωνία, Ρομανία και Βουλγαρία παραπέμπουν το ζήτημα της ένταξης στη δημοσιονομική ένωση στα εθνικά Κοινοβούλια. Η Ιρλανδία -σημαντικός εμπορικός εταίρος της Βρετανίας- ενδεχομένως θα διοργανώσει δημοψήφισμα για την προσχώρηση.

Συνεπώς η Ευρωπαϊκή Ένωση δείχνει να οδεύει σε μία Διακυβερνητική Συμφωνία των «26» με τη Βρετανία απέναντί της, συμφωνία που θα μπορούσε να ολοκληρωθεί έως τον Μάρτιο.

Τα κράτη-μέλη θα υποβάλλουν στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή λεπτομερή προγράμματα με τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα εφαρμόσουν για να περιορίσουν τα ελλείμματά τους. Την εφαρμογή του προγράμματος που θα υποβάλει κάθε χώρα θα εποπτεύουν η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

Ο ρόλος της Κομισιόν ενισχύεται σημαντικά και τείνει να μετατραπεί σε ένα υπερυπουργείο Οικονομικών για ολόκληρη την ευρωζώνη. Είναι χαρακτηριστικό ότι προβλέπεται να επιβάλει ακόμη και νέο, διορθωτικό προϋπολογισμό σε χώρες που αποκλίνουν συστηματικά από τους στόχους του προγράμματος σταθεροποίησης που εφαρμόζουν και από τους στόχους του Συμφώνου Σταθερότητας εν γένει.

Σε περίπτωση που παρατηρείται ότι τα κράτη-μέλη ξεπερνούν το ανώτατο από το Σύμφωνο Σταθερότητας προβλεπόμενο όριο 3% του ελλείμματος, οι κυρώσεις θα είναι αυτόματες εκτός κι αν το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο (στο οποίο βεβαίως θα μετέχουν μόνο οι ηγέτες των κρατών-μελών της Ευρωζώνης) αποφασίσει με αυξημένη πλειοψηφία ότι συντρέχουν μείζονες λόγοι για την απόκλιση.

Σε επείγουσες περιπτώσεις, για την παροχή βοήθειας από τον ESM θα αρκεί η σύμφωνη γνώμη των χωρών που προσφέρουν το 85% των κεφαλαίων του μηχανισμού (και όχι του 100% όπως σήμερα), αρκεί η Κομισιόν και η ΕΚΤ να συμφωνούν ότι απειλείται η οικονομική και χρηματοπιστωτική σταθερότητα στην Ευρωζώνη.

Αυτό σημαίνει ότι ουσιαστικά οι τρεις μεγαλύτερες οικονομίες -Γαλλία, Γερμανία και Ιταλία- που έχουν περίπου το 85% στη διάθεση κεφαλαίων θα αποφασίζουν για την οικονομική πολιτική σε μία Ευρώπη δύο ταχυτήτων.

Σχόλιο: Επίσημη διαρχία λοιπόν Γαλλίας-Γερμανίας. Σε μια συμφωνία που διακυβεύονται πολλά, όπως η εθνική ανεξαρτησία, θα περίμενε κανείς να υπάρχει μια διαπραγμάτευση με απώτερο σκοπό την προστασία της. Εμείς ως χώρα, έχοντας φτάσει στον απόλυτο πάτο από πλευράς αξιοπρέπειας, δεν καταφέραμε να κάνουμε ούτε αυτό.

Αλήθεια, με πιο δικαίωμα κάποιος ο οποίος δεν εκλέχθηκε (ποτέ και σε κανένα αξίωμα - μικρό ή μεγάλο) αποφάσισε να συνυπογράψει μια αλλαγή που θα επηρεάσει όλες τις μελλοντικές γενιές της χώρας μας, για όσο υπάρχει Ε.Ε. και είμαστε σ' αυτή; Και πως αλήθεια δηλώνει ότι "είναι ικανοποιημένος" τι στιγμή που οποιαδήποτε παρέκλιση θα σημαίνει "αυστηρές" τιμωρίες, ενώ το περίφημο ευρωομόλογο (ο μόνος λόγος για τον οποίο θα μπορούσε κανείς να κάνει τα στραβά μάτια για την επαίσχυντη συμφωνία) εξαφανίστηκε από το τραπέζι των συζητήσεων, πριν καν κάτσει σε αυτό;

Θα μας πείτε - "μα αυτά ζούμε αυτή την περίοδο έτσι κι αλλιώς" και είναι αλήθεια. Όμως με αυτή τη συμφωνία, εξαλείφεται οποιαδήποτε περίπτωση εξόδου από τον έλεγχο και η χώρα μας (για τους λόγους που δεκάδες αναλυτές έχουν γράψει σελίδες επί σελίδων εδώ και δεκαετίες) θα είναι αιωνίως καθηλωμένη σε ένα καθεστώς εποπτείας και ανέχειας. Δεδομένου ότι επειδή δεν παράγουμε ότι μπορεί να προσδώσει πλεόνασμα σ' ένα προϋπολογισμό θα πρέπει αιωνίως οι μισθοί να είναι χαμηλοί, η φορολογία μεγάλη και να κυνηγάμε "επενδυτές" που θα θέλουν να μας "βοηθήσουν" αγοράζοντας έναντι πινακίου φακής τα πάντα.

Και άλλοι συμφώνησαν. Αλλά είχαν τουλάχιστον την αξιοπρέπεια να πουν ότι θα το περάσουν από την κρίση του λαού είτε έμμεσα (κοινοβούλια) είτε άμεσα (δημοψήφισμα). Εμείς κατευθείαν ναι...Και έτσι το σχέδιο για Γαλλο-γερμανικό έλεγχο (για το οποίο έχουμε γράψει στο παρελθόν εδώ).

Πηγή ειδήσης: "Τα Νέα"

Πέμπτη 8 Δεκεμβρίου 2011

Έλλειψη διαπραγματευτικής στρατηγικής για το "κούρεμα" από την κυβέρνηση / Βρεφικό γάλα - τέλος ενός μονοπωλίου, αρχή ενός άλλου...

Είδηση: Συνεχίζονται οι διαπραγματεύσεις για το ύψος και τον τρόπο του κουρέματος των ομολόγων. Για την άλλη πλευρά, όμως, φαίνεται ότι υπάρχει ασάφεια κατά πόσο οι εκπρόσωποι του Ελληνικού Δημοσίου διαθέτουν πραγματική διαπραγματευτική εξουσιοδότηση ή απλώς λειτουργούν ως παρακολούθημα του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.

Από την εσωτερική αλληλογραφία του IIF προκύπτει σαφώς η δεύτερη εκδοχή. Σύμφωνα με έγγραφο που έχει στη διάθεσή της η «Ε», οι τραπεζίτες συγκρίνουν τα δύο εναλλακτικά σενάρια που έχουν κατατεθεί στο τραπέζι.

Η πατρότητα του πρώτου σεναρίου ανήκει στους ίδιους, δηλαδή στο IIF, ενώ το δεύτερο επιγράφεται ως «σενάριο του ΔΝΤ». Φαίνεται λοιπόν ότι και στο κρίσιμο αυτό θέμα η ελληνική πλευρά παρίσταται περισσότερο ως εντολοδόχος παρά ως «ισότιμος εταίρος». Σε κάθε περίπτωση, όμως, οι διαφορές που έχουν προκύψει, σύμφωνα με τραπεζικό στέλεχος που μετέχει στην Επιτροπή αυτή του IIF, δεν δείχνουν να είναι αγεφύρωτες.

Το θέμα της ανταλλαγής των ομολόγων είναι τεχνικό και δυσνόητο. Σε γενικές γραμμές η πλευρά των τραπεζών έχει προτείνει το επιτόκιο των νέων ομολόγων που θα λάβουν να κυμαίνεται μεταξύ 7% και 8%, έναντι 4,5% που προσφέρει το ΔΝΤ και η τρόικα.

Σε αντάλλαγμα του πιο «γενναιόδωρου» επιτοκίου οι τράπεζες εμφανίζονται έτοιμες να «απεμπολήσουν» τα μετρητά που θα μπορούσαν να λάβουν, τα οποία, σύμφωνα με τη συμφωνία της 26ης Οκτωβρίου, μπορεί να φτάσουν τα 30 δισ. ευρώ.

Σε αντάλλαγμα η πλευρά των τραπεζών έχει αντιπροτείνει με τα κεφάλαια αυτά η Ελλάδα να αγοράσει ομόλογα υψηλής πιστοληπτικής διαβάθμισης τα οποία θα χρησιμεύσουν ως εγγύηση για την πλήρη κάλυψη του κεφαλαίου των νέων ομολόγων που θα λάβουν. Με τον τρόπο αυτόν, το κεφάλαιο των νέων ομολόγων που θα λάβουν και θα έχουν διάρκεια έως 30 έτη, θα είναι πλήρως εγγυημένο στη λήξη τους.

Η αντιπρόταση που έχει κατατεθεί προβλέπει σαφώς χαμηλότερο επιτόκιο (4,5%). Ενώ με τα 30 δισ. ευρώ του νέου πακέτου, οι τράπεζες θα λάβουν είτε μετρητά είτε νέα ομόλογα υψηλής διαβάθμισης (τα οποία στην πράξη εξομοιώνονται με τα μετρητά).

Τα ζητούμενα από τις διαπραγματεύσεις είναι δύο.

Πρώτον, η συμφωνία που θα επιτευχθεί να τύχει της ευρύτερης δυνατής αποδοχής. Αλλωστε, και η συμφωνία της Ε.Ε. έχει θέσει υψηλά τον πήχυ, επιδιώκοντας η συμμετοχή των ιδιωτών να φτάσει τα 204 δισ. ευρώ.

Δεύτερον, τόσο οι τράπεζες όσο και η πλευρά της τρόικας έχουν κάθε συμφέρον να διαφυλαχθεί ο «προαιρετικός χαρακτήρας» της συμμετοχής των ιδιωτών. Με τον τρόπο αυτόν αποφεύγεται ο κίνδυνος να εκληφθεί η συμφωνία ως χρεοκοπία. Ετσι οι τράπεζες που έχουν εκδώσει τα περίφημα ασφάλιστρα κινδύνου (CDS), γλιτώνουν αποζημιώσεις δεκάδων δισεκατομμυρίων ευρώ, τις οποίες οφείλουν στους κατόχους των χρηματοοικονομικών αυτών προϊόντων

Σχόλιο: Εξαιρετικά ενδιαφέρον το ρεπορτάζ, το οποίο δυστυχώς αναδεικνύει ότι η συμφωνία του Οκτωβρίου ήταν μάλλον ημιτελής και χωρίς πλάνο εφαρμογής.

Η κυβέρνηση δυστυχώς θεωρούσε ότι κάτω από τις ευλογίες της Κομισιόν, οι ιδιώτες δανειστές θα συμμετείχαν στη συμφωνία με τους όρους που θα θέταμε εμείς. Από την αρχή όμως είχε διαφανεί το αντίθετο (θυμηθείτε εδώ το ενδιαφέρον ιστορικό στο οποίο είχαμε επισημάνει και τους κινδύνους). Γι' αυτό εξάλλου πίεσε και τους εγχώριους δανειστές να συμμετάσχουν (βάζοντας σε κίνδυνο τ' ασφαλιστικά μας ταμεία όπως αναπτύσσεται εδώ), αφήνοντας τους "ξένους" απέξω.

Το χειρότερο όμως απ' όλα είναι ότι σε καμία περίπτωση δεν είχε δική της στρατηγική. Άλλοι αποφάσισαν, άλλα επέβαλλαν και άλλοι μας έβαλαν στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων. Και αυτό το πληρώνουμε ήδη με την καθυστέρηση μιας διαδικασίας που επιβάλλεται να τελειώσει γρήγορα. Δυστυχώς όμως δεν είναι η πρώτη φορά που συμβαίνει κάτι τέτοιο. Όπως αποκάλυψε πρόσφατα ο (φιλοκυβερνητικός) δημοσιογράφος Παύλος Τσίμας, στελέχη του ΔΝΤ του δήλωσαν ότι "η Ελλάδα είναι η πρώτη χώρα στην οποία πήγαμε και δε διαπραγματεύτηκε το σχέδιο το οποίο τους προτείναμε. Τα δέχτηκαν όλα χωρίς συζήτηση". Αυτά για να ξέρετε με ποιους έχουμε μπλέξει...

Και για να μην ξεχνιόμαστε... Σπάει το μονοπώλιο των φαρμακείων στην πώληση του πανάκριβου βρεφικού γάλακτος μέχρι 6 μηνών, καθώς από τη νέα χρονιά τα γάλατα πρώτης βρεφικής ηλικίας θα διατίθενται σε όλα τα καταστήματα λιανικής πώλησης και τα σουπερμάρκετ. Παρά την απελευθέρωση πάντως, που έχει στόχο να επιφέρει μείωση των τιμών λιανικής πώλησης, το βρεφικό γάλα θα συνεχίσει να πωλείται στην Ελλάδα σχεδόν σε διπλάσια τιμή από άλλες χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης, αφού οι παρεμβάσεις του υπουργείου περιορίζονται μόνο σε ένα μικρό κρίκο της αλυσίδας διαμόρφωσης της τιμής (φαρμακεία) και δεν «χτυπούν» τη ρίζα του προβλήματος, δηλαδή τις πολυεθνικές που θα συνεχίσουν να πωλούν στις ίδιες υπερβολικές χονδρικές τιμές τα προϊόντα τους. Κοινώς γίνονται μισές δουλειές που δε πρόκειται να φτάσουν στον καταναλωτή με κίνδυνο την μετατόπιση του μονοπωλίου από τα φαρμακεία στα σούπερ μάρκετ.

Οι υπουργοί Ανάπτυξης Μιχάλης Χρυσοχοΐδης και Υγείας Ανδρέας Λοβέρδος, επισημαίνοντας ότι υπάρχει συμφωνία με τους ιδιοκτήτες σουπερμάρκετ και τις προμηθεύτριες εταιρείες ώστε η λιανική τιμή στα ράφια να μειωθεί κατά τουλάχιστον 20%. Αυτό σημαίνει ότι από τα 20-23 ευρώ που αγοράζει κανείς σήμερα το γάλα στα φαρμακεία, η τιμή του στα σουπερμάρκετ θα πέσει αναλογικά στα 16-19 ευρώ.

Με τα δεδομένα αυτά πάντως το εισαγόμενο γάλα θα συνεχίσει να διατίθεται σε πολλαπλάσια τιμή σε σχέση με τις περισσότερες χώρες της Ε.Ε.

Ενδεικτικά, παρασκευάσματα βρεφικού γάλακτος σε σκόνη 1ης βρεφικής ηλικίας σε συσκευασία 900 γρ. πωλείται στα φαρμακεία πάνω από 25 ευρώ, όταν στην Ισπανία πωλείται προς 16,95 ευρώ. Γάλα άλλης μάρκας σε συσκευασία 800 γραμμαρίων πωλείται προς 19,2 ευρώ στην Ελλάδα, ενώ το ίδιο προϊόν στην Αγγλία πωλείται στα 11 ευρώ και στην Ισπανία 12,5 ευρώ. Από τιμοκαταλόγους προκύπτει ότι σε κάποιες περιπτώσεις οι τιμές χονδρικής στην Ελλάδα είναι σημαντικά υψηλότερες ακόμα και από τις τιμές λιανικές σε άλλες χώρες της Ευρώπης.

Πηγές ειδήσεων: "Τα Νέα", "Ελευθεροτυπία"

Τετάρτη 7 Δεκεμβρίου 2011

Τι θα γίνει με τα δώρα Χριστουγέννων στο ΙΚΑ / Έλλειψη σεβασμού στο δημόσιο χρήμα (περίπτωση Αθεμπίγιο και Ελληνικού)

Είδηση: Τα Δώρα Χριστουγέννων των συνταξιούχων του ΙΚΑ εξαρτώνται από την εκταμίευση της 6ης δόσης και οι συντάξεις της επόμενης διετίας από ένα νέο δάνειο-μαμούθ 3 δισ. ευρώ με υποθήκη τα μελλοντικά έσοδα από τις εισφορές. Οι αποδοχές στο 1,1 εκατ. συνταξιούχους και τους 650.000 δικαιούχους επικουρικών συντάξεων στηρίχθηκαν φέτος στο επιπλέον 1 δισ. ευρώ της κρατικής ενίσχυσης (από το 1,4 δισ. που κατέβαλε περισσότερα φέτος το Δημόσιο στα ασφαλιστικά ταμεία). Απόκλιση η οποία καλύφθηκε από τα έκτακτα μέτρα του 2011, όπως την εισφορά στα ακίνητα-ΔΕΗ, τις περικοπές στις συντάξεις, την τρίτη περικοπή στους μισθούς των εν ενεργεία κ.ά.

Και αυτό λόγω μείωσης κατά περίπου 16% των εσόδων του ΙΚΑ λόγω ύφεσης, της ανεργίας και της μείωσης των μισθών (μείον 5,5%-6% φέτος το ΑΕΠ), αλλά και υποχώρησης της εισπραξιμότητας από το 80% επί των αναλογουσών εισφορών το 2002 στο 65% το 2011 (ιδιοποίηση εισφορών και άρνηση των εργοδοτών να συμμορφωθούν, «διακράτηση» εσόδων από τον κίνδυνο χρεοκοπίας, διάλυση της δημοσιας διοίκησης).

Με δεδομένο ότι και το 2012:

α) θα συνεχιστεί -για πέμπτη συνεχή χρονιά- η ύφεση (-2,5% έως -2,8%), τα έσοδα του ΙΚΑ αναμένεται να μειωθούν κατά 12% ακόμη (μείον 1,44 δισ. ευρώ).

β) ο κρατικός προϋπολογισμός, προκειμένου να επιτευχθεί ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα μέσα στο 2012, αδυνατεί να καλύψει το κόστος συνταξιοδότησης και

γ) απορρίπτεται -προς το παρόν τουλάχιστον- νέα μείωση των συντάξεων (προεκλογική χρονιά, εμβάθυνση της ύφεσης, φτωχοποίηση του συνόλου των συνταξιούχων), προκύπτει αδήριτη η ανάγκη για την εξεύρεση πρόσθετων πόρων προκειμένου να καταβληθούν κανονικά οι συντάξεις.

Σε αυτό το περιβάλλον ο διοικητής του ΙΚΑ Ρ. Σπυρόπουλος, σύμφωνα με πληροφορίες, εξετάζει τη λύση του δανεισμού μέσω της υποθήκης των πρόσθετων εσόδων του ΙΚΑ από τη ρύθμιση παλαιότερων οφειλών προς το ίδρυμα (75-100 εκατ. το χρόνο).

Το σχέδιο περιλαμβάνει τη σύναψη δανείου 3 δισ. ευρώ για τη διετία 2012-13, η οποία θεωρείται και η χειρότερη για τα οικονομικά της χώρας και τα έσοδα των ασφαλιστικών ταμείων, από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ).

Και προκειμένου να μην εγγραφεί αυτό το ποσόν στο έλλειμμα του δημόσιου τομέα (γενικής κυβέρνησης), θα επιδιωχθεί να γίνει με τη μέθοδο της προείσπραξης οφειλών. Δηλαδή το ΙΚΑ θα εκχωρήσει τα πρόσθετα έσοδα από τη ρύθμιση των οφειλών της περιόδου 2014-20 (έως και 5 δισ. ευρώ μείον το προεξοφλητικό επιτόκιο) ώστε να χρηματοδοτήσει η ΕΤΕπ το έλλειμμα χρήσης του ΙΚΑ κατά την προσεχή διετία.

Πρόσθετα, και πέραν των επιπλέον εσόδων της περιόδου 2014-20 -η οποία θεωρείται ενάρετη περίοδος μιας κάποιας οικονομικής μεγέθυνσης και αντιστροφής της υφεσιακής περιόδου που βιώνουμε- η διοίκηση του ΙΚΑ εμφανίζεται διατεθειμένη το υπό διαπραγμάτευση δάνειο με την ΕΤΕπ να είναι ενυπόθηκο. Δηλαδή το ΙΚΑ να δεχθεί προσημείωση επί των ακινήτων (Μακεδονία Παλλάς κ.ά.) ώστε αυτό το ποσόν του δανείου, που αντιστοιχεί σχεδόν στο 1,4% του ΑΕΠ, να μην εγγραφεί στο δημόσιο έλλειμμα.

Τόσο η προείσπραξη ενός μέρους των εσόδων του ΙΚΑ όσο και η υποθήκευση της ακίνητης περιουσίας, ουσιαστικά δηλαδή η υπονόμευση των συντάξεων του μέλλοντος, δείχνουν τη δεινή θέση στην οποία έχουν περιέλθει τα οικονομικά του ασφαλιστικού συστήματος, λόγω της ύφεσης, της ανεργίας, αλλά και των μη ελέγχων στην αγορά (σ.σ. οι υπάλληλοι του ΙΚΑ ζητούν επιμίσθιο ώστε να ενταθούν οι έλεγχοι).

Ως προς τα Δώρα Χριστουγέννων, αυτά θα πληρωθούν εάν η χώρα λάβει -τελικά- την 6η δόση και έτσι εξυπηρετήσει κανονικά τα λήγοντα (εντός του Δεκεμβρίου) ομόλογα του Δημοσίου, ύψους 6 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 1,4 έχουν στα χέρια τους τα ασφαλιστικά ταμεία (950.000 ευρώ το ΙΚΑ). Για τις συντάξεις Ιανουαρίου (πληρώνονται στις 22 Δεκεμβρίου), απαιτείται προκαταβολή της κρατικής ενίσχυσης του 2012.


Σχόλιο: Το σχόλιο μας επ' αυτού θα είναι σύντομο: οι κυβερνητικές παλλινωδίες και πολιτικές για το ΙΚΑ (ξεκινώντας από την έλλειψη διοικητή για 9 μήνες και . Όλα αυτά βέβαια οδηγούν μόνο σε μια μεθοδευμένη κατάρρευση του κράτους Προνοίας, δεδομένου ότι το ΙΚΑ (και μετά τις πρόσφατες συνενώσεις ταμείων οι οποίες θα συνεχιστούν όπως σημειώνουμε εδώ) είναι μακράν ο μεγαλύτερος ασφαλιστικός φορέας στην χώρα. Και δυστυχώς δεν έμεινε εκεί - η πρόσφατη συμφωνία γι' ανταλλαγή ομολόγων εξέθεσε το ΙΚΑ σε μεγάλο κίνδυνο μακροπρόθεσμα, με τα προβλήματα μόλις τώρα να γίνονται ορατά στην κανονική τους έκταση.

Όλα αυτά ενώ το κράτος συνεχίζει να καλύπτει τους εξωτερικούς δανειστές στο ακέραιο, έχοντας ως πρώτη προτεραιότητα την κάλυψη του ΕΞΩΤΕΡΙΚΟΥ χρέους αντί να φέρει εις πέρας το βασικό του (κατά τη γνώμη μας) σκοπό του δηλ. την προστασία των πολιτών του.
Επιβάλλονται πρακτικές προς αυτή την κατεύθυνση με σαφή κατεύθυνση πόρων προς το ασφαλιστικό μας σύστημα. Αυτό θα πρέπει να είναι πρώτη προτεραιότητα.

Και για να μην ξεχνιόμαστε... Θα θυμάστε σίγουρα την περίπτωση του πρώην αεροδρομίου του "Ελληνικού" (λεπτομέρειες εδώ) στο οποίο "κλήθηκε" να συνδράμει "φιλικά" ο γνωστός Ισπανός αρχιτέκτονας Χοσέ Αθεμπίγιο, "φίλος" του Γιώργου Παπανδρέου. Πρόσφατα αποδείχτηκε ότι αμείφθηκε με το "ευτελές" ποσό των 180.000 ευρώ προκειμένου να εκπονήσει το "master plan" για την ανάπτυξη του Ελληνικού!

Πρόκειται για μια είδηση - βόμβα, που έρχεται, μάλιστα, δια επισήμων χειλέων, αφού σε όλους τους τόνους η κυβέρνηση Παπανδρέου είχε διαμηνύσει ότι ο Αθεμπίγιο ήταν προσωπικός φίλος του πρωθυπουργού ο οποίος παρείχε συμβουλευτικές υπηρεσίες δωρεάν...

Η αποκάλυψη έγινε, λοιπόν, στη Βουλή από τον ίδιο τον υπουργό Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής κ. Γιώργο "Πινόκιο" Παπακωνσταντίνου (ο ίδιος που παραδέχτηκε ότι υπήρχε άλλος δρόμος αντί για το Μνημόνιο), ο οποίος μάλιστα χαρακτήρισε το σχέδιο Αθεμπίγιο ως "ιδιαιτέρως χρήσιμο", χωρίς βεβαίως να αναφέρει ότι αυτό δεν θα ακολουθηθεί υποχρεωτικά από τους ιδιώτες επενδυτές που θα αναλάβουν την ανάπτυξη της περιοχής.

Όσο αφορά βέβαια την ίδια την επένδυση, δεν ξέρουμε πως και αν θα προχωρήσει. Τα πράγματα δεν είναι τόσο ξεκάθαρα όσο θέλουν ορισμένοι να επιμένουν (θυμηθείτε το γιατί εδώ).

Πηγή ειδήσεων: "Πρώτο Θέμα", "Ελευθεροτυπία"