Κυριακή, 7 Οκτωβρίου 2012

Παραχώρηση του αιγιαλού στους ιδιώτες κατά παράβαση του Συντάγματος; Ιδιωτικοποιείται το νερό και τα ταχυδρομεία;

Είδηση:  Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου κατατέθηκε προς κύρωση από τη Βουλή. Έμφαση δίδεται στις αποκρατικοποιήσεις ακινήτων τουριστικού σκοπού, καθώς δίδεται και η δυνατότητα χρήσης της παραλίας στον επενδυτή. Το νομοσχέδιο κρύβει όμως και πολλές ανατροπές στο καθεστώς που ίσχυε για μισθωτούς,  επαγγελματίες –και όχι μόνο. Για παράδειγμα:

• καταργείται η υποχρέωση των μηχανικών περί καταβολής εισφοράς ποσοστού 2% υπέρ του ΤΕΕ για τις πάσης φύσεως λειτουργικές του δαπάνες, που υπολογιζόταν επί της συμβατικώς συνομολογούμενης ή της νομίμου αμοιβής τους.

• ορίζεται ότι τα φορολογικά έσοδα που αποδίδονταν σε πανεπιστημιακά ιδρύματα ή άλλους φορείς, εφεξής θα αποδίδονται στον κρατικό προϋπολογισμό.

• επιδιώκεται η διευκόλυνση της ομαλής χρηματοδότησης των συγχρηματοδοτούμενων δημόσιων έργων και στις περιπτώσεις με την δυνατότητα χορήγησης πρόσθετης προκαταβολή.

Για τις Αποκρατικοποιήσεις προβλέπεται ότι

- Το Ελληνικό Δημόσιο δεν είναι υποχρεωμένο να κρατά «χρυσή μετοχή» ή ένα minimum συμμετοχής στις εταιρίες ΕΛΠΕ, ΔΕΗ, ΟΠΑΠ, ΟΔΙΕ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΤΑ, Οργανισμό Λιμένος Πειραιώς, Θεσσαλονίκης, Αλεξανδρούπολης, Βόλου, Ελευσίνας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Κέρκυρας, Λαυρίου, Πατρών και Ραφήνας. Επίσης δεν χρειάζεται προηγούμενη έγκριση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων για την πώληση πακέτου μετοχών μεγαλύτερο του 20%.

- Επέρχονται αλλαγές που ζητούσε το ΤΑΙΠΕΔ για να ξεπερνά νομικά προβλήματα που ανακύπτουν κατά τη διαδικασία αξιοποίησης των δημοσίων ακινήτων. Οι βελτιώσεις που επέρχονται στο θεσμικό πλαίσιο επιταχύνουν τις εν εξελίξει αποκρατικοποιήσεις για το Διεθνές Κέντρο Ραδιοτηλεόρασης, την Κασσιώπη στην Κέρκυρα και το Αφάντου στη Ρόδο και θα διευκολύνουν μελλοντικές αποκρατικοποιήσεις.

Ειδικότερα:

• διευκρινίζεται ότι στο ΤΑΙΠΕΔ μπορούν να μεταβιβαστούν και δικαιώματα αποκλειστικής διαχείρισης και αξιοποίησης ακινήτων που είχαν συσταθεί αρχικά υπέρ άλλων φορέων, π.χ. υπέρ της εταιρίας Ολυμπιακά Ακίνητα ΑΕ
• προβλέπεται η αξιοποίηση ακινήτων που μεταβιβάζονται στο ΤΑΙΠΕΔ σύμφωνα με τις μεθόδους sale and leaseback.
• τα δημόσια ακίνητα αποκτούν «βέλτιστη επενδυτική ταυτότητα» και διευρύνονται οι δυνατότητες αξιοποίησής τους.
• εισάγεται νέα γενική κατηγορία χρήσεων υπό τον τίτλο «Παραθεριστικό – Τουριστικό Χωριό» δίνοντας διέξοδο στην ανάπτυξη παραθεριστικών-τουριστικών χωριών σε εκτός σχεδίου δημόσια ακίνητα, με σκοπό τόσο την προσέλκυση επενδυτών όσο και την αναβάθμιση της χώρας στον τομέα του τουρισμού με την εισαγωγή ενός νέου προϊόντος υψηλών προδιαγραφών με πολλαπλά οφέλη για την τοπική και την εθνική οικονομία εντός του πλαισίου των εθνικών χωροταξικών κατευθύνσεων.

Τα παραθεριστικά-τουριστικά χωριά αναπτύσσονται με πρότυπα ήπιας ανάπτυξης και αντιδιαστέλλονται τόσο προς τις οικιστικές αναπτύξεις εντατικού χαρακτήρα όσο και προς τα τουριστικά θέρετρα που απευθύνονται κυρίως στον μαζικό τουρισμό. Τα παραθεριστικά-τουριστικά χωριά αναπτύσσονται σε αρμονία με το φυσικό περιβάλλον και τη φυσιογνωμία της περιοχής, με βάση υψηλές και ποιοτικές προδιαγραφές ανάπτυξης, σε διαδικασία πολεοδόμησης, σύμφωνα με τα οριζόμενα αναλυτικώς στην προτεινόμενη ρύθμιση. Με αυτόν τον τρόπο τα παραθεριστικά-τουριστικά χωριά οργανώνονται με τρόπο που δεν βλάπτει το περιβάλλον, με κοινόχρηστους χώρους, καθώς και με δίκτυα υποδομών, ώστε να δημιουργούνται ποιοτικές συνθήκες διαβίωσης και διαμονής σε αυτά και να αποτελέσουν ελκυστικούς προορισμούς παραθερισμού και αναψυχής.

• εισάγονται ρυθμίσεις για τη δυνατότητα χρήσης του αιγιαλού και της παραλίας που βρίσκονται μπροστά από την επένδυση (π.χ. ομπρέλες μπροστά από ξενοδοχείο) καθώς και για τη δημιουργία νέων ή την αξιοποίηση υφισταμένων τουριστικών λιμενικών εγκαταστάσεων έμπροσθεν ξενοδοχειακών μονάδων ή περιοχών παραθεριστικού-τουριστικού χωριού.

• προβλέπονται ειδικές διατάξεις περί αναγκαστικών απαλλοτριώσεων υπέρ του Ταμείου ή εταιρειών του Ταμείου ή των ειδικών διαδόχων τους κατά το πρότυπο κυρίως του νόμου περί ολυμπιακών έργων με σκοπό την ελάφρυνση και επιτάχυνση των σχετικών διαδικασιών με σεβασμό προς τα ιδιοκτησιακά δικαιώματα,

• οι καταπατητές δημοσίων υποχρεώνονται  να πληρώσουν το 20% του ποσού προκειμένου να εκδικαστεί τυχόν προσφυγή τους κατά της πράξης επιβολής προστίμου ή καταβολής αποζημίωσης.

• δημιουργείται ενιαίο Μητρώο Ακίνητης Περιουσίας (Μ.Α.Π.), όλης της ακίνητης περιουσίας φορέων του Δημόσιου Τομέα και ειδικότερα των Υπουργείων, των Δημοσίων Επιχειρήσεων στις οποίες το Δημόσιο κατέχει το σύνολο του μετοχικού τους κεφαλαίου, των Δημοσίων Οργανισμών και των Ν.Π.Δ.Δ. Το Μητρώο θα επιτρέπει την ταχεία και αξιόπιστη αναζήτηση στοιχείων και την άμεση αξιοποίησή τους όπου και όταν αυτό απαιτείται.

• ιδρύεται Αυτοτελές Γραφείο Εποπτείας των φορέων διοίκησης, διαχείρισης και αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου, υπαγόμενο στη Γενική Γραμματεία Δημόσιας Περιουσίας.

Σχόλιο:  Διαβάζοντας την πράξη διαπιστώνουμε μια ακόμα προσπάθεια της κυβέρνησης να κλείσει τις υποχρεώσεις της προς τους δανειστές της, καταπατώντας κάθε έννοια δημοσίου δικαίου και παραβλέποντας βασικές συνταγματικές διατάξεις.

Για το θέμα του αιγιαλού τα πράγματα είναι απλά: δεν παραχωρείται και δεν χαρίζεται. Η πρόσβαση των πολιτών σ' αυτόν προστατεύεται συνταγματικά και κανείς Σαμαράς ή Χατζιδάκης δεν μπορεί να το αλλάξει αυτό, αν δεν αλλάξει το Σύνταγμα όσες πράξεις και να περάσει. Δικαιούται κάθε πολίτης να προσφύγει (και θα έχει χρέος) στα δικαστήρια γι' αυτό. Δεν θα επεκταθούμε περαιτέρω, εξάλλου υπάρχει μια εμβαθύς, σχετική ανάλυση εδώ.

Από κει και πέρα, διαπιστώνουμε ότι η λογική δεν επικράτησε για πολλοστή φορά και η κατάπτυστη υπουργική απόφαση περί υποδομών και δημοσίων επιχειρήσεων (για την οποία είχαμε γράψει εδώ), έφτασε στην Βουλή. Επ' αυτού δε νομίζουμε ότι χρειάζεται να πούμε τ' αυτονόητα (το οποίο έχουμε κάνει στο παρελθόν διεξοδικά): το νερό, οι υποδομές και τα ταχυδρομεία δεν ιδιωτικοποιούνται πουθενά στον δυτικό κόσμο (με εξαίρεση την Αγγλία που οι εταιρείες ύδρευσεις είναι ιδιωτικές - τα λιμάνια, οι δρόμοι και τα ταχυδρομεία πάντως παραμένουν κρατικά), για πολλούς λόγους ένας εκ των οποίων είναι το δημόσιο συμφέρον. Στις τριτοκοσμικές χώρες βέβαια (στην οποία θέλει η εγχώρια τρόικα να μας κατατάξει) αυτά γίνονται και μάλιστα με τρόπο παρόμοιο με αυτόν που συμβαίνει στην Ελλάδα.

Κατά τα λοιπά...Όποιος προσπαθεί να μας πείσει ότι το "sale and leaseback" είναι μια "έξυπνη κίνηση" είναι μάλλον αφελής ή επικίνδυνος. Το να πουλάς 10 και να νοικιάζεις ύστερα 2 τον χρόνο (που έστω με τις υπηρεσίες που θα λαμβάνεις να έχει αξία αντιτίμου 1,5), δεν σε κάνει πλουσιότερο, ενώ παράλληλα σε βάζει "μέσα" σε μικρό βάθος χρόνου. Αν εξάλλου ήταν διαφορετικά δε θα βρισκόταν ποτέ πρόθυμοι αγοραστές. Είναι ένα "φτηνότερο" ΣΔΙΤ για τους επενδυτές, με το ίδιο καταστροφικό αποτέλεσμα για τα οικονομικά του Δημοσίου (ένα παράδειγμα γι' αυτό μπορείτε να διαβάσετε εδώ).

Επίσης στα ψιλά περνάει και η απόφαση για "αναγκαστικές απαλλοτριώσεις" υπέρ του Ταμείου Ξεπουλήματος και των διαδόχων του, που σημαίνει πάρα πολύ απλά ότι αν κάποιος "επενδυτής" για ν' αγοράσει οτιδήποτε απ' αυτό, μπορεί να ζητήσει παρακείμενες εκτάσεις, οι οποίες θα απαλλοτριωθούν (κοψοχρονιά) από το Ταμείο, ανεξάρτητα αν το θέλουν οι ιδιοκτήτες αυτών ή όχι. Για τα όσα αναφέρονται στην  Πράξη περί "σεβασμού στην ιδιοκτησία", σας παραπέμπουμε σε μια παρόμοια περίπτωση εδώ.

Η Πράξη όμως δεν καθορίζει μόνο το καθεστώς της δημόσιας περιουσίας, αλλά βάζει χέρι και στο περιβάλλον. Σε συνέχεια της χαλάρωσης των περιβαλλοντικών αδειοδοτήσεων, γίνεται επιτέλους πραγματικότητα το όνειρο γενεών αυθαιρετούχων, μεγάλων και μικρών "επενδυτών", της τσιμεντοποίησης δηλαδή των πάντων. Έχουμε ξαναγράψει για το προσχέδιο νόμου το οποίο η αλήστου μνήμης κυβέρνηση Παπανδρέου δεν πρόφτασε να εφαρμόσει. Τα ερωτήματα που έχουμε θέσει εδώ, παραμένουν, ενώ είναι ορατό και το παράδειγμα της Ισπανίας και της Πορτογαλίας που (στο βωμό της τουριστικής κατοικίας και του τουριστικού χωρίου) κατέστρεψαν το φυσικό τους περιβάλλον, χωρίς να έχουν και ουσιαστικά οφέλη στην οικονομία τους όπως φαίνεται σήμερα...

Κλείνοντας αξίζει τον κόπο να σχολιάσουμε και την απόφαση να πηγαίνουν απευθείας στον κρατικό προϋπολογισμό τα φορολογικά έσοδα που αποδίδονταν σε πανεπιστημιακά ιδρύματα ή άλλους φορείς. Δεδομένης της ανύπαρκτης και καθυστερημένης χρηματοδότησης που έχουν αυτοί, αυτή η απόφαση θα είναι η ταφόπλακα της όποιας ανεξαρτησίας έχουν - αλλά θα έχει κι ένα καλό για την κυβέρνηση. Θα μπορέσει έτσι να τους ελέγχει πλήρως, πραγματοποιώντας κάτι που ούτε η Χούντα δεν κατάφερε να κάνει...

Δεν υπάρχουν σχόλια: