Πέμπτη, 22 Μαρτίου 2012

Συζητήσεις για το Ελληνικό - Μητροπολιτικό Πάρκο ή κι άλλο τσιμέντο; / Μνημόνιο και εισαγωγές οπλικών συστημάτων

Ξεκίνησε η συζήτηση του νομοσχεδίου για το πρώην αεροδρόμιο του Ελληνικού, θέμα που προκαλεί ποικίλες αντιδράσεις τόσο από φορείς της αγοράς που εκτιμούν ότι παραμένουν αρκετοί περιορισμοί στην αξιοποίησή του όσο και από τους όμορους δήμους και κινήσεις πολιτών που ζητούν τη δημιουργία ενός μητροπολιτικού πάρκου. Κατά την έναρξη της συζήτησης, ο υπουργός Περιβάλλοντος Γ. Παπακωνσταντίνου ανακοίνωσε έξι προσθήκες στο νομοσχέδιο.

Οι τέσσερις προσθήκες έγιναν στο άρθρο 2. Μία εξ αυτών προβλέπει, όπως είπε ο κ. Παπακωνσταντίνου, την «οριακή αύξηση» στο συντελεστή δόμησης (ο οποίος είχε μειωθεί την περασμένη εβδομάδα, αλλά υπήρξαν αντιδράσεις από "επενδυτές" και οι μειώσεις έφυγαν) και το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των κτιρίων στην παραλιακή ζώνη (του Αγ. Κοσμά - ναι εκεί που υπήρχε το μοναδικό ανοιχτό αθλητικό κέντρο στην Αττική). Ο υπουργός δεν αναφέρθησε σε λεπτομέρειες αυτή της αλλαγής. Άλλες δύο προσθήκες έγιναν στο άρθρο 6 (και γιατί εξάλλου να πει; Ας μείνει έκπληξη. Εξάλλου σε όλους αρέσουν οι εκπλήξεις).

Από την πλευρά του ΠΑΣΟΚ, ο εισηγητής Γ. Χαραλαμπόπουλος, ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι η αξιοποίηση του Ελληνικού θα συμβάλει στην ετήσια αύξηση του ΑΕΠ κατά 0,3% έως 0,5%, ενώ εκτιμάται ότι θα δημιουργηθούν 16.000 θέσεις εργασίας την πρώτη περίοδο λειτουργίας του έργου (το οποίο βέβαια με βάση τις επίσημες μελέτες του ΕΜΠ είναι υπερβολικό ως νούμερο και θα πρέπει ν' αναθεωρηθεί. Πιθανότατα αναφέρεται στην κατασκευαστική περίοδο και την πρώτη περίοδο μαζί - και πάλι περισσεύουν πολλοί).

Σύμφωνα με πληροφορίες, ορισμένοι από τους ενδιαφερόμενους επενδυτές εκφράζουν έντονες αντιρρήσεις για τους «περιορισμούς», που όπως λένε, υπάρχουν στην αξιοποίηση του χώρου του πρώην αεροδρομίου και της παράκτιας παραλιακής ζώνης του Αγ. Κοσμά.

Ενδεικτικά αναφέρουν ότι ο συντελεστής δόμησης (0,2) στο παραλιακό μέτωπο είναι πολύ χαμηλός, όπως άλλωστε και το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος των κτιρίων (10 μέτρα). Αυτό δυσκολεύει πολύ την οικοδόμηση ορισμένων ακινήτων, καθώς το ελάχιστο ύψος σε μία τέτοια περίπτωση θα είναι περίπου 14 μέτρα.

Καθώς η συνολική επιφάνεια που μπορεί να οικοδομηθεί στην παράκτια ζώνη είναι 160.000 τετραγωνικά μέτρα, επισημαίνουν ότι μπορεί το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος να είναι για παράδειγμα 20 μέτρα, χωρίς να δημιουργείται πρόβλημα, δηλαδή δεν θα κρύβεται η θέα προς τη θάλασσα, καθώς η περιοχή θα είναι αραιοδομημένη. Τα μηνύματα αυτά έχουν φτάσει και στην κυβέρνηση (που αλίμονο μην αντιδρούσε σε τέτοιες "επενδυτικές" προτάσεις παρά τις εύλογες αντιδράσεις που παραθέτουμε παρακάτω).

Από την πλευρά, οι όμοροι δήμοι και κινήσεις πολιτών που συγκροτούν την «Επιτροπή Αγώνα για το Μητροπολιτικό Πάρκο Ελληνικού» αντιδρούν στο νομοσχέδιο και με ανοικτή επιστολή τους στους βουλευτές ζητούν να μην το ψηφίσουν.

Όπως λένε, με το ν/σ προβλέπονται «εντατικές χρήσεις και σκανδαλώδεις όροι δόμησης», οι οποίοι, αν εφαρμοστούν, δίνουν την δυνατότητα στους επίδοξους επενδυτές να οικοδομήσουν στην συνολική έκταση των 6.200 περίπου στρεμμάτων, κτιριακές εγκαταστάσεις 3.500.000 περίπου εκατομμυρίων τετραγωνικών μέτρων, μετατρέποντας το χώρο του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού και της παραλίας του Αγίου Κοσμά σε ένα νέο πολεοδομικό κέντρο στο λεκανοπέδιο της Αττικής, ουσιαστικά σε μια «πόλη μέσα στην πόλη». Η Επιτροποή προτείνει τη δημιουργία ενός δημόσιου και κοινόχρηστου Μητροπολιτικού Πάρκου πρασίνου με ήπιες δραστηριότητες αθλητισμού, πολιτισμού και κοινωφελείς εγκαταστάσεις για όλους τους κατοίκους της Αθήνας.

Ενδεκτική, πάντως, των αντιδράσεων που υπάρχουν για το νομοσχέδιο, είναι και η παραίτηση του προέδρου του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αθήνας Γιάννη Πολύζου (παραιτήθηκαν επίσης η αντιπρόεδρος Δανάη Αντωνάκη και το μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής Μ. Μαντούβαλου). Γιατί παραιτήθηκαν; Η απάντηση είναι απλή...Το κέντρο της πόλης πεθαίνει κι αντί της επιβεβλημένης αναζωογόνησής τους όπως συνηθίζεται σε όλα τα μητροπολιτικά κέντρα των ευρωπαϊκών πόλεων, προωθείται σε πλήρη ανταγωνισμό μια νέα πόλη στον χώρο του πρώην αεροδρομίου του Ελληνικού με δυνατότητα να κτισθούν 3.720.000 τετραγωνικά μέτρα τσιμέντου.

Η εντατική ανάπτυξη στο Ελληνικό ισοδυναμεί με την κατασκευή 60 εμπορικών κέντρων δεδομένου ότι το Μall στη Νερατζιώτισσα είναι 63.000 τ.μ . Αυτό ήταν ένα από τα πολλά παραδείγματα εν είδει σήματος κινδύνου που χρησιμοποίησε ο Γ. Πολύζος, καθηγητής ΕΜΠ, και μέχρι την περασμένη Τρίτη πρόεδρος του Οργανισμού Αθήνας, για να εξηγήσει τους λόγους παραίτησής του μετά την άρνηση της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΚΑ να προωθήσει προς θεσμοθέτηση το νέο σχέδιο για το Ρυθμιστικό της Αθήνας, το οποίο ολοκληρώθηκε και κατατέθηκε από τον Οκτώβριο, όπως και η Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Η τελευταία έχει σκαλώσει στην Ειδική Υπηρεσία Περιβάλλοντος και η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΚΑ αδιαφορεί για την προώθησή της, σημείωσε σε συνέντευξη Τύπου χθες ο Γ. Πολύζος.

Ο Οργανισμός της Αθήνας παραμένει ακέφαλος, καθώς μαζί με τον πρόεδρο παραιτήθηκαν η αντιπρόεδρος Δ. Αντωνάκου και το μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής Μ. Μαντουβάλου, ομότιμη καθηγήτρια ΕΜΠ. Είχε προηγηθεί τον Ιανουάριο η πρώτη παραίτηση άλλου μέλους, της Θ. Νάντσου. Ο Γ. Πολύζος αναφέρθηκε εκτενώς στη γενικευμένη υποβάθμιση του κέντρου επισημαίνοντας ότι ο πληθυσμός του δήμου της Αθήνας την τελευταία δεκαετία μειώθηκε κατά 18%, ενώ στην Ανατολική Αττική (Ραφήνα, Γλυκά Νερά κ.λπ.) αυξήθηκε κατά 30% με μετατροπή της δεύτερης κατοικίας σε πρώτη. Για τον λόγο αυτόν βασική κατεύθυνση του Ρυθμιστικού Σχεδίου ήταν ο περιορισμός της διάχυσης της πόλης, ένα μοντέλο ακριβό ελλείψει βασικών υποδομών και κοινωνικού εξοπλισμού, συμπλήρωσε. Κάλεσε το ΥΠΕΚΑ να δώσει το καλό παράδειγμα για τη στέγαση του συνόλου των υπηρεσιών του και τα 8.500 τετραγωνικά που αναζητά, να επιλέξει κάποιο από τα πολλά κενά κτήρια του κέντρου (πρώην Μινιόν, Εφετείο στη Σωκράτους, ΙΚΑ στην Πειραιώς).

Ο Γ. Πολύζος παρουσίασε την αλληλογραφία με το υπουργείο Υποδομών και τη διαφωνία του Οργανισμού στην κατασκευή νέων ακριβών αυτοκινητοδρόμων, μέσω σήραγγας στον Υμηττό και συνοδευτικών επεκτάσεων προς το αεροδρόμιο των Σπάτων και το παλαιό αεροδρόμιο στο Ελληνικό, προϋπολογισμού 1,5 δισ. ευρώ.

Σημείο τριβής ήταν, όπως είπε, και η χωροθέτηση των παραγωγικών δραστηριοτήτων, με τον ΣΕΒ να διαφωνεί στην πρόταση για χωροθέτηση μόνον εντός των 52 θεσμοθετημένων βιομηχανικών περιοχών και την επέκτασή τους κατά 20.000 στρέμματα. Εξέφρασε τη διαφωνία του με την τακτοποίηση των αυθαιρέτων, καθώς στις εκτός σχεδίου περιοχές ειδικά θα δημιουργήσουν πιέσεις για επέκταση αναγκαίων υποδομών (δρόμων) και κοινωνικού εξοπλισμού, ενώ για την κατάθεση άσχετων τροπολογιών σημείωσε ότι με αυτήν την πρακτική συρρικνώνεται δραματικά το θεσμικό οπλοστάσιο του πολεοδομικού και χωροταξικού σχεδιασμού.

Πάντως το Επιστημονικό Συμβούλιο της Βουλής απεφάνθηκε για το νομοσχέδιο και κατέδειξε σωρεία αντι-συνταγματικών διατάξεων (διαβάστε εδώ), το οποίο σημαίνει ότι πολύ απλά σε πολύ πιθανή προσφυγή των όμορων δήμων και πολιτών στο ΣτΕ θα καταπέσει, αφού ήδη έχει υπάρξει γνωμοδότηση ενάντιά του...

Και για να μην ξεχνιόμαστε... Αυτή η πρωτιά στην Ευρώπη σίγουρα δεν είναι για πανηγυρισμούς, ενώ η διολίσθηση από την τέταρτη στη δέκατη θέση παγκοσμίως είναι πολύ μικρή για την Ελλάδα της κρίσης. Ο λόγος για τις εισαγωγές όπλων το διάστημα 2007- 2011, σύμφωνα με το SIPRI, το Διεθνές Ινστιτούτο Μελετών για την Ειρήνη, το οποίο εδρεύει στη Στοκχόλμη.

Στην έκθεση που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα, οι ερευνητές του ινστιτούτου διαπιστώνουν ότι το εμπόριο όπλων ζει και βασιλεύει και πάει από το... καλό στο καλύτερο. Την πενταετία που έληξε τον Δεκέμβριο η ποσότητα των παγκόσμιων πωλήσεων όπλων αυξήθηκε κατά 24% σε σύγκριση με την πενταετία από το 2002 έως το 2006.

Ειδικότερα στην Ευρώπη οι εισαγωγές συμβατικών οπλικών συστημάτων αυξήθηκαν κατά 13 % μεταξύ 2007 και 2011 σε σχέση με την προηγούμενη πενταετία. Το 80% των ευρωπαϊκών εισαγωγών προέρχεται μάλιστα από τις χώρες της δυτικής Ευρώπης. Την τελευταία πενταετία η Ελλάδα ήταν ο μεγαλύτερος εισαγωγέας στην περιοχή και, μαζί με τη Βρετανία και τη Νορβηγία, είναι οι μοναδικές ευρωπαϊκές χώρες που συγκαταλέγονται στους 20 μεγαλύτερους εισαγωγείς παγκοσμίως.

Ειδικά για την Ελλάδα, το SIPRI αναφέρει ότι οι εισαγωγές οπλικών συστημάτων μειώθηκαν κατά 18 % μεταξύ 2002-2006 και 2007-2011. Την τελευταία πενταετία η Ελλάδα βρίσκεται στη δέκατη θέση της σχετικής κατάταξης των χωρών με τις μεγαλύτερες εισαγωγές όπλων ενώ την προηγούμενη πενταετία βρισκόταν ακόμη στην τέταρτη θέση. Το 2011 η Ελλάδα δεν προχώρησε σε νέες παραγγελίες οπλικών συστημάτων, ωστόσο παρέλαβε το δεύτερο από τα συνολικά τέσσερα βρετανικά Super Vita, όπως επίσης και παρόμοια συστήματα από την Ιταλία και την Ολλανδία. Επίσης η Ελλάδα παρέλαβε το πρώτο από τα συνολικά 20 γαλλικά ελικόπτερα ΝΗ-90 ενώ εκκρεμεί η παραγγελία των 5 γερμανικών υποβρυχίων τύπου 214.

Και καλά να πούμε ότι τα χρειαζόμαστε. Είναι όμως οι αγορές αυτές αποτέλεσμα πραγματικών διαγωνισμών; Αγοράζουμε τα καλύτερα και φθηνότερα προϊόντα; Είναι τα αντισταθμιστικά οφέλη πραγματικά ανισταθμιστικά και πραγματικά οφέλη; Αμφιβάλλουμε για όλα από αυτά...

Πηγή ειδήσεων: "Αυγή", "Το Βήμα"

Δεν υπάρχουν σχόλια: