Η Uber δεν το βάζει κάτω. Παρά τα παραθυράκια των νόμων κλείνουν το ένα μετά το άλλο, και παρά το ότι η απόκτηση αδειών λειτουργίας αποτελεί πλέον μια πιο δύσκολη υπόθεση απ' ότι ήταν 2-3 χρόνια πριν, εκείνη συνεχίζει να προσπαθεί να λειτουργεί "πονηρά" προσπαθώντας ν' αποφύγει να φορολογηθεί κατά το δίκαιο και χωρίς ν' αποδέχεται τις νομικές της ευθύνες απέναντι στους επιβάτες και τους οδηγούς της.
Η πρόσφατη έρευνα του Λευτέρη Σαββίδη στο News 24, καταδεικνύει το μέγεθος της απατεωνιάς που είναι διαθετημένοι να διαπράξουν οι άνθρωποι της εταιρείας ώστε ν' αποφύγουν τα δέοντα...
"...παρά το γεγονός πως το ευρωπαϊκό δικαστήριο απεφάνθη τον περασμένο Δεκέμβριο πως η UBER είναι εταιρία μεταφορών και ως εκ τούτου θα πρέπει να φορολογείται αναλόγως, από την διεύθυνση της πολυεθνικής τόνιζαν πως αυτό δεν θα αλλάξει τίποτα στον τρόπο λειτουργίας της. Στην περίπτωση της Ελλάδας το πρόβλημα δεν αφορά απλά και μόνο τον τρόπο φορολόγησης – η αδειοδότηση τέτοιων υπηρεσιών περιγράφεται λεπτομερώς στο νέο νομοσχέδιο – αλλά και στη λειτουργία της. Η εκμίσθωση οχημάτων και οδηγών από κάποιον ιδιώτη, διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες. Το πλαίσιο της ορίζει ο νόμος 4093/2012, στον οποίο αναφέρεται ρητά πως ο ελάχιστος χρόνος μίσθωσης οδηγού και αυτοκινήτου είναι έξι ώρες. Αυτό πολύ απλά σημαίνει πως δύσκολα μπορεί να εμπίπτει στις διατάξεις του νόμου, ένα δρομολόγιο με αυτοκίνητο που χρησιμοποιεί την εφαρμογή UBER και το οποίο καλύπτει μια καθημερινή διαδρομή, αντίστοιχη με εκείνη που θα ακολουθούσε ένα ταξί. Επιπλέον, αν το δρομολόγιο ξεπεράσει τα 50χλμ, τότε επιβάλλεται βάση νόμου, επιπλέον χρέωση. Αυτός άλλωστε είναι και ο βασικός λόγος που η Ο.Ε.Π.Τ.Α. προχώρησε στις αρχές του Μάρτη στη σύλληψη 10 οδηγών UBER. Πέραν του χρόνου άλλωστε, απαιτείται και η προσκόμιση ενός εγγράφου συμφωνητικού με τον πελάτη που μισθώνει το όχημα και στο οποίο περιγράφονται τα στοιχεία του ΙΧ αυτοκινήτου, του οδηγού και του πελάτη, καθώς και ο χρόνος για τον οποίο γίνεται η εκμίσθωση.
Ωστόσο, έπειτα από το παραπάνω περιστατικό, αλλά και τις έντονες αντιδράσεις των επαγγελματιών οδηγών ταξί, η UBER προχώρησε σε μια κίνηση με την οποία θεωρητικά οι οδηγοί της μπορούν να διαφύγουν του ελέγχου της τροχαίας. “Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως απαιτείται από την ελληνική νομοθεσία, η συμπλήρωση ενός εγγράφου που σας δίνει ο οδηγός πριν την έναρξη της μετακίνησής σας. Μετά το τέλος της διαδρομής μπορείτε να κρατήσετε το έγγραφο αυτό” αναφέρει η ανακοίνωση που εμφανίστηκε σε όσους χρησιμοποιούν στα κινητά τους τηλέφωνα την εφαρμογή UBER X. Ένα κείμενο που εμφανίστηκε μόλις πριν από μερικές ημέρες, παρά το γεγονός πως η εταιρία δραστηριοποιείται επί μήνες στην ελληνική επικράτεια και τα όσα περιγράφονται σε αυτό ίσχυαν εξ αρχής. Εκείνο ωστόσο που δεν αναφέρεται στο εν λόγω μήνυμα, είναι ο ελάχιστος χρόνος εκμίσθωσης."
Στο άρθρο ο δημοσιογράφος αναφέρει σειρά περιστατικών στα οποία κάλεσε οδηγούς μέσω της εφαρμογής..."Παραλάβαμε από τον οδηγό του οχήματος το σχετικό έγγραφο, στο οποίο αναγράφονταν τα στοιχεία του αυτοκινήτου και του οδηγού, ενώ έμεναν κενά τα πεδία για τα στοιχεία του επιβάτη. Στον χρόνο εκμίσθωσης ωστόσο, μας ζητήθηκε να βάλουμε έξι ώρες, ενώ και στο έντυπο αναγραφόταν πως ο νόμος προβλέπει ελάχιστη χρήση αντίστοιχου χρονικού διαστήματος. Επιπλέον, το έντυπο περιελάμβανε αντίτιμο 67,10 ευρώ, το οποίο φυσικά ήταν πλασματικό και δεν ζητήθηκε ποτέ η αποπληρωμή του." Οι οδηγοί που παρέδωσαν στο δημοσιογράφο τον διαβεβαίωσαν ότι το έντυπο δινόταν για "τους ελέγχους της αστυνομίας" και πως δεν είχε "νομική ισχύ".
Το κορυφαίο όμως βρίσκεται στο τέλος του άρθρου στο οποίο περιγράφονται οι οδηγίες της εταιρείας προς τους οδηγούς: "Προκειμένου να μην ζητήσει ο αστυνομικός να ελέγξει τη διαδρομή μέσω του κινητού, ζητούσαν από τον οδηγό να κλείνει την εφαρμογή UBER X όταν αντιλαμβανόταν πως επέκειτο έλεγχος. Στη συνέχεια, τον συμβούλευαν να ισχυριστεί στον αστυνομικό πως δεν διαθέτει τον κωδικό επαναλειτουργίας του προγράμματος και πως αυτός ενεργοποιείται στην αρχή της βάρδιας από τα κεντρικά. Εν συνεχεία και εφόσον δεν προέκυπτε λόγος προσαγωγής, ο οδηγός είχε οδηγίες να μεταφέρει τον πελάτη – ο οποίος θα ήταν καλό να δηλώσει στις αρχές γνωστός, οικείος του οδηγού – δωρεάν στον προορισμό του."
Δηλαδή με λίγα λόγια η εταιρεία καλεί τους οδηγούς της να ψεύδονται προς την αστυνομία, ζητώντας παράλληλα από τους πελάτες να ψευδομαρτυρήσουν ώστε ν' αποφευχθεί περαιτέρω "μπλέξιμο".
Εμείς επιβεβαιώσαμε τα γραφόμενα του δημοσιογράφου - για ελαφρώς μεγαλύτερη διαδρομή - στην πράξη, κατά την οποία παραλάβαμε το εν λόγω συμφωνητικό. Κατά τη συνομιλία μας με τον οδηγό στο τι θα γίνει αν δεν πειστεί ο αστυνομικός και γίνει προσαγωγή (δηλαδή αν θα υπάρξει νομική υποστήριξη από την εταιρεία), η απάντηση ήταν ένα απλό "δεν ξέρω, αλλά δεν το νομίζω".
Οι τακτικές της Uber κατακρίνονται σε παγκόσμιο επίπεδο (σχετικά παραδείγματα εδώ και εδώ), αλλά η πικρή αλήθεια είναι ότι έχει πετύχει οικονομικά γιατί έχει ρίξει σημαντικά το κόστος, χαμηλώνοντας τα ποιοτικά στάνταρ και λειτουργώντας εις βάρος των οδηγών και των πελατών. Κανένα μποϊκοτάζ επομένως δεν πρόκειται να έχει αποτέλεσμα, αφού πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι διαθετημένοι να δουλέψουν κάποιες ώρες παραπάνω για ένα καλό μεροκάματο και να μεταφερθούν γρήγορα από το ένα μέρος στο άλλο για λιγότερα χρήματα.
Αυτό που χρειάζεται επομένως είναι ένα νομικό πλαίσιο που θα απαντάει σε τέτοιες πρακτικές και θα τιμωρεί αναλόγως την κάθε "Uber" που θα θέλει να βγάζει πολλά, χωρίς να έχει ευθύνες απέναντι σε κανέναν...
Η πρόσφατη έρευνα του Λευτέρη Σαββίδη στο News 24, καταδεικνύει το μέγεθος της απατεωνιάς που είναι διαθετημένοι να διαπράξουν οι άνθρωποι της εταιρείας ώστε ν' αποφύγουν τα δέοντα...
"...παρά το γεγονός πως το ευρωπαϊκό δικαστήριο απεφάνθη τον περασμένο Δεκέμβριο πως η UBER είναι εταιρία μεταφορών και ως εκ τούτου θα πρέπει να φορολογείται αναλόγως, από την διεύθυνση της πολυεθνικής τόνιζαν πως αυτό δεν θα αλλάξει τίποτα στον τρόπο λειτουργίας της. Στην περίπτωση της Ελλάδας το πρόβλημα δεν αφορά απλά και μόνο τον τρόπο φορολόγησης – η αδειοδότηση τέτοιων υπηρεσιών περιγράφεται λεπτομερώς στο νέο νομοσχέδιο – αλλά και στη λειτουργία της. Η εκμίσθωση οχημάτων και οδηγών από κάποιον ιδιώτη, διέπεται από συγκεκριμένους κανόνες. Το πλαίσιο της ορίζει ο νόμος 4093/2012, στον οποίο αναφέρεται ρητά πως ο ελάχιστος χρόνος μίσθωσης οδηγού και αυτοκινήτου είναι έξι ώρες. Αυτό πολύ απλά σημαίνει πως δύσκολα μπορεί να εμπίπτει στις διατάξεις του νόμου, ένα δρομολόγιο με αυτοκίνητο που χρησιμοποιεί την εφαρμογή UBER και το οποίο καλύπτει μια καθημερινή διαδρομή, αντίστοιχη με εκείνη που θα ακολουθούσε ένα ταξί. Επιπλέον, αν το δρομολόγιο ξεπεράσει τα 50χλμ, τότε επιβάλλεται βάση νόμου, επιπλέον χρέωση. Αυτός άλλωστε είναι και ο βασικός λόγος που η Ο.Ε.Π.Τ.Α. προχώρησε στις αρχές του Μάρτη στη σύλληψη 10 οδηγών UBER. Πέραν του χρόνου άλλωστε, απαιτείται και η προσκόμιση ενός εγγράφου συμφωνητικού με τον πελάτη που μισθώνει το όχημα και στο οποίο περιγράφονται τα στοιχεία του ΙΧ αυτοκινήτου, του οδηγού και του πελάτη, καθώς και ο χρόνος για τον οποίο γίνεται η εκμίσθωση.
Ωστόσο, έπειτα από το παραπάνω περιστατικό, αλλά και τις έντονες αντιδράσεις των επαγγελματιών οδηγών ταξί, η UBER προχώρησε σε μια κίνηση με την οποία θεωρητικά οι οδηγοί της μπορούν να διαφύγουν του ελέγχου της τροχαίας. “Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως απαιτείται από την ελληνική νομοθεσία, η συμπλήρωση ενός εγγράφου που σας δίνει ο οδηγός πριν την έναρξη της μετακίνησής σας. Μετά το τέλος της διαδρομής μπορείτε να κρατήσετε το έγγραφο αυτό” αναφέρει η ανακοίνωση που εμφανίστηκε σε όσους χρησιμοποιούν στα κινητά τους τηλέφωνα την εφαρμογή UBER X. Ένα κείμενο που εμφανίστηκε μόλις πριν από μερικές ημέρες, παρά το γεγονός πως η εταιρία δραστηριοποιείται επί μήνες στην ελληνική επικράτεια και τα όσα περιγράφονται σε αυτό ίσχυαν εξ αρχής. Εκείνο ωστόσο που δεν αναφέρεται στο εν λόγω μήνυμα, είναι ο ελάχιστος χρόνος εκμίσθωσης."
Στο άρθρο ο δημοσιογράφος αναφέρει σειρά περιστατικών στα οποία κάλεσε οδηγούς μέσω της εφαρμογής..."Παραλάβαμε από τον οδηγό του οχήματος το σχετικό έγγραφο, στο οποίο αναγράφονταν τα στοιχεία του αυτοκινήτου και του οδηγού, ενώ έμεναν κενά τα πεδία για τα στοιχεία του επιβάτη. Στον χρόνο εκμίσθωσης ωστόσο, μας ζητήθηκε να βάλουμε έξι ώρες, ενώ και στο έντυπο αναγραφόταν πως ο νόμος προβλέπει ελάχιστη χρήση αντίστοιχου χρονικού διαστήματος. Επιπλέον, το έντυπο περιελάμβανε αντίτιμο 67,10 ευρώ, το οποίο φυσικά ήταν πλασματικό και δεν ζητήθηκε ποτέ η αποπληρωμή του." Οι οδηγοί που παρέδωσαν στο δημοσιογράφο τον διαβεβαίωσαν ότι το έντυπο δινόταν για "τους ελέγχους της αστυνομίας" και πως δεν είχε "νομική ισχύ".
Το κορυφαίο όμως βρίσκεται στο τέλος του άρθρου στο οποίο περιγράφονται οι οδηγίες της εταιρείας προς τους οδηγούς: "Προκειμένου να μην ζητήσει ο αστυνομικός να ελέγξει τη διαδρομή μέσω του κινητού, ζητούσαν από τον οδηγό να κλείνει την εφαρμογή UBER X όταν αντιλαμβανόταν πως επέκειτο έλεγχος. Στη συνέχεια, τον συμβούλευαν να ισχυριστεί στον αστυνομικό πως δεν διαθέτει τον κωδικό επαναλειτουργίας του προγράμματος και πως αυτός ενεργοποιείται στην αρχή της βάρδιας από τα κεντρικά. Εν συνεχεία και εφόσον δεν προέκυπτε λόγος προσαγωγής, ο οδηγός είχε οδηγίες να μεταφέρει τον πελάτη – ο οποίος θα ήταν καλό να δηλώσει στις αρχές γνωστός, οικείος του οδηγού – δωρεάν στον προορισμό του."
Δηλαδή με λίγα λόγια η εταιρεία καλεί τους οδηγούς της να ψεύδονται προς την αστυνομία, ζητώντας παράλληλα από τους πελάτες να ψευδομαρτυρήσουν ώστε ν' αποφευχθεί περαιτέρω "μπλέξιμο".
Εμείς επιβεβαιώσαμε τα γραφόμενα του δημοσιογράφου - για ελαφρώς μεγαλύτερη διαδρομή - στην πράξη, κατά την οποία παραλάβαμε το εν λόγω συμφωνητικό. Κατά τη συνομιλία μας με τον οδηγό στο τι θα γίνει αν δεν πειστεί ο αστυνομικός και γίνει προσαγωγή (δηλαδή αν θα υπάρξει νομική υποστήριξη από την εταιρεία), η απάντηση ήταν ένα απλό "δεν ξέρω, αλλά δεν το νομίζω".
Οι τακτικές της Uber κατακρίνονται σε παγκόσμιο επίπεδο (σχετικά παραδείγματα εδώ και εδώ), αλλά η πικρή αλήθεια είναι ότι έχει πετύχει οικονομικά γιατί έχει ρίξει σημαντικά το κόστος, χαμηλώνοντας τα ποιοτικά στάνταρ και λειτουργώντας εις βάρος των οδηγών και των πελατών. Κανένα μποϊκοτάζ επομένως δεν πρόκειται να έχει αποτέλεσμα, αφού πάντα θα υπάρχουν άνθρωποι διαθετημένοι να δουλέψουν κάποιες ώρες παραπάνω για ένα καλό μεροκάματο και να μεταφερθούν γρήγορα από το ένα μέρος στο άλλο για λιγότερα χρήματα.
Αυτό που χρειάζεται επομένως είναι ένα νομικό πλαίσιο που θα απαντάει σε τέτοιες πρακτικές και θα τιμωρεί αναλόγως την κάθε "Uber" που θα θέλει να βγάζει πολλά, χωρίς να έχει ευθύνες απέναντι σε κανέναν...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου