Έχουμε γράψει στο παρελθόν για τον ορυκτό πλούτο της χώρας μας, και για το πως αυτός παραμένει αναξιοποίητος (διαβάστε σχετικά εδώ). Παρόλα αυτά όμως ενεργειακά υπάρχει και το ζήτημα των αγωγών ενέργειας... Έτσι - και με μεγάλη καθυστέρηση - η ελληνική κυβέρνηση βρίσκεται σε αναζήτηση νέας στρατηγικής στη γεωστρατηγική σκακιέρα των αγωγών φυσικού
αερίου. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου
Περιβάλλοντος και Ενέργειας πραγματοποιεί σειρά επαφών με τους εμπλεκομένους, σε
μια προσπάθεια να διαγνώσει τις επόμενες κινήσεις τους και να σχεδιάσει τις
δικές της. Στόχος είναι η Ελλάδα να μπει και πάλι στο παιχνίδι, που την
τελευταία διετία, λόγω της οικονομικής κρίσης αλλά και λόγω των ανακατατάξεων
μεταξύ των παραγόντων που το καθορίζουν (ΕΕ, ΗΠΑ, Ρωσία) παρακολουθούσε αμήχανα
και οπωσδήποτε από την κερκίδα.
Κομβικό ρόλο στις εξελίξεις έχει η επιλογή του αγωγού που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη. Η σχετική διαδικασία βρίσκεται σε τελικό στάδιο και η κοινοπραξία με επικεφαλής την BP, που έχει την εκμετάλλευση του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ ΙΙ, ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ότι επέλεξε τον αγωγό West Nabucco αντί του SEEP ως Βόρειο Διάδρομο (Τουρκίας - Βουλγαρίας ως την Αυστρία). Ανακοίνωσε επίσης ότι έως το Μάρτιο του 2013 θα επιλέξει μεταξύ του ΤΑΡ και του West Nabucco. Όσο δε για το ελληνοϊταλικό σχέδιο ITGI αυτό έχει ήδη απορριφθεί από την κοινοπραξία και στη θέση του έχει προκριθεί ο TAP. Αυτό είναι και το πρώτο σημείο στο οποίο πρέπει να αναθεωρηθεί η ελληνική στάση αφού ο ITGI «έμεινε» από αέριο.
Αυτό άλλωστε κατέστη απολύτως σαφές στην ελληνική πλευρά από τα στελέχη της ΒΡ, που τις προηγούμενες ημέρες βρίσκονταν στην Αθήνα για το θέμα των αγωγών και είχαν συναντήσεις με τις πολιτικές ηγεσίες των υπουργείων Εξωτερικών και Περιβάλλοντος - Ενέργειας. Ανάλογες επαφές θα έχουν την επόμενη εβδομάδα και στελέχη του ΤΑΡ, ζητώντας τη στήριξη της Αθήνας στον αγωγό.
Σημαντικό ρόλο όμως στη διαμόρφωση της ελληνικής θέσης έχει και η στάση της ΕΕ. Ο επίτροπος Ενέργειας Γκίντερ Έτινγκερ φαίνεται ότι τάσσεται υπέρ του Νabucco, τον οποίο στηρίζουν επίσης οι ΗΠΑ. Ως εκ τούτου ο κ. Παπαγεωργίου θα επιδιώξει να ξεκαθαρίσει τη στάση των Βρυξελλών έναντι των δυο σχεδίων, ενώ παράλληλα θα συζητήσει τόσο με τους Αζέρους όσο και με τους Ιταλούς πριν υποβάλει την εισήγησή του για την ελληνική θέση στον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά.
Όπως λέει ο ίδιος εξάλλου η υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης στον TAP πρέπει να συνδυάζεται με την εξυπηρέτηση των στρατηγικών συμφερόντων της χώρας όπως οι διεθνείς διακρατικές συμφωνίες, η εμπορική πολιτική και η συμμετοχή ελληνικής εταιρίας στο κοινοπρακτικό σχήμα του αγωγού. Μάλιστα φαίνεται να επιθυμεί τη συμμετοχής της ΔΕΠΑ ή του ΔΕΣΦΑ σε οποιοδήποτε project στηριχθεί από την ελληνική κυβέρνηση. Στην όλη υπόθεση θα πρέπει να συνεξεταστεί και η στάση της ρωσικής πλευράς η οποία σχεδιάζει τη μεταφορά του ρωσικού αερίου στην Ευρώπη μέσω του αγωγού South Stream και αντιμετωπίζει μάλλον ανταγωνιστικά το Αζερμπαϊτζάν και τα νέα κοιτάσματά του. Το νότιο σκέλος του South Stream, αν και όπως έχουν δηλώσει οι Ρώσοι δεν είναι προτεραιότητά τους, προβλέπει τη διασύνδεση Ελλάδας - Ιταλίας για τη μεταφορά αερίου που θα φθάνει από τη Ρωσία στη Βουλγαρία με υποβρύχια σύνδεση από τη Μαύρη Θάλασσα.
Κομβικό ρόλο στις εξελίξεις έχει η επιλογή του αγωγού που θα μεταφέρει το φυσικό αέριο του Αζερμπαϊτζάν στην Ευρώπη. Η σχετική διαδικασία βρίσκεται σε τελικό στάδιο και η κοινοπραξία με επικεφαλής την BP, που έχει την εκμετάλλευση του κοιτάσματος Σαχ Ντενίζ ΙΙ, ανακοίνωσε πριν από λίγες ημέρες ότι επέλεξε τον αγωγό West Nabucco αντί του SEEP ως Βόρειο Διάδρομο (Τουρκίας - Βουλγαρίας ως την Αυστρία). Ανακοίνωσε επίσης ότι έως το Μάρτιο του 2013 θα επιλέξει μεταξύ του ΤΑΡ και του West Nabucco. Όσο δε για το ελληνοϊταλικό σχέδιο ITGI αυτό έχει ήδη απορριφθεί από την κοινοπραξία και στη θέση του έχει προκριθεί ο TAP. Αυτό είναι και το πρώτο σημείο στο οποίο πρέπει να αναθεωρηθεί η ελληνική στάση αφού ο ITGI «έμεινε» από αέριο.
Αυτό άλλωστε κατέστη απολύτως σαφές στην ελληνική πλευρά από τα στελέχη της ΒΡ, που τις προηγούμενες ημέρες βρίσκονταν στην Αθήνα για το θέμα των αγωγών και είχαν συναντήσεις με τις πολιτικές ηγεσίες των υπουργείων Εξωτερικών και Περιβάλλοντος - Ενέργειας. Ανάλογες επαφές θα έχουν την επόμενη εβδομάδα και στελέχη του ΤΑΡ, ζητώντας τη στήριξη της Αθήνας στον αγωγό.
Σημαντικό ρόλο όμως στη διαμόρφωση της ελληνικής θέσης έχει και η στάση της ΕΕ. Ο επίτροπος Ενέργειας Γκίντερ Έτινγκερ φαίνεται ότι τάσσεται υπέρ του Νabucco, τον οποίο στηρίζουν επίσης οι ΗΠΑ. Ως εκ τούτου ο κ. Παπαγεωργίου θα επιδιώξει να ξεκαθαρίσει τη στάση των Βρυξελλών έναντι των δυο σχεδίων, ενώ παράλληλα θα συζητήσει τόσο με τους Αζέρους όσο και με τους Ιταλούς πριν υποβάλει την εισήγησή του για την ελληνική θέση στον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά.
Όπως λέει ο ίδιος εξάλλου η υποστήριξη της ελληνικής κυβέρνησης στον TAP πρέπει να συνδυάζεται με την εξυπηρέτηση των στρατηγικών συμφερόντων της χώρας όπως οι διεθνείς διακρατικές συμφωνίες, η εμπορική πολιτική και η συμμετοχή ελληνικής εταιρίας στο κοινοπρακτικό σχήμα του αγωγού. Μάλιστα φαίνεται να επιθυμεί τη συμμετοχής της ΔΕΠΑ ή του ΔΕΣΦΑ σε οποιοδήποτε project στηριχθεί από την ελληνική κυβέρνηση. Στην όλη υπόθεση θα πρέπει να συνεξεταστεί και η στάση της ρωσικής πλευράς η οποία σχεδιάζει τη μεταφορά του ρωσικού αερίου στην Ευρώπη μέσω του αγωγού South Stream και αντιμετωπίζει μάλλον ανταγωνιστικά το Αζερμπαϊτζάν και τα νέα κοιτάσματά του. Το νότιο σκέλος του South Stream, αν και όπως έχουν δηλώσει οι Ρώσοι δεν είναι προτεραιότητά τους, προβλέπει τη διασύνδεση Ελλάδας - Ιταλίας για τη μεταφορά αερίου που θα φθάνει από τη Ρωσία στη Βουλγαρία με υποβρύχια σύνδεση από τη Μαύρη Θάλασσα.
Το θέμα θα το παρακολουθήσουμε στενά και θα επανέλθουμε σύντομα...
Και για να μην ξεχνιόμαστε... Με Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου, μετά από σχετική απόφαση του
υπουργικού συμβουλίου, καταργείται το ελάχιστο ποσοστό, το οποίο πρέπει
να κατέχει το Δημόσιο σε επιχειρήσεις, προκειμένου να επισπευτεί έτσι η
διαδικασία αποκρατικοποίησής τους.
Η Πράξη αφορά σε, ΕΛΠΕ, ΔΕΗ, ΟΠΑΠ, ΟΔΙΕ, ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, ΕΛΤΑ, καθώς και
τους Οργανισμούς Λιμένος Πειραιώς, Θεσσαλονίκης, Αλεξανδρούπολης, Βόλου,
Ελευσίνας, Ηγουμενίτσας, Ηρακλείου, Καβάλας, Κέρκυρας, Λαυρίου, Πατρών
και Ραφήνας. Αναρωτιόμαστε...Πως είναι δυνατόν, να καθορίζετε με ελάχιστη πλειοψηφία και από ένα υπερβολικά μικρό club υμέτερων, η πλήρης εκποίηση του δημόσιου πλούτου και των υποδομών της χώρας; Δικαιοσύνη δεν υπάρχει στην χώρα μας να δράσει αυτεπάγγελτα προς όφελος του Δημοσίου, δεδομένου ότι οι διαχειριστές της εξουσίας δεν ενδιαφέρονται γι' αυτό; Πηγή ειδήσεων: "Εξπρές"
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου