Με αφορμή την προκήρυξη των εθνικών εκλογών για τον ερχόμενο Μάιο, σταχυολογήσαμε ορισμένες (εύλογες πιστεύουμε) απορίες που μας έμειναν μετά από τα 4 χρόνια της Πρωθυπουργίας του Κυριάκου Μητσοτάκη. Τις παραθέτουμε, με όλη την καλή διάθεση, που τους αρμόζει...
1ον - Τελικά πόσοι σκοτώθηκαν στη σιδηροδρομική τραγωδία στα Τέμπη; Γιατί αν και πέρασαν τέσσερα χρόνια, δεν ολοκληρώθηκε ο εκσυγχρονισμός του σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας;
Ξεκινάμε με το ζήτημα αυτό επειδή είναι το πιο πρόσφατο. Από την μία πλέον ξέρουμε, με βάση το πόρισμα της ανεξάρτητης επιτροπής των εμπειρογνωμόνων, ότι ούτε τηλεδιοίκηση λειτουργούσε στο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας μέχρι την περίοδο του ατυχήματος, ότι ο διορισμός του σταθμάρχη που ήταν βάρδια την ώρα του ατυχήματος ήταν ρουσφετολογικός, και ότι η εκπαίδευσή του ήταν ελλειπής. Στο πόρισμα των 228 σελίδων περιγράφεται σειρά παθογενιών καθώς επίσης φαίνεται ξεκάθαρα ότι πέραν της ατομικής ευθύνης του σταθμάρχη, ευθύνες φέρει τόσο η διοίκηση της Hellenic Trains και του ΟΣΕ, αλλά και της κυβέρνησης που ήταν πολύ καλή στο να μοιράζει κρατικό χρήμα σε ιδιωτικές εταιρείες (μηδενίζοντας το κόστος της "επένδυσης"), αλλά σε καμία περίπτωση δεν άσκησε τον έλεγχο που έπρεπε ώστε τα δρομολόγια να γίνονται με ασφάλεια και συνέπεια.
Αυτό που δεν έχουμε μάθει ακόμα με σιγουριά είναι το πόσοι άνθρωποι σκοτώθηκαν, πράγμα τραγικό για μια τραγωδία που συνέβει σε μια χώρα του Δυτικού κόσμου, τον 21ο αιώνα. Και γι' αυτό ευθύνη έχει η κυβέρνηση που ακόμα και σήμερα δεν έχει μηχανισμό ώστε να μπορεί να κλείσει ένα τόσο τραγικό κεφάλαιο της ιστορίας των μεταφορών στην χώρα μας, με σιγουριά.
Αυτό που δεν έχουμε μάθει ακόμα με σιγουριά είναι το πόσοι άνθρωποι σκοτώθηκαν, πράγμα τραγικό για μια τραγωδία που συνέβει σε μια χώρα του Δυτικού κόσμου, τον 21ο αιώνα. Και γι' αυτό ευθύνη έχει η κυβέρνηση που ακόμα και σήμερα δεν έχει μηχανισμό ώστε να μπορεί να κλείσει ένα τόσο τραγικό κεφάλαιο της ιστορίας των μεταφορών στην χώρα μας, με σιγουριά.
2ον - Γιατί δεν εκμεταλλεύτηκε η κυβέρνηση την πανδημία ώστε να ενισχύσει τη δημόσια υγεία στην χώρα μας;
Στα τέλη του προηγούμενου έτους, η Βουλή ψήφισε ένα κυβερνητικό νομοσχέδιο το οποίο (ανοίγοντας την Κερκόπορτα της ιδιωτικοποίησης του ΕΣΥ), απεύφευγε να αντιμετωπίσει τις χρόνιες παθογένιες του συστήματος δηλ. την υποβάθμιση των υποδομών, την έλλειψη προσωπικού και την απώλεια εμπιστοσύνης από τους πολίτες. Το νομοσχέδιο μεταξύ των άλλων έδινε τη δυνατότητα σε ιδιώτες να κάνουν εφημερίες στα "ΤΕΠ" (αυτά που ξέρουμε όλοι ως "Επείγοντα") αντί 250 ευρώ, προτιμώντας να πληρώνει 250άρια ανά ημέρα, αντί να προσλάβει μόνιμους γιατρούς (με την κυβέρνηση μάλλον να φοβάται μην της μείνουν αμανάτι οι γιατροί και δεν ξέρει τι να τους κάνει). Την ίδια στιγμή η μαζική έξοδος γιατρών από το ΕΣΥ (ιδιαίτερα της επαρχίας όπως δείχνουν τα ρεπορτάζ ακόμα και των φιλοκυβερνητικών site) δημιουργεί προβλήματα βιωσιμότητας του δημοσίου συστήματος υγείας, όπου τα πάντα σχεδόν λειτουργούν στον αυτόματο, παρά τις "νυχτερινές" εφόδους του (δουλευταρά υπουργού) Θανάση Πλεύρη (που έχοντας μαθητεύσει στον ΕΟΦ κατέληξε λογικά στο υπουργείο Υγείας), τις οποίες προβάλλουν οι υποστηρικτές του, ως ένδειξη ζήλου.
Αυτό που μένει όμως αναπάντητο είναι γιατί η κυβέρνηση δεν εκμεταλλεύτηκε τις δωρεές που έγιναν από ιδιώτες (και για τις οποίες τελικά δε μάθαμε ποτέ τι απέγιναν), φορείς και οργανισμούς την περίοδο της πανδημίας ώστε να εκσυγχρονίσει τις υποδομές και να θέσει τις βάσεις για μια νέα εποχή, που οι πολίτες θα νιώθουν σιγουριά μπαίνοντας στα νοσοκομεία και δε θα χρειάζονται Θεία (ή βουλευτική) παρέμβαση για να μη περάσουν ώρες επί ωρών σε ράντζα...
3ον - Ποιον είχε στο μυαλό του ο Γιάννης Οικονόμου όταν δημιουργούσε το νομοσχέδιο-τερατούργημα για την κατάργηση της εκτός σχεδίου δόμησης;
Για το συγκεκριμένο ζήτημα έχουν γραφτεί σελίδες επί σελίδων, και έχουμε αφιερώσει και σχετική ανάρτηση. Συνοπτικά, όποιος έχει οικόπεδο κάτω των 5 στρεμμάτων και θα ήθελε να χτίσει ή να το αξιοποίησει για μη αγροτικούς λόγους, ας το ξεχάσει. Η μόνη λύση πλέον είναι το ξεπούλημα (σε τιμή κόστους) πράγμα που θα επιτρέψει σε "μεγαλο-επενδυτές" να συγκεντρώσουν περιουσίες για να "επενδύσουν", μέσω τραπεζικού δανεισμού και του Αναπτυξιακού Νόμου (φυσικά). Εμπνευστής του τερατουργήματος είναι ο Γιάννης Οικονόμου, ο οποίος έμαθε πολλά στην Lamda Developments, στην οποία θήτευσε ως σύμβουλος την περίοδο της ανάπτυξής της. Οι αντιδράσεις τεράστιες, ακόμα και εντός του υπουργείου του, αλλά τι σημασία έχει; Ο Κυριάκος στηρίζει και αρκεί. Η απορία πάντος που θέτουμε στον τίτλο, παραμένει...
4ον - Υπάρχουν και άλλα φυντάνια, πίσω από τον Χειμάρα και τον Πάτση; Γιατί τα κόμματα βασίζονται σε "γνωστούς" και όχι σε "γνώστες";
Πάντα είχαμε διαπλεκόμενους βουλευτές (και υπουργούς). Άνθρωποι που εκμεταλλευόμενοι τη θέση τους, πλούτιζαν ή βόλευαν υμέτερους, άνθρωποι χαμηλού επιπέδου που δεν πρόσφεραν ποτέ στο Κοινοβούλιο αλλά προσπαθούσαν να εκμεταλλευτούν καταστάσεις για ν' αποκτήσουν γνωριμίες ή ακόμα και "γκόμενους"ή "γκόμενες". Και όταν αποκαλύπτονται, δεν παραιτούνται κιόλας!
Αυτό όμως που συνέβει την τελευταία 4ετία ξεπερνάει κάθε προηγούμενο: Βουλευτές να έχουν συμφέροντα σε εταιρείες που όχι μόνο σχετίζονται με το Δημόσιο ή τις κρατικοδίαιτες τράπεζες, αλλά συμμετέχουν (άμεσα) και σε πρακτικές που αν και είναι νόμιμες, δεν είναι ηθικές. Έτσι συντείνουν σε μια απαξίωση της πολιτικής (συνολικά) και δημιουργούν μια ατμόσφαιρα ματαιότητας, ενώ παράλληλα έρχονται στο επίκεντρο τα ερωτήματα που θέτουμε παραπάνω.
Βέβαια το 2ο ερώτημα - που αφορά και το πως επιλέγονται οι υποψήφιοι - είναι κατά βάση ρητορικό. Τα μεγάλα κόμματα επιλέγουν πολλές φορές "γνωστά" πρόσωπα (που πολλές φορές είναι χαμηλού επιπέδου) γιατί και ψήφους μπορούν να φέρουν, αλλά και είναι ελεγχόμενα από τις ηγεσίες των κομμάτων. Κοινώς εισπράττουν, ψηφίζουν και δε μιλάνε, πράγμα που αποτελεί το ιδανικό "τρίπτυχο" για ένα Πρωθυπουργό.
5ον - Υπάρχει άλλη ανάπτυξη εκτός από την τουριστική για την χώρα μας;
Η κυβέρνηση έχει παίξει τα ρέστα της σε δύο τομείς - την υποστήριξη της παραγωγής κινηματογραφικών και τηλεοπτικών παραγωγών από την μία και των τουρισμό από την άλλη. Και τα δύο όμως τα κάνει λάθος.
Ξεκινώντας από την παραγωγή ταινιών και τηλεοπτικών σειρών, τα κίνητρα που δόθηκαν ήταν τέτοια που "τράβηξαν" το ενδιαφέρον μικρομεσαίων κινηματογραφικών παραγωγών (που βασίζονται σε ένα γνωστό πρωταγωνιστή ή που γυρίζονται σε 10 μέρη και εισπράττουν επιδοτήσεις από παντού, χωρίς να υπάρχει σύνδεση της ιστορίας με τον τόπο των γυρισμάτων) και σειρών που γυρίζονται για την ελληνική τηλεόραση (και μόνο). Το 2ο κομμάτι δεν χωράει περαιτέρω σχολιασμού - απλώς το κράτος επιδοτεί τις τηλεοπτικές σειρές των τηλεοπτικών καναλιών τα οποία κερδοφορούν από τις διαφημίσεις. Το 1ο κομμάτι δε θα πείραζε τόσο αν οι κινηματογραφικές παραγωγές χρησιμοποιούσαν Έλληνες ηθοποιούς, ελληνικά συνεργεία ή τουλάχιστον έτρωγαν από ελληνικά κέτεριγκ ή έπιναν ελληνικό νερό. Δυστυχώς όμως κάτι τέτοιο - σε πολύ μεγάλο βαθμό - δεν ισχύει, αφού οι εταιρείες παραγωγής χρησιμοποιούν εισαγώμενα συνεργεία (κυρίως βουλγαρικά), ενώ φαγητά και ποτά συσκευάζονται και έρχονται από τις γειτονικές βαλκανικές χώρες και εισάγονται "σεταρισμένα" προς κατανάλωση!
Για τον τουρισμό μπορεί κανείς να γράψει βιβλίο - με highlight να αποτελεί η επιδότηση των τουριστικών έργων στον Σκορπιό (διαβάστε σχετικά εδώ), ένα νησί που κανονικά θα έπρεπε η κυριότητα του να απαιτηθεί από το ελληνικό Δημόσιο με βάση τη διαθήκη του Αριστοτέλη Ωνάση! Κατά τ' άλλα κυριαρχεί η λογική του "όλα να γίνουν τσιμέντο" (και εξαίρεση δεν αποτελεί ούτε η ιδιαίτερη πατρίδα του Πρωθυπουργού όπως μπορείτε να διαβάσετε εδώ).
Για να είμαστε δίκαιοι όμως, ακόμα και στις περιπτώσεις που ο Άδωνις είχε άλλες ιδέες, οι επενδυτές που παρουσιάστηκαν ήταν λίγο "περίεργοι"...
6ον - Γιατί 4 χρόνια τώρα, δεν έγινε τίποτα ώστε να περιοριστεί η μαζική μετανάστευση από την ελληνική επαρχία;
Πριν μερικά χρόνια, με αφορμή την μεγάλη μείωση γεννήσεων και τη μαζική μετανάστευση των νέων εκτός των συνόρων της χώρας, είχαμε γράψει ένα άρθρο, για το "τέλος του ελληνισμού". Είσπράξαμε μια άρνηση από πολλούς και κατηγορηθήκαμε ως "μηδενιστές".
Σήμερα πλέον ζούμε μια πραγματικότητα, όπου οι νέοι που περνούν στα πανεπιστημία, μεταναστεύουν αποφοιτώντας, ενώ αυτοί που δεν σπουδάζουν, το κάνουν με την πρώτη ευκαιρία, χωρίς να περιμένουν.Δεν είναι τυχαίο ότι πλέον η αναμονή για απόκτηση ιατρικής ειδικότητας στην Ελλάδα είναι μηδενική (με τις θέσεις να μένουν ακάλυπτες - πράγμα που ισχύει και για τις θέσεις που προκηρύσονται στο ΕΣΥ), οι θέσεις στον τουριστικό τομέα μένουν κενές (με μαζικές εποχιακές εισροές από ανατολικές χώρες να καλύπτουν εν μέρη τα κενά), ενώ η κατάσταση στον αγροτικό τομέα και την οικοδομή είναι τραγική. Βέβαια οι τελευταίοι τομείς πληρώνουν την χρόνια, επαίσχυντη εργοδοτική συμπεριφορά (12-ωρη εργασία, χωρίς ρεπό και ασφάλιση για ψίχουλα), αλλά η πραγματικότητα παραμένει: τόσο οι ειδικευόμενοι όσο και οι ανειδίκευτοι νέοι έχουν φύγει και οι ελληνικές οικογένειες κάνουν παιδιά για να σταθεί στα πόδια της η γερμανική οικονομία.
Σήμερα πλέον ζούμε μια πραγματικότητα, όπου οι νέοι που περνούν στα πανεπιστημία, μεταναστεύουν αποφοιτώντας, ενώ αυτοί που δεν σπουδάζουν, το κάνουν με την πρώτη ευκαιρία, χωρίς να περιμένουν.Δεν είναι τυχαίο ότι πλέον η αναμονή για απόκτηση ιατρικής ειδικότητας στην Ελλάδα είναι μηδενική (με τις θέσεις να μένουν ακάλυπτες - πράγμα που ισχύει και για τις θέσεις που προκηρύσονται στο ΕΣΥ), οι θέσεις στον τουριστικό τομέα μένουν κενές (με μαζικές εποχιακές εισροές από ανατολικές χώρες να καλύπτουν εν μέρη τα κενά), ενώ η κατάσταση στον αγροτικό τομέα και την οικοδομή είναι τραγική. Βέβαια οι τελευταίοι τομείς πληρώνουν την χρόνια, επαίσχυντη εργοδοτική συμπεριφορά (12-ωρη εργασία, χωρίς ρεπό και ασφάλιση για ψίχουλα), αλλά η πραγματικότητα παραμένει: τόσο οι ειδικευόμενοι όσο και οι ανειδίκευτοι νέοι έχουν φύγει και οι ελληνικές οικογένειες κάνουν παιδιά για να σταθεί στα πόδια της η γερμανική οικονομία.
Και για να αντιμετωπιστεί αυτό δεν έκανε τίποτα η κυβέρνηση την τελευταία τετραετία, πέραν από το να καλεί τους νέους "να βάλουν πλάτη".
7ον - Είναι δυνατόν τον 21ο αιώνα να γίνονται δρόμοι με διόδια όταν ΔΕΝ υπάρχει εναλλακτική διέλευση;
Μέχρι τον 18ο και τις αρχές του 19ου αιώνα, οι ληστές στην χώρα μας, την έστηναν στα γιοφύρια και τα στενά περάσματα και απαιτούσαν "δώρο" από τους περαστικούς για να περάσουν. Αυτοί είτε έβγαζαν μαχαίρια και πάλευαν, είτε πλήρωναν (συνήθως το 2ο). Και το έκαναν γιατί δεν υπήρχε άλλη δίοδος για να φτάσουν στον προορισμό τους.
Από τότε τα πράγματα άλλαξαν, οι ληστές στους δρόμους "εξαφανίστηκαν" και οι αυτοκινητόδρομοι πλέον χρεώνουν διόδια όταν υπάρχουν εναλλακτικές οδοί (η λεγόμενη "παλιά εθνική"). Αυτό όμως που θα συμβεί στην Κρήτη και τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ), όπου θα χρεώνονται διόδια για ένα δρόμο που θα γίνει στην παλιά χάραξη, και για τον οποίο δεν υπάρχει εναλλακτική, ενώ θα χρεώνονται διόδια για να πηγαίνουν τα παιδιά στο σχολείο, αφού ο ΒΟΑΚ είναι ο μόνος δρόμος που συνδέει σημεία εντός διαφόρων Δήμων (με σημαντικότερο παράδειγμα τον Δήμο Χανίων), αποτελεί πισογύρισμα τριών αιώνων πίσω...
8ον - Τελικά ποιος αγοράζει τα σπίτια που βγαίνουν στους πλειστηριασμούς;
Όταν πρωτοβγήκε το σύνθημα "κανένα σπίτι στα χέρια τραπεζίτη", τα δημοσιογραφικά παπαγαλάκια λοιδωρούσαν αυτούς που έβγαιναν στους δρόμους, λέγοντας "σιγά μη θέλουν οι τραπεζίτες και τα funds τα 2άρια στα Πετράλωνα"...
Δέκα χρόνια μετά, αποδείχτηκε ότι και οι τράπεζες τα ήθελαν τα σπίτια και τα διαμερίσματα και στα Πετράλωνα και στο Κουκάκι και στα Εξάρχεια, και τα funds τα "λιγουρεύονταν" (όπως έλεγε και ο αγαπητός σε όλους μας Άδωνις) ενώ και οι ξένοι "επενδυτές" συμμετέχουν με ζέση στους πλειστηριασμούς. Ο λόγος είναι απλός: Φτηνά διαμερίσματα + AirBnB = πολλά κέρδη σε λίγο χρόνο.
Η κυβέρνηση δεν έκανε κάτι γι' αυτό την τελευταία 4ετία και το ερώτημα βέβαια είναι καθαρά ρητορικό...
Και τέλος...
9ον - Θα δούμε σε αυτή τη ζωή Μετρό στην Θεσσαλονίκη;
Μπορεί ο Νότης Μιταράκης (υπουργός Μετανάστευσης) να υποστηρίζει ότι το Μετρό της Θεσσαλονίκης λειτουργεί κανονικά, αλλά όλοι όσοι ζουν εκεί, μπορούν να σας διαβεβαιώσουν ότι κάτι τέτοιο δεν ισχύει. Οπότε το ερώτημα παραμένει...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου