Δευτέρα 10 Φεβρουαρίου 2020

Ο Μητσοτάκης, ο Βόρειος Οδικός Άξονας της Κρήτης και τα διόδια...

Η επίσκεψη του Πρωθυπουργού στην Κρήτη κρίθηκε επικοινωνιακά αναγκαία, σε μια εποχή που τα περισσότερα πράγματα για την κυβέρνηση δεν πάνε καλά.
Είναι αλήθεια ότι η Κρήτη ποτέ δεν ήταν "βολική" για το Μητσοτακέικο, παρότι οι Μητσοτάκηδες είναι από τα Χανιά και ο Κωνσταντίνος υπήρξε για χρόνια βουλευτής του νησιού (και μάλιστα σε εποχές που τα πράγματα ήταν δύσκολα για την πολιτική του καριέρα). Θα μπορούσε να πει κανείς ότι ήταν το μοναδικό μέρος στην χώρα που ποτέ δεν του συγχωρέθηκε η αποστασία και η μεταστροφή του από το πολιτικό Κέντρο στην Δεξιά. 
Τα χρόνια όμως πέρασαν, ο Κωνσταντίνος Μητσοτάκης απεβίωσε, η Ντόρα άφησε την Ευρυτανία (αρχικά) και την Αθήνα (στη συνέχεια) στα χέρια του γιου της για να εκλεγεί βουλευτής Χανίων, ενώ ο Κυριάκος έγινε Πρωθυπουργός. Ήταν επομένως αναμενόμενο ότι σε μια εποχή δύσκολη για την κυβέρνηση η Κρήτη θα μπορούσε ν' αποτελέσει μια καινούργια αρχή για ένα Πρωθυπουργό, δεδομένου ότι είχε δύο πλεονεκτήματα: υπάρχουν τόσο ένα πολύ μεγάλο έργο έτοιμο να ξεκινήσει (δηλ. το αεροδρόμιο του Καστελίου στο Ηράκλειο), όσο και ένα μεγάλο πρόβλημα (δηλ. ο Βόρειος Οδικός Άξονας του νησιού - γνωστός στην Κρήτη και ως ΒΟΑΚ) που χρειάζεται λύση. Αν ο Μητσοτάκης παρουσιαζόταν δυναμικός και έκανε ανακοινώσεις με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα - χωρίς να υπάρχει κανείς από κάτω ν' αντιδράσει - θα φαινόταν ότι ήταν ΤΟΥΛΑΧΙΣΤΟΝ ένας Πρωθυπουργός που ενδιαφέρεται για την ανάπτυξη και δίνει λύσεις.
Τα πράγματα βέβαια δεν εξελίσσονται πάντα όπως τα θέλουμε. 
Ο Κυριάκος (που δήλωσε ότι του αρέσει που στην Κρήτη τον φωνάζουν "Κυριάκο" - πράγμα βέβαια που δε θα έπρεπε να του προκαλεί εντύπωση δεδομένου ότι έτσι τον έχουν βαφτίσει, και σε αντίθεση με τον Jason-Αντιγόνη, έτσι παρουσιάζεται και στον κόσμο) όμως ποτέ δεν αισθανόταν άνετα στην Κρήτη. Η Κρήτη γι' αυτόν είναι ένα νησί διακοπών και αμφιβάλουμε αν έχει οδηγήσει έστω και μια φορά από την μία άκρη της ςως την άλλη - ακόμα και ως "νέος και ωραίος". Η δε επαφή του με τον τόπο καταγωγής του είναι μικρή, και δεν είναι τυχαίο ότι παρότι ο πατέρας του γνώριζε όλα τα καφενεία (και τους ιδιοκτήτες τους) σε όλο το επαρχιακό δίκτυο του νομού Χανίων και Ρεθύμνου, αμφιβάλουμε αν ο ίδιος έχει οδηγήσει μια φορά ακόμα ως τα τουριστικά hot-spots των δύο νομών. Για να μη μιλήσουμε για παραπέρα...Αυτό το σημειώνουμε για να καταδείξουμε, χωρίς διάθεση μομφής (το παιδί έτσι κι αλλιώς δε μεγάλωσε εκεί) ότι πραγματικά δεν γνωρίζει σε αναφέρεται όταν μιλάει για την "κακή κατάσταση" του οδικού δικτύου του νησιού. 
Βέβαια στην επίσκεψή του ο κύριος Μητσοτάκης (ή έστω ο Κυριάκος για να μην τον στεναχωρήσουμε) δε μίλησε για το επαρχιακό δίκτυο - επικεντρώθηκε στον ΒΟΑΚ. Και είπε πολλά και ενδιαφέροντα. Μίλησε για "έργο που παρότι είχε ανακοινωθεί ήταν ανώριμο μελετητικά" (πράγμα εξαιρετικά ενδιαφέρον γιατί προεκλογικά παρουσιάστηκε ολόκληρη η μελέτη του από τον κύριο Σταθάκη - τότε αρμόδιο υπουργό - εξαιρουμένου του κομματιού Κισάμου - Χανίων που ήρθε και "κόλλησε" εκ των υστέρων), μίλησε για πακτωλό χρημάτων που θα δοθεί μέχρι να "δημοπρατηθεί" το έργο ώστε να καλυφθούν τα κενά, αλλά, τόνισε ότι το έργο "δεν μπορεί να γίνει χωρίς διόδια".
Εδώ κάπου θα περίμενε κανείς ότι κάποιος από τους δεκάδες παρατρεχάμενους - πολιτικούς και μη - που ήταν μέσα στην ασφυκτικά γεμάτη αίθουσα να αντιδράσουν λίγο. Να πουνε μια κουβέντα - έστω και για την τιμή των όπλων. Να του πούν "ρε Κυριάκο, τι εννοείς ότι το έργο δε γίνεται χωρίς διόδια; Γιατί δεν μπορεί;" Τόσοι "ορθόδοξοι" Πασοκατζήδες δήμαρχοι υπάρχουν στο νησί, ενώ και ο Περιφερειάρχης είναι της παλιάς σχολής. Κανείς όμως δε μίλησε. Δεν υπήρξε κουβέντα επ' αυτού, ειδικά όταν οι "προηγούμενοι" είχαν πει ξεκάθαρα ότι "δεν χρειάζονται διόδια". 
Για την απουσία αντιλόγου, υπάρχουν τέσσερις εξηγήσεις: α) η αίθουσα ήταν γεμάτη ανθρώπους της προσωπικής του φρουράς και της οικογένειάς του οπότε δεν θα μπορούσε να πει κανείς κάτι αρνητικό, β) η αύρα που εκπέμπει ο Κυριάκος είναι τέτοια που μαγεύει τους πάντες σε βαθμό βαθιάς ύπνωσης, γ) κανείς δεν έδινε σημασία γιατί είχαν αλλού το μυαλό τους και δ) κανείς δεν ενδιαφέρεται για το θέμα / κανείς δεν έχει τα απαραίτητα προσόντα (αυτό που λέμε "αρ@@@@α") να βάλει τα πράγματα στη θέση τους.
Δεδομένου ότι η Κρήτη είναι "λεβεντογέννα" αποκλείουμε την τελευταία εκδοχή, οπότε μένει κάποια από τις άλλες τρεις.
Και για να προλάβουμε αντιδράσεις, η αντίθεσή μας στα διόδια δεν αποτελεί ιδεολογική τοποθέτηση. Γιατί όντως μπορεί να πει κανείς ότι ο πολίτης (δεδομένου ότι η κοινωνική ασφάλιση και η παροχή ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης πληρώνονται ξεχωριστά) πληρώνει φόρους στο κράτος για να έχουν τα παιδιά του καλής ποιότητας παιδεία, να υπάρχει ασφάλεια (από εξωτερικές και εσωτερικές επιβουλές) και να έχει ασφαλείς και σύγχρονες υποδομές - δηλ. νοσοκομεία και δρόμους. Και αν υπάρχουν ανόητοι που λένε ότι "είναι αδικία να υπάρξει χρηματοδότηση από τον κρατικό προϋπολογισμό που πληρώνουν όλοι για να γίνει δρόμος στην Κρήτη", υπάρχει η απάντηση του "με  αυτή τη λογική δεν μπορεί και η Κρήτη, μια πλούσια περιοχή, να πληρώνει για δεκαετίες για τα νοσοκομεία της Αθήνας, ενώ τα δικά της είναι ερείπια", οπότε και κλείνει η συζήτηση. 
Εδώ όμως υπάρχουν συγκεκριμένοι λόγοι, μη ιδεολογικοί - που ο Κυριάκος προφανώς αγνοεί - για τους οποίους κάποιος πρέπει ν' αντιδράσει:
α) Η Κρήτη είναι νησί. Και αν στην ηπειρωτική Ελλάδα στις κεντρικές οδικές αρτηρίες, μπορούν να υπάρξουν παράλληλες χαράξεις, με ταυτόχρονη χρήση των "παλιών", στην Κρήτη είναι δύσκολο να υπάρχει κάτι τέτοιο σε όλο το μήκος του "καινούργιου" δρόμου. Δεν μπορεί να υπάρξει δηλαδή "παλιά" εθνική, παράλληλα με την καινούργια. Έτσι θα καταλήξουμε να ζητείται πληρωμή διοδίων για ένα δρόμο που στο μεγαλύτερο του κομμάτι έχει πληρωθεί ήδη πολλές φορές, μέσω φορολογίας και αίματος - και κυρίως για τον οποίο δεν υπάρχει εναλλακτική όδευση. 
β) Το προβληματικό κομμάτι του ΒΟΑΚ βρίσκεται στο κομμάτι μεταξύ Κισάμου - Χανίων και Χανίων - Ηρακλείου. Εκεί ο δρόμος είναι πραγματικά εγκαταλελλειμένος με τυφλές στροφές, ανύπαρκτο φωτισμό, κακό οδόστρωμα, ανυπαρξία ασφαλών κόμβων εξόδων, βλάστηση που βγαίνει στο δρόμο, ανυπαρξία πρόληψης κατολισθήσεων κ.ο.κ. Ο δρόμος από το Ηράκλειο και πέρα (μέχρι το σημείο που φτάνει δηλαδή) είναι καινούργιος και προσεγμένος. Για κάποιον που πηγαίνει από την μια μεριά της Κρήτης στην άλλη η εμπειρία είναι ανάλογη με το οδήγημα μεταξύ Ιράκ και Γερμανίας, στην υποθετική περίπτωση που οι δύο χώρες συνόρευαν. Είναι σα να έχει αναλάβει η ασιατική χώρα το κομμάτι του δρόμου μέχρι το Ηράκλειο και η Γερμανία το υπόλοιπο μέχρι τον Άγιο Νικόλαο.
 Έτσι δεν αποκλείεται να έχουμε ένα "καινούργιο" δρόμο, ο οποίος δε θα είναι καθόλου καινούργιος και να χρησιμοποιηθεί με τέτοιο τρόπο που κάποιοι θα θησαυρίσουν - όπως έγινε και στην υπόλοιπη χώρα δηλαδή, αφού η χρήση του θα είναι αναγκαστική για τους χιλιάδες ανθρώπους που ζουν μεταξύ πόλεων και χωριών της ενδοχώρας των νομών. Δεδομένου ότι περίπτωση σύνδεσης του αεροδρομίου Χανίων με την εθνική δεν μπορεί να υπάρξει (αφού το αεροδρόμιο της πόλης είναι σε άλλο ακρωτήριο από αυτό της εθνικής οδού και ανάμεσά τους παρεμβάλεται συνεχής αστικός ιστός), διασύνδεση του ΒΟΑΚ με το νότιο οδικό κομμάτι του νησιού ΔΕΝ προβλέπεται σε καμία μελέτη, και ότι η δυνατότητα καινούργιας χάραξης δεν μπορεί να υπάρξει για το μεγαλύτερο κομμάτι Χανίων - Ρεθύμνου (εκτός και αν δημιουργηθούν τούνελ, μετακινηθούν χωριά ή μπαζωθεί η μισή βόρεια ακτογραμμή των δύο νησιών), μιλάμε για ένα δρόμο που σε κάποια χιλιόμετρα θα υπάρξουν παρεμβάσεις, για κάποια άλλα δεν θα γίνει τίποτα, ενώ ουσιαστικό έργο θα γίνει σε ένα μικρό κομμάτι συνδέοντας τις λίγες πόλεις που είχαν μείνει εκτός - καθώς και στη σύνδεση του καινούργιου αεροδρομίου (που θα βρίσκεται στο Ηράκλειο) με τον ΒΟΑΚ. 
Άρα η επιβολή διοδίων είναι καταχρηστική και εξοργιστική.
Το θέμα είναι όμως απλό: ποιος θ' αντιδράσει σ' αυτό;
Αναμένουμε μ' ενδιαφέρον...
(οι γελοιογραφίες προέρχονται από την ιστοσελίδα του Αρκά, το Zarpa.gr και το Panosiatridis.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια: