Είδηση: Διεύρυνση του πεδίου εφαρμογής του fast track και δράσεις για τη διευκόλυνση της ίδρυσης και λειτουργείας επιχειρήσεων, προβλέπει το νομοσχέδιο για την επιχειρηματικά φιλική Ελλάδα, το οποίο παρουσίασε ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Εδικότερα, σε ό,τι αφορά το fast track, τα όρια για το χαρακτηρισμό μιας επένδυσης ως στρατηγικής σημασίας, ώστε να μπορεί να ενταχθεί στο νόμο περί ταχείας αδειοδότησης διαμορφώνονται σε:
120 εκατ. ευρώ (έναντι 200 εκατ. που ίσχυε) ή 40 εκατ. ευρώ και δημιουργία 120 θέσεων εργασίας (από 75 εκατ. και 200 θέσεις) ή 250 νέες θέσεις εργασίας, ανεξαρτήτως ύψους επένδυσης (από 150).
Σχόλιο: Σωστή κίνηση η μείωση του ποσού δεδομένου ότι το ενδιαφέρον που υπήρχε μέχρι σήμερα για την είσοδο στο πρόγραμμα ήταν ως επί το πλείστον από τυχοδιώκτες όπως φαίνεται εδώ. Τώρα θα θα μπορέσουμε να προσεγγίσουμε και αεριτζήδες. Και για να μιλήσουμε σοβαρά: οι σωστές επενδύσεις που θα μείνουν στην χώρα δεν έρχονται με τέτοια μέτρα - έρχονται με σταθερό φορολογικό σύστημα, κοινωνική σταθερότητα και εργασιακή ειρήνη. Η Ελλάδα δεν έχει τίποτα τέτοιο. Γι' αυτό και υπάρχει ακόμα βιομηχανία στην Μ.Βρετανία και την Γερμανία παρά τους υψηλούς μισθούς. Και γι' αυτό και δεν έχουν πάει
Δημιουργείται νέα κατηγορία στρατηγικών επενδύσεων, για τις βιομηχανικές επενδύσεις ύψους τουλάχιστον 15 εκατ. ευρώ που θα γίνονται σε βιομηχανικές περιοχές.
Σχόλιο: Το πιο σωστό μέτρο απ' όλα αν δε συνοδευτεί με καταστροφή του περιβάλλοντος όπως έχει αρχίσει ήδη να διαφαίνεται σε άλλους τομείς του fast-track όπως έχουμε αναλύσει εδώ.
Συντομεύεται από 60 σε 45 ημέρες η προθεσμία έκδοσης αδειών, μετά την παρέλευση της οποίας εκμαίρετε θετική απάντηση της υπηρεσίας.
Σχόλιο: Ο χρόνος που παίρνει η λήψη μιας απόφασης δεν είναι μόνο αποτέλεσμα γραφειοκρατίας και ελέγχων, που είναι απαραίτητοι. Είναι και αποτέλεσμα προσωπικού. Δεδομένου ότι η εργασιακή εφεδρεία είναι προ των πυλών και η δουλειά πλέον δε θα γίνεται (ήδη αυτό συμβαίνει στις εφορίες), πολύ φοβόμαστε ότι είτε δε θα γίνονται έλεγχοι, είτε αυτοί που θα γίνονται θα είναι πλημμελείς. Αφήστε που λόγω ιστορικού θα έχουμε σίγουρα φαινόμενα κατά τα οποία υποθέσεις θα "ξεχνιούνται" και οι αδειοδοτήσεις θα γίνονται αυτοδίκαια έναντι "φιλοδωρήματος".
Απλοποιούνται οι διαδικασίες απαλλοτριώσεων με στόχο τη μείωση του χρόνου και του κόστους για το Δημόσιο.
Σχόλιο: Αυτό είναι ένα από τα πιο σκοτεινά σημεία του fast-track. Με βάση το σχετικό νόμο, ο οποιοσδήποτε μεγαλοεπενδυτής θα μπορεί ν' αποκτάει οποιαδήποτε ιδιωτική περιουσία θέλει αν αυτή τον βολεύει για την χωροθέτησή της "επένδυσης", αφού η υπαγωγή της στο νόμο, την χαρακτηρίζει ως "εθνικό συμφέρον" (σχετική μικρή αναφορά εδώ). Θα μπορεί να συμβαίνει δηλαδή ότι συνέβει πρόσφατα στα Χανιά υπέρ της αμερικάνικης βάσης (διαβάστε εδώ αναλυτικά), με παραθαλάσσιες εκτάσεις να είναι ήδη στο στόχαστρο. Με την αλλαγή αυτή, θα συμβαίνει αυτό αλλά με χαμηλότερο κόστος και το Δημόσιο να λειτουργεί ως μεσάζων-νταβατζής (αφού τεχνικά δεν μπορεί η απαλλοτρίωση να γίνεται απευθείας από τους "επενδυτές").
Απλοποιούνται οι διαδικασίες αδειοδότησης και εκτέλεσης αρχαιολογικών ερευνών.
Σχόλιο: Θα διαφωνήσουμε κάθετα σε τέτοιου είδους "απλοποιήσεις". Οι χώρες που εφάρμοσαν "απλοποίηση" είδαν την αρχαιοκαπηλεία και την "έξοδο" των αρχαιοτήτων τους να εκτινάσσεται. Βέβαια η χώρα μας δε διαθέτει τα κεφάλαια για να τις εκτελεί παντού η ίδια. Θα μπορούσε όμως έχοντας τον κατάλληλο μηχανισμό ελέγχου να γίνει κέντρο προσέλκυσης και εκπαίδευσης αρχαιολόγων απ' όλα τα πανεπιστήμια του κόσμου. Και σήμερα υπάρχουν τέτοια προγράμματα αλλά είναι περιορισμένα...Από την άλλη πρέπει να σημειωθεί ότι παραμένει εκκρεμές και το σε ποιους θα δίνεται η άδεια για τέτοιες έρευνες. Πολύ φοβόμαστε ότι θα υπάρξει και εδώ "άνοιγμα" τύπου "κλειστών επαγγελμάτων" με ό,τι αυτό σημαίνει.
Οι υπόλοιπες διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπουν τα ακόλουθα:
Δημιουργείται νέος εταιρικός τύπος, με μετοχικό κεφάλαιο που μπορεί να ξεκινά από 1 ευρώ και δυνατότητα εισφοράς από τους εταίρους όχι μόνο κεφαλαίου αλλά και εργασίας ή ανάληψης ευθυνών π.χ. για κάλυψη χρεών της επιχείρησης μέχρις ενός συγκεκριμένου ύψους. Συγκροτείται κέντρο εξυπηρέτησης επενδυτών στην εταιρία Invest in Greece, για την προώθηση της αδειοδότησης επενδύσεων άνω των 2 εκατ. Ευρώ. Η υπηρεσία αυτή θα αναλαμβάνει για λογαριασμό των επενδυτών, έναντι αμοιβής, τη διεκπεραίωση των διαδικασιών αδειοδότησης στις δημόσιες υπηρεσίες, οι επενδύσεις αυτές όμως δεν υπάγονται στο fast track. Διευκολύνεται η άσκηση εξαγωγικής δραστηριότητας. Εκσυγχρονίζεται το πλαίσιο των κρατικών προμηθειών με εφαρμογή ηλεκτρονικών διαγωνισμών και στόχο τη μείωση του κόστους για το Δημόσιο κατά 15% έναντι του προϋπολογισμού κάθε προμήθειας. Θεσπίζονται κίνητρα για εγκατάσταση επιχειρήσεων στη Ζώνη Καινοτομίας Θεσσαλονίκης (απαλλαγές από φόρους, τέλη, εισφορές, κλπ.)
Απλοποιούνται οι ρυθμίσεις για τα εμπορικά σήματα. Εκσυγχρονίζεται η νομοθεσία για τους μεσίτες ακινήτων. Θεσπίζεται δυνατότητα προαιρετικής επισήμανσης για προϊόντα που παράγονται ή μεταποιούνται στην Ελλάδα (σήμα ελληνικών προϊόντων και υπηρεσιών).
Δημιουργείται μητρώο ελεγκτών για βιομηχανικά προϊόντα.
Και για να μην ξεχνιόμαστε... Και επειδή "λεφτά υπάρχουν" νέες αυξήσεις ετοιμάζονται στα τιμολόγια της ΔΕΗ. Το ακριβές ποσοστό θα αποφασιστεί εντός των ημερών από τον υπουργό Περιβάλλοντος, Γ. Παπακωνσταντίνου με βάση τα στοιχεία για αύξηση του κόστους που επικαλείται η ΔΕΗ και την εισήγηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας που επίσης αναμένεται σύντομα. Το ποσοστό αύξησης θα είναι διψήφιο - Τρεις παράγοντες για τους οποίους δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις θα παίξουν ρόλο στη διαμόρφωση της τελικής επιβάρυνσης για τους καταναλωτές:
- Ο χρόνος εφαρμογής του μηχανισμού σύνδεσης των χονδρικών με τις λιανικές τιμές ρεύματος. Ο μηχανισμός σύμφωνα με την εισήγηση της ΡΑΕ θα ενεργοποιηθεί το 2012 και θα προβλέπει προσαρμογή των τιμολογίων ανά εξάμηνο, ανάλογα με τη διακύμανση των τιμών χονδρικής που εξαρτώνται από το κόστος παραγωγής (καύσιμα, εργατικά κλπ.) και το ισοζύγιο προσφοράς και ζήτησης. Δεν έχει ληφθεί όμως τελική απόφαση από το ΥΠΕΚΑ για θέσπιση ρήτρας χονδρικών τιμών.
- Το ποσοστό αύξησης του τέλους υπέρ των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας. Η αύξηση θεωρείται αναγκαία για να συνεχιστεί η χρηματοδότηση των παραγωγών ρεύματος από ΑΠΕ (φωτοβολταϊκά, αιολικά, κλπ.) αλλά και για να περιοριστεί το έλλειμμα του Διαχειριστή του Συστήματος Μεταφοράς, ο οποίος κάνει την εκκαθάριση της αγοράς και πληρώνει τους παραγωγούς, έλλειμμα που υπερβαίνει τα 100 εκατ. ευρώ. Εξετάζεται το ενδεχόμενο ενίσχυσης του Διαχειριστή με ποσοστό του τέλους υπέρ της ΕΡΤ, ενώ θεωρείται βέβαιο ότι θα μειωθούν και οι εγγυημένες τιμές αγοράς της «πράσινης» ενέργειας, όχι αναδρομικά, αλλά για τις μονάδες που θα κατασκευαστούν στο μέλλον.
- Τη διατήρηση ή μη και με ποια μορφή του Ειδικού Φόρου Κατανάλωσης που επιβλήθηκε το Σεπτέμβριο στο φυσικό αέριο. Ο φόρος αυτός, όπως έχει προειδοποιήσει και επίσημα η ΡΑΕ, οδηγεί σε κατάρρευση τους παραγωγούς ρεύματος με μονάδες φυσικού αερίου. Μια λύση που εξετάζεται είναι να μεταφερθεί η επιβάρυνση από το καύσιμο (φυσικό αέριο) στα τιμολόγια.
Όλα αυτά ενώ προαναγγέλεται πώληση κομματιών της ΔΕΗ, με σκοπό την πλήρη ιδιωτικοποίησή της μέχρι το 2015. Δεν πρέπει να έχουμε παράπονο από την κυβέρνηση - κάνει τα πάντα για τους δανειστές μας και έτσι ώστε οι αγοραστές να μην χάσουν χρήματα...
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου