Δευτέρα 6 Ιουνίου 2011

Περικοπές στις ξένες γλώσσες στην Α'βάθμια και Β'βάθμια εκπαίδευση - κλείσιμο ολοήμερων / Κατάργηση ΑΕΙ και ΤΕΙ (κατάλογος σχολών υπό εξαφάνιση)

Είδηση: Ψαλίδι στις ξένες γλώσσες σε όλο το φάσμα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης βάζει το υπουργείο Παιδείας. Μέσα σε δύο ημέρες, και μετά τον περιορισμό των ολοήμερων σχολείων με την παγιωμένη πλέον μέθοδο του αιφνιδιασμού, το υπουργείο περιόρισε τη διδασκαλία της δεύτερης ξένης γλώσσας σε Δημοτικά και Γυμνάσια. Προχθές καθηγητές γαλλικής και γερμανικής γλώσσας διαμαρτύρονταν έξω από το υπουργείο για τα Δημοτικά, ενώ από χθες όλη η εκπαιδευτική κοινότητα αντιδρά έντονα στην απόφαση που επιβάλλει τη διδασκαλία μιας δεύτερης ξένης γλώσσας βάσει της πλειοψηφίας. Οσοι μαθητές προτιμούν άλλη γλώσσα θα υποχρεωθούν σε μετεγγραφή σε άλλο σχολείο.

Στόχος, ο περιορισμός στο ελάχιστο προσλήψεων όλων των κατηγοριών. Οσο για τους μαθητές, θα υποχρεωθούν σε άλλο πλαίσιο εκπαίδευσης που οπισθοδρομεί σε ξεχασμένες εποχές. Πρώτα θύματα οι μαθητές της Ε' τάξης, που εξαναγκάζονται από την ερχόμενη χρονιά είτε να παρακολουθήσουν άλλη δεύτερη ξένη γλώσσα από αυτή που διδάχτηκαν μέχρι τώρα, είτε να μετεγγραφούν σε άλλο σχολείο.

Σύμφωνα με την απόφαση που υπέγραψε η υφυπουργός Εύη Χριστοφιλοπούλου, σε ό,τι αφορά τα Δημοτικά, η δεύτερη ξένη γλώσσα που θα διδάσκεται (σε εξαθέσια και πάνω) «θα είναι μόνο μία, γαλλική ή γερμανική». Η μοναδική διευκόλυνση αφορά τους μαθητές της ΣΤ' τάξης που μπορούν να ζητήσουν μη βαθμολόγηση αν αποφασιστεί η διδασκαλία γλώσσας που δεν έχουν διδαχτεί. Υποχρεούνται, ωστόσο, σε παρακολούθηση της νέας.

Σε ό,τι αφορά τα Γυμνάσια, «θα διδάσκεται μία δεύτερη ξένη γλώσσα, η οποία επιλέγεται μεταξύ της γαλλικής ή της γερμανικής ή της ιταλικής ή της ισπανικής». Θα ληφθεί υπόψη η ύπαρξη οργανικής θέσης εκπαιδευτικού στο σχολείο, ενώ αν δεν υπάρχει ή τη μοιράζονται δύο (2) ή περισσότεροι εκπαιδευτικοί διαφορετικών ειδικοτήτων (ΠΕ05, ΠΕ07, ΠΕ34, ΠΕ40) θα επιλεγεί η ξένη γλώσσα που επιθυμεί να διδαχτεί η πλειοψηφία των μαθητών.

Για μαθητές της Β' και Γ' τάξης του Γυμνασίου, οι οποίοι έχουν διδαχτεί άλλη γλώσσα, μπορούν να επιλέξουν μεταξύ απαλλαγής ή μετεγγραφής σε όμορο Γυμνάσιο. Για διαχωρισμό σε γαλλόφωνα και γερμανόφωνα σχολεία προειδοποιούν οι καθηγητές ξένων γλωσσών, επισημαίνοντας τον αντιπαιδαγωγικό χαρακτήρα της απόφασης.

Παράλληλα λιγοστεύουν από την επόμενη σχολική χρονιά κατά δεκάδες τα ολοήμερα σχολεία που λειτουργούν στη χώρα. Με απόφαση του υπουργείου Παιδείας τίθενται αυστηρές προϋποθέσεις στη λειτουργία τους, που θα οδηγήσουν σε κλείσιμο πολλά από τα ολοήμερα σχολεία, κυρίως στις μικρές επαρχιακές πόλεις και τα νησιά.

Σύμφωνα με την απόφαση του υπουργείου, όλα τα ολοήμερα που είναι εξαθέσια ή και μικρότερης οργανικότητας (δηλαδή με έξι ή λιγότερους δασκάλους), για να λειτουργήσουν θα πρέπει να πληρούν τέσσερις προϋποθέσεις:

1. Να είναι εγγεγραμμένοι και να φοιτούν ανελλιπώς τουλάχιστον εξήντα (60) μαθητές στο σχολείο.

2. Ο ελάχιστος αριθμός για τη λειτουργία του ολοήμερου προγράμματος να
είναι 15 μαθητές.

3. Στα δημοτικά σχολεία με ολοήμερο πρόγραμμα να εγγράφονται οι μαθητές των οποίων και οι δύο γονείς είναι εργαζόμενοι, προσκομίζοντας σχετική βεβαίωση του φορέα εργασίας τους ή σχετική δήλωση ανεργίας.

4. Η αποχώρηση των μαθητών μπορεί να γίνεται μετά το τέλος κάθε διδακτικής ώρας του ολοήμερου προγράμματος με την προϋπόθεση ότι θα έχει κατατεθεί στην αρχή του σχολικού έτους, σχετική υπεύθυνη δήλωση των γονέων τους. Η συγκρότηση των Τμημάτων θα γίνεται με βάση τις υπεύθυνες δηλώσεις των γονέων λαμβάνοντας υπόψη τις ώρες αποχώρησης των μαθητών.

Παράλληλα βέβαια εφέτος προστέθηκαν ακόμη 161 ολοήμερα δημοτικά σχολεία στα 800 που λειτούργησαν πέρυσι με αναμορφωμένο πρόγραμμα και νέες ειδικότητες.

Σχόλιο: Πρέπει επιτέλους να σταματήσουν οι προφάσεις για τις αλλαγές που γίνονται στο υπουργείο Παιδείας, εις βάρος των αυριανών πολιτών της χώρας μας. Από τις συνενώσεις που έγιναν "δήθεν" για παιδαγωγικούς λόγους (διαβάστε αναλυτικά εδώ), προχωρήσαμε στο κλείσιμο σχολικών μονάδων και στη πιθανή διακοπή διανομής των δωρεάν βιβλίων (όπως σας πρωτοενημερώσαμε εδώ) καθώς και σε σειρά διοικητικών αλλαγών, με αμφίβολα αποτελέσματα, καθαρά για "οικονομικούς" λόγους. Μετά απ' όλα αυτά είχαμε τις μειώσεις / υποβαθμίσεις των ολοήμερων σχολείων και το καινούργιο αναλυτικό πρόγραμμα, το οποίο "συμπληρώθηκε" με τις αλλαγές στη διδασκαλία των ξένων γλωσσών που περιγράφονται στο ρεπορτάζ.

Πως έφτασε άραγε το ΠΑΣΟΚ που είχε ως "βασικό στόχο" στο πρόγραμμά του την αναβάθμιση της παιδείας να οδηγηθεί σε αντιπαιδαγωγικά μέτρα οικονομικού χαρακτήρα; Πως οδηγεί σε μετεγγραφές μαθητές προφασιζόμενη "δημοκρατικές" διαδικασίες; Θεωρούμε απαράδεκτο το να προχωρά σε αλλαγές με οικονομικό προσανατολισμό και μόνο εις βάρος της ποιότητας της εκπαίδευσης: Όταν σε όλη την υπόλοιπη Δυτική Ευρώπη στα σχολεία υπάρχει υπερπροσφορά εκμάθηνσης ξένων γλωσσών (ακριβώς για να μην υπάρχουν τα "φροντιστήρια" που είναι ελληνικό φαινόμενο) και δραστηριοτήτων και τα ολοήμερα σχολεία είναι πραγματικότητα εδώ και δεκαετίες, εμείς προχωρούμε στην μείωση τους και την υπολειτουργία τους, ενώ ξανασπρώχνουμε τους μαθητές στην ιδιωτική εκπαίδευση, εις βάρος των οικονομικών της οικογένειας και της δυνατότητας πρόσβασής των μαθητών σε καλύτερη εκπαίδευση: Είναι πραγματικότητα ότι αν δεν υπήρχαν τα ολοήμερα ή η προσφορά ξένων γλωσσών πολλές χιλιάδες μαθητές σε απομακρυσμένες ή δύσβατες περιοχές δε θα είχαν την ευκαιρία να μάθουν το κάτι παραπάνω. Αλλά αυτά είναι λεπτομέρειες για την κυβέρνηση του Μνημονίου (που το μόνο που ξέρει είναι να φτιάχνει σποτάκια στο youtube για να διαφημίσει το "έργο" της).

Είδηση 2η: Μετά την εγκαθίδρυση των Συμβουλίων Διοίκησης, θα ακολουθήσει το σχέδιο του «Καλλικράτη» σε ΑΕΙ - ΤΕΙ, που θα υλοποιηθεί από τα καινούργια διοικητικά σχήματα των σχολών. Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής», το σχέδιο αναδιάρθρωσης και εξορθολογισμού της Ανώτατης Εκπαίδευσης, θα περιλαμβάνει τα εξής:

1. Τις συγχωνεύσεις τμημάτων ή και σχολών ομοειδούς επιστημονικού αντικειμένου, που κοστίζουν ακριβά στον κρατικό προϋπολογισμό, έχουν αμφίβολα αποτελέσματα, χαμηλή ζήτηση και λειτουργούν παράλληλα σε επίπεδο AEI και TEI.

2.Τις συγχωνεύσεις μεταξύ ΑΕΙ και ΤΕΙ, καθώς και την ενσωμάτωση ενός μέρους πανεπιστημίου ή τεχνολογικού ιδρύματος σε ένα άλλο. Τα Πανεπιστήμια Πελοποννήσου. Στερεάς Ελλάδας, Μακεδονίας, Δυτικής Μακεδονίας, Πάντειο, Οικονομικό Αθηνών, Χαροκόπειο, Γεωπονικό, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών καθώς και το Διεθνές Πανεπιστήμιο βρίσκονται «ένα βήμα» πριν από τη συγχώνευσή τους με ισχυρά κεντρικά ΑΕΙ της χώρας.

Στόχος είναι ο περιορισμός του κατακερματισμού των σχολών και των πανεπιστημίων (για παράδειγμα, στη Β. Ελλάδα και σε απόσταση αναπνοής υπάρχει το ΑΕΙ Μακεδονίας, το ΑΕΙ Δυτ. Μακεδονίας και το ΑΠΘ, ενώ σε δύο ώρες από τη Θεσσαλονίκη βρίσκεται και το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας).

Ο «Καλλικράτης» βρίσκει σύμφωνους και τους πρυτάνεις, οι οποίοι πλέον απαιτούν από το υπ. Παιδείας το «συμμάζεμα» των ιδρυμάτων τους. Μάλιστα δεν είναι λίγοι αυτοί που με τους κομμένους στο μισό προϋπολογισμούς φέτος αδυνατούν να συνεχίσουν να λειτουργούν τις σχολές τους, αναμένοντας «ως μάννα εξ ουρανού» το «κούρεμα» των τμημάτων που μόνο χρέη τούς αποδίδουν.

Το τελευταίο πόρισμα του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας προτείνει την πλήρη αναδιάρθρωση των ΑΕΙ - ΤΕΙ, με πλήθος συγχωνεύσεων τμημάτων και σχολών: «... Η σημερινή κατάσταση χαρακτηρίζεται από μάλλον μεγάλο αριθμό Ιδρυμάτων/ακαδημαϊκών μονάδων, υπερβολική εξειδίκευση κάποιων τμημάτων, μεγάλη διασπορά ανά την επικράτεια που συνδέεται με τη διασπορά πόρων κ.ά.». Η κυβέρνηση έχει ήδη λάβει τις αποφάσεις της ακολουθώντας και την αντίστοιχη διεθνή τάση, αλλά κυρίως το δανικό και γαλλικό πρότυπο, συγχώνευσης των πανεπιστημίων (από τα 17 ΑΕΙ που υπήρχαν στη Δανία, απέμειναν τα τρία. Παρόμοιος ανασχεδιασμός έγινε και στη Γαλλία, όπου από τα περίπου 100 τριτοβάθμια ιδρύματα, παρέμειναν να λειτουργούν 17 «εκπαιδευτικοί πόλοι»).

Στην πρόταση για επανασχεδιασμό των ανώτατων σχολών που κατέθεσε στη Σύνοδο Πρυτάνεων, ο κ Ιωακείμ Γρυσπολάκης, καθηγητής και τ. πρύτανης του Πολυτεχνείου Κρήτης, αναφέρονται τα εξής:

«Η ακαδημαϊκή ανάπτυξη ακολούθησε σε μεγάλη έκταση το άναρχο και στρεβλό αναπτυξιακό μοντέλο της χώρας, τόσο ως προς τα επιστημονικά αντικείμενα όσο και ως προς τη χωροταξική τους κατανομή. Μερικές από τις στρεβλώσεις είναι:

α) Υπερβολική εξειδίκευση τμημάτων, η οποία θα έπρεπε να πραγματοποιηθεί σε προγράμματα μεταπτυχιακών β) Τμήματα με ασαφές (ή ανύπαρκτο) γνωστικό αντικείμενο
γ) Μεγάλη διασπορά ανά την επικράτεια δ) Απομόνωση τμημάτων από τον κύριο κορμό του Ιδρύματος. Αλληλοεπικαλύψεις αντικειμένων μεταξύ ΑΕΙ και ΤΕΙ στην ίδια ή σε άλλες πόλεις, Λειτουργία τμημάτων ταυτόσημων αντικειμένων σε γειτονικά ΑΕΙ.

Στην Ανώτατη Εκπαίδευση λειτουργούν 499 Τμήματα, εκτός των Στρατιωτικών Σχολών. Από αυτά τα 286 ανήκουν σε ΑΕΙ και τα 213 σε ΤΕΙ. Από το 1999 έως το 2009 ιδρύθηκαν περίπου 100 νέα Τμήματα ΑΕΙ και ΤΕΙ, λόγω της χρηματοδότησης από την ΕΕ. Πολλά εξ αυτών δεν έχουν σαφώς ορισμένο γνωστικό αντικείμενο, ενώ άλλα είναι συναφή με Τμήματα που υπήρχαν ήδη στα ίδια Ιδρύματα. Επίσης, ορισμένα ομοειδή με αυτά Τμήματα υπάρχουν και σε ΤΕΙ.

Είκοσι τέσσερα ΑΕΙ είναι διάσπαρτα σε 36 διαφορετικές πόλεις και 16 ΤΕΙ σε 40 πόλεις και κωμοπόλεις. Από τα πανεπιστήμια, όσα βρίσκονται σε Αττική, Πάτρα, Iωάννινα, Κέρκυρα και Χανιά λειτουργούν σε μία πόλη, ενώ τα υπόλοιπα «απλώνονται» σε δύο έως έξι πόλεις.

Οσο απλώθηκαν... απλώθηκαν τα πανεπιστήμια. Τώρα αρχίζει το συμμάζεμα! Το ακραίο σενάριο που εξετάζεται είναι από τα συνολικά 23 σήμερα ΑΕΙ της χώρας να παραμείνουν μόνον τα 11. Το πιο ήπιο θα είναι να καταργηθούν μόνο τα πανεπιστήμια που έχουν Διοικούσες Επιτροπές (Στερεάς Ελλάδος, Δυτικής Ελλάδος, Δυτικής Μακεδονίας και Διεθνές Πανεπιστήμιο).

Η πρώτη πρόταση περιλαμβάνει:

Την ενσωμάτωση στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης των ΑΕΙ: Μακεδονίας και Δυτ. Μακεδονίας. Την ενσωμάτωση στο Πανεπιστήμιο Πατρών του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου.
Στο Πανεπιστήμιο Αθηνών μπορούν να ενταχθούν το Οικονομικό Πανεπιστήμιο, το Πάντειο και το Χαροκόπειο.

Η δεύτερη πρόταση αναφέρει τα εξής:

Πανεπιστήμιο Στερεάς Ελλάδος:Τα δύο Τμήματα του Παν. Στερεάς Ελλάδος ενσωματώνονται στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας, λόγω ύπαρξης συναφών Τμημάτων σε αυτά.

Πανεπιστήμιο Δυτ. Μακεδονίας: Τα Τμήματα της Φλώρινας ενσωματώνονται στο Παν. Ιωαννίνων. Εξ αυτών τα δύο Παιδαγωγικά Τμήματα και το Καλών Τεχνών σταδιακά καταργούνται, αφού υπάρχουν τα ίδια στα Ιωάννινα. Τα δύο Τμήματα Μηχανικών στην Κοζάνη δεν έχουν υποδομές και δεν θεωρούνται βιώσιμα, ενώ το ιδρυθέν Τμήμα Αρχιτεκτονικής της Καστοριάς θα πρέπει να ακυρωθεί. Το Παν. Ιωαννίνων θα πρέπει να αποφασίσει για την περαιτέρω λειτουργία των δύο αυτών Τμημάτων, ώστε να μη συνεχίσουν τη λειτουργία τους σε άλλη πόλη από αυτή στην οποία λειτουργεί το Τμήμα Χημικών Μηχανικών.

Πανεπιστήμιο Δυτ. Ελλάδος: Καταργείται και τα Τμήματα επανέρχονται στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων.

Διεθνές Πανεπιστήμιο: Προσαρτάται στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης με τη σημερινή δομή και αποστολή του.

Η Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών καθώς και το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών έχουν πενταετή διάρκεια σπουδών και θα μπορούσαν να προσαρτηθούν στο ΕΜΠ (υπάρχει πρόταση το Γεωπονικό να πάει στο Αθηνών και η ΑΣΚΤ στο ΕΜΠ).

Ποιες σχολές είναι στο «κόκκινο»

Στατιστικής και Αναλογιστικής Επιστήμης Αιγαίου, Γεωλογίας Πάτρας και Θεσσαλονίκης
Γεωγραφίας Αιγαίου, Χημείας Κρήτης, Οργάνωσης και Διαχείρισης Αγροτικών Εκμεταλλεύσεων Αγρινίου, Αξιοποίησης Φυσικών Πόρων και Γεωργικής Μηχανικής του Γεωπονικού Αθήνας, Μηχανικών Ορυκτών Πόρων Πολυτεχνείου Κρήτης, Μηχανικών Παραγωγής και Διοίκησης στην Ξάνθη, Εφαρμοσμένων Μαθηματικών Παν. Κρήτης (στο ίδιο πανεπιστήμιο και στην ίδια πόλη λειτουργεί από το 1977 Τμήμα Μαθηματικών), Κοινωνικής & Εκπαιδευτικής Πολιτικής στα Πανεπιστήμια Μακεδονίας και Πελοποννήσου (χωρίς γνωστικό αντικείμενο), Πολιτιστικής Τεχνολογίας & Επικοινωνίας στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου (χωρίς σαφές γνωστικό αντικείμενο), Οργάνωσης & Διαχείρισης Αθλητισμού, στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (άνευ σαφούς γνωστικού αντικειμένου)
Μηχανικών Σχεδίασης Προϊόντων & Συστημάτων, Επιστήμης & Τεχνολογίας Υπολογιστών και Τμήμα Επιστήμης & Τεχνολογίας Τηλεπικοινωνιών στο Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου (το καθένα εξ αυτών αποτελεί έναν τομέα από τους 4 ή 5 Τομείς των Τμημάτων Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών του ΕΜΠ, του Πολυτεχνείου Κρήτης, του ΔΠΘ, του ΑΠΘ και του Πανεπιστημίου Πατρών, καθώς και δύο τομείς των Τμημάτων Πληροφορικής του ΕΚΠΑ, του ΑΠΘ, του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων και του Τμήματος Επιστήμης Υπολογιστών του Πανεπιστημίου Κρήτης), Σχολές Επιστήμης Υλικών (Συνυπάρχουν στην ίδια Σχολή με το Τμήμα Χημείας στο Παν. Ιωαννίνων και με τα Τμήματα Χημείας, Φυσικής και Βιολογίας στο Παν. Κρήτης), Τμήματα Νοσηλευτικής ΑΕΙ (αυτά τα Τμήματα άρχισαν τη λειτουργία τους στα ΤΕΙ. Θα πρέπει να εξεταστεί κατά πόσον η εκπαίδευση των νοσηλευτών απαιτεί επιστημονική τεκμηρίωση ή είναι απλώς μία επαγγελματική εκπαίδευση που μπορεί να δοθεί από τα ΤΕΙ και μόνον, όπως γίνεται με τα επαγγέλματα του οδοντοτεχνίτη, του φυσικοθεραπευτή, του βρεφοκόμου, του ανθοκόμου, του λογοθεραπευτή, του κοινωνικού λειτουργού), Εκπαιδευτικής & Κοινωνικής Πολιτικής της Κορίνθου (είναι άνευ γνωστικού αντικειμένου και υπάρχει τεράστια διαρροή φοιτητών προς άλλα Τμήματα, ενώ τα μέλη ΔΕΠ δεν έχουν μεταξύ τους συνάφεια στα γνωστικά τους αντικείμενα), Πολιτικής Επιστήμης & Διεθνών Σχέσεων της Κορίνθου (υπάρχει τεράστια διαρροή φοιτητών προς άλλα συναφή Τμήματα), Θεατρικών Σπουδών του Ναυπλίου (υπάρχει ομοειδές επιστημονικό αντικείμενο στο Παν. Πατρών), Οργάνωσης & Διαχείρισης Αθλητισμού στην Σπάρτη (άνευ αντικειμένου), Τμήματα Νοσηλευτικής στην Αθήνα και στη Σπάρτη (αυτά τα Τμήματα δεν έχουν λόγο λειτουργίας σε επίπεδο πανεπιστημίου, αφού λειτουργούν ήδη σε ΤΕΙ)
Μεθοδολογίας, Ιστορίας και Φιλοσοφίας των Επιστημών του Πανεπιστημίου Αθηνών (καλύπτεται από τη Φιλοσοφική), Κοινωνιολογίας Πανεπιστημίου Αιγαίου.

Το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών έχει Τομέα Πληροφορικής και Υλικού στα ΕΜΠ, Πολυτεχνείο Κρήτης, ΑΠΘ, ΔΠΘ, Παν. Θεσσαλίας και Πανεπιστήμιο Πατρών. Κατά συνέπεια, το Τμήμα Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών & Πληροφορικής του Πανεπιστημίου Πατρών θα πρέπει να ενωθεί με το Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Τεχνολογίας Υπολογιστών και το ένα Τμήμα να μετονομαστεί σε Τμήμα Ηλεκτρολόγων Μηχανικών & Μηχανικών Υπολογιστών.

Σχολές ΤΕΙ προς κατάργηση

Τουριστικών επιχειρήσεων, Στελεχών Συνεταιριστικών Οργανώσεων, Διαχείρισης Πληροφοριών, Τοπικής Αυτοδιοίκησης, Τεχνολογιών Αντιρρύπανσης, Γεωτεχνολογίας και Περιβάλλοντος, Ζωικής Παραγωγής, Φυτικής Παραγωγής, Ιχθυοκαλλιεργειών, Γεωργικών Μηχανημάτων Αρδεύσεων, Δασοπονίας Καβάλας-Λαμίας, Πληροφορικής και ΜΜΕ Πάτρας
Λαϊκής & Παραδοσιακής Μουσικής Ηπείρου, Βιολογικών Εφαρμογών και Τεχνολογιών Ιωαννίνων, Ιατρικών Εργαστηρίων Λάρισας, Τουρισμού της Λήμνου, Αρχιτεκτονικής της Καστοριάς.

Σχόλιο: Είναι αληθές ότι δεκάδες σχολές δημιουργήθηκαν στην Ελλάδα τα χρόνια της ευημερίας, χωρίς αντικείμενο, ερευνητικό και διδακτικό προσωπικό και ουσία, ακολουθώντας μια παραλλαγή του χουντικού συνθήματος "κάθε χωριό και ΤΕΙ, κάθε πόλη και ΑΕΙ". Αυτά εφόσον δεν είχαν τρόπο να παράξουν ερευνητικό έργο και δεν είχαν σύνδεση με τη αγορά εργασίας (παραβλέποντας βέβαια το γεγονός ότι η τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν προσφέρει απλώς ένα "πτυχίο" αλλά πρέπει να προετοιμάζει τους σωστούς αυριανούς πολίτες) ήταν φυσιολογικό να πέσουν σε ανυπαρξία και έλλειψη υποψηφίων.

Δεν θα πρέπει να μας προκαλεί έκπληξη επίσης το γεγονός ότι πολλοί πρυτάνεις συμφωνούν με τις καταργήσεις: Δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς αν θέλουν τα πανεπιστήμια να μείνουν ανοικτά σε βάθος χρόνου. Η κυβέρνηση οδήγησε την κατάσταση σ' αυτό το σημείο υποχρηματοδοτώντας τα πανεπιστημιακά ιδρύματα (διαβάστε εδώ σχετική ανάρτηση), περικόπτωντας τα ερευνητικά προγράμματα και προτείνοντας αλλαγές που θα δημιουργήσουν ένα ασφυκτικό οικονομικά πλαίσιο, από τα οποία μικρό περιθώριο αλλαγών υπάρχει. Αν μάλιστα οι αλλαγές αυτές ψηφιστούν από την Βουλή, τότε θα μπορέσει να κάνει κάτι που ούτε η Χούντα δεν πέτυχε σε 7 χρόνια: Να ελέγξει τα πανεπιστημιακά ιδρύματα και τις διοικήσεις τους πλήρως.

Και πριν κλείσουμε να εκφράσουμε δύο ενστάσεις: Αν θέλει η χώρα μας να γίνει πρωτοπόρος στην παγκόσμια ακαδημαϊκή κοινότητα, αυτό θα γίνει μόνο με την ενασχόληση των πανεπιστημίων της με τις τεχνολογίες αιχμής και ανάπτυξη ερευνητικής δραστηριότητας. Και αυτό θα γίνεται με τη δημιουργία καινοτόμων τμημάτων που μπορεί να έχουν μόνο μεταπτυχιακή ενασχόληση και να φέρουν πίσω στα πάτρια σειρά Ελλήνων επιστημόνων που διαπρέπουν στο εξωτερικό. Αυτό πιθανότατα να μην περνάει από το μυαλό των διοικούντων (πως δηλ. μπορεί ένα τμήμα να έχει ΜΟΝΟ μεταπτυχιακά και ερευνητική δραστηριότητα) και να θεωρούν ότι εφόσον δεν υπάρχουν προπτυχιακές σπουδές δεν συντρέχει λόγος ύπαρξης του τμήματος αλλά είναι λάθος.

Δεύτερον ο σκοπός ίδρυσης των ΤΕΙ δεν ήταν να "αλληλοκαλύπτουν" γνωστικά αντικείμενα με τα ΑΕΙ, γι' αυτό και ιδρύθηκαν και από τα δύο στις ίδιες πόλεις: Αν δει κάποιος τα προγράμματα σπουδών θα δει ότι τα μεν ΤΕΙ έχουν μια σαφή τεχνολογική προσέγγιση (π.χ. τα ΤΕΙ δομικών έργων "δημιουργούν" εργοδηγούς για τα τεχνικά έργα) ενώ τα ΑΕΙ έχουν μια πιο θεωρητική / σχεδιαστική προσέγγιση. Αν στην πορεία κάποιοι διδάσκοντες μεγαλοπιάστηκαν και αποφάσισαν να γίνουν "χαλίφηδες στη θέση του χαλίφη" αυτό ήταν λάθος και ήταν ευθύνη της πολιτείας να βάλει τα πράγματα στη θέση τους, πράγμα που δεν έκανε. Πάντως απ' ότι φαίνεται, τα ΤΕΙ δεν πρόκειται στην πραγματικότητα να κλείσουν: Απλώς θα μετανομαστούν σε περιφερειακά κολλέγια, όπως έχουν αναφέρει εδώ.

Πηγές Ειδήσεων: "Έθνος", "Μακεδονία"

Δεν υπάρχουν σχόλια: