Δευτέρα 24 Φεβρουαρίου 2014

Θέσεις εργασίας και Ryanair

Η είδηση είναι επαναλαμβανόμενη και συνεχώς αναπαραγώμενη γιατί είναι αυτό που λέμε "χρειαζούμενη". "H Ryanair δημιουργεί xxxx θέσεις εργασίας", "η Ryanair φέρνει xxxxx εκατομμύρια ευρώ στις τοπικές οικονομίες" κ.ο.κ. Έτσι λοιπόν ξαναδιαβάσαμε πρόσφατα σχετικά με σειρά νέων δρομολογίων που θα ξεκινήσει η Ryanair από τα Χανιά της Κρήτης: "σύμφωνα με στοιχεία που παρουσίασε το στέλεχος της εταιρείας από τον Απρίλιο, το καλοκαιρινό πρόγραμμα της Ryanair αφορά 29 προορισμούς, ενώ ένα αεροσκάφος θα σταθμεύει στη βάση που έχει δημιουργηθεί στα Χανιά. Ο αριθμός των επιβατών όσον αφορά τις αφίξεις και αναχωρήσεις υπολογίζεται στις 730.000, ενώ από αυτήν τη δραστηριότητα, όπως λέει η εταιρεία, θα δημιουργηθούν στα Χανιά πάνω από 730 θέσεις εργασίας."

Παρατηρούμε λοιπόν ότι ο εκπρόσωπος της εταιρείας μπουρδολογεί μεν αλλά προσεκτικά (εξάλλου η δουλειά του είναι), αλλά τα sites και τα portals που αναπαράγουν την είδηση, την μεταφράζουν λάθος. Έτσι λοιπόν στην πραγματικότητα ο υπεύθυνος δρομολογίων της εταιρείας στην περιοχή μας λέει έμμεσα ότι "αν τα αεροπλάνα μας είναι γεμάτα τους μήνες που θα υπάρχουν δρομολόγια προς Χανιά, θα έρθουν ΚΑΙ θα φύγουν από την Κρήτη 730000 άνθρωποι" (χωρίς να μας λέει πόσοι απ' αυτούς θα είναι πραγματικοί τουρίστες - αφού κάτι τέτοιο δεν μπορεί να μας το πει, θεωρώντας ότι οι 730000 άνθρωποι είναι διαφορετικοί, ενώ δεν είναι αφού κάποιοι έρχονται και φεύγουν  και φυσικά "αμελώντας" να μας πει ότι τα δρομολόγια τον Μάιο και τον Ιούνιο έχουν χαμηλότερη πληρότητα από αυτά του Αυγούστου).  Επίσης η θεωρητική δημιουργία θέσεων εργασίας απέχει παρασάγγας από την πραγματική αφού βασίζεται στο ότι "περισσότεροι τουρίστες = περισσότερη κίνηση = περισσότερα χρήματα στην αγορά = μεγαλύτερες ανάγκες από τις τοπικές επιχειρήσεις = περισσότερες θέσεις εργασίας", το οποίο είναι ένα θεώρημα που έχει γενικά εφαρμογή σε "παρθένους" τουριστικούς προορισμούς με σταθερή οικονομία και όχι στην χώρα μας που δεν ισχύει ούτε το ένα, ούτε το άλλο. Επίσης "αμελεί" να μας θυμηθεί ότι ο τουρίστας που έρχεται με την Ryanair, έχει στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων μικρό budget και δεν είναι ο τουρίστας των 1500 ευρώ για 3 μέρες.

Στην πραγματικότητα λοιπόν οι θέσεις εργασίας που δημιουργεί η Ryanair είναι αυτές που δημιουργεί η ίδια απευθείας, μέσω Ελλήνων (ή ελληνόφωνων) στα πληρώματά της (υποχρεωτική αφού εκτελεί δρομολόγια εσωτερικού), μέσω αυξημένων υποχρεώσεων του handling και πιθανότατα των γραφείων της εταιρείας. Συνολικά δηλαδή πάρα πολύ λιγότερες από τις διαφημιζόμενες.

Δε λέμε "έξω η Ryanair και οι επιβάτες της". Αλίμονο κι όλας. Στα χάλια που είμαστε και με τον τρόπο που λειτουργούν οι μεγάλοι τουριστικοί πράκτορες  (TUI, Thomas Cook, Avro κ.λπ), το "ημι-ανεξάρτητο" (μεν) αλλά "φτηνιάρικο" ύφος της Ryanair, αποτελεί μια μικρή ανάσα, αλλά όχι τη λύση. Π.χ. ο ερχομός των κρουαζιεροπλοίων (με τα όσα στραβά που έχει κι αυτός) φέρνει πολύ περισσότερα σε πολύ λιγότερο χρόνο, ενώ έρχονται και σε περιόδους (Μάρτιο - Απρίλιο) που η κίνηση είναι πραγματικά "νεκρή". Αλλά αυτά είναι αναλογικά λίγα δυστυχώς.

Επομένως επιβάλλεται να είμαστε πιο συγκεντρωμένοι. Και αν οι πρακτικές της εταιρείας (η οποία παρεπιπτόντως "επινοικιάζει" τα πληρώματά της από μια γερμανική εταιρεία η οποία "χρεώνει" ένα 3χίλιαρο ευρώ για την αίτηση και εκπαίδευση τους) είναι γνωστές και προσπαθεί να δημιουργήσει εντυπώσεις, εμείς που ενημερώνουμε τον κόσμο θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί και να μη μεταφέρουμε απρόσεκτα, αστήρικτες δηλώσεις και να έχουμε μια κριτική άποψη στα πράγματα, γράφοντας και τα θετικά (όταν υπάρχουν) και τ' αρνητικά που μπορεί εμείς να τα βλέπουμε γιατί έχουμε μια καλύτερη πληροφόρηση και όχι η πλειοψηφία της κοινής γνώμης, που μαθαίνει λίγα και αποσπασματικά. Μόνο έτσι βοηθούμε την χώρα και τους εαυτούς μας, και δε γινόμαστε θύματα των εγχώριων και αλλοδαπών αρπακτικών...

Δεν υπάρχουν σχόλια: