Παρασκευή, 23 Σεπτεμβρίου 2011

Μείωση στο ποσοστό αναπλήρωσης των συντάξεων του Δημοσίου / Σε εταιρείες οι άδειες ταξί από δω και πέρα;

Είδηση: Νομοθετική ρύθμιση για τη μείωση του ποσοστού αναπλήρωσης στις συντάξεις του Δημοσίου προωθεί η κυβέρνηση. Θα συμπεριληφθεί στο νομοσχέδιο για το ενιαίο μισθολόγιο. Υπολογίζεται ότι το ψαλίδισμα θα κυμαίνεται από 142 έως 393 ευρώ. Θα αφορά τόσο τους νέους, όσο και τους παλιούς ασφαλισμένους.

Νέα "βόμβα" ετοιμάζεται να... ρίξει η κυβέρνηση στις συντάξεις του Δημοσίου. Προωθεί νομοθετική ρύθμιση για τη μείωση του ποσοστού αναπλήρωσης, η οποία θα αφορά τόσο τους "παλιούς" όσο και τους "νέους" ασφαλισμένους.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το ποσοστό πρόκειται να υποχωρήσει στο 60% από το 80% που ισχύει σήμερα για τους "παλιούς" και 70% για όσους ασφαλίστηκαν μετά το 1993.

Ο νέος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων αναμένεται να περιληφθεί σε νόμο ο οποίος θα ψηφιστεί και θα τεθεί σε ισχύ μαζί με το ενιαίο μισθολόγιο των δημοσίων υπαλλήλων.

Με τις νέες ρυθμίσεις η μείωση των συντάξεων μπορεί να ξεκινά από τα 142 ευρώ (για όσους είναι σε χαμηλά κλιμάκια) και να φτάνει έως και τα 393 ευρώ τον μήνα (για όσους είναι στα υψηλότερα κλιμάκια και συμπληρώσουν 35ετία). Μεγάλοι χαμένοι θα είναι οι παλαιοί ασφαλισμένοι, που μπήκαν στην αγορά εργασίας μέχρι 31 Δεκεμβρίου 1992 .

Ωστόσο οι αλλαγές θα επηρεάσουν και όσους διορίστηκαν μετά το 1993, καθώς και στην περίπτωση αυτή θα υπάρξει μείωση στο ποσοστό αναπλήρωσης των συντάξεων. Τα πρώτα "θύματα" των αλλαγών θα είναι οι εργαζόμενοι που θα βγουν στην εφεδρεία, καθώς η συνταξιοδότησή τους θα συνδυαστεί με τις μειωμένες (στο 60% του βασικού μισθού) αποδοχές της τελευταίας χρονιάς.

Ουσιαστικά με την εφαρμογή του νέου μισθολογίου θα αλλάξει η βάση υπολογισμού των συντάξεων στον δημόσιο τομέα. Σήμερα για τους παλαιούς ασφαλισμένους η σύνταξη υπολογίζεται με βάση τον βασικό μισθό, ενώ λαμβάνονται υπόψη ελάχιστα επιδόματα (π.χ. το επίδομα των 140,8 ευρώ).

Αυτό έχει ως αποτέλεσμα οι αμοιβές που λαμβάνονται υπόψη για τον υπολογισμό της σύνταξης να είναι σημαντικά χαμηλότερες από τις συνολικές αποδοχές του δημοσίου υπαλλήλου, οι οποίες προκύπτουν μετά τον συνυπολογισμό των επιδομάτων. Με το νέο μισθολόγιο ο βασικός μισθός -με βάση τον οποίο υπολογίζεται η σύνταξη- αυξάνεται, παρότι οι συνολικές αποδοχές θα ψαλιδιστούν, καθώς καταργούνται επιδόματα.

Ενδεικτικά αναφέρεται πως σήμερα νεοδιοριζόμενος έχει βασικό μισθό 711 (δεν περιλαμβάνονται τα επιδόματα) και μετά τις αλλαγές θα παίρνει 800 ευρώ (χωρίς ωστόσο άλλα επιδόματα). Στην περίπτωση παλαιού ασφαλισμένου σήμερα ο βασικός μισθός είναι 1.666 και με το νέο μισθολόγιο θα πάει στα 2.150 (και σε αυτή την περίπτωση θα έχει απώλειες από την κατάργηση των επιδομάτων).

Η ενίσχυση του βασικού μισθού θα άνοιγε τον δρόμο για την αύξηση των συντάξεων. Ετσι οι δημόσιοι υπάλληλοι θα έβλεπαν μεν το συνολικό τους εισόδημα να μειώνεται με το νέο μισθολόγιο, αλλά θα προσδοκούσαν σε μια μεγαλύτερη σύνταξη.

Ωστόσο, επειδή μια τέτοια εξέλιξη θα προκαλούσε πρόσθετη επιβάρυνση στις κρατικές δαπάνες, το υπουργείο Οικονομικών προωθεί τη μείωση του ποσοστού αναπλήρωσης, για να περιορίσει κατ' επέκταση και το ύψος των συντάξεων. Το νέο ποσοστό αναπλήρωσης, σύμφωνα με πληροφορίες, αναμένεται να πάει στο 60% για παλαιούς και νέους ασφαλισμένους, δηλαδή θα υπάρχει ένας ενιαίος τρόπος υπολογισμού των συντάξεων. Στα εναλλακτικά σενάρια που έχουν εξεταστεί είναι το ποσοστό αυτό να πάει στο 70%.
Το "πάγωμα" των μισθολογικών αυξήσεων την τελευταία τριετία αλλά και των ωριμάνσεων από τον φετινό Ιούλιο οδηγούν σε χαμηλότερες συντάξεις.Μάλιστα, όπως υπολογίζουν συνδικαλιστικά στελέχη, οι βασικοί μισθοί έχουν μείνει σταθεροί για τρία στη σειρά χρόνια, γεγονός που έχει προκαλέσει εισοδηματικές απώλειες της τάξης του 10%, καθώς δεν αναπληρώθηκε ο πληθωρισμός. Επίσης, χωρίς ωρίμανση ο βασικός μισθός παραμένει στάσιμος και συνεπακόλουθα προκύπτει και χαμηλότερη σύνταξη.

Με "διπλό" τρόπο υπολογίζεται σήμερα η σύνταξη για τους δημοσίους υπαλλήλους που ασφαλίστηκαν μέχρι 31 Δεκεμβρίου 1992. Οπως εξηγεί ο δικηγόρος Διονύσης Ρίζος, που ειδικεύεται σε θέματα εργατικού και ασφαλιστικού δικαίου, το ποσό της σύνταξης που θα πάρει ο εργαζόμενος αποτελείται από το άθροισμα δύο επιμέρους ποσών.

Συγκεκριμένα υπολογίζεται με διαφορετικούς συντελεστές:

Το ποσό σύνταξης που αντιστοιχεί στα χρόνια ασφάλισης που έχουν συμπληρωθεί μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2007.
Το ποσό σύνταξης που αντιστοιχεί στα χρόνια ασφάλισης που συμπληρώνονται μετά την 1η Ιανουαρίου 2008.
Σύμφωνα με τον Διονύση Ρίζο, "η αλλαγή του ποσοστού αναπλήρωσης των συντάξιμων αποδοχών με τις οποίες υπολογίζονται οι συντάξεις των δημοσίων υπαλλήλων θα οδηγήσει σε περαιτέρω μείωση των συντάξεων και συρρίκνωση του εισοδήματος των εργαζομένων".

Με βάση το ισχύον σύστημα, για τα χρόνια που συμπληρώθηκαν μέχρι 31 Δεκεμβρίου 2007 το ποσό της σύνταξης -για την περίοδο αυτή- υπολογίζεται με τις συντάξιμες αποδοχές του τελευταίου μήνα πριν από τη συνταξιοδότηση και με ποσοστό αναπλήρωσης 80% (2,286% για κάθε χρόνο ασφάλισης).

Μετά την 1η Ιανουαρίου 2008 το ποσό της σύνταξης για τα χρόνια που συμπληρώνονται τη συγκεκριμένη περίοδο υπολογίζεται με τον μέσο όρο των συντάξιμων αποδοχών των τελευταίων 5 ετών και με ποσοστό αναπλήρωσης να πηγαίνει σταδιακά στο 70%.

Αναλυτικά το ποσό της σύνταξης υπολογίζεται ως ακολούθως:

Ποσό σύνταξης για τα έτη που συμπληρώθηκαν μέχρι 31/12/2007= έτη ασφάλισης Χ Συντάξιμες Αποδοχές Χ 80%/35
Ποσό σύνταξης για τα έτη που συμπληρώθηκαν μετά την 1/1/2008= έτη ασφάλισης Χ μέσος όρος
Συντάξιμων Αποδοχών της τελευταίας 5ετίας Χ Συντελεστής%/35

Το τελικό ποσό της σύνταξης που καταβάλλεται στον εργαζόμενο για τον χρόνο ασφάλισης του Δημοσίου αποτελείται από το άθροισμα των δύο επιμέρους ποσών. Για τους νέους ασφαλισμένους -δηλαδή όσους μπήκαν στην αγορά εργασίας μετά την 1η Ιανουαρίου 1993- υπάρχει ενιαίο ποσοστό αναπλήρωσης. Το ποσοστό αυτό διαμορφώνεται στο 70% για όσους αποχωρούν με 35ετία.

Σχόλιο: Είχαμε αναφερθεί πρόσφατα στο τι ισχύει όσο αφορά τις συντάξεις την παρούσα χρονική στιγμή. Όπως αποδεικνύετε όμως το ήδη δυσμενές κλίμα, αναμένετε να γίνει δυσμενέστερο με τις αλλαγές που ετοιμάζονται.

Ανεξάρτητα αν είναι κανείς δημόσιος υπάλληλος ή όχι (εμείς δεν είμαστε) δε μπορεί κανείς να πει ότι συντελείται μια άνευ προηγουμένου αδικία, που βέβαια στόχο έχει την αποδόμηση όχι μόνο του Δημοσίου (και ότι κακώς αυτό σημαίνει στην χώρα μας) αλλά και ολόκληρης της κοινωνίας, η οποία καλώς ή κακώς εξαρτάται απ' αυτό.

Για όσους δε γνωρίζουν (και αν τους ενδιαφέρει πραγματικά είναι εύκολο να μάθουν) οι δημόσιοι υπάλληλοι έχουν πολύ υψηλές κρατήσεις στις αποδοχές τους, πέραν της βέβαιης φορολόγησης (στην οποία κακά τα ψέμματα πολλοί εκτός Δημοσίου αποφεύγουν εντέχνως να υποβληθούν). Με τις αλλαγές που ετοιμάζονται (αλλά και αυτές που επιβλήθηκαν όπως φαίνονται εδώ κι εδώ) όχι μόνο αυτές δεν μειώνονται αλλά θ' αυξηθούν περισσότερο. Το δε ενιαίο μισθολόγιο (που για χρόνια ήταν πάγιο αίτημα της ΑΔΕΔΥ με στόχο την ενσωμάτωση των επιδομάτων και αύξησεις στις χαμηλές κλίμακες) φέρνει όχι μόνο μειώσεις στις αποδοχές, αλλά όπως δείχνει το ρεπορτάζ, και αλλαγές στον υπολογισμό των συντάξεων. Έτσι και οι κρατήσεις είναι μεγάλες και οι συντάξεις μικρότερες (με κίνδυνο μεγαλύτερης μειώσεως λόγω της σύνδεσής τους με την βιωσιμότητα των ταμείων).

Βέβαια οι ασφαλισμένοι του Δημοσίου δε φταίνε για την μη ύπαρξη ρευστότητας των ταμείων τους. Αυτοί είναι υποχρεωμένοι να πληρώνουν κάθε μήνα και η πληρωμή (αντίθετα με το ΙΚΑ) γίνεται αυτόματα από τον μισθό τους. Για την κατάντια φταίει το ίδιο το κράτος που όχι μόνο δε διασφάλιζε τόσα χρόνια την σωστή διαχείρηση των αποθεματικών, αλλά τα υποχρέωνε ν' αγοράζουν κρατικά ομόλογα (από τα οποία θα χαθούν με το "κούρεμα" μεγάλα ποσά όπως φαίνεται εδώ), καθυστερούσε εντέχνως την καταβολή των εργοδοτικών του εισφορών, τα υποχρέωνε να έχουν χρήματα σε σχεδόν μηδενικούς προθεσμιακούς λογαριασμούς στην Εθνική Τράπεζα (που είναι βέβαια ιδιωτική τράπεζα εδώ και χρόνια) κ.ο.κ. Αλλά απ' αυτές τις τακτικές αυτοί που ωφελήθηκαν δεν πρόκειται να πληρώσουν. Θα την πατήσουν οι συνήθεις ύποπτοι, που βέβαια δεν θα έπρεπε να εκπλαγούν από τις εξελίξεις αφού αυτές είχαν διαφανεί προ αρκετού καιρού (δείτε εδώ).

Και για να μην ξεχνιόμαστε... Μόνο σε εταιρείες, ΕΠΕ ή Α.Ε. που θα συσταθούν για την παροχή υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών θα χορηγούνται άδειες κυκλοφορίας ταξί σύμφωνα με το προσχέδιο νόμου που πέρασε από το υπουργικό συμβούλιο. Θα έχουν διάρκεια τρία χρόνια και θα είναι αμεταβίβαστες, ενώ οι οδηγοί των ταξί θα περνούν από εξετάσεις για να πάρουν το δίπλωμα. Παράβολο μαμούθ που φτάνει έως και τις 40.000 ευρώ προβλέπει το σχέδιο νόμου γεγονός που καθιστά την ενασχόληση με τα ταξί, δραστηριότητα μόνο για τους έχοντες. Σύμφωνα με το υπουργείο οι κάτοχοι άδειας ταξί θα θεωρούνται πάροχοι υπηρεσιών μεταφοράς επιβατών για μεταβατική περίοδο τριών ετών, από την έναρξη ισχύος του νόμου. Οι κάτοχοι αδειών ταξί και οι νυν οδηγοί ταξί θα χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ μέσα από πρόγραμμα ύψους 50.000.000 ευρώ, με ποσό έως 100.000 ευρώ ανά άδεια για αγορά νέου οχήματος και την αναβάθμιση του υπάρχοντος. Παράλληλα προαναγγέλθηκαν φορολογικά κίνητρα φορολογικά κίνητρα για όσους έχουν άδεια από 3-7 χρόνια.

Παρότι για μεγάλο ποσοστό της κοινωνίας οι οδηγοί ταξί αποτελούν "μαύρα πρόβατα" (σε ποιον άλλωστε από εμάς δεν έχουν αρνηθεί διαδρομή με διάφορα προσχήματα γιατί αυτή είναι "μικρή" και το κόμιστρο θα είναι "χαμηλό"), αλλά το γεγονός ότι οι αλλαγές που προτείνονται είναι "φωτογραφικές" για να "βολευτούν" συγκεκριμένοι (βλέπε εταιρείες ταξί και εταιρείες από το εξωτερικό που ετοιμάζονται να εισβάλουν στην χώρα), είναι μάλλον αδιαμφισβήτητο. Ο κλάδος βέβαια σαφώς και χρειάζεται αλλαγές, αλλά θα έπρεπε να υπάρχουν προβλέψεις και γι' αυτόνομη πορεία, καθώς επίσης και το μέλλον των ήδη αδειούχων, πολλοί εκ των οποίων έχουν χρυσοπληρώσει τις άδειες τους. Αλλά είπαμε, εδώ άλλα κι άλλα δεν σκέφτηκε η κυβέρνηση, εδώ θα λειτουργούσε με σχέδιο υπέρ των πολιτών;

Πηγές ειδήσεων: "Έθνος", "Ελευθεροτυπία" / Λεπτομέρειες για τον καινούργιο τρόπο αδειοδότησης των ταξί μπορείτε να βρείτε εδώ.

Δεν υπάρχουν σχόλια: