Δευτέρα, 11 Ιουλίου 2011

Παραποίηση στοιχείων από το υπουργείο για να περάσουν εύκολα οι συγχωνεύσεις των νοσοκομείων / "Χάνεται" ο Hellas Sat με την ιδιωτικοποίηση του ΟΤΕ

Είδηση: Για «συνειδητή και εκτεταμένη παραποίηση των πραγματικών στοιχείων, που αφορούν τη λειτουργία του ΕΣΥ, με σκοπό να δικαιολογηθεί η προσπάθεια συρρίκνωσής του», κατήγγειλαν σήμερα το υπουργείο Υγείας, οι νοσοκομειακοί γιατροί της χώρας.

Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας τους (ΟΕΝΓΕ), Δ. Βαρνάβας, αναφέρθηκε ονομαστικά στον επικεφαλής της 6ης υγειονομικής περιφέρειας, Π.Γκούμα, για τον οποίο υποστήριξε ότι σε συνομιλία του με γιατρούς, τους αποκάλυψε ότι τα στοιχεία, που είχε δώσει για τα νοσοκομεία ευθύνης του ήταν διαφορετικά από αυτά του υπουργείου Υγείας, αφήνοντας ευθέως να εννοηθεί ότι το υπουργείο άλλαξε τα στοιχεία για να μπορέσει να προχωρήσει σε περικοπές. Οι νοσοκομειακοί γιατροί τόνισαν ότι έχουν ήδη ξεκινήσει οι αντιδράσεις σε όλη τη χώρα για τις συγχωνεύσεις νοσοκομείων, αναφέροντας ενδεικτικά τις κινητοποιήσεις των τοπικών κοινωνιών στα Καλάβρυτα, τους Μολάους, την Κυπαρισσία, την Ικαρία και τα Κρέστενα.

Τα 75 εκατ. ευρώ, που ευελπιστεί ότι θα εξοικονομίσει το υπουργείο Υγείας μέσα σε έναν χρόνο από τις συγχωνεύσεις, δεν είναι παρά το 0,2% των δημοσίων δαπανών υγείας, είπαν οι νοσοκομειακοί γιατροί και κατηγόρησαν όσους προχωρούν στις αλλαγές ότι «δεν έχουν συναίσθηση τού τι κάνουν».

Ανέφεραν κάποια ακραία παραδείγματα του νέου σχεδίου για το ΕΣΥ, όπως τη συγχώνευση της ουρολογικής με την οφθαλμολογική κλινική, στο νοσοκομείο «Χατζηκώστα» Ιωαννίνων. Επίσης, τόνισαν ότι καταργούνται κρεβάτια ΜΕΘ και πρόβλεψαν ότι ο αριθμός των θανάτων, λόγω μειώμενων κλινών, θα αυξηθεί τον επόμενο χρόνο. Ιδιαίτερη αναφορά έγινε από τον κ. Βαρνάβα, σε περιστατικό στο νοσοκομείο της Ξάνθης, όπου τα μανταλάκια ομφάλιου λώρου, που χρησιμοποιήθηκαν σε νεογνά ήταν τα φθηνότερα και ελαττωματικά. Αποτέλεσμα ήταν να σπάνε και τα μωρά να παρουσιάζουν ακατάσχετες αιμορραγίες. Έδειξε μάλιστα φωτογραφίες στους δημοσιογράφους από τέτοια περιστατικά, λέγοντας: «καλή η οικονομία, αλλά τα υλικά στα νοσοκομεία πρέπει να επιλέγονται με τη συμφερότερη και όχι με βάση τη χαμηλότερη τιμή». Πάντως, ο διοικητής του νοσοκομείου έχει υποβάλει μήνυση στους γιατρούς για διασυρμό της υπηρεσίας, στην οποία εργάζεται.

Η ΟΕΝΓΕ κάνει λόγο για 9.000 απολύσεις γιατρών και 26.000 απολύσεις νοσηλευτών τα επόμενα χρόνια.

Να θυμήσουμε ότι επισήμως το υπουργείο έχει βάλει «νυστέρι» σε 4.000 κρεβάτια του ΕΣΥ με στόχο η κάλυψή τους να αυξηθεί κατά 10%. Από τις 32.000 κλίνες που θα παραμείνουν, τουλάχιστον οι 560 θα παραχωρηθούν σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες της Ελλάδας και του εξωτερικού, σε μια προσπάθεια να γεμίσουν τα ταμεία των νοσοκομείων. Από το σύνολο των ιατρών που εξυπηρετούν αυτές τις κλίνες, προτείνεται σε πρώτη φάση η ανακατανομή έως 600 εξ αυτών για την αντιμετώπιση των νέων αναγκών του συστήματος, καθώς και η κάλυψη 80 θέσεων ιατρών για την υποστήριξη υποστελεχωμένων κλινικών. Σημειώνεται ωστόσο ότι η ανακατανομή του ιατρικού προσωπικού θα γίνεται εντός των περιφερειών όπου ήδη υπηρετούν. Ο υπουργός Υγείας αναφερόμενος στις μετακινήσεις προσωπικού αλλά και στις «άγονες» θέσεις, καθώς κανένας γιατρός δεν εκδηλώνει ενδιαφέρον, διεμήνυσε σε αυστηρό τόνο ότι «οι γιατροί είναι αυτοί που πρέπει να υπηρετούν το σύστημα και όχι το αντίστροφο». Παράλληλα από τα 2.000 τμήματα στο ΕΣΥ συνιστάται η συνένωση των 330 αλλά και η μεταφορά 40 κλινικών σε νοσοκομεία του ίδιου νομού - δηλαδή, όπου προκύπτουν σχετικές ανάγκες.
Συγχωνεύσεις προβλέπονται και για τους συντονιστές διευθυντές των κλινικών, αφού μετά τις συνενώσεις κάποιοι θα… περισσέψουν.
Σύμφωνα με την ηγεσία του υπουργείου Υγείας, αναμένεται σχετική νομοθετική ρύθμιση ή εγκύκλιος που θα προβλέπει αρχικά την τοποθέτηση του αρχαιότερου συντονιστή διευθυντή ως υπευθύνου της κλινικής και κατόπιν θα ακολουθήσει κρίση των προσόντων

Σχόλιο: Όταν πριν μερικούς μήνες πρωτοπαρουσιάστηκε το σχέδιο των "συγχωνεύσεων" είχαμε εκφράσει σειρά ενστάσεων (τις οποίες πιστεύουμε αξίζει να δείτε εδώ), συμμεριζόμενοι την αγωνία ιατρικών συλλόγων και γιατρών.

Οι αποκαλύψεις που παρουσιάζουμε σήμερα είναι χαρακτηριστικές για τις πρακτικές που ακολουθεί, και σ' αυτόν τον τομέα η κυβέρνηση που δίνει μια αποσπασματική και ημιτελή εικόνα της κατάστασης: άλλα στοιχεία πήρε από τις υπηρεσίες υγείας και άλλα παρουσίασε στην κοινή γνώμη, μαγειρεύοντάς τα κατά το δοκούν.

Τα επιχειρήματα δε που χρησιμοποιεί έωλα: αν η κάλυψη των κλινών στα νοσοκομεία είναι 70% πως είναι δυνατόν να υπάρχουν περιπτώσεις ράντζων στους διαδρόμους; Αν οι ΜΕΘ είναι τόσες πολλές γιατί νοικιάζονται κλίνες σε αντίστοιχες ιδιωτικών ιατρικών κέντρων; Στην πραγματικότητα βέβαια τα πράγματα δεν είναι έτσι. Υπάρχουν θεωρητικά "κρεββάτια" σε κλινικές που είναι κλειστές γιατί δεν υπάρχει προσωπικό, τα οποία στην παραποιημένη απογραφή του υπουργείου φαίνονται με μηδενική κάλυψη, ενώ σε άλλες η κάλυψη ξεπερνάει το 90%. Υπάρχουν επίσης περιοχές που η κάλυψη φτάνει το 100% (εξ ου και τα ράντζα) ενώ σε άλλες είναι οριακά μικρότερη από το 80%. Έτσι το κράτος βγάζει ένα μέσο όρο και μας σερβίρει το αποτέλεσμα. Το ίδιο συμβαίνει με την χρήση των υλικών (για τα οποία υπάρχουν μεγάλες ελλείψεις όπως παρουσιάζεται εδώ) για τα οποία πλέον επικρατεί το ρητό "η φτήνια τρώει τον παρά" (στοιχεία που να τ' αποδεικνύουν δείτε εδώ), όπως και για τις συγχωνεύσεις κλινικών με αντικείμενα που μόνο στα χρόνια της αρχαιότητας είχαν σχέση.

Για την προσφορά κλινών των δημοσίων νοσοκομείων σε ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες έχουμε αναφερθεί στο παρελθόν, αλλά αξίζει να δώσουμε και μια άλλη διάσταση του θέματος: το μέτρο συμφέρει τις ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες που θα μπορούν να έχουν κρεββάτια σε χαμηλότερες τιμές απ' ότι πληρώνουν σήμερα σε ιδιωτικά διαγνωστικά κέντρα και κλινικές. Είναι έτοιμες δε να πληρώνουν και "μπόνους" στο νοσηλευτικό προσωπικό γι' αυτό. Εμείς αναρωτιόμαστε το εξής: αυτό το μέτρο δεν θα δημιουργήσει ασθενείς δύο ταχυτήτων - αυτών δηλ. που έχουν ιδιωτική ασφάλιση και αυτών που έχουν δημόσια; Το μπόνους (είτε φανερό είτε κρυφό) δε θα έχει σκοπό την καλύτερη υγειονομική κάλυψη των ιδιωτικά ασφαλισμένων, για ν' αποκτούν προτεραιότητα στις ήδη "ταλαιπωρημένες" υπηρεσίες των δημοσίων νοσοκομείων; Δηλαδή θα έχουμε το παράδοξο, τα δημόσια νοσοκομεία, που τα χτίσαμε και τα πληρώνουμε όλοι μας, να τα χρησιμοποιούν κατά προτεραιότητα κερδοσκοπικοί οργανισμοί. Και τίθεται το ερώτημα, αν υποθέσουμε ότι χρήζει ανάγκης εισαγωγής ένας ασθενής σε μια παθολογική κλινική σε περιφερειακό νοσοκομείο, στο οποίο δεν υπάρχει κενή κλίνη από τις "δημόσιες" παρά μόνο μια από αυτές που έχουν "κρατημένες" ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρίες, ο ασθενής τι θα γίνει; Θα τον διώξουν, θα τον βάλουν σε ράντζο, θα τον βάλουν στο κρεββάτι του "ιδιώτη" ή θα τον στείλουν έξω - πληρώνοντας πολλαπλάσια; Το σενάριο βέβαια είναι θεωρητικό μεν αλλά με βάση τα γεγονότα είναι πολύ πιθανό να συμβεί στο προσεχές διάστημα.

Κλείνοντας ν' αναφερθούμε στα κενά στα νοσηλευτικά ιδρύματα της επαρχίας: είναι αναμφισβήτητα μια πραγματικότητα, την οποία όμως ενίσχυε τόσα χρόνια το κράτος που λειτουργεί αθηνοκεντρικά. Ξεκινώντας από το γεγονός ότι δεν τοποθετούνται αγροτικοί γιατροί κατά προτεραιότητα στις απομακρυσμένες περιοχές, στο γεγονός ότι αυτοί μεταφέρονται ως "επικουρικοί" σε μεγάλα νοσοκομεία αφήνοντας χωρίς κάλυψη χωριά και επαρχίες, ενώ δεν θεσπίστηκαν ποτέ κίνητρα από το κεντρικό κράτος (παρά μόνο από ορισμένες υγειονομικές περιφέρειες) για να τοποθετηθούν γιατροί στα περιφερειακά νοσοκομεία (ίσως και κατ' υποχρέωση πριν πάρουν θέση σε νοσοκομεία σε μεγάλα αστικά κέντρα). Τρόποι υπάρχουν, αρκεί το κράτος να θελήσει. Όπως και να έχει αυτό δεν είναι δικαιολογία για το μπάχαλο που θα δημιουργηθεί εις βάρος των γνωστών κορόιδων.


Είδηση 2η: Την πώληση της εταιρείας Hellas Sat που διαχειρίζεται τον ελληνικό δορυφόρο Hellas Sat 2 εξετάζει εκ νέου ο ΟΤΕ. Η θέση της διοίκησης είναι πως η δραστηριότητα αυτή δεν είναι από τις κύριες της επιχείρησης, ενώ το όλο θέμα τοποθετείται στο πλαίσιο της αναζήτησης τρόπων για τη μείωση των δανειακών υποχρεώσεων του Οργανισμού. Βάσει των εκτιμήσεων της αγοράς, το τίμημα που μπορεί να πετύχει ο ΟΤΕ από την πώληση της Hellas Sat κινείται στην περιοχή των 140 εκατ. ευρώ (επτά με οχτώ φορές τα EBITDA - κέρδη προ φόρων τόκων και αποσβέσεων). Πιθανοί αγοραστές θα μπορούσε να είναι οι μεγάλοι δορυφορικοί οργανισμοί (Intelsat, Eutelsat και Astra) καθώς και επενδυτικά κεφάλαια. H Hellas Sat θεωρείται πετυχημένη θυγατρική παρά τη δύσκολη προϊστορία που κουβαλά ο μοναδικός ελληνικός δορυφόρος.

Το θέμα συζητήθηκε στην τελευταία συνεδρίαση του Δ.Σ. του ΟΤΕ όπου προτάθηκε η λειτουργία της δορυφορικής τηλεόρασης να γίνει, αντί στις 39 μοίρες που βρίσκεται ο ΗellasSat, στις 9 μοίρες. Πλάι δηλαδή στις 13 μοίρες που βρίσκεται η μετάδοση της Νova. Σύμφωνα με το σκεπτικό της πρότασης, η οποία αναμένεται να μετουσιωθεί σε εισήγηση προς το Δ.Σ. του οργανισμού, η οποία θα συζητηθεί στη συνεδρίαση της 14ης Ιουλίου, μια τέτοια μετάδοση θα επιτρέψει να αποσπάσει πιο εύκολα πελάτες από τη Nova. Επιπλέον δεν θ’ απαιτηθεί η στροφή των κεραιών της Nova στις 39 μοίρες που βρίσκεται ο Ηellas Sat.

Σύμφωνα με μερίδα στελεχών του ΟΤΕ, μια τέτοια απόφαση ουσιαστικά ακυρώνει το μέλλον του Hellas Sat, η ζωή του οποίου λήγει το 2017. Μέχρι τότε η ελληνική κυβέρνηση θα πρέπει ν’ ανακαταλάβει τη σχετική θέση στο Διάστημα που έχει εκχωρηθεί στη χώρα μας από τη Διεθνή Ενωση Τηλεπικοινωνιών (ITU). Η πλευρά μάλιστα των πολέμιων της κατάργησης του Hellas Sat αναφέρει ότι ενώ η Τουρκία επεκτείνεται διαρκώς στο Διάστημα, η ελληνική πλευρά υποχωρεί.

Την πρόθεση της διοίκησης του ΟΤΕ ν’ απεμπλακεί από τον Ηellas Sat επιβεβαιώνει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού κ. Μιχ. Τσαμάζ. Ο ίδιος ανέφερε ότι οι δορυφορικές δραστηριότητες βρίσκονται εκτός του πυρήνα της επιχειρηματικής δραστηριότητας του ΟΤΕ. Ο ίδιος ακόμη ανέφερε ότι ο Ηellas Sat δεν διαθέτει πλέον ελεύθερους αναμεταδότες -είναι υπερπλήρης- κι επομένως για τη μετάδοση της δορυφορικής τηλεόρασης του ΟΤΕ θ’ απαιτούνταν η «έξωση» κάποιου άλλου πελάτη.
Ο πιο αποφασιστικός όμως παράγοντας που καθοδηγεί τις αποφάσεις είναι η απουσία ρευστότητας. Ο Ηellas Sat, παρά τις δυσκολίες που αντιμετώπισε στο ξεκίνημά του, κατάφερε σύντομα να καλύψει τη χωρητικότητά του, να βοηθήσει ουσιαστικά τη Romtelecom στη Ρουμανία κι επιπλέον ν’ αποκτήσει μια σειρά πελατών εκτός ΟΤΕ. Ο ίδιος έχει δημιουργήσει στην τελευταία εξαετία διαθέσιμα ύψους 60 εκατ. ευρώ ενώ κάθε χρόνο προσθέτει τουλάχιστον 10 εκατ. ευρώ στο ταμείο της εταιρείας που τον διαχειρίζεται, αφού η λειτουργική κερδοφορία του ξεπερνά τα 20 εκατ. ευρώ. Ως συνέπεια, η συνέχιση της ζωής του δορυφόρου πέραν του 2017 μπορεί να γίνει χωρίς νέα εκταμίευση κεφαλαίων από τον ΟΤΕ, καθώς η Hellas Sat Consortium μπορεί να καλύψει μόνη της τη νέα επένδυση. Τα διαθέσιμα όμως των θυγατρικών του ΟΤΕ αποκτούν κρίσιμο ρόλο για τη μητρική εταιρεία καθώς περιορίζεται η ρευστότητα. Μέχρι το 2013 ο ΟΤΕ πρέπει ν’ αναχρηματοδοτήσει δάνεια ύψους 1,8 δισ. ευρώ, ένας στόχος δύσκολα επιτεύξιμος, ειδικά αν συνεχιστεί η παρατηρούμενη κάμψη των ταμειακών ροών του οργανισμού. Πέρυσι ο ΟΤΕ για τις ανάγκες της αναχρηματοδότησης δανείου ύψους 1,5 δισ. ευρώ άντλησε μέρος της ρευστότητας των θυγατρικών εταιρειών του, μεταξύ των οποίων και η Hellas Sat.

Προφανώς τις τελικές αποφάσεις η διοίκηση του ΟΤΕ θα τις λάβει κατόπιν υποδείξεων της Deutsche Telekom. Στον ΟΤΕ λέγεται ότι η γερμανική πλευρά τηρεί ίσες αποστάσεις και από τις δύο πλευρές -ίσως επειδή ο Ηellas Sat συνιστά πρωτοβουλία του ελληνικού και κυπριακού Δημοσίου- αλλά πολλοί θεωρούν ότι στη διοίκηση του ΟΤΕ δεν θα λαμβανόταν μια τέτοια απόφαση αν η Deutsche Telekom προηγουμένως δεν είχε κλείσει το μάτι της...

Σχόλιο: Αυτή είναι η πρώτη παρενέργεια από την πλήρη απεμπλοκή του Δημοσίου από τον ΟΤΕ. Έτσι επίσης δίνεται μια απάντηση για το που θα βρουν οι γαλαντόμοι της DT τα χρήματα που θα πληρώσουν για την απόκτηση του τιμήματος του 10% του ΟΤΕ από το ελληνικό δημόσιο - Τα πρώτα 140 εκ. ήδη βρέθηκαν (από την πώληση μιας δραστηριότητας που ουσιαστικά ξεκίνησε για στρατηγικούς σκοπούς της Ελλάδας και της Κύπρου π.χ. θυμηθείτε πριν λίγα χρόνια (επί ΝΔ) τον Κ. Χατζιδάκη να τονίζει τη σημασία του Hellas Sat για την χώρα μας ως προς την τηλεπικοινωνιακή κάλυψη για τα νησιά του Αιγαίου ή τον κ. Σημίτη για την σπουδαιότητα του δορυφόρου στην στρατιωτική κάλυψη της χώρας).

Στην πραγματικότητα βέβαια για τον ΟΤΕ, ο Hellas Sat ήταν ένα πάρεργο. Σημασία είχε για την χώρα μας και την Κύπρο που μπόρεσαν έτσι να μπουν στον 21ο αιώνα όσο αφορά το διάστημα, να προωθήσουν δράσεις σχετικά με την κάλυψη απομακρυσμένων περιοχών, να έχουν πρόσβαση σε δορυφόρο που θα επιτρέπει την αναγκαία προστασία των στρατιωτικών μας επικοινωνιών και ενεργειών κ.ο.κ. Ήταν εξάλλου ένας από τους βασικούς λόγους που το ελληνικό Δημόσιο κράτησε το 15% στον ΟΤΕ, στην προηγούμενη πώληση ποσοστού. Άραγε πως θα μπορέσει η χώρα μας να κρατήσει τα δικαιώματά της στην παρούσα κατάσταση; Απ' όσο ακούμε πάντως κάτι τέτοιο δε φαίνεται να απασχολούν την κυβέρνηση ιδιαίτερα. Έχουν ολόκληρο σχέδιο αποδόμησης να πραγματοποιήσουν...

Να θυμηθούμε λίγο και την ιστορική στιγμή της εκτόξευσης που είχε διαφημιστεί ως η στιγμή που "η Ελλάδα βρέθηκε στο διάστημα":

Δεν υπάρχουν σχόλια: